Acer Aspire S3-391-33214G52add Review

pogosama 17 augustus 2014, laatste update op 17 augustus 2014, 356 views

Acer Aspire S3-391-33214G52add

Goede laptop voor huis-, tuin- en keukengebruik.

Pluspunten

• Licht en dun
  • Mooie brushed metal lid
  • Bouwkwaliteit voldoende/goed
  • Wordt niet warm

Minpunten

• Fan staat bijna altijd te loeien, ook bij <5% CPU load
  • Laptop wordt wel traag als je veel programma's open heb staan, of een browser met veel tabs open. Dit resulteert tot vaak hangende muis en applicaties voor een paar seconden.
  • Veel Acer troep

Geen idee wat de laptop zo traag maakt. Misschien door de combinatie van Core i3 CPU en de normale schijf met SSD cache. Maar een beetje beeldbewerken (Photoshop, Lightroom) lukt met deze laptop eigenlijk nog wel aardig, zolang je niet andere applicaties draait.

Voor het fanprobleem bestaat gelukkig wel een oplossing: NoteBook FanControl

Heb jij ook een Acer Aspire S3-391-33214G52add?

Ik vond mijn S3 ook erg traag, wat ik niet had verwacht met een cache SSD. MAAR het was niet eens in gebruik als caching SSD maar volledig toegedeeld aan RapidStart, dus de ultrabook werkte gewoon qua snelheid volledig op de 5400rpm HDD en dat schiet niet op. Het is vrij makkelijk om te zetten naar caching SSD en dat doet nogal wonderen met de opstarttijd van Windows en programma's. Te gebruiken op eigen risico natuurlijk, als je de stappen niet goed volgt kan je de normale HDD inplaats van SSD wissen :P

1.) Open an elevated command prompt and type diskpart.

2.) type "list disk" (note the drive number of the SSD).

3.) type "select disk n" (n= the drive number found above) -> bij mij was dit nummer 1, 0 is de normale HDD

4.) type "clean"

5.) type "exit"

6.) type "ECCmd -partition" (this tells ExpressCache to use the whole SSD drive)

7.) Your DONE! to confirm that it is working, you can type "ECCmd -info" and ensure that it starts showing you some caching statistics.

Bij mij was overigens wel even een reboot nodig voordat het werkte en stap 7 ook echt de info liet zien. Een paar keer rebooten en programma's starten die je vaak gebruikt zorgt ervoor dat de caching opgebouwd wordt en de software dus steeds sneller start :)

Het tooltje voor de fan heb ik ook al een tijdje in gebruik, erg handig. De ultrabook is hierdoor ook ultrastil bij lichte werkzaamheden. Wel raar dat Acer 'm gewoon op full speed laat draaien terwijl dat niet nodig is (en een pokke herrie maakt).

Mijn S3 staat inmiddels te koop, beviel me prima, maar inmiddels toch weer een normale PC gekocht.

Als je je S3 nog hebt hoop ik dat je wat met de info kan :)
Bedankt voor de info, maar ik heb ook inmiddels een andere laptop met een echte SSD… :)

Ik hoop dat die stappen andere gebruikers kunnen helpen!