Specificaties Res. horizontaal: 10.000dpi, kleurendiepte: 48bit - Bekijk alle specificaties

Reflecta ProScan 10T Review

EdwinW 21 augustus 2014, laatste update op 24 juli 2017, 6.714 views

Reflecta ProScan 10T (Product gekocht)

Een goede scanner waarmee zeer goede resultaten mee te bereiken zijn bij fotonegatieven en dia's.

Pluspunten

• Prima kwaliteit
  • MagicTouch werkt heel goed
  • Adobe Photoshop Elements 12 meegeleverd

Minpunten

• Meegeleverde Cyberview software ontoereikend
  • Tijdrovend
  • Geen IT8 targets meegeleverd voor dia's

Driverkwaliteit Score: 5
Scankwaliteit Score: 5
Snelheid kleur Score: 3
Features Score: 5
Updates:
26-03-2016: aanvullingen m.b.t. IT8 kalibratie voor inscannen dia's.
24-07-2017: links en afbeeldingen naar Dropbox gefixt.

Tot 2005 waren de foto's bij mij allemaal analoog geschoten, daarna werden de foto's steeds meer digitaal gemaakt. Vorig jaar gestart met het archiveren van alle verzamelde fotonegatieven in pergamijnvellen zodat er een archief met negatieven is ontstaan. Uiteindelijk een verzameling negatieven (24,3 x 36,5 mm) globaal vanaf 1970 en op beperkte schaal zelfs van voor deze periode. Daarnaast ook nog een flinke verzameling dia's van de afgelopen 40 jaar. De volgende klus was om de belangrijkste negatieven en dia's te digitaliseren. In eerste instantie had ik een begin gemaakt met een eenvoudige scanner, maar de resultaten en mogelijkheden waren teleurstellend, zodat uiteindelijk naar een nieuwe en betere scanner uitgekeken moest worden. Na het inscannen krijgt de scan dezelfde workflow als de gewone digitale foto's. D.w.z. de foto's onderbrengen in de Catalog van Lightroom, (kleine) kleurcorrecties toepassen, GPS locatie toevoegen en tags toevoegen.

Specificaties

Na een zoektocht op internet en het lezen van veel informatie en ervaringen van anderen, uitgekomen op de Reflecta ProScan 10T en deze is in Noord-Amerika bekend onder de naam Pacific Image Prime Film XE. Bij het aanschaffen van deze scanner waren voor mij een aantal eigenschappen belangrijk: zowel fotonegatieven als dia's kunnen scannen, automatisch corrigeren van stofjes en krasjes d.m.v. infrarood LED (bekend onder de naam MagicTouch of ICE), hoge optische resolutie (10.000 dpi na interpolatie; 5000 dpi optisch), hoge dynamic range (3,9 dmax), grote kleurendiepte (48 bit).

Inhoud

In de doos is het volgende aanwezig: de ProScan 10T scanner, USB kabel, stroomkabel, 1 filmhouder voor negatieven (max. 6 beelden), 1 diahouder voor dia's (max. 4 dia's), CD-ROM scannersoftware CyberView X5 voor WIN/MAC met handleiding, CD-ROM met Adobe Photoshop Elements 12 voor WIN/MAC. De software werkt op allerlei Windows versie van XP t/m Windows 10 op 32 en 64 bit.
Na het installeren van de Cyberview X5 software met drivers, kan de scanner aangesloten worden. De mogelijkheden van dit programma zijn relatief beperkt. Al gauw een testversie van VueScan geinstalleerd en hiermee de eerste scans gemaakt. Dit is een eenvoudig te gebruiken programma maar biedt veel meer mogelijkheden en haalt gewoon het beste uit de scanner. Je kunt dit programma gratis uitproberen om de mogelijkheden te vergelijken met Cyberview. In de gescande afbeeldingen komt tijdens de testperiode dan wel een watermerk in het beeld te staan. Voor het scannen van negatieven en dia's is het noodzakelijk om de Professional Edition van Vuescan aan te schaffen (met levenslange updates). Het programma Cyberview X5 heb je wel nodig om de laatste firmware versie (1.13) te kunnen installeren.

Ervaringen fotonegatieven

De fotonegatieven worden in de fotohouder geplaatst. Deze houder klap je in de lengterichting naar één kant open waarna je de negatievenstrook hierin legt. In deze houder zijn geen nokjes aanwezig om de negatievenstrook te fixeren. Je moet in plaats hiervan deze in een verdiept gedeelte leggen. De filmstrook gebruikt de ruimte tussen de negatieven om de filmstrook helemaal vlak te leggen. Hierna sluit je de filmhouder en met een schuifje vergrendel je de filmhouder. Het openen en sluiten van de filmhouder gaat een beetje stroef, maar de kwaliteit van deze houder is prima in orde. Deze filmhouder schuif je vervolgens in de scanner om de eerste negatief te scannen. Onderop deze filmhouder zijn inkepingen aangebracht, zodat de filmhouder op de juiste positie voor elk negatief in de scanner wordt gepositioneerd. Bovenop de scanner is een venster aanwezig zodat je voor extra controle het beeld kan bekijken, wat vooral bij dia's handig is. Bij de diahouder worden de dia's vanaf de onderkant in de houder gedrukt en op die manier in de houder gefixeerd. Bij het scannen wordt de gehele beeld van de negatieven gebruikt (24,3 x 36,5 mm) en zelfs iets groter, waardoor je elk beeld een beetje moet croppen. Met Vuescan heb je de mogelijkheid om deze uitsnede automatisch te laten regelen met de mogelijkheid om het beeld nog handmatig aan te passen. Ook hierbij worden de dia's met deze diahouder één voor één gescand.

Hieronder een detailfoto van de filmhouder. De negatievenstrook wordt volledig plat in de filmhouder gehouden door de smalle tussenschotjes (zichtbaar precies tussen de negatiefafbeeldingen) waarmee voorkomen kan worden dat de negatieven kunnen opbollen. Het schuifje waarmee je de dichtgeklapte filmhouder mee kan vergrendelen, is ook op de foto te zien.

De scanner kan op verschillende resoluties scannen (optisch): 250, 500, 1000, 2000, 2500 en 5000 dpi of zelf een resolutie instellen. De maximale resolutie van een fotonegatief zou ergens rond de 3000 dpi moeten liggen. De kwaliteit van ingescande negatieven kun je dus niet vergelijken met de kwaliteit van de hedendaagse digitale camera's.

De negatieven worden in mijn geval voor deze test volgens de volgende instellingen gescand: 5000 dpi, 48 bit kleuren, multi-belichting, infrarood stofverwijdering met MagicTouch (licht), herstel kleuren, korrelreductie (licht). Bij de Preview worden de kleuren aangepast voordat de definitieve scan worden uitgevoerd zoals kleurbalans, curves en helderheid. Normaal gesproken heeft een dergelijke hoge resolutie voor negatieven en dia's geen nut. Over het algemeen is een scanresolutie tussen 2400 en 3200 dpi ideaal. Een scan op 2500 dpi geeft een afbeelding van ongeveer 3450 x 2340 pixels wat overeenkomt met 8 megapixels (8 MP). Met 3000 dpi ontstaat een afbeelding van circa 4190 x 2850 wat overeenkomt met 12 megapixels (12 MP).

Ervaringen dia's

Het scannen van dia's kan wat lastiger gaan dan met de fotonegatieven. Bij de fotonegatieven worden deze ingelezen door de scanner en wordt de oranje kleur van het negatief m.b.v. een profiel van het scan-programma omgezet naar kleur. Verschillende merken en type films zorgen er voor dat er tientallen profielen hiervoor in VueScan beschikbaar zijn. Voor dia's is dat iets lastiger, aangezien deze dia's al in kleur worden gescand. Het menselijk oog ziet duidelijk de verschillende kleuren, maar voor een scanner is het lastiger om de juiste kleuren te zien vanwege de chemische samenstelling van de kleuren. De scanner in combinatie met het scanprogramma moeten dan ook afgesteld worden voor de juiste kleuren (calibreren). Helaas worden er bij deze scanner geen calibratiehulpmiddelen meegeleverd, de zogenaamde IT8 targets. Het scannen van dia's zonder deze vorm van calibratie kan donkere kleuren opleveren. De kleuren zijn na het scannen dan niet zo levendig als je de dia's tegen het licht zou houden. Achteraf aanpassen met programma's als Lightroom is dan beperkt mogelijk. Hiervoor zul je aan de slag moeten met een IT8 calibratie kit. Ik heb deze gekocht op http://www.targets.coloraid.de/ voor ¤ 75 incl. verzendkosten. Deze kit bestaat uit :
  • Twee reflective targets voor foto's van Kodak Professional en Fuji fotopapier indien je met een flatbedscanner foto's gaat inscannen
  • Vier dia's van Kodak Ektachrome, oudere Fujichrome Astia/Sensia/RTP II en Provia films incl. Provia 100F vanaf juni 2003, Fujichrome Velvia 50 en Astia 100F, Velvia 100/100F, Provia 400X and Sensia100 films vanaf juni 2003
  • metalen opbergbox
  • zakje met silicagel t.b.v. vochtabsorptie
  • cd-rom met de IT8 referentiebestanden

Op de website van VueScan kun je lezen welke stappen je moet doorlopen om VueScan in combinatie met de scanner te kalibreren. Als je de stappen volgt, is het vrij simpel. Als je dia's scant waarbij een IT8 target is gebruikt, zijn de kleuren van de scan vrijwel identiek aan het origineel.

Het scannen van dia's gaat bijna hetzelfde als negatievenstroken. Bij de dia's moet je er op letten dat het beeld van de dia in de lengterichting (als panorama) van de houder wordt geplaatst (m.a.w. de 'staande' dia's moet je een kwartslag draaien) zodat de gehele dia kan worden gescand. Bij het scannen van negatievenstroken worden deze volledig vlak gehouden door de filmhouder. Bij de dia's is dit niet het geval en zitten deze in de dia-raampjes. Hier is het soms opletten dat de dia's ook netjes vlak in de dia-raampjes zijn geplaatst. Het wil weleens gebeuren dat een dia een beetje met een lichte kromming in een dia-raampje is geplaatst. Bij het scannen levert dat een gedeeltelijke onscherpte op. Ook met het scannen van (een beperkt aantal) Kodachrome dia's waren er op zich geen problemen. Kodachrome dia's werden op een afwijkende manier ontwikkeld, maar kenmerken zich in een zeer nauwkeurige kleurweergave, scherpte en de kwaliteit van de dia's is na 40 jaar nog ogenschijnlijk onveranderd. Scanners met automatische stofverwijdering (MagicTouch) moeten hierop met een profiel in de scansoftware aangepast worden voor Kodachrome, anders worden de kleinste details voor stof aangezien en daardoor per ongeluk gecorrigeerd. Het vervelende bij Kodachrome is dat het ontwikkelingsproces van deze dia's anders verliep dan andere dia's. Hierdoor is het niet mogelijk om het standaardproces van inscannen te gebruiken. Voor KodaChrome zou er een aparte IT8 target gebruikt moeten worden voor een nauwkeurige kleurweergave bij het scannen. Helaas is Kodak al lange tijd geleden gestopt met het ontwikkelen van deze dia's waardoor een noodzakelijke IT8 target vandaag de dag bijna of zelfs helemaal niet meer leverbaar is (en anders tegen een absurd hoge prijs). M.a.w. het wordt lastig om KodaChrome dia's helemaal natuurgetrouw te scannen. Ik heb hiervoor het IT8 target van Kodak Ektachrome gebruikt en dat geeft binnen VueScan nog wat mogelijkheden om de kleuren te verbeteren, maar optimaal wordt het niet. Als je dergelijke KodaChrome dia's op de standaard-manier scant, zul je een lichte blauwe zweem op de afdruk te zien krijgen.

Andere dia's van o.a. Fuji leveren na de IT8 calibratie behoorlijk nauwkeurige kleuren af. Dus zolang je geen gebruik maakt van KodaChrome, kun je zeer nette resulaten bereiken. Na de bestelling van de IT8 targets in deze kit, hierna een aparte IT8 target moeten bestellen voor Agfa RSX (II)/CT dia's bij de eerder genoemde leverancier. Bleek naderhand dat een gedeelte van de dia's van Agfa waren (wat achteraf de reden bleek te zijn dat er geen goede resultaten werden verkregen met de Fuji en Kodak targets). Al met al een extra investering van ruim ¤ 100 aan IT8 targets om de dia's op de juiste wijze in te kunnen scannen. Het aanschaffen van deze targets voorkomt in ieder geval de nodige frustraties als de resultaten zonder calibratie bij lange na niet het gewenste resultaat opleveren. Het is wel iets waar je rekening mee moet houden in je budget.

Hieronder de diahouder. Er kunnen maximaal 4 dia's in de houder worden gedrukt.

Algemeen

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: voor het scannen van negatieven en dia's heb je geduld nodig, héél veel geduld. Tegelijkertijd bespaar je met deze scanner ook veel tijd. Het scannen in de hoogste resolutie met multi-belichting (normale scan en daarna een intensieve scan) en de Preview scanfase met eventueel aanpassingen voor de kleur en het croppen, duurt 5 minuten per foto of dia. Magic Touch voor het automatisch verwijderen van krasjes, oneffenheden, vingerafdrukken en witte vlekjes doet verrassend goed zijn werk. Slechts zelden laten foto's nog sporen zien van deze oneffenheden. M.i. een must om een archief te digitaliseren! Hiermee bepaar je achteraf veel tijd als je dit met Photoshop zou willen corrigeren.
Met het scannen van de fotocollectie probeer ik het onaangename met het aangename/nuttige te combineren. Terwijl op het bureau de scanner staat te spinnen, lees ik op de computer e-books voor mijn studie met muziek op de achtergrond.

Over de scanner ben ik uitermate tevreden. Zoals eerder aangegeven, heb je eigenlijk voor deze scanner Hamrick's Vuescan (de Pro versie) nodig of een vergelijkbaar programma én IT8 targets indien je dia's wilt inscannen. In heb geen referentie met andere scanners om de ProScan 10T te kunnen vergelijken. De kwaliteit van de ingescande negatieven hangt nou eenmaal ook af van verschillende factoren (gebruikte camera, kwaliteit lens, type film, belichting, ISO, etc). Als de originele foto goed is belicht, levert de scanner hele mooie resultaten, zelfs zonder de kleuren aan te hoeven passen. Ook met negatieven van 40 jaar oud (met beschadigingen en kleurenzweem) met daarbij aanpassingen in de kleur zijn hele degelijke resultaten te verkrijgen. Vaak volstaat het om achteraf in PhotoShop of Lightroom om kleine aanpassingen te maken, o.a. de verzadiging.

De foto's bij deze review (Minolta Dynax 505 Si + 28-80 mm + 75-300 mm met Kodak Gold 200) dienen als voorbeeld zoals ze uit de scanner komen met Vuescan. Er is dus geen post-processing (Photoshop) aan te pas gekomen, juist om de beelden zo origineel mogelijk te laten zien. In een discussiegroep van Flickr wordt deze scanner (onder de naam Pacific Image Primefilm XE) ook besproken met verschillende voorbeelden. De meegeleverde voorbeeldscans zijn gescand op 5000 dpi (optisch), stofverwijdering (licht), herstel kleuren, korrelreductie (licht), multi-belichting en automatische kleurbalans (de kleuren zijn dus 'as-is').

De Duitse website FilmScanner.info heeft een uitgebreide Engelstalige review gepubliceerd: http://filmscanner.info/en/ReflectaProScan10T.html

Heb jij ook een Reflecta ProScan 10T?

Prima review, zonder in te veel techniciteit te vervallen.

Wat je schrijft is zeer herkenbaar.
Ik heb een paar jaar geleden de Reflecta ProScan 7200 in huis gehaald.
Ik ben ook vrij snel VueScan gaan gebruiken.

Een nadeel is wel dat na verloop van tijd er ook stof in het toestel binnen dwarrelt, die de resultaten van de scans beïnvloedt.
Met een bus persluchtreiniger en veel geduld lukt het wel om het stof weg te krijgen, maar het is er - bij mij in ieder geval - even snel weer terug.
Duidelijk review, ook de foto's zijn heel verhelderend. Het is een aantrekkelijke scanner dus.
Ik heb wel een vraag: ik meende dat de ProScan 10T negatieven slechts een voor een kan scannen en dat lijkt me ondoenlijk als je, zoals ik, een groot archief te doen hebt. Maar ik lees er niets over in je review. Zou je kunnen beschrijven hoe dat gaat als je een filmstrookje wilt scannen? Moet je elk negatief met de hand op de juiste plek schuiven? En dan opnieuw een aantal (steeds weer dezelfde) handelingen doen op je computer? Bedankt vast.
Hallo Edwin,

Mooie review. Ik heb hetzelfde toestel, en ben zeer tevreden over de scans in combinatie met VueScan.

Ik heb wel enkele vervelende problemen sinds de upgrade naar firmware versie 1.13, en ik vroeg me af of jij die ook had. Sinds de upgrade geeft de eerste preview-scan in VueScan een verticale streep van corrupte data in het midden van het beeld. De 2de scan is OK, maar heeft vreemde kleuren die ook voorkomen in de definitieve scan. Door in VueScan de RAW grafiek te bekijken heb ik vastgesteld dat dit probleem zich voordoet omdat er clipping is op het blauwe kanaal.

Al deze problemen zijn opgelost als ik eerst een preview doe in de meegeleverde CyberView X5 software, waarna de scanner precies gekalibreerd is.

Ik zie ook dat je Windows gebruikt. Ikzelf gebruik een Mac, maar ik zal de software ook eens installeren op een Windows machine om het probleem verder te analyseren.
Dit probleem komt mij zeer bekend voor. De eerste scan met VueScan liet een oranje band van circa 2 cm zien en de kleuren van de scan waren niet goed. En inderdaad, na de eerste scan met CyberView ging het wel goed. Na installatie van de nieuwste versie van CyberView en daarna een firmware update van https://reflecta.de/uploa...10T_V1.13_20140812_UI.bin heb ik geen problemen meer. De eerste scan met VueScan verloopt nu altijd wel goed. De firmware die nu op de website vermeld staat, heeft als datum 12-08-2014, maar deze is ergens in november 2014 pas op de website geplaatst. Ik had dit probleem in eerste instantie ook gemeld bij VueScan, maar daar kreeg ik nooit een reactie op. Deze problemen waren bij mij ergens in september 2014 ontstaan na een firmware update, maar zoals aangegeven in november met de nieuwste firmware opgelost.
Een laatste statusupdate indien iemand hier later in geïnteresseerd is: Ik heb het probleem gedeeltelijk op kunnen lossen.

Blijkbaar heeft reflecta een iets recentere versie van CyberViewX5 online staan (5.16.50) dan PIE (5.16.45). Na deze versie te installeren op een windows machine verdwenen de problemen.

Jammergenoeg is 5.16.50 nog niet beschikbaar voor Mac, dus ik zal nog eventjes geduld moeten hebben. :)
Ik heb jouw oplossing geprobeerd, maar ik heb het probleem nog steeds. Ik moet wel vermelden dat ik de Pacific Image versie heb uit de VS en niet de Reflecta versie, maar ik heb de installatie en firmware files van beide websites vergeleken en ze blijken byte voor byte identiek te zijn.

Voor de duidelijkheid: dit is wat ik te zien krijg bij een preview. De blauwe kleur blijft ook na de 2de scan, tenzij ik eerst een scan met CyberViewX doe.
Een strook met negatieven (meestal 4 fotonegatieven op één strook) plaats je in een houder. Deze houder heeft over de volle lengte een scharnier waardoor deze openklapt. De negatievenstrook leg je dan precies in deze strook en klap je de houder weer dicht. Deze houder plaats je vervolgens in de scanner tot het eerste beeld (bij het schuiven van de houder voel je op dat moment enige weerstand door het profiel dat onder de houder aanwezig is). Er is een kijkvenster aanwezig aan de bovenzijde van de scanner zodat je kunt meekijken.

In het scanprogramma maak je eerst een preview-versie waarbij je de uitsnede maakt en de kleuren bijstelt. Als dat goed is, geeft je opdracht tot de daadwerkelijke scan waarbij deze de definitieve (en dus nauwkeurige) scan maakt. In mijn geval belicht Vuescan de negatieven 2 keer waarna het eindresultaat van die ene scan op beeldscherm verschijnt. Als je hiermee tevreden bent, duw je de houder van de negatieven door de scanner voor de volgende afbeelding en begint het proces weer van voren af aan.

Het is inderdaad nogal tijdrovend. Voor de preview-scan, uitsnede maken, belichting aanpassen en de definitieve scan, ben je 4 - 5 minuten bezig (excl. eventuele nabewerking in PhotoShop) per foto. Er zijn scanners die de negatievenstroken automatisch door de scanner kunnen transporteren, maar bedenk dat je hiermee weinig tijdwinst zal behalen. Mijn ervaring is dat je bij élke negatief de belichting wilt controleren en eventueel aanpassen en dat de meeste tijd zit in de daadwerkelijke scanfase. Ik ben zelf begonnen met de negatieven die het meest dierbaar zijn.

Ik heb de oorspronkelijke tekst op een aantal punten aangepast.

[Reactie gewijzigd door EdwinW op 14 november 2014 22:34]

Hallo Edwin,

Bedankt voor je verslag over de 10T.

Ikzelf heb nog een heel archief van dias (Kodachrome en Fuji) en negatieven (Fuji) die gescand moeten gaan worden. Ik overweeg momenteel de aanschaf van de 10T + SilverFast Ai Studio 8 bij http://www.scandig.com/fi...lecta-proscan-10t-ai.html.

Nu is er op bovengenoemde webpagina een optie "Target 35mm transparant" en dat lijkt mij te maken te hebben met de zogenaamde IT-8 calibratie. Echter kies ik bij die optie voor ""Fuji en Kodachrome" dan verdubbelt dat de aanschaf prijs van de hele configuratie! Dit maakt het wat minder leuk.

Misschien kun jij (of iemand anders) over deze optie wat zeggen? Of is misschien VueScan een goedkoper en beter alternatief?

Anne
SilverFast schijnt best een goed product te zijn als ik de ervaringen van anderen mag geloven, maar heeft een aantal nadelen. Het gebruik van dit programma schijnt niet erg eenvoudig te zijn. Het tweede nadeel van dit programma is dat deze alléén werkt met dat type scanner wat je bij de bestelling opgeeft (bij Scandig wordt dit als bundel verkocht). M.a.w. koop je scanner van merk/type A en je besluit dat je het programma daarna met scanner van merk/type B wilt gebruiken (bijvoorbeeld een tweede scanner zoals een 3-in-1), dan gaat dat niet.
Ik heb zelf het programma VueScan gekocht op https://www.hamrick.com/ (de Pro versie zodat je levenslang elke 2 weken een update krijgt). Download gewoon eens het programma, zonder registratie werkt het als trialware (met een watermerk in je afbeelding). Je kunt daarna overwegen het programma te kopen, wat ik zelf al vrij snel daarna heb gedaan. Het programma Vuescan ziet er misschien eenvoudig uit, het heeft heel veel mogelijkheden. Nadat ik Vuescan ben gaan gebruiken, heb ik nooit meer overwogen om SilverFast te gaan aanschaffen. In Nederland zijn er verschillende webwinkels die de ProScan 10T verkopen: http://tweakers.net/price...reflecta-proscan-10t.html

[Reactie gewijzigd door EdwinW op 6 maart 2016 16:11]

Dank je voor de reactie.

Na wat googlen later vandaag ben ik er achter gekomen dat de IT-8 calibratie inhoud dat je een soort van testdia ("calibration target") van een bepaald fillmtype scant en vervolgens de calibratie parameters bepaald.

Voor Kodachrome scannen is er dus ook een "Kodachrome Calibration Target". Maar omdat Kodachrome niet meer geproduceerd wordt is de Target voor dit filmtype inmiddels zeldzaam geworden. Daarmee is de verkoopprijs omhoog geschoten van een paar tientjes naar 500 euro!

zie ook http://www.silverfast.com/show/kodachrome-targets/en.html en http://www.ebay.com/itm/K...CALIBRATION-/121533135201

De vraag is dan of er iemand in Nederland is die zijn "Kodachrome Calibration Target" eventueel tegen vergoeding ter beschikking wil stellen. Of dat eventueel de leverancier van de 10T de calibratie kan doen.

Heb jij misschien in Vuescan calibraties/profiles bepaald?
Ik gebruik geen vorm van calibraties. Voor fotonegatieven is het belangrijk om de juiste merk+type film te selecteren in Vuescan. Er worden allerlei profielen van Agfa, Kodak, Fuji etc. meegeleverd. Voor elke type film eerst een paar test-scans maken. Als de kleuren en instellingen 'goed' staan, sla je de instellingen op voor dat type film-negatief. Ik heb voor elk type film een aparte 'settings-bestand' (foto-negatief_KodakGold-400ASA, foto-negatief_Fuji-200ASA, etc.). Hierin stel je in de verschillende parameters in, o.a. scanresolutie, hoge/lage kleurcurves, kleurbalans, etc.. Vuescan (in ieder geval de Pro versie) kan overweg met IT8 profielen (https://www.hamrick.com/vuescan/html/vuesc17.htm), maar ik ben daar zelf niet bekend mee. Op http://www.targets.coloraid.de/ kun je ook e.e.a. kopen voor calibratie van scanners.
Hoi Edwin,

Top review. Thanks voor de genomen moeite om erover te schrijven! Ik heb alleen nog een vraag over de handelingssnelheid van het apparaat in vergelijking tot alternatieven.

Even voor de context: op dit moment sta ik ook op het punt om een enorm archief vanaf 1970 te digitaliseren, hoofdzakelijk voor computerweergave en maximaal a4 print-grootte. Echter heb ik naast 135 (35mm) film ook 110 film (16mm, pocket formaat). Na het lezen van veel reviews en fora kom ik op de volgende twee opties:
  • Jouw gereviewde Reflecta ProScan 10t voor 420 euro, i.c.m. een 110 film houder op ebay
  • Epson v800, een flatbed scanner voor 560 euro i.c.m. extra houder
De flatbed is een stuk duurder en levert minder kwaliteit scans, maar biedt batch-scanning en is meer 'multi-purpose' omdat je in theorie alle formaten negatieven kan scannen + prints.

Zoals je zegt is de handeling van de Reflecta 1-voor-1, en dus tijdrovend. Nu word ik op zich al kriegelig als ik eraan denk... De flatbed scanner kan echter via third-party holders 16 tot 24 scans in een keer uitvoeren, zodat je er niet continu bij hoeft te zijn. Denk je dat dit in de praktijk echt veel sneller werkt, en is het de low-quality + geld waard? Of zul je zoals je eerder al zei "hiermee weinig tijdwinst behalen", omdat je toch iedere foto moet nabewerken?

Ik ben benieuwd naar jouw mening/advies n.a.v. je ervaring. Thanks!
Met de Epson is het voordeel dat deze ook grotere negatieven in kan scannen. Ik weet niet of deze voor de Reflecta ook beschikbaar zijn. Ik gebruik naast de Reflecta ook een HP 3-in-1 apparaat voor 10x15 cm foto's en de grote oude negatieven van circa 6x6 cm. Daarnaast kun je bij de Epson 3 rijen met negatievenstrips (in totaal 18 negatieven bij standaard houder) op de glasplaat leggen. Bij de Reflecta heb je één negatievenhouder (extra houders zijn bij te bestellen). Ik ken de software van de Epson niet, maar ik *vermoed* dat alle 18 negatieven in één keer ingescand kunnen worden en dat daarna de individuele negatieven apart behandeld (o.a. uitsnede maken) en opgeslagen kunnen worden (bij een oudere Canon scanner was dat nl. wel mogelijk). Bij de Reflecta moet je de negatieven één voor één inscannen. Dus na elke scan moet je handmatig de negatievenhouder doorschuiven naar de volgende negatief. Het inscannen van een negatief mét stofverwijdering (ICE) verloopt volgens een website met de Reflecta sneller dan bij de Epson.

Ik gebruik zelf uitsluitend de VueScan software. Ik weet niet of het inscannen van 18 of 24 negatieven bij Epson in bulk hiermee vergelijkbaar is met de meegeleverde software van de Epson printer (er wordt ook Silverfast meegeleverd). Overigens betwijfel ik of het wel zo handig is als je wel zoveel negatieven tegelijk inscant. Mijn ervaring is dat je een negatief eerst met preview op het scherm laat zien. In VueScan vervolgens zo goed als het kan de belichting aanpassen en de juiste uitsnede maken (dit kan VueScan automatisch voor je doen, maar is niet 100 % betrouwbaar). Daarna de daadwerkelijke scan maken. Het verder aanpassen van kleuren/belichting/contrast wordt achteraf in Lightroom gedaan. Eigenlijk zou je de gehele workflow van het scannen moeten bekijken om echt te kunnen bepalen hoe lang het scanproces verloopt. D.w.z. het plaatsen van de negatieven, wisselen van de negatieven, evt. doorschuiven van negatievenhouder in de scanner, kleur aanpassen bij de preview-fase en de kleurbewerkingen achteraf in Lightroom.

Beide scanners maken gebruik van automatische stofverwijdering. Dit scheelt je achteraf al veel tijd in de nabewerking t.o.v. scanners die hier geen gebruik van maken (er vanuitgaande dat je geen genoegen neemt met vlekjes en krasjes). Ik scan overigens op 2500 dpi aangezien 5000 dpi (vrijwel) geen verschil uitmaakt bij de amateur foto-camera's en films waarmee de foto's zijn gemaakt.

Wellicht overbodig te vermelden, maar op http://www.filmscanner.info/en/EpsonPerfectionV800Photo.html staan reviews en scantijden van beide scanners.