Specificaties 25" @ 2560x1080 (IPS, 14ms) - Bekijk alle specificaties

LG 25UM65-P Zwart Review

FieldNewt1091 18 augustus 2014, laatste update op 19 augustus 2014, 899 views

LG 25UM65-P Zwart

Dit is een geweldig scherm en voor ¤200,- zeker een aanrader. past ook goed op een bureau waar niet enorm veel ruimte is want de voet neemt niet veel ruimte in. De glanzend zwarte voet is wel een nadeel want stof is duidelijk zichtbaar

Pluspunten

• 21:9 verhouding (voor multitasking ideaal)
  • Meegeleverde software werkt enorm goed
  • IPS paneel
  • mooie kleurweergave en goed contrast

Minpunten

• scherm staat niet enorm stabiel op de voet
  • glanzend zwarte voet, stof is dus goed zichtbaar
  • niet alle games ondersteunen het, sommige worden in fullscreen uitgerekt.

Het invoegen van afbeeldingen wilde niet lukken, omdat na een dag de link niet meer werkt, het zijn wel links voor volledige weergave. mijn excuses

Waarom dit scherm?
Ik gebruikte nog een oud 5:4 scherm met een resolutie van 1280 x 1024 omdat dat het enige scherm was dat hier nog stond en ik twee weken geleden mijn laptop weg heb gedaan en een PC gebouwd heb. Aangezien ik ook nog steeds met school zit en dit scherm tegen kwam, leek het me ideaal omdat er makkelijk meerdere documenten naast elkaar open kunnen staan.

Eerste indruk
Het scherm is enorm makkelijk om in elkaar te zetten, maar er viel me wel gelijk op dat scherm niet al te stabiel op de voet staat, en er binnen een minuut al stof op zat (maar dat kan ook aan mij liggen).
De eerste keer dat ik het scherm aan had gezet was ik enorm verbaasd over de ruimte die je eigenlijk hebt op het scherm. Het is dan ook mogelijk om vier pagina's van één word document weer te geven (met zoom op 77% wat in mijn mening nog goed leesbaar is).

ik heb dit filmpje even snel gemaakt om een iets duidelijker beeld te geven (let dan ook vooral op de lichtreflectie op het beeldscherm).

Split Screen software
bij het scherm wordt de Split Screen software meegeleverd, dit zorgt ervoor dat alle actieve programma's netjes verdeeld worden op de mogelijke manieren die aangegeven zijn.

Scherm
Er is gebruik gemaakt van een IPS LCD scherm, ik heb natuurlijk geen perfect oog, maar ik ben wel van mening dat het een mooi scherm is en de kleuren ook mooi weergegeven worden

Geluid
Het geluid van de speakers is luid maar er zit amper diepte in het geluid, waardoor ik gelijk aanraad om een speaker set of hoofdtelefoon te gebruiken.

Gamen
gamen op dit scherm kan problemen met zich mee brengen. Ik heb nog geen GPU en gebruik dus Intel Graphics HD 4600. Hiermee is alles onspeelbaar op de maximale resolutie. Daarnaast moet ook gezegd worden dat bij lagere resoluties de pixels al snel zichtbaar zijn (wat vrij logisch is) en het beeld dan ook onscherp wordt. Ook wordt 2560x1080 lang niet door alle spellen ondersteund. Skyrim, om als voorbeeld te gebruiken, wordt niet ondersteund en zelfs opgerekt. Tenzij SKSE (Skyrim Script Extender) gebruikt wordt om het spel op te starten, dan schaalt het wel goed en zijn er zwarte balken aan allebei de kanten van het scherm.
In de toekomst, als ik wel een goede videokaart heb, zal ik het verschil in fps tussen 2560x1080 en 1920x1080 hier bij zetten, omdat ik hier zelf ook naar zocht voordat ik dit scherm kocht maar nergens iets kon vinden

Foto- en videobewerken
Zelf hou ik me hier niet enorm mee bezig, maar ik heb de software wel, daarom wil ik toch een paar screenshots delen om te laten zien dat er veel voordelen zijn aan dit soort schermen

Er is enorm veel ruimte op het storyboard, waardoor er preciezer gewerkt kan worden

De afbeelding is ongeveer 6000x4000 dit is op 30% weergegeven

Heb jij ook een LG 25UM65-P Zwart?