Specificaties Small form factor, 2 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Fractal Design Core 1100 Review

Beroemdheid 16 augustus 2014, laatste update op 27 augustus 2014, 1.552 views

Fractal Design Core 1100

Het is een stijlvolle behuizing, maar er is duidelijk bespaard. Er zijn helaas geen rubberen voetjes en het inbouwen was wat problematisch. Zo mag het design voor de HDD-bay van mij radicaal anders, zeker voor HDDs. Eenmaal klaar is het echter een mooie kast om te hebben.

Pluspunten

• Straalt luxe uit
  • Klein
  • Stevig

Minpunten

• Plastic voetjes
  • Onhandige plaatsing 3,5" schijven
  • Geen kabelmanagement
  • Enkel matige stoffilters vooraan

Fractal Design Core 1100

5. Kabelmanagement
6. Geluid en koeling
7. Alternatieven
8. Conclusie

Nadat een oude PC heen was gegaan, was het tijd om alles te vernieuwen. Van een 8 jaar oud Medion-bakbeest met origineel Vista moest er een elegant kastje komen waarmee je snel moest kunnen internetten en andere kantoorzaken. Omdat ik zelf altijd al een fan ben geweest van Fractal Designs was het niet meer dan logisch om ook naar hun assortiment te gaan kijken. Een veilige keuze zou dan zijn om de Core 1000 te kopen, die al een paar keer goed gereviewed is door GoT en waarvan je weet dat je een deftig product in huis haalde. Van de Core 1100 kon ik echter geen reviews vinden. Desondanks durfde ik de gok wel aan en heb hem besteld. Dat resulteerde in deze review :) Elke afbeelding is een klikbare thumbnail die linkt naar het origineel.

Een verkorte lijst van de specificaties:
Specificaties
Form factorMicro-ATX, Mini-ITX
Schijfopties2x3,5", of 3,5" en 2,5", of 3x2,5"
5,25" bays2
Fanpoorten3
Aansluitingen voorkant1xUSB3.0, 1xUSB2.0, 1x3.5mm headphones, 1x3.5mm microphone
Dimensies36*18*41 (h, b, d, cm)

Verpakking

De case komt in een doos aan die niet erg groot of zwaar is. Het piepschuim is prima, ik verwacht dat die wel tegen een stootje van de postbode kan. Het enige minpunt dat ik had was dat de voorkant geen plastic beschermfolie had, zoals de R4 bijvoorbeeld wel had. Het is voor mijn gevoel best krasgevoelig, dus het was wel fijn indien dat erop had gezeten.

De doos.

Behuizing in de doos.

Behuizing uit de doos.

Verder kreeg je nog schroefjes en wat papierwerk, klik daarvoor hier, hier en hier.

Buitenkant

Het uiterlijk is zoals je verwacht van Fractal, strak, zonder poespas. Hij is licht, maar voelt alsnog stevig aan. Op de voorkant zie je alleen de essentiŽle dingen, op de zijkanten is verder niks te zien behalve een ventilatierooster. Dat, in combinatie met het feit dat hij niet bijster groot is, maakt het niet een behuizing die je snel zal opmerken in de kamer. Op het moment dat je hem echter wel ziet, zullen de meeste mensen hem waarschijnlijk wel waarderen. Hij doet in ieder geval niet goedkoop aan. Het ventilatierooster aan de zijkant is voor mijn gebruik nutteloos en het is jammer dat je dat niet op een of andere manier kan afdekken, om zo wat minder stof in je systeem te krijgen. Een klein minpuntje is dat er een schroefje uit de behuizing steekt aan de zijkant, maar dit valt niet op. Daarnaast zijn de voetjes van hard plastic, dus geven ze elke trilling makkelijk door. Ook waren ze niet helemaal goed afgesteld, waardoor de computer een heel klein beetje kan wiebelen. Hij staat niet instabiel, maar omdat je ze ook niet kan verstellen is het toch wel jammer. Dit hele verhaal is natuurlijk niet compleet zonder mooie foto's:

De kast in volle glorie.

De achterkant.

De onderkant.

De zijkant.

Een ander minpunt van het niet kunnen afdekken van de zijkant is dat je de kabels door het ventilatierooster kan zien. In mijn opstelling maakt dat niet uit, omdat hij met de linkerkant bij de muur staat. Indien hij de andere kant op staat is het wel duidelijk te zien.

Inbouwen

Ik moet van tevoren zeggen, ik ben niet een ervaren systeembouwer. Dit is het tweede systeem dat ik in elkaar zet, dus het zou ook aan mijn vaardigheden kunnen liggen. In ieder geval, het assembleren ging niet van een leien dakje. Het moederbord met de CPU-koeler ging nog prima, maar er ontstond een probleem bij de harde schijven. In het systeem wilde ik een HDD en een SSD plaatsen. De tray daarvoor waren met drie duimschroeven vastgedraaid, maar die zaten zo strak dat ik er een schroevendraaier voor nodig had. Een van die schroeven is gepositioneerd onder de behuizing. Deze is dus te zien vanaf de buitenkant. Op zich geen groot minpunt, maar ze hadden daar wel wat langer over na moeten denken. Indien ze los zijn, kan je de tray eruit halen, de harde schijven plaatsen en weer terug stoppen. Het grote probleem ontstond toen ik de tray weer terug had geplaatst en de kabels wilde aansluiten. Ik had blind de handleiding gevolgd en gemonteerd zodat de aansluitingen richting de voorkant van de behuizing zitten. Daar is echter maar iets van drie centimeter ruimte tot een plaat. De kabels kreeg ik er dus niet meer in, omdat ik geen ruimte had om te werken en de kabels een hele scherpe bocht maakten. Dus de tray weer eruit gehaald, kabels erin en teruggestopt. Het voelde echter niet goed, omdat de SATA-kabels meer dan 90 graden werden gedraaid in een heel klein gebied. 3,5" schijven kun je ook niet andersom monteren, diezelfde plaat zit namelijk in de weg. Hier is het te zien:

Kabels buigen tegen een plaat af.

De HDD's rusten gelukkig wel op rubberen ringetjes, wat de trillingen behoorlijk doet verminderen. Maar de onhandige plaatsing en omdat het niet toolless is, maakt het uiteindelijk een minder geslaagd deel van de kast. Dit geldt alleen voor 3,5" schijven, bij SSD's en dergelijke is het mogelijk om ze om te draaien, waardoor de kabels alle ruimte hebben.

Ook de DVD-drive toevoegen was niet al te makkelijk. Dat kwam vooral omdat daarvoor de voorkant verwijderd moest worden en dat was nogal een klus, omdat ik geen idee had hoe. Pas na een halfuur kwam ik erachter dat je gewoon met een hele flinke kracht aan de kieren moest trekken, zodat je bijna het gevoel hebt dat het ding doormidden breekt en je ook nog pijnlijke vingers overhoudt. Nadat dat is gebeurd gaat het allemaal wel prima, maar handig is anders.

Verder zijn er vier expansion slots waar je gebruik van kan maken, die elk makkelijk te verwijderen zijn met duimschroeven De enige filter voor stof is te vinden aan de voorkant van de behuizing. Dit is een paar lagen van metalen gaas achter elkaar. Het zal de stof grotendeels uit de kast houden, maar het haalt het bij lange na niet bij goede stoffilters. Dat terwijl je dat in sommige cases wel kan krijgen in dit prijssegment. Een minpuntje dus voor de Core 1100.

Kabelmanagement

Zit eenmaal alles op hun plek, dan probeer je nog de kabels netjes weg te werken. Hoewel in de Pricewatch en op hun site staat dat dit mogelijk is, heb ik nog niet kunnen uitvinden hoe. Hier een foto van de achterkant van de moederbordplaat als nog niks is geÔnstalleerd:

De open zijkant van de kast.

Zoals je ziet, zijn er geen gaten voor de kabels en ook geen haken waar je tie-wraps aan vast kan maken. Hoe ze dit kabelmanagement noemen is mij een raadsel. Ik heb contact opgezocht met Fractal Design hoe zij het zich voorstellen, maar tot op heden nog geen reactie. Mochten jullie ideeŽn hebben, sta ik daar open voor natuurlijk. Verder werden er geen tie-wraps meegeleverd, welke eigenlijk wel essentieel zijn om de kabels hier weg te kunnen werken. Verder helpt de voeding zonder sleeving ook niet mee, maar dat is geen nadeel van de kast. Elke verandering is in ieder geval beter dan de huidige kabelbende:

Het 'eindresultaat'.

Een paar lange kabels kan je nog kwijt bij de plaats voor de onderste 5,25"-component. Dat is echter lang niet genoeg om alles weg te werken. Met een beetje gepruts krijg je het nog wel iets beter, al zal het nooit echt mooi worden. Daarvoor mis je gewoon de fundamentele benodigdheden.

Update 20-8

Ik heb een reactie teruggekregen van Fractal en het blijkt inderdaad een fout te zijn op de productpagina. Vandaar dat het ook in de Pricewatch stond. Gelukkig zijn ze de beroerdste niet en hebben ze aangeboden om mij een pricewatch: Fractal Design Silent R2, 120mm op te sturen. Dat kost al meer dan 25% van de prijs die ik voor deze behuizing heb betaald, dus prima opgelost :)
Dear Beroemdheid,

There is absolutely no space for cable routing in the Core 1100. This clearly is a typo.
I'm sorry about this, and will send you a free 92mm or 120mm Silent Series R2 fan, if you send me a proof of purchase and your address.
I'll ask our marketing department to correct the mistake as soon as possible.
Intussen is het ook aangepast op hun site en in de Pricewatch, dus het zou geen probleem meer moeten zijn.

Geluid en koeling

Omdat de zijpanelen erg dun zijn, zonder extra geluidsdemping, moet je er niet veel van verwachten. Het totale geluid valt echter reuze mee met de geÔnstalleerde aftermarket CPU-koeler. Indien het buiten compleet stil is hoor je het alles wel zoeven, ook al staat de computer redelijk ver van de bureaustoel af. Een klein beetje omgevingsgeluid is echter voldoende om alles te doen verstommen en zal je er geen last meer van hebben. En meer mag je ook niet verwachten.

Intussen heb ik er nog een HDD bijgestopt, waardoor het toch wel wat meer geluid uit de kast is te horen. Zijn ze inactief dan merk je het natuurlijk niet, gaan ze beide tegelijk aan, dan is het duidelijk te horen. Je voelt dan ook de kast trillen. Door een hand er tegenaan te houden, zal de trilling wel ophouden en daarmee het bijbehorende geluid, dat kan je echter niet constant doen.

Qua fans kan je er drie kwijt in de case, los van de CPU-koeler. Voorin is er eentje standaard geÔnstalleerd, verder kan je aan de zijkant een 120mm fan kwijt en achterin nog een 92mm fan. Boven of onderin de kast zijn er geen ventilatiegaten aanwezig. Op zich is er dus prima ruimte voor genoeg koeling, tenzij je echt een flink gamesysteem bouwt en gaat overclocken. Maar dan zal je waarschijnlijk niet kiezen voor deze behuizing, dus dat is van mindere relevantie.

Alternatieven

Een duidelijk alternatiev is natuurlijk de pricewatch: Fractal Design Core 1000 USB 3.0. Je kan concluderen dat de Core 1100 eigenlijk een redesign is van de Core 1000. Ze bieden intern verder vrijwel hezelfde, maar de buitenkant is duidelijk anders. De 1100 is ook iets compacter, al scheelt het niet erg veel. Zelf ben ik niet zo gecharmeerd van het rooster, dus ben ik blij met mijn keuze, maar dat is uiteraard persoonlijk.

Een tweede keuze is de pricewatch: BitFenix Comrade Zwart. Uit de reviews blijkt dat dit een prima kast is die op veel punten wat meer biedt dan de Core 1100. Deze heeft onder andere stoffilters en kabelmanagement. Verder is de pricewatch: Silverstone Precision PS09 Black ook het overwegen waard.

Hoewel het een mooie kast is, ben ik toch enigszins teleurgesteld. De afwerking is prima, al zijn er kleine nadelen: de (scheve) plastic voetjes, lastig te verwijderen voorkant die geen beschermfolie heeft en geen tie-wraps. Het inbouwen gaf ook wat problemen en de handleiding geeft een verkeerd advies voor SSDs. Ik vrees voor de aansluitingen op mijn HDDs en dat zou nooit de bedoeling moeten zijn van een behuizing. Verder is het hopeloos om te proberen de kabels te verbergen. Voor het type kast waar dit voor gebouwd is, maakt dat nauwelijks uit omdat er geen significante hitte wordt geproduceerd. Wil je echter een compacte gamesysteem bouwen hierin of geef je veel om het interieur van je computer, dan mis je wel wat en kan je beter wat meer geld neertellen voor een betere kast. Zoek je een case die mooi is vormgegeven, dan kan ik deze alsnog aanraden. Zelf zou ik eerder voor een uit de alternatieven kiezen na deze ervaring.

Mocht je nog opmerkingen hebben over de review, laat ze alsjeblieft achter! Ik heb weinig ervaring op dit gebied, dus elke kritiek is welkom. Ook vragen over de case beantwoord ik graag.

Ook nog een bedankje naar alle reviewers die mij voor zijn gegaan, een hoop onderwerpen en opmaak heb ik van jullie overgenomen :)

Update 18-8: foto toegevoegd en wat stukjes uitgebreid over het geluid en de HDD-tray.
Update 20-8: reactie van Fractal Design toegevoegd over het kabelmanagement.
Update 27-8: het een en ander aangepast naar aanleiding van de reactie van JoepD, zoals de HDD-plaatsing en stoffilters.

Heb jij ook een Fractal Design Core 1100?

Prima review! Ik heb de behuizing zelf ook sinds vandaag, enkele opmerkingen:

-Ik was ook al aan het zoeken naar cable management, maar dit blijkt er dus niet te zijn. :+ Enige oplossing was om kabels met tie-wraps vast te maken aan willekeurige gaten, maar er netjes is het niet. De tie-wraps zaten gelukkig bij mijn pricewatch: Corsair CX430M voeding. Maar deze micro-ATX kast is ook gewoon lekker klein en ik wist van te voren dat de kabels overal zouden zitten;

-Het frontpanel is wel degelijk voorzien van stoffilters, dit zijn de 2 schuine hoeken aan de voorkant. Deze kun je van tijd tot tijd met de stofzuiger schoonmaken zonder de behuizing te openen. Dit werkt hetzelfde als bij mijn pricewatch: Corsair Carbide 200R Closed. Om meer stof te voorkomen: zet een 92mm fan achter in de case die naar buiten blaast. Ik heb een pricewatch: Gelid Solutions Silent 9PWM, 92mm. Ik wilde eigenlijk een pricewatch: Fractal Design Silent R2, 92mm, 92mm maar die was even niet op voorraad. Ik moet echter wel nog een pricewatch: Sharkoon 3-pin Y-kabel halen, want er zit maar ťťn system fan header op mijn pricewatch: Gigabyte F2A88XM-HD3. Had ik van te voren niet op gelet;

-Hdd montage vond ik behoorlijk prettig, mogelijk omdat ik alleen een 2.5" ssd heb en geen 3.5" bakbeest. ;) Ik vond het in ieder geval best goed bedacht;

-De voetjes zijn inderdaad niet geweldig en mijn exemplaar wiebelt zelfs een beetje. Bovendien gaat het zijpaneel er stroef vanaf. De kast voelt verder wel heel stevig. Leuke Fractal kast, maar het is te merken dat hij uit de budgetreeks van Fractal komt.

[Reactie gewijzigd door JoepD op 27 augustus 2014 00:27]

Bedankt voor je reactie :)
Ah, dat had ik niet door. Desondanks zijn het geen echte stoffilters, daarvoor zijn de mazen nog veel te groot. Als je het vergelijkt wat je bij de R4 krijgt, is het toch wel een klasse lager. Maar ik zal het aanpassen :)
Voor 2,5" drive is het goed te doen, maar voor een 3,5" schijf werkt het gewoon echt onhandig. Ik ben ook bang dat de kabels of de aansluitingen wellicht stuk gaan, dus het is verre van ideaal. Dat stukje zal ik iets nuanceren.
Dat van het zijpaneel herken ik niet, hier gaat dat prima. Maar een net iets andere vorm kan daar natuurlijk voor zorgen.
Goede review! :)

Alleen nog ťťn vraagje: is de meegeleverde fan een 4-pins? Neem aan van wel maar ik vraag het toch nog even :)