Trust Starzz Review

Diamundo 20 augustus 2014, laatste update op 20 augustus 2014, 901 views

Trust Starzz

Goedkoop microfoontje, maar niet schitterend. Degelijke prijs, en nog net degelijke kwaliteit

Pluspunten

• Bijgeleverde Tripod, erg stevig, met verstelbare hoek voor microfoon

Minpunten

• Slechte kwaliteit opnames / Zeer kleine microfoon (verkijk je niet!) / Poten v/d tri-pod zijn ingeklapt niet erg vast, en wiebelen enorm heen en weer

Ik heb deze microfoon gekocht als bedoeling om video's in te spreken voor youtube, en ik heb 'm eigenlijk uit noodzaak gekocht, aangezien de geluidskaart in mijn laptop erg slecht was, en de headsets in huis waren ook niet over te spreken. Deze microfoon is in vergelijking stukken beter, maar over het algemeen niet echt goed. Het is een beetje zo-zo.

Paar minpuntjes:

- De microfoon is erg klein, verkijk je niet! De poten van de tri-pod zijn 11 cm lang, en de microfoon zelf is in totaal 13 cm lang.
Hierdoor is het totaal geen microfoon om in de hand te houden, al geeft de kabel (van 2.5m lang) daar wel de gelegenheid aan.

- De microfoon is slecht afgewerkt:
+ Onder het ijzer aan de bovenkant zit een zilveren randje: dit is een lange sticker, en zit bij mij enorm scheef geplakt
+ Een centimeter of twee onder deze rand zit aan de voorkant een schuifschakelaar om de microfoon aan en uit te zetten, met aan beide kanten een schroef. Ik vind deze knop totaal overbodig, aangezien ik meerdere keren heb zitten opnemen, totdat je de opname terug luistert en niks hoort! Blijkt dat je bent vergeten de microfoon aan te doen, en kun je weer overnieuw. Als oplossing zou ik zeggen, laat 'm constant aan staan, zodat je 'm alleen in hoeft te pluggen en het werkt. Ook voelt de knop niet lekker aan, aangezien er lijnen in de bovenkant van het schuifje zijn gemaakt.,
+ Aan de andere kant van de knop zit een sticker, met een s/n nummer, en het bekende "Made in China", plus een link naar de website van trust met een nummer erachter. Deze sticker is duidelijk een sticker en geen onderdeel van de microfoon (de kleur zwart is zichtbaar anders dan de kleur zwart van de plastic behuizing), en kun je er net zo goed afhalen, wat ook nog iets mooier zou staan.

- De tri-pod is uitgeklapt wel stevig, maar ingeklapt niet: de poten zijn enorm los. Dit is niet te verhelpen door de schroef aan de onderkant aan te draaien, en bij vervoer zul je waarschijnlijk steeds de poten tegen elkaar aan horen klapperen, tenzij je de poten aan elkaar vastbindt met bijv. tape.

- De microfoon is verstelbaar in de tri-pod, hoe vast de tri-pod zit is verstelbaar met een schroef aan de zijkant van de tri-pod. Hiervoor heb je een kruis-schroevendraaier nodig om 'm losser of vaster te draaien.

- Je kunt de bovenkant (met de microfoon) niet draaien t.o.v. de onderkant (met de poten). Dit zit vast, wat betekent dat je alleen je microfoon kunt neerzetten met 1 poot recht naar achteren, en twee poten scheef vooruit in een hoek van 60 graden naar de zijkant vanaf de voorkant.

- De kabel is ongelooflijk lang: 2.5 meter is veel te lang. Als oplossing heb ik het overgrote deel opgerold en in een leeg wc-rolletje geschoven, met beide uiteinden uit de aparte uitgangen van de wc-rol. Op deze manier heb ik een klein stukje kabel om de stekker in m'n laptop te doen, en net genoeg kabel om de microfoon in de tri-pod te hebben met de wc-rol onder de tri-pod tussen de poten.

- Over de werking van de microfoon: er zit geen live noise-canceling ingebouwd in. Wat dit betekent, is dat alle geluiden die steeds op dezelfde toonhoogte zitten (denk aan gezoem, auto's met draaiende motor, samengevoegd als "ruis"), eruit gefilterd worden. Dit gebeurt dus NIET bij deze microfoon. Hiervoor zou je een extern programma moeten gebruiken, om het na de opname eruit te filteren.

Pluspunten:
- De prijs is enorm laag, en als je iets wilt hebben om gewoon met mensen te bellen via bijv. Skype of Facetime, dan is dit prima. Zoals gezegd zit er geen automatische ruisfiltering in, dus je gesprekspartner zal alle ruis ook horen. Waarschijnlijk is dit niet erg, maar het moet gezegd worden.
Als je dit echter wilt gebruiken om (semi)professioneel video's in te spreken, moet je iets anders nemen, deze microfoon is hier totaal niet geschikt voor.

- De microfoon plus tri-pod zijn klein, dus ook compact. Daarom is deze qua formaat prima om ergens mee te nemen.

Over het algemeen:

Koop deze microfoon gewoon NIET, maar vind iets degelijks wat misschien een tientje duurder is. Geloof me, je zult van dit ding bijna geen plezier ondervinden. De kwaliteit is bar slecht (maar beter dan niks), het ding is foeilelijk, en is veel te klein om comfortabel te gebruiken.

Heb jij ook een Trust Starzz?

Denk dat je nog beter uit bent met een headset van de Action :)
Njitter:
Hmm, je brengt me op een idee... :3