Specificaties 49" Ultra HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 49UB850V Zwart Review

t0bymanTestpanel 12 augustus 2014, 5.833 views

LG 49UB850V Zwart (Testpanel)

LG wil met deze TV 4K goedkoop aan de man brengen, en dat is gelukt want voor ongeveer 1400 euro is deze TV niet duur. Je krijgt daarvoor een 49 inch paneel met die 4K resolutie van 3840 × 2160 beeldpunten. Om deze prijs te bereiken heeft LG echter flink wat concessies moeten doen.

Pluspunten

• Goede prijs/kwaliteitsverhouding
  • Superdunne bezels
  • Gekromde stroomstekker
  • Verbazingwekkend goede built-in speakers
  • 4K voor deze prijs is geweldig
  • webOS is innovatief en intuïtief

Minpunten

• Kunstof rand met nep-chrome finish doet goedkoop ogen
  • Afwerking is matig
  • Aansluitingen zitten niet diep genoeg waardoor kabels uitsteken
  • Sport-modus van webOS is belachelijk
  • Opstarttijd van webOS / TV is te lang

Inbrandgevoeligheid Score: 5

Gebruike materialen en bouwkwaliteit
Zo zijn er goedkope materialen gebruikt voor de behuizing, die grotendeels van kunststof is, alleen de voet is van aluminium. Door deze brede aluminium voet staat de TV wel stevig, de bouwkwaliteit is degelijk.

Vormgeving
Qua vormgeving doet de TV het naar mijn smaak goed maar niet fantastisch. De bezels zijn prachtig, superdun met alleen een ietwat dikkere bezel aan de onderkant. Dit maakt de TV geschikt voor een multi-TV setup.

De glasplaat die voor het paneel zit loopt ook over de bezels heen, dat geeft een luxe gevoel bij mij. De TV is wel wat dik maar ik kan me voorstellen dat er genoeg ruimte in de TV moet zijn om de interne componenten, die het 4K paneel aansturen, te koelen.

Rondom de TV zit een kunststof rand met nep-chrome finish. Zoveel fabrikanten doen dit tegenwoordig om hun veelal kunstof producten luxer te doen ogen. Maar omdat de techniek zo veel wordt toegepast associeer ik dit nu juist met "cheaply made".

Afwerking
De afwerking is matig. Aan de voorkant is alles in orde maar doordat de voet uit 3 delen bestaat (zelf even in elkaar schroeven) zitten er lelijke naden in. Deze naden hadden gemakkelijk vermeden kunnen worden als de voet uit 1 stuk aluminium was gemaakt. Ook is het gek dat het grootste deel van de voet een glanzende bovenrand heeft maar de aansluitende delen niet.

LG krijgt van mij een pluspunt voor de gekromde stroomstekker. Misschien is dit tegenwoordig niet bijzonder maar de Samsung TV die ik een jaar geleden kocht voor op kantoor had dit niet. Ik moest er dus zelf nog één kopen.

Aansluitingen
Dit is mijn grootste punt van kritiek op deze TV. De aansluitingen zitten niet diep genoeg in de TV. Als je een Chromecast wil aansluiten steekt deze zover uit dat je 'm ziet zitten als je voor de TV zit. Zelfs een gewone HDMI kabel heeft dit probleem!

Kleurweergave
Een kleurpurist zal misschien zeggen dat de standaard kleur-reproductie niet goed is en alleen goed is te krijgen met handmatige aanpassingen of calibratie maar daar let ik niet op. Er zijn naar mijn mening geen gekke verkleuringen zoals oranje gezichten of onnrealistisch groen gras, tenzij je de sport-modus van webOS aanzet. Ik heb deze modus uitgeprobeerd tijdens een wedstrijd van Oranje en is naar mijn mening een totaal overbodige functie omdat het de kleuren totaal onrealistisch maakt.

Contrast en helderheid
De TV is helder zat. Ik heb de TV getest in een kantoorruimte met felle TL-buizen. Alle elementen uit een donkere scene van Falling Skies waren goed te onderscheiden. Ook het contrast heb ik niks op aan te merken.

Ghosting
Heb ik niet waargenomen.

Pixeldefecten
Er zijn geen pixeldefecten aanwezig.

Inbrandgevoeligheid
Deze TV is geen plasma-TV, inbrandgevoeligheid is dus niet aan de orde.

Speakers
Het geluid dat uit deze TV komt is verbazingwekkend goed. Er komt dan misschien wel gewoon stereogeluid uit en het geluid wordt ook nog eens naar onderen gericht maar tijdens het afspelen van muziek klinkt deze TV "out of the box" beter dan dan de meeste.

4K
Samen met webOS is dit het grootste selling point van de TV. 3840 × 2160 beeldpunten is niet niks en dat blijkt. Bij het testen met een 4K filmpje in de ruimte zie je zo ongelofelijk veel detail en alles is haarscherp, vooral als je dichtbij de TV zit (0.5 tot 3 meter). Zo leek het serieus of elke ster zijn eigen pixel had en kwamen partical effects zoals spacedust erg overtuigend over.

Ik durf te stellen dat 4K de kijkervaring verbeterd doordat je zoveel meer detail ziet. Een mooi scenario zou een dialoog in een film of serie zijn waar je alle oneffenheden op iemands huid ziet net zoals je die zou zien als je oog in oog met iemand in gesprek bent. Hoe dichter beeldkwaliteit bij de werkelijkheid komt hoe beter!

Er zijn naar mijn mening dus veel voordelen aan 4K. En het is dan ook onwijs jammer dat er nog nauwelijks 4K content beschikbaar is. Netflix doet het al wel met House of Cards en H265 compressie (bron: http://bit.ly/1cm6sJU) terwijl de meeste TV-zenders in Nederland uitzenden in 720p (HD) en nog niet eens in 1080p (Full-HD)! Ik hoop dan ook dat deze zenders 1080p overslaan en direct overstappen naar 4K. Hoe ze dat gaan doen en hoe ze de overgang regelen is aan hun.

Er is ook nog geen 4K content beschikbaar op optische media maar blijkbaar is er al wel een opvolger van Blu-Ray al in de maak die 4K gaat ondersteunen. Dat mag ook wel want schijnbaar zal een speelfilm in 4K minstens 100GB aan data in beslag nemen (bron: http://bit.ly/1ncdpkJ).

webOS
Het besturingssysteem van deze TV is LG webOS. webOS is kleurrijk, innovatief, intuïtief en heeft mooie vloeiende animaties, het sluit qua vormgeving aan op huidige designtrends zoals flat-design. Het is grotendeels gebouwd op HTML5 en CSS3. Het is gek dat de opstartijd van de TV een minuut lang is. Als ik TV wil kijken, moet ik 'm kunnen aanzetten en vrijwel direct kunnen kijken. webOS moet beter geoptimaliseerd worden of de cpu en/of gpu in de TV's moet sneller worden om dit probleem op te lossen.

Ook de manier hoe je webOS bestuurd is innovatief en intuitief. Bij de goedkopere LG TV's met webOS krijg je een reguliere afstandsbediening mee maar met de wat duurdere modellen krijg je een Magic Motion Remote. Deze werkt net zoals de WiiMote. Een verademing als je gewoon een cursor kan besturen in plaats van dat je meerdere keren op een soort D-pad moet drukken om bij het juiste element in de interface te komen.

De bijgeleverde Magic Motion Remote van deze TV is een zwart met zilveren versie. Ik vind deze combi niet mooi. Als je echter de Magic Motion Remote los aanschaft (AN-MR500) krijg je een puur zwarte variant, deze is naar mijn mening velen malen mooier.

Andere punten van kritiek op webOS zijn:

Het feit dat ik de LG Store app niet kan verwijderen is prima en ook logisch, maar ik vind het belachelijk dat ik de app niet eens naar een andere plek kan verplaatsen binnen de lijst van apps.

Iedere keer dat ik van kanaal wissel (CI+ module) denk ik bij mezelf "Wat ben ik aan het kijken?". Ik kan deze informatie alleen krijgen als ik de cursor naar de linkerbovenhoek verplaats maar om dat nou elke keer te moeten doen als ik van kanaal wissel? Ik wil gewoon dat zodra ik van kanaal wissel er staat wat ik aan het kijken ben, met eventueel het eerste stukje van de bijhorende informatietekst en dat alles na een paar seconden uit-fade. Zelfs de meest basic decoders hebben deze functionaliteit!

De prijs klopt voor wat je krijgt, een TV met een 4K resolutie en met webOS als platform zit het voorlopig wel snor. webOS is innovatief en intuitief maar er valt nog genoeg te verbeteren. LG moet developers gaan prikkelen om apps te ontwikkelen want hoewel webOS qua interface mijlenver vooruit loopt op de interfaces van andere Smart TV’s is het aanbod van apps in vergelijking hiermee erg karig.

Heb jij ook een LG 49UB850V Zwart?

Ik heb deze tv ook, maar dan de 55 inch, Ik denk dat je mening ook kan verschillen in de woonkamer waarin je deze zet. Grotere woonkamer <> geluid harder/zachter..
Het beeld vind ik best goed, vanuit iedere hoek.. Kan het goed vinden met veel van je punten maar een aantal waarvan ik een andere mening heb. Maar verder echt een top tv!
Sommige Tweakers/Testers hebben een smaak dan denk ik dat valt toch niet onder het beoordelen van een Ultra HD TV.
Sommige Tweakers vallen over een chroomrandje of een uitstekende HDMI stekker of een kromme stroomstekker. Dus niet alle Reviews vind ik goed het wordt te persoonlijk je moet als Tweaker een toestel beoordelen qua beeld en bediening meer niet.
Vraag ik me af hoe Windows op zo,n tv draait.
Mooie tv, bied helaas weinig voordeel met zo weinig native content.
Heb jij zelf al kunnen testen met 4K? Heb jij dus een aflevering op Netflix kunnen kijken in 4K. De Ultra HD TV welke ik heb (Philips) ondersteunt de HEVC codec dus niet. Beetje jammer, aangezien dit de meest gangbare Ultra HD codec schijnt te worden..

Ondersteunt deze LG dat wel, of heb je het met een demo filmpje moeten doen?
Ik had alleen het demo filmpje ter beschikking.
Je hebt een smartTV, maar toch sluit je een chromecast aan, wat mis je precies?
Een Plex app voor webOS ;)
Check hier eens :) work in progress, maar er zijn al berichten van mensen die het aan de praat hebben.

Ja ik volg die thread al een tijdje, schijnbaar is die app al klaar en gereleased op de UK LG App Store. Waarom niet gewoon tegelijk ook hier in NL!? :(
Was is voor jou de meerwaarde aan een gekromde stroomstekker?

Ik vind die juist een ramp omdat de deels overlappen met andere stopcontacten bij stekkerdozen en contactdozen.
Was is voor jou de meerwaarde aan een gekromde stroomstekker?

Het is een gekromde stekker aan de achterkant van de TV. De stekker in het stopcontact is wel degelijk recht. De hoek aan de achterkant van de TV is handig, want dat is nodig bij het monteren op de muur en het scheelt in alle gevallen in kracht die op die stekker komt te staan.
Ik heb zelf een LG 47" LB670v, een Full HD WebOS tv'tje. Deze heb ik aangesloten op een Horizon Box via HDMI, dus ik gebruik geen CI+ en dat is misschien ook de reden dat ik geen vertraging ondervind bij het opstarten. Van aanzetten tot tv-kijken zit zo'n 8sec, niet een storende vertraging. Ik merk wel dat als ik Netflix wil gaan kijken o.i.d. dat ik dan wel moet wachten totdat WebOS is opgestart.
Ik zie dat je een ChromeCast hebt aangesloten, maar heb je die nu nog wel nodig? De YouTube app werkt m.i. prima, en je kunt ook via je mobiel youtube video's op de TV afspelen. Ook is er Miracast ondersteuning zodat je je scherm kan mirroren. En meer dan dat kan een ChromeCast eigenlijk niet? Of gebruik je een Plex server om andere content af te spelen?
Klopt, ik gebruik een Plex server.
Wat mij opvalt is dat er zoveel verschillende meningen zijn tussen de Tweakers omtrent het zelfde toestel, vandaar dat ik hem dus toch heb aangeschaft omdat het smaak verschillen zijn en interpretatie verschillen.

De een vind de moeder mooi en de ander vind de dochter mooi. :?

Ik vind deze reviews daarom ook niet steek houdend en ga voor mijn eigen smaak en interpretatie.
De testen staan niet in verhouding tot kieskeurig daar regent het 8 en 9 van kopers zo goed vind men deze tv van LG.
Wat is er mis met mensen die zeer tevreden zijn met hun TV? 8)7