Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 6.500dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Steelseries Rival Zwart Review

BannerFigurezZz 21 augustus 2014, laatste update op 21 augustus 2014, 330 views

Steelseries Rival Zwart

Dit is een muis die uitstekend in de hand ligt, van goede bouwkwaliteit is en er netjes en degelijk uitziet. Zeker voor de relatief lage prijs een echte aanrader.

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Degelijk en strak design
  • Goed geplaatste extra knoppen
  • Fijn in gebruik

Minpunten

• Geen omvlochten draad
  • Rival naamplaatje lastig te verwijderen (puur cosmetisch)

Bijna gelijktijdig met de aanschaf van mijn Steelseries Apex besloot ik een nieuwe muis aan te schaffen. Mijn oude Asus R.O.G. 600 was in ontwerp en vormgeving van hetzelfde type. Toch merkte ik direct het verschil tussen de twee muizen. Na enkele maanden gebruik leek het mij tijd voor een review.

De Steelseries Rival samengevat
De Rival muis van Steelseries is een relatief grote muis met twee extra knoppen aan de linkerzijde en een instelbare DPI tot 6500. Het scrolwiel is 'klikbaar' en er is verlichting in de vorm van een logo aanwezig. De muis 'draait' op de derde editie van de Steelseries Engine met een compleet ander ontwerp. Deze derde editie ondersteund tot nog toe alleen muizen en headsets.

De review zelf

De muis; uiterlijk en bouwkwaliteit
Wat onmiddellijk opvalt is dat de muis perfect in de hand ligt bij de zogenaamde "paw grip", waarbij je volledige hand op de muis rust. Vandaar dat de muis dus ook aan de grote kant is.

Het ontwerp is degelijk en ligt goed in de hand. Mijn vorige muis, een Asus, is mij goed bevallen, maar het verschil was voor mij direct duidelijk voelbaar. De muis voelt namelijk stevig en toch licht aan en biedt bovendien uitstekende steun aan de hand. De knoppen aan de zijkant zijn precies goed geplaatst en vormen daardoor een uitstekende toevoeging tijdens het gamen. Zelfs het scrolwiel voelt stevig en solide aan, wat de muis uitstekend maakt voor lange dagen surfen op Tweakers. ;D

De bouwkwaliteit is simpelweg uitstekend met goede, stevig voelende knoppen die gebruik maken van een zelfde systeem als het Apex toetsenbord (rubberen 'gewrichten'). Men heeft er ook zorg voor gedragen dat de knoppen erg strak aansluiten op de 'body', waardoor er moeilijk viezigheid tussen komt. Het valt mij dan ook op hoe 'schoon' de muis blijft. Het enige nadeel is dat het snoer niet omvlochten is wat mogelijk tot problemen kan leiden, wanneer het draad teveel schaaft langs bureauranden ed.

Getest met:
  • Counter Strike: GO
  • Garry's Mod
  • Verscheidene strategy games
  • Surfen, veel surfen ^^
Softwarematige functionaliteiten en -ondersteuning
Zoals al eerder gemeld draait de Steelseries Rival op de derde editie van de Steelseries Engine die vele updates heeft gehad, met name op het gebied van compatibiliteit. Dit is merkbaar aangezien de engine (suprise suprise) zonder problemen draait in tegenstelling tot zijn eerdere editie.

Men kan de engine gebruiken om de drivers te updaten, kleur patronen van de verlichting te wijzigen (of uit te schakelen) en uiteraard om instellingen als scrol/move snelheid, de functie van de extra knoppen en de DPI te bepalen. Al met al werkt de software uitstekend en valt er eigenlijk niets te klagen. De functionaliteiten zijn goed uitgewerkt en voelen als een toevoeging. Men kan tussen profielen wisselen en deze zelfs koppelen aan verschillende games. Kortom; een uitstekend stukje software, die niet al te zwaar is.

Concluderend vindt ik de Steelseries Rival een geslaagde en zeer degelijke muis. Met een enkel missertje op het gebied van bouwkwaliteit kan ik deze muis volmondig aanraden aan iedereen die een goede gaming muis zoekt met een tweetal extra knoppen.

Vragen? Opmerkingen? Laat je horen.

Heb jij ook een Steelseries Rival Zwart?

Moeilijk te verslaan qua prijs/kwaliteit verhouding.
Een ge/omvlochten draad zou de muis idd net ff wat meer klasse geven, hadden ze wel een eurotje meer bij de prijs op kunnen doen.
Gebruik je ook een Steelseries muismat?

[Reactie gewijzigd door Aardling op 22 augustus 2014 16:19]

Ja ik gebruik een standaard model medium Steelseries muismat. Prima combinatie, vindt ik zelf.