Extreme Ways NFC Bluetooth Speaker Zwart Review

Ursamajor 13 augustus 2014, laatste update op 5 april 2016, 1.140 views

Extreme Ways NFC Bluetooth Speaker Zwart

Deze kleine Bluetoothspeaker met NFC heeft voor zijn formaat een heel goede geluidsweergave en voor zijn prijs een uitgebreide featureset als NFC, meerdere apparaten tegelijk verbonden, Trackbediening, hands-free telefoonfunctie. Voor 39 euro een koopje!

Pluspunten

• Geluidssterkte
  • Bass
  • geluidskwaliteit
  • formaat
  • NFC
  • Accuduur

Minpunten

• Irritante luide piep na nieuwe pairing / uitzetten
  • Gesproken aanwijzingen te luid
  • geluid klinkt als een cassettebandje die wordt aangedreven met een versleten riempje

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 3
V-nix Bluetooth speaker review

Eisen
De speaker moest zoveel mogelijk aan de volgende eisen voldoen:
Klein
Goedkoop
Liefst met NFC
Goede laagweegave
Speakerconussen niet bereikbaar voor scherpe dingen
Bij veel bas moet ie niet gaan stuiteren zoals de Nokia MD-12

Hoogte: 35 mm
Gewicht: 224
Prijs: 39 euro op V-nix.nl

De doos
De doos is een mooi stevig kartonnen exemplaar met magneetsluiting. Hij voelt erg luxe aan. De opdrukken bevatten specificaties en andere symbolen die aanduiden wat het apparaat allemaal kan.
Wanneer de doos open gaat, bevindt zich de speaker in een schuimrubberen inleg die precies op maat is. Daaronder een beschermkarton met daar weer onder de korte duidelijke Engelse handleiding en 2 kabels.
Er is veel aandacht aan de presentatie besteed.

De speaker zelf
Wanneer je het apparaat aanzet middels de schuifschakelaar op de achterkant, kun je je telefoon bij het NFC logo houden en zo wordt de verbinding automatisch tot stand gebracht. Er nog een keer tegenaan houden doet de koppeling weer verbreken. Dit alles wordt je verteld door een Engelse vrouwenstem. Echter vind ik de stem nogal luid en er wordt na het verbinden of verbreken een luide piep van ongeveer 2kHz bevestigd. Niet echt prettig als je ‘s avonds ermee bezig bent.

2 subtiele ledjes aan de bovenkant geven de status van de accu en verbinding weer. Gelukkig geen grote felle leds.

On the fly kom ik erachter dat ik met 2 apparaten gepaired was en terwijl het ene apparaat aan het afspelen was, kon ik op het andere apparaat een nummer starten dat dan de muziek van het eerste apparaat deed stoppen en zijn muziek (van aparaat 2) begon af te spelen!

De knoppen bovenop zijn voor de volumeregeling, volgende/vorige track en opnemen/ophangen cq pause en play.

Aan de achterkant zit ook nog de 3,5mm ingang en de micro USB aansluiting om het apparaat te laden.

De boven en onderkant zijn van plastic en de rest is een aluminium gaas dat rondom zit.
Aan de onderkant zitten 2 langwerpige rubber voetjes, zodat het apparaat stevig op de tafel kan staan.
Het apparaat voelt degelijk en stevig aan.

Geluid
In mijn zoektocht naar een Bluetooth speaker, ben ik veel video’s en reviews tegengekomen. Van dit apparaat echter niet. Ook omdat er nergens iets over dit apparaat te vinden is, behalve wat Chinese broertjes, vond ik het een aardige drempel om dit apparaat te bestellen.

Bij het afspelen van de muziek werd ik toch best verrast. De weergave is helder en klinkt niet alsof het geluid door een buis wordt afgespeeld.
Verschillende muziekstijlen klinken erg goed en ruimtelijk (techno, trance, jazz, klassiek piano / orkest, soul en wat ondefinieerbare tracks als van Björk, Chicane, Kosheen, Enigma enz.)
De hoge tonen houden rond de 16kHz wel op, zoals ook in de spectrum analyse te zien is.

Na wat metingen op 1 meter afstand heb ik de volgende resultaten:
Max luidsterkte zo'n 84dB(A). Het geluid vervormt dan wel, vooral in het laag. De speaker trilt ook stevig.
De speaker draait op tafel om zijn as als er stevige bassen worden geproduceerd op hoog volume. Het draaien stopt rond de 150Hz.
Het prettigste geluid is als er gemiddeld maximaal 70dB @ 1 meter wordt afgespeeld. Dan is dat nog luid zat voor in de woonkamer en de speaker blijft gewoon op zijn plaats staan.
Een voorbeeldje, voor zo ver dat goed op te nemen is met een Galaxy S2:

Passive Bass Radiator
Hoewel op de site van V-NIX.nl staat dat de frequentieresponse vanaf 60 Hz is en volgens de handleiding vanaf 100 Hz, voel je het apparaat goed zijn best doen om de lage tonen weer te geven.
Ik heb hiervoor een aantal tracks onderzocht op wat de laagste frequenties daarvan zijn en deze afgespeeld.
Het nummer Giants van Chicane heeft een bass met een frequentie van 40 Hz en klinkt op een goeie stereo erg warm. Niet dat je die 40 Hz hoort, maar op deze speakers komt hetzelfde gevoel aardig over.
Het nummer Leaving town (ook van Chicane) met 31Hz hoor je helemaal niets van de lage tonen, zulke ronde sinussen dat dat zijn.
Het hangt er wel vanaf hoe dichtbij je bij de speaker zit, maar over het algemeen is de speaker hoorbaar vanaf ergens tussen de 60 en 70 Hz. Echt niet slecht voor dit kleine formaat.
Gemeten met programma Audiotool met White noise op een Note 2)

De speaker heeft wel last van stuiteren bij zware bassen als ie op zijn hardst staat, gelukkig draait ie om zijn als zoals in het volgende filmpje te zien is:

Een uitgebreide speaker voor een mooie prijs die ook nog eens een prima geluidsweergave heeft!

Update 2016-04-05
Het geluid klinkt eigenlijk een beetje zweverig via bluetooth. Alsof een moeilijk lopend cassettebandje wordt afgespeeld (sneller, langzamer, sneller enz). Het is subtiel, maar voor mij wel hoorbaar en af en toe storend.

Pro
Geluidssterkte
Bass
geluidskwaliteit
formaat
NFC
Accuduur

Con
Irritante luide piep na nieuwe pairing / uitzetten
Gesproken aanwijzingen te luid

Heb jij ook een Extreme Ways NFC Bluetooth Speaker Zwart?

Als iemand een tip heeft om die youtubefilmpjes gewoon zichtbaar te hebben als video ipv een link...
Volgens de Faq hier zou de link automatisch herkend moeten worden...
ronde haakjes vervangen door rechte:

(video)youtubelinkje(/video)

En nu ga ik hem eerst even lezen ;)