LG G3 32GB Zwart Review

LoermansA 14 augustus 2014, laatste update op 17 augustus 2014, 1.560 views

LG G3 32GB Zwart

Kleine schoonheidsfoutjes in een bijzonder fijn en indrukwekkend toestel.

Pluspunten

• Hoge kwaliteit scherm, knock to wake (je probeert hierna alle apparaten wakker te kloppen), camera, constructiekwaliteit, handzaam ondanks 5,5" scherm en 'lichte' skin van LG

Minpunten

• Scherm lust wel wat stroom, speaker aan de achterkant, te klein notificatie ledje. je kan geen ander appje met de volume knoppen opstarten dan de camera en quick memo

Introductie
Disclaimer:Deze review is een copy+paste van mijn review bij CoolBlue waar ik het toestel gekocht heb.

De LG G3 is mijn 5e op Android gebaseerde toestel. Van enige ervaring en voorkeur kan je dus wel spreken. De redenen dat ik voor de G3 heb gekozen waren met name het scherm en de camera en het feit dat de skin die LG over Android legt minder zwaar is dan andere fabrikanten (inderdaad, ik heb het over jou, Samsung).

De camera
De camera stelt over het algemeen niet teleur; beelden zijn, geholpen door het laser focus systeem snel scherp en de optische beeldstabilisatie zorgt er voor dat beweging minder invloed op het resultaat heeft. Zeker vergeleken met mijn vorige telefoon (Galaxy S3) is de camera een flinke stap voorwaarts. Alleen wanneer het licht minder wordt laat de camera zien dat het meer moeite kost. Het blijft over het algemeen scherp, maar de software truukt nogal wat waardoor foto's bij inzoomen een apart olieverf schilderij achtig effect laat zien. Verder niets dan lof voor deze camera. Had ik al gezegd dat hij een laser heeft? :)

Het scherm
Een van de unieke eigenschappen van de G3 is zijn qhd scherm met een resolutie van 2560x1440. Ter vergelijking; een FullHD televisie beschikt over 1920x1080 beeldpunten. Die 2560x1440 punten worden gepresenteerd op een 5,5 inch scherm dat 76% van de voorkant van de telefoon beslaat. Bij geen ander toestel is dat percentage zo hoog (voor zover ik weet). De randen zijn dun waardoor het toestel ondanks zijn grootte prettig in de hand ligt. De licht gebogen achterkant helpt daar ook zeker bij. Er is al veel geschreven over het nut van deze resolutie maar het zit mij niet in de weg. De bijgevoegde filmpjes zien er prachtig en idioot scherp uit, maar of dat met een 1080p scherm niet evenzogoed geweest zou zijn... Geen idee. De kleuren zijn wat minder verzadigd dat bij veel Amoled schermen, maar doen niet flets aan. Ook de helderheid is voor mij voldoende. Ik ben zelf in ieder geval bijzonder onder de indruk van de grootte en kwaliteit van het scherm.

Prestaties
Onder de motorkap doet een snapdragon 801 zijn werk en wat mij betreft doet die zijn werk kundig, ondanks de enorme hoeveelheid pixels. Ik heb geen benchmarks gedraaid omdat voor mij de gebruikerservaring het belangrijkste is. En die ervaring stelt niet teleur. Het toestel is snel, erg snel. Openen van apps gaat in een oogwenk, ook de zwaardere spellen. Ik ben nog geen spel tegen gekomen die zich niet vloeiend liet spelen. Stand by tijd is prima, maar met het scherm aan loopt de batterij in rap tempo leeg. Alles is relatief natuurlijk, voor mij betekent het dat ik met gemak een dag doorkom, wat voor mij de maatstaf is. Een echte aanrader hierbij is de WCD-100 Qi lader van LG zelf. Alle europese G3's hebben voor zover ik weet een Qi ontvanger ingebouwd waardoor je hem even op de lader kan leggen is; ideaal!

LG's skin
De homescreen, skin en apps die LG meelevert doen hun werk en zitten niet in de weg. De ervaring komt dicht bij een kale Android, iets wat ik zeer waardeer. Wat ik bijzonder fijn vind is het knock to wake/sleep. Twee tikjes op het scherm en de telefoon springt aan, twee tikjes (op een lege plek op de LG home screen) en hij gaat weer slapen. Briljant en het duurt maar even voordat je wenst dat al je apparaten zo werken. De fysieke knoppen zitten achterop. Een bijzondere keuze, maar niet vreemd aangezien LG de randen zo dun mogelijk wil houden. Over de overige software componenten kan ik niet veel zeggen; die gebruik ik weinig. De memo app, de stappenteller, quick help, het zal allemaal prima werken, maar ik zie er weinig toegevoegde waarde in. Wat wel een nadeel is; LG levert McAfee software mee die je niet kan deinstalleren. Je kan de rechten ontnemen, maar helemaal mooi zou het zijn als je alles compleet kan verwijderen.

Wat verder ter tafel komt
De G3 heeft een IR zender aan de bovenkant waarmee je je audio/video apparatuur kan bedienen. Dat werkt op zich prima; LG heeft een uitgebreide lijst met apparaten die bekend zijn en programmeren van deze apparaten is eenvoudig. Het bereik is prima, maar de breedte van de straal is niet indrukwekkend. Je moet goed mikken voordat je commando opgepikt wordt. De speaker zit op de achterkant en ondanks dat het volume dik in orde is zorgt de plaats van de speaker ervoor dat de klank afhankelijk is van hoe je het toestel vast houdt of hem hebt liggen. Als laatste minpuntje noem ik het notificatie ledje. Die geeft weinig licht en heeft een beperkte kijkhoek. Dat is op zich lastig, maar het knock to wake doet dat nadeel grotendeels teniet.
Een andere handige functie die ik nog niet had vermeld is de mogelijkheid om, wanneer de telefoon op stand-by staat, de camera of quick memo app met de volume knoppen op te starten. Volume knop ingedrukt houden en de de telefoon gaat aan en start de camera (volume down) of de quick memo (volume up) app. Dat is zeker met de camera handig, maar ik had graag de mogelijkheid gehad andere appjes aan deze triggers te koppelen. De quickmemo app gebruik ik bijna nooit.

Heb jij ook een LG G3 32GB Zwart?

Hulde leuke review die lekker weg leest _/-\o_ _/-\o_
Bedankt voor het compliment! Graag gedaan :)
Zeker een nette review,heb er zelf ook eentje geschreven over de G3. Maar zeker niet zo uitgebreid,top gedaan. Ik ben er eerlijk gezegd ook geen held in.
leuke review. Heb mij LG ook bij coolbleu gekocht . Was enigste winkel waar ze op dag van release gouden G3 hadden. Ik ben het helemaal eens met je review deel de zelfde ervaring. Nu moet ik wel melden ik mij G3 na 3 dagen heb terug gebracht omdat deze steeds uitviel en dan alleen weer was aan te krijgen als ik hem aan stroom legde. Ook al was batterij gewoon vol. Nieuwe gekregen die doet het perfect. Die IR zender is leuk en ook je dat de afstandbediening op je lockscreen komt als je thuis bent is handig maar je moet idd wel erg goed richten. Ik vind voor het scherm wat er inzit batterij verbruik erg mee vallen alleen wordt die wel vrij warm. Ben ook erg te spreken of wake en sleep techniek wend zo snel na 2 keer is het al of je nooit anders bent gewend. Knock code vind ik wat minder werken. Ben wel erg te spreken over de skin van LG G3 mooi strak en duidelijk. Eigenlijk heb ik niet echt negatieve punten op deze telefoon. Dit is mijn 5 de LG prive en heb nu galaxy s5 voor werk maar kies ik toch echt voor LG G3
Bij mijn eerste G3 had ik een klein puntje (geen pixel, maar een groepje pixels) die net wat lichter waren dan de rest. Het leek er op dat de backlight een beetje doorscheen. Op zich niet heel erg, maar ik wist dat het er zat :) Gemeld bij CoolBlue en ik kom hem zonder problemen omruilen. Mocht het vervangende toestel rustig testen in de winkel, ideaal!