Sony Xperia Z1 Zwart Review

RGHoeksma96 19 augustus 2014, laatste update op 17 maart 2015, 29 views

Sony Xperia Z1 Zwart

Oude review alsnog gepubliceerd (oeps vergeten:P ) Al met al geen verkeerd toestel vooral voor de huidige prijs, maar met stevige concurentie dus kijk vooral naar wat je ligt.

Pluspunten

• Snel
  • Goede accuduur
  • Soepele interface / overzichtelijk
  • Robuust

Minpunten

• Camera is op auto matig
  • Inkijkhoeken scherm

Na een tijdje geen reviews te hebben getypt, tijd voor een volgende poging/uitdaging.
Ik zal in deze review proberen zo uitgebreid mogelijk op de werking, gebruiksgemak en de functionaliteit van het toestel proberen in te gaan.

Ik weet van mezelf dat ik geen topreviewer maar vind het gewoon een leuke uitdaging voor mezelf, opbouwende kritiek dmv reacties zou ik dan ook erg waarderen.

Inhoud:

Reden waarom
De hardware
De software
De camera
Accuduur
Gebruiksgemak

Nou tijd voor de review, na een tijdje met een samsung galaxy note n7000 om te hebben gelopen wegens het verlies van mijn samsung galaxy nexus werd het nou zo'n 2 maand terug dan toch tijd om voor een nieuw toestel te kijken, na meerdere samsungs te hebben gehad de afgelopen paar jaar vond ik het tijd voor wat anders, tijd voor verandering. En die verandering is gekomen middels de sony xperia z1.

Na afweging tussen de;

samsung galaxy note 3 neo
sony xperia z1
htc one m7
lg g2

Is het toch de sony geworden, waarom?

De camera aangezien ik toch graag hier en daar een kiekje maak maar niet altijd een compact camera of de dslr mee wil slepen.

Het design, de vormgeving met het glas en de stevige aluminium rand vind ik persoonlijk gewoon erg mooi, ook geeft het een 'premium' gevoel door de strakke vormgeving met het glas in combinatie met het solide aluminium.

De software, aangezien na veel proberen toch sony degene na de nexuslijn van google komt wat betreft bloatware meeleveren in mijn opzicht, of beter gezegd het weglaten.

HARDWARE:

Over de hardware kan ik kort zijn aangezien de specs wijd verspreid over het internet staan;

Snapdragon 800 2,15gHz
adreno 330
2gB RAM
16gB Interne opslag waar ongeveer 11gB van overblijft voor de gebruiker (uitbreidbaar met microSD)
5" FullHD lcd scherm
20,7MP Camera
etc..

SOFTWARE:

De software is vrij basic, de schil die sony over android heengooit is vrij simpel en licht redelijk dicht bij het standaard android.
Wel zijn de muziek speler, gallerij, videospeler vervangen door eigen apps en zijn er wat apps meegelevert als motionexpress en Pixlr maar de meeste apps die sony er op gooit kun je er ook zelf afgooien (leer daar van samsung).
Verder is de software gewoon goed up to date (android 4.4.4) en werkt het snel en zonder haperingen.

Natuurlijk is de android schil iets zeer persoonlijks maar toch vind ik zelf dat sony het niet verkeerd doet.

CAMERA:

Iets waarmee erg veel geadverteerd word is de 'fantastische' camera.

En ja de camera is goed, erg goed, maar let op, in de automatische stand worden van de 20,7 megapixels maar maximaal 8 gebruikt, maakt het wat uit? Voor de snelle kiekjes niet de foto's zijn scherp genoeg voor een post op facebook etc. Maakt het de advertenties waar? Kort gezegd nee, standaard zijn de foto's goed maar niet meer als dat, het is niet super het is ook zeker niet slecht, daarintegen kun je manueel wel een hele hoop uit de camera halen, speel wat met de iso waarden en de witbalans en je hebt prachtige foto's voor een telefoon, de compactcamera zou je er voor thuis kunnen laten. Toch blijft het feit wil je echt goede foto's koop een dslr. De mogelijkheden kwa lenzen instellingen etc blijven onovertroffen maar daarom zijn ze natuurlijk ook een stuk groter :+ .

ACCUDUUR:

Wat mij positief verraste was de accuduur, de 3000mAh accu voorziet bij mij de telefoon altijd de hele dag van prik en de dag er na vaak tot halverwege, als ik een hoop aan het werk ben en bezig met de studie vaak zelfs 2 tot 3 dagen. Goed bezig sony! Zijn er nadelen aan de accuduur? Ja wil je het einde van de 2e dag halen met redelijk veel gebruik zal je toch echt de telefoon alle dagen aan de lader moeten hangen aangezien de accu niet verwisselbaar is.

Al met al zeer tevreden maar ruimte voor verbetering is er zeker.

GEBRUIKSGEMAK:

Een zeer belangrijk punt voor de hedendaagse smartphone lijkt mij toch het gebruiksgemak, hoe houd de telefoon zich nou in het dagelijks gebruik, nou de Z1 houd zich niet slecht, dmv de redelijk kale software is de telefoon lekker snel, ook met de nodige eigen apps ge´nstalleerd blijft het toestal rap aanvoelen, in tegenstelling tot mijn vader zijn note3 heb ik bij de sony eigenlijk nog nooit lag zien optreden.
Toch zijn er mindere kanten aan de telefoon, het glas is redelijk glad waardoor de telefoon zo van de bank zou kunnen schuiven, ook het klepje voor het oplaad punt heeft mij meerdere malen ge´rriteerd, tuurlijk een magnetische oplader bied uitkomst, mijn oplossing? Klepje er af en een hoesje er omheen voor het wegglijden. Als laatste toevoeging is het scherm kwa inkijkhoeken matig waardoor de telefoon wel recht voor het gezicht gehouden moet worden, voor of nadeel is persoonlijk. Ik zelf vind het wel wat vervelend.

BEREIK:

Ook zeker niet onbelangrijk, het bereik.
De Z1 heb ik de eerste maand zonder 4G gebruikt, waarom? beetje oneerlijk vergelijken tegenover een telefoon die het niet heeft, het bereik is gewoon goed, beter als de iPhone 4S (die ik ook in bezit heb gehad) en niks minder als de note, 2e maand 4G wel aangezet. De snelheden zijn goed, ook met maar 1 streepje bereik en meestal heb ik 2 of 3 streepjes. Maar natuurlijk verwacht je van een smartphone meer als dit, toestellen als de BB Z30 doen het beter door de gebruikte antennes.
De gesprekskwaliteit is toch erg goed en de stabiliteit van het internet ook, dus over het algemeen niks te klagen.

Heb jij ook een Sony Xperia Z1 Zwart?

Reviews door de redactie