Specificaties Rad. R9 290X (1,08GHz), 4GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI R9 290X Lightning Review

itlee 15 augustus 2014, 881 views

MSI R9 290X Lightning

Was opzoek naar een r290 kaart, na een hoop reviews op youtube gevonden te hebben we de duurste kaart maar ook de snelste kaart in deze prijsklasse. De oude kaart die ik had was een hd6990.

Pluspunten

• Stil
  • Zuiniger als de hd6990 (vooral in idle)
  • Battlefield 4 draait alles op ultra met 120fps
  • Geeft weinig warmte af, ook onder load
  • afterburner software (die is bijgevoegd) kan je makkelijk overklokken.

Minpunten

• tot op heden geen!

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Na lang zoeken en reviews kijken/lezen toch de keuze gemaakt om meer uit te geven dan bijv. de sapphire die een dikke 100 euro goedkoper is.

Mijn requirements:
- stiller als de HD6990
- iets zuiniger in idle mode bij normaal desktop gebruik
- makkelijk overklokbaar om in een later stadium meer uit de kaart te halen

Het moederboard wat gebruikt wordt is een sabertooth z77 met een core i7 3770k en 32gb RAM geheugen, afgerond met een 256gb ssd en een 2tb black series western digital.

De voeding die wordt gebruikt is een 1000 watt voeding met voldoende aansluit mogelijkheden (gold series) (kan even niet op de naam komen)

De kaart ontvangen, en met 2 min was de oude eruit en de nieuwe erin. Voor de wissel nog wel de laatste catalyst drivers (14.4) geinstalleerd. Systeem aan, werd direct herkend en goed ge´nstalleerd. reboot, en good to go.

Laatste versie: afterburner ge´nstalleerd. (msi site)

3d mark 2011 gedraaid: 13.600 punten zonder overklokken met een standaard kaart.

Battlefield 4 is een enorme verbetering.
hd 6990: 80 fps gemiddeld op 1920x1080 op high
r290x: 110 tot 120 fps gemiddeld op 1920x1080 op ultra (alles volluit)

Gaming:
stroomverbruik met 3 schermen (1x 27 inch. 2x 24inch) met hd6990: 460 watt
stroomverbruik met 3 schermen (1x 27 inch. 2x 24inch) met r290x: 460 watt

IDLE:
hd6990: 300 watt
r290x: 175 watt

Conclusie, snelle kaart, stil, zuiniger en serieus een stuk sneller. absoluut zijn geld waard!
aanrader dus! :)

Heb jij ook een MSI R9 290X Lightning?

Ik haal 13643 met 3DMark 2011, default settings. Mijn kaart is een Sapphire Radeon R9 290 Vapor-X.
Processor Intel Core i7-4790K.

[Reactie gewijzigd door Pierre_nr1 op 15 augustus 2014 21:00]

Heb je veel problemen met de apparte fan controller?
nul problemen, ik ben zeer tevreden over de kaart.
Dankuwel voor uw reactie. Ik hoop ik deze ook kan aanschaffen, kan deze kaart bf4 op ultra en 200% resolution scale spelen op 1080p?

[Reactie gewijzigd door itlee op 4 januari 2015 12:17]