Xiaomi Mi Pad Review

m0ridin 11 augustus 2014, laatste update op 15 augustus 2014, 1.884 views

Xiaomi Mi Pad

Prima product voor het geld, maar nog niet uitontwikkeld qua software...

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit
  • Prima retina scherm
  • Tegra K1 chipset presteert zeer goed
  • 4:3 formaat fijn voor internet/ebook
  • Rooted/playstore development roms
  • Dual boot

Minpunten

• Software is nog niet helemaal af
  • Tegra K1 erg nieuw, nog geen development en compatibiliteitsissues
  • Moeilijk te verkrijgen
  • Niet altijd standaard play store geinstalleerd

Xiaomi MiPad 64GB

* Introductie:

Hoewel ik niet specifiek op zoek was naar een tablet kwam ik toevallig achter het bestaan van deze tablet, en mijn interesse was gewekt door de 4:3 beeldverhouding, het formaat, de hardware en de prijs. Ik was vooral van plan de tablet te gaan gebruiken voor het lezen van pdfs (ebooks, papers) en simpelweg internetten en emailen.

Hoewel ik al een Nexus7 (2013) heb, welke in principe prima bevalt, kwam ik er toch achter dat de verhouding van het scherm het voor die doeleinden (en vooral pdf lezen) net niet is. Toch iets te veel zoomen en dergelijke. Nu is het aanbod van 4:3 android tablets niet bepaald denderend, het alternatief in de vorm van een ipad is voor mij niet echt een alternatief (persoonlijk, zelf android fan en daar al van alles van in bezit, hou van tweaken, etc). Toen stond deze opeens in V&A op tweakers, en voila...

* Eerste indruk:

De overenkomsten met de ipad mini retina mogen duidelijk zijn, de apparaten lijken enorm op elkaar. Voor mij geen probleem overigens. Maar de MiPad an sich is gewoon een prima ding...

De MiPad, een 7.9" tablet van ~360gram. (Een van?) de eerste tablets met de Nvidia Tegra K1 cpu, 2gb ram en 64gb (of 16) ruimte. Daarnaast is er ruimte voor een microsd, aan opslag geen gebrek dus. Het scherm is een prachtig 2048x1536 scherm en ziet er prima uit. De tablet is uitgerust met een MIUI rom, of moet ik zeggen 2 MIUI roms, aangezien het met een soort van dualboot systeem werkt.

Er staat een stable en een developer rom versie op, waarbij je vanuit het recovery menu naar de rom naar keuze kan booten. Dit neemt wel wat herinitialisatie met zich mee en is dus meer bedoeld voor wanneer je 1 van de 2 gecrashed hebt, of wil updaten...

MIUI is een zeer customized android versie, en ziet er prachtig uit. Het is alleen wel wat aan de zware kant. Verder komen er elke week updates uit voor de developer rom, du er wordt ook nog volop ontwikkeld.

* Gebruik:

De stable rom heeft geen play store (hoewel deze er erg eenvoudig mbv de miui market op is te zetten) en is unrooted, de developer rom bevat zowel de play store als root. Ik gebruik dan eigenlijk ook altijd de developer rom hoewel dit af en toe misschien wat bugs en instabiliteit met zich mee brengt.

De MiPad ligt prima in de hand en werkt erg vlot, ik heb zelf geen enkel probleem met het plastic uiterlijk. Ik heb ook geen last van een losse of krakende behuizing dus in die zin helemaal tevreden.

De chipset is zeer geschikt, internet paginas laden vlot en ook het lezen van pdf boeken (grote reden van aanschaf) werkt soepel. Een pdf van ~60 mb laadt zonder issuess en er doorheen bladeren gaat zeer fijn (met ezpdf reader), ik hoef haast niet te zoomen (sommige boeken zijn weer de uitzonderingen) en gelukkig zijn mijn ogen nog goed genoeg zodat ik het ook prima kan lezen op dit 7.9" scherm.

Ik heb wel meteen Nova Launcher geinstalleerd, navigeren en apps draaien gaat erg snel.

Antutu benchmark levert ruim 40.000 punten op... Ook nog wat testjes met wifi speed en transfer speed:

* Wifi snelheid: speedtest gaf me ~90 mbps (ziggo).
* wifi transfer naar tablet, 3.25GB file in ~3 minuten en 40 seconden (~15MB/s)
* USB transfer, hetzelfde als wifi (6.45GB in iets minder dan 8 minuten)

De tablet kan dus prima overweg met files groter dan 4GB en lijkt native support voor MKV te hebben (720p rip van internet speelde prima af, test files in 1080p forrmaat ook).

Het geluid is wat mij betreft ook acceptabel... Geen topgeluid, maar de speakers gaan verrassend hard en ik stoor me totaal niet aan het geluid

Qua batterij lijkt het ook dik in orde te zijn, ik ben er erg druk mee bezig op het moment (veel getweak, geklooi en gereboot) en hij houdt het dan toch wel 2 dagen vol...

*EDIT*
Ondertussen wat langer gebruik gemaakt van de tablet, en de laatste dagen haal ik een idle (tablet slaapt) gebruik van minder dan 1% per uur). Zo ben ik er vandaag aardig mee bezig geweest (oa nieuwe update geinstalleerd, apps hersteld/aangepast, etc) en zit hij op 82% na vanochtend om n uur of 8 uit de lader getrokken te zijn.

De tablet kan heet worden, vooral bij intensief gebruik, maar nu merk ik er eigenlijk weinig meer van... Of ik internet niet intensief genoeg, of hij heeft zich gesettled. Hoe dan ook, ben geen spelletjes speler dus dat zal wel helpen bij het koel houden...

Er zijn wel een aantal punten van aandacht in gebruik.

1. Widgets:

*EDIT*
In the 4.8.15 update werkt de "Auto Running" setting weer (deze crashde voorheen). Dit staat je toe apps aan de allowed auto run list toe te voegen, wat nodig is om de widgets van deze apps werkend te krijgen. Door deze toe te voegen hoeven ze dus NIET meer als system app geinstalleerd te zijn of via tasker oid opgestart te worden. Zeer happy mee! :)

Blijkbaar werken widgets alleen nadat de bijbehorende app gestart is, of de apps als systeem app geinstalleerd is. Nu kun je met titanium backup of rom toolbox wel apps naar systeem apps converteren, maar de system partitie is 'slechts' 620 mb groot en zit dan aardig snel vol. Ik heb dus een aantal apps als systeem app geinstalleerd en andere start ik handmatig na een boot... Voor mij voldoende workarouond, maar niet ideaal.

2. Er is geen menu/instelling hardware key, of navigation bar.

*EDIT*
Met de nieuwste 4.8.15 update is dit nu ook opgelost. 3dot menu wordt nu netjes getoond...

Standaard kun je met een long press op de recents key het menu naar boven toveren, maarn ij de developer rom brengt dit issues met zich mee met bijvoorbeeld Chrome, deze toont de 3dot menu niet en ook de long press menu toont niks. Door bijvoorbeeld de recents key te remappen naar de menu key is dit op te lossen (long press op home geeft ook de recent apps weer, dus je verliest die functionaliteit niet:

With root explrer edit system\usr\keylayout\atmel-maxtouch.kl .
line : key 139 APP_SWITCH VIRTUAL
to: key 139 MENU VIRTUAL
set rights as rw-r-r, then reboot

3. Niet specifiek miui, maar ik kreeg bij titanium de melding dat de storage vol zat bij aanwijzen van externe sd kaart als opslag ruimte.
Het 'mag niet schrijven naar sdkaart' probleem, ook dit is weer op te lossen:

Danwel via bijvoorbeeld deze app:

Danwel handmatig via onderstaande stappen (is hetzelfde als wat bovenstaande app voor je doet);

Edit the file at:

system/etc/permissions/platform.xml

to add <group gid="media_rw" /> in the following location like so:

<permission name="android.permission.WRITE_EXTERNAL_STORAGE" >
<group gid="sdcard_r" />
<group gid="sdcard_rw" />
<group gid="media_rw" />
</permission>

4. Missing playstore apps:
Verder waren er in het begin issues met apps die niet in de playstore verschenen (wellicht iets met de chipset die erg nieuw is), zelf geen problemen mee gehad aangezien ik vanuit Titanium backup alles gerestored heb.

* Conclusie:

De MiPad is een erg mooi apparaatje, het biedt erg veel waar voor zijn geld. Het probleem is echter om hem uberhaupt te krijgen... Daarna zul je soms wel bereid moeten zijn wat te tweaken.

Zo zit er niet (altijd) standaard een playstore op, is de MIUI rom nog volop in ontwikkeling en is de chipset ook zo nieuw als je ze kan krijgen.

Dit levert af en toe wat problemen met bepaalde apps op (teamviewer crasht, andere issues zoals hierboven vermeld) maar ik heb wel vertrouwen dat eea nog aangepakt zal worden.

Wat overblijft is een van de weinige 4:3 tablets, maar dan wel een die een hele hoop biedt en wat mij betreft toch wel een aanrader is... ALs je je maar bewust bent van waar je aan begint.

Ik zou hem dan ook ruim 4 sterren geven (4.5 ster), maar denk dat er voor de gemiddelde gebruiker toch net iets te veel mee is op dit moment om hem de volle 5 sterren te geven...

Ondertussen is met de 4.8.15 update al heel wat opgelost, ik zou hem nu dus helemaal aanraden!

*ps*

Dit is een eerster versie van de review, ik zal hem de komende dagen nog bijwerken/aanvullen waar nodig en zien dat ik wat plaatjes kan uploaden... Vragen en commentaar zijn welkom :)

Heb jij ook een Xiaomi Mi Pad?

Ik ben wel benieuwd hoe je er nu aan gekomen bent. :) Advies voor een betrouwbare shop?
Sorry, op de een of andere manier helemaal gemist... Ik had deze zelf weer van een tweaker overgenomen.

Zelf heb ik wel goede ervaringen met zowel Geekbuying als Gearbest, maar daar heb ik beide 1 of 2 keer iets gekocht. Geen enorme aantallen dus ;)
Je moet hem op deal extreem kopen