Specificaties 20" @ 1680x1050 (WSXGA+) (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 2043BW Zwart Review

deblaauwn 1 februari 2010, 2.388 views

Samsung Syncmaster 2043BW Zwart

Pluspunten

• DVI + VGA
  • Tiptoets-OSD
  • Presets voor al je wensen
  • Geen pixeldefecten

Minpunten

• Zichtbaarheid tiptoetsen in het donker
  • Software werkt alleen op moderne systemen
  • Klein puntje: kleurweergave iets fletser dan op IPS-scherm, maar nog altijd zeer acceptabel, zeker voor niet-grafisch werk

Update 1-2-2010: kleurweergave

Algemeen
Bij mijn (toekomstige) relatief-high-end PC zou ook een mooi scherm moeten horen. Daarom had ik het grote broertje van deze besteld (de 2443BW) maar die was te groot en niet helemaal goed. Daarom heb ik die ingeruild op deze 2043BW. Deze monitor dient voorlopig als vervanging van een 17" Medion, als mijn computer binnen is kan ik die weer doorschuiven naar de familie :)

Over het algemeen ben ik zeer tevreden met deze monitor. Hij doet precies wat hij zou moeten, en dat beter dan m'n laptop of de medion (op foto's is hij gekoppeld aan mijn laptop). Hij heeft veel instelmogelijkheden, goede kleuren en contrasten en geen defecte pixels dus dat is voor mij zeer goed.

Featureset
Algemeen
Zoals gezegd is de featureset uitgebreid. Hij heeft een ronde voet met ingebouwd draaimechanisme. Het lijkt dus alsof de hele voet draait, maar dat is niet zo want hij staat op een soort 'binnenvoet' met rubbervlakken. De monitor is, in cominatie met de standaard natuurlijk, ca. 10 cm in hoogte verstelbaar. Voor transport zit er een pinnetje bijna onderin de standaard, waarmee de monitor vast is te zetten. Dit is wel handig, want het verstellen omhoog gaat erg makkelijk, dus als hij 'laag' staat en je wilt hem verplaatsen door hem onderaan het scherm op te pakken vliegt dit omhoog. Omlaag drukken kost iets meer moeite, maar wederom is dat maar goed want stel je voor dat hij door z'n eigen gewicht omlaag zou schuiven.
Verder is de monitor (traploos) kantelbaar over een hoek van ongeveer 25o (-5 = omlaag/verticaal/+25 = omhoog gericht). Dit bereik is misschien niet erg groot, maar wanneer heb je nu meer kanteling nodig als de monitor op een horizontaal bureau staat.
De derde functie is 'pivot' ofwel hij kan in landscape of portrait worden gezet. Van deze functie heb ik nog maar weinig gebruik gemaakt (op dit moment stel ik hem daar even op in ;)).
Bijna vergeten: er zit zowel een DVI- als VGA-kabel bij.

Software
Verder is op de CD natuurlijk de driver meegeleverd, en ook de programma's MagicTune en -Rotation, en Natural Color Pro. MagicTune wordt op mijn computer niet ondersteund. Dit programma zou een (betere) 'softwareversie' van het OSD moeten zijn. De andere programma's heb ik niet geïnstalleerd (mijn videokaart kan ook zelf roteren, en NCP is vermoedelijk bedoeld voor grafisch werk waarbij kleuren zo natuurlijk mogelijk moeten zijn)

Overig
Uiteraard zit er ook een OSD op ;) De knopjes waarmee deze bediend worden hebben als nadeel dat ze slecht zichtbaar zijn (grijze tekst op een zwarte monitor, niet verlicht) met name in een donkere omgeving. Het OSD biedt alle mogelijke instellingen die ik zou wensen van een monitor. Het hoofdmenu is ingedeeld in submenu's:
-helderheid/contrast: inclusief een optie MagicBright, waarmee voor alle veelvoorkomende situaties + 'custom' opties zijn voorgeprogrammeerd.
-kleuren: heeft de optie MagicColor die ik (nog) niet snap, Color tone (warm/koud/normaal/custom), Color Control (RGB verhoudingen), Color Effect (grayscale, green, aqua, sepia - transformeert het scherm naar 'grijswaarden' afhankelijke van de optie), en gamma.
-schermpositie: instellingen voor scherpte, hoogte/breedte, en positie
-OSD-opties: taal, positie op het scherm, transparantie en Display Time
-monitor-opties: reset, Off Timer (als je OS dat niet kan), Source (automatisch of handmatig zoeken naar input?) en Image size (met de opties Auto en Wide. In het laatste geval worden alle resoluties schermvullend weergegeven, dus ook als je een programma hebt dat op 1280x1024 draait)
-Informatie: geeft de input-bron, vernieuwingsfrequentie en resolutie weer

Dat is dus meer dan je van je leven nodig hebt denk ik. Op het scherm zitten 6 instelknoppen, De eerste 4 knoppen hebben twee functies, behalve de Auto en Power-knop. Buiten het om OSD dienen de knoppen van links naar rechts voor Menu (laat het OSD-hoofdmenu verschijnen), Image size (submenu auto/wide), Brightness, input-scan, en vervolgens Auto en Power. Als er een OSD beschikbaar is, dienen de dubbele knoppen respectievelijk voor Uit, Omlaag, Omhoog, Enter*.

*Sorry, maar dat is niet makkelijker op te schrijven in woorden.

Kleurweergave
Over de kleuren ben ik zeer tevreden. Op de foto is te zien hoe hij met mijn laptop in 'uitgebreid bureaublad'-modus staat. In MS Paint heb ik van primaire kleuren en een aantal tinten van wit tot zwart balken gemaakt om te vergelijken. Het moge duidelijk zijn dat de helderheid van de kleuren veel beter is op de monitor, en dat zwart ook dichter bij echt zwart ligt. Als ik niet tevreden zou zijn over de kleuren zou ik nog kunnen terugvallen op de meegeleverde software, dus hoe dan ook is dit 'zeer goed'.
Update: ik heb de beoordeling teruggebracht van 'zeer goed' naar 'goed'. Begrijp me niet verkeerd, het is nog altijd een heel goed TN-scherm, maar ik heb er nu een IPS naast gehouden. Beide schermen zijn gekalibreerd, en dan blijkt IPS wel geschikt te zijn voor softproofing, maar dat de kleuren op dit TN-paneel toch wat fletser zijn. Ook is de kijkhoek waaronder de kleurweergave accuraat is vanzelfsprekend kleiner, dus voor fotobewerking is dit scherm wat minder geschikt.

Contrast/helderheid
In tegenstelling tot de 2443BW vertoont deze monitor geen enkel probleem door het helderheidsbereik (de 2443 gaf een zoemtoon bij een helderheid lager dan 98%). Op 100% is de helderheid te groot voor de afstand waarop ik tot de monitor zit. Het OSD biedt voldoende presets voor al mijn wensen.

Pixeldefecten
Ik heb de monitor nu enkele weken, en het schijnt dat pixeldefecten vrijwel nooit verschijnen als ze er niet altijd al zaten. Dat is ook de waarneming bij de vorige monitor (Medion) en ook mijn laptop; die hadden een defecte pixel bij aanschaf, maar het zijn er niet meer geworden. Deze monitor heeft er geen, dus ik verwacht ze ook niet meer tegen te komen.
Update: Op 1-2-2010 is het scherm nog altijd pixelperfect.

Bouwkwaliteit
Bij bouwkwaliteit kan ik wel een minpuntje bedenken. Het scherm is niet uiterst stabiel. Als je het OSD bedient moet je meestal met vier vingens achter de rand van het scherm, en met je duim de knopjes bedienen, want anders gaat het scherm wiebelen. Verder zie ik zowel links als rechts aan de 'binnenrand' van het scherm een soort lijmresten (zie foto). Verder kan ik er niets op aanmerken, dus de score is wel verdiend.

Vormgeving
Hoewel ze niet altijd even handig zijn, vind ik het wel een groot pluspunt bij de vormgeving dat er maar één echte schakelaar op het scherm zit, en dat is de voedingsschakelaar achterop. De OSD-knoppen zijn allemaal aanraakknoppen. Ook is het mooi dat het scherm zwart is, dat past beter bij mijn randapparatuur ;) -- hij is namelijk ook in zilver leverbaar voor de liefhebber. De randen om het scherm zijn mooi dun (dat heb ik ergens anders gelezen, ja), én er zitten geen speakers op. Dat was een belangrijke reden om dit scherm te kiezen. Als hij rechtop staat, zou hij anders niet symmetrisch zijn geweest :*)

Toen ik dit scherm kocht, kostte hij mij 172 euro. Bij dezelfde winkel is hij nu te koop voor 164 euro. Met hardware is het vrijwel altijd zo dat het op den duur goedkoper wordt, maar dit is eigenlijk toch wel snel voor dit prijsverschil (bij een andere winkel staat hij zelfs voor 155 te koop). Daarom krijgt de prijs ook een 'goed', want het is wel zeker een kwaliteitsmonitor - en dat mag wat kosten - maar blijkbaar had het ook 20 euro goedkoper gekund.

Disclaimer
Meestal worden mijn reviews niet erg goed ontvangen, dus ik heb er nu iets beter mijn best op gedaan. Ik hoor graag wat er nog beter/anders zou kunnen!

• desktop met nVidia 6200TC (2005)
  • laptop (2004)
  • desktop met HD4870
  • desktop met HD5770
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 2043BW Zwart?

Ik vind je review erg goed, ik heb nu een duidelijker beeld van het scherm dat ik wil gaan kopen en dat lijkt me het doel van een review! Goed werk :D
Op die middelste foto, welk scherm is welk scherm? De rechter is namelijk beter
Zoals hieronder staat (melvinvth), inderdaad, links is de laptop. Dat had ik er beter bij moeten zetten.
de samsung denk ik, want die is groter dan zijn 17" inch medion schermpje
Als je goed kijkt zie je SyncMaster 2043BW op het rechter scherm ;)

Hij is aangesloten op mijn laptop, zoals ook in de tekst vermeld is.
links is laptop , rechts samsung