Specificaties Socket 1150 met Intel Z87 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI Z87I Review

Ianovski 11 augustus 2014, 365 views

MSI Z87I

MSI z87i

Pluspunten

• Wi-Fi
  • Klein formaat
  • Kleurenschema
  • mSATA

Minpunten

• Plaatsing CPU socket
  • Plaatsing 4-pins

Layout Score: 3
MSI Z87I review

Specificaties
CPU Support 4th Gen Intel Core / Pentinum / Celeron processors

CPU Socket LGA1150

Chipset Intel Z87 Express Chipset

Graphics Interface 1x PCI-E 3.0 x16 slot with 4th Gen Intel Core processors

Display Interface DisplayPort, HDMI, DVI – Requires Processor Graphics

Memory Support 2DIMM’s, Dual Channel DDR3-3000(OC)

SATA/mSATA 4x SATA 6Gb/s

SATA RAID RAID 0, 1, 5, 10 – Only available on ports SATA1 to SATA4

USB Port 6x USB 3.0 + 4x USB 2.0

LAN 2x 10/100/1000Mbps LAN

Wireless Wi-Fi 802.11b/g/n + Bluetooth 4.0, 3.0+HS, 2.1+EDR

Audio 8-channel (7.1) HD Audio with Sound Blaster Cinema

Dit mini-ITX bord is voorzien van een LGA1150 socket die geschikt is voor de nieuwe Haswell CPU’s. De mounting rondom de socket is hetzelfde gebleven waardoor je de al bestaande koelers op de CPU kunt plaatsen. Het bord beschikt verder over 2 DDR3 sloten voor een maximum van 32GB. Ook zit er één PCI-E 3.0 x16 slot op.

Ook beschikt dit bord over een mSATA slot waardoor je in staat bent een mSATA SSD aan te sluiten op een 6GBps poort. Voor alsnog halen de SSD’s op mSATA aansluitingen slechts 3Gbps wat jammer is. Verder zitten er 4 SATA poorten op het moederbord die geplaatst zijn aan de bovenkant waardoor je niet in de problemen gaat komen met eventuele grote uitstekende koelers.

Achterop het bord zit een PS/2 poort, 2 USB 2.0 poorten, een GO2BIOS en Clear CMOS knop, een Optical S/PDIF-Out, HDMI en DisplayPort, 2 antenna connectors, 2 LAN poorten, 4 USB 3.0 poorten, en verder nog 6 3.5mm jacks voor de audio.

Wat betreft de GO2BIOS knoppen. Deze dienen er voor om direct naar de bios te gaan als je de computer opnieuw opstart, dit zonder op F2 te hoeven drukken op je toetsenbord. Dit is zeer handig als je de hele tijd instellingen wilt veranderen in de bios.

De 4-pins connector zit een beetje meer naar het midden van het bord wat misschien vervelend uit kan komen en de plaatsing van de 24-pins zit aan de bovenkant van het bord. Ik had er persoonlijk voor gekozen deze anders te plaatsen omdat de meeste kasten er op gericht zijn dat de 24-pins meer aan de zijkant zit.

Verder zit de CPU socket redelijk dicht op de PCI-e lane, wat lastig kan worden als je een grote koeler hebt. Met een waterkoeling block heb je hier geen last van maar niet iedereen heeft het budget voor waterkoeling, let hier dus op!

Verpakking
Misschien niet het aller belangrijkste bij een moederbord maar toch even te benoemen. De verpakking ziet er goed uit. Op de buitenkant staan wat specificaties en een grote afbeelding dat het bord getest is op kwaliteit en stabiliteit en hiervoor het MSI Military class 4 certificaat heeft gekregen. Binnenin tref je meteen het moederbord aan die beschermt wordt door een plastic omhulsel/zakje. En onderin de extra’s.

Extra’s
Bijgevoegd in de doos vind je uiteraard een handleiding, snelle installatie guide en twee DVD’s met daarop de drivers. Verder krijg je twee Wi-Fi antennes, twee SATA 6Gb/s kabels en het I/O shield.

Ik ben zelf erg fan van deze kleine moederborden. Ze passen zeer goed in een kleineren case en aangezien die op het moment van schrijven toch zeer populair aan het worden zijn doet MSI er goed aan om hier op in te spelen. Echter is bij dit bordje de plaatsing van de CPU socket toch een knelpunt als je een grote CPU koeler wilt plaatsen. Gelukkig hebben ze bij de nieuwere borden dit al weten aan te passen. Verder is dit een prima moederbord, ziet er goed uit en beschikt over genoeg opties voor het formaat dat hij heeft.

Heb jij ook een MSI Z87I?

Hallo, ik heb +1 gegeven mede omdat het een hoop plaatjes is zonder daadwerkelijk inhoud m.a.w. weinig informatie over verschillende onderdelen. Blijkbaar zijn sommige onder de indruk van veel plaatjes maar een goed review heeft een balans tussen plaatjes en tekstueel informatie. Als je wat meer informatie had geven en wat benchmarks had toegevoegd dan was het wat mij betreft een +2 waard.

Als je gaat kijken na reviews die over een langere tijd een dikke +2 hebben verdiend zul je zien waar je eigenlijk naartoe moet met een review. Desondanks bedankt voor het delen.
Begrijpelijk. Ik doe veel plaatjes in reviews omdat ik van mijzelf weet dat ik meer zie op plaatjes dan dat ik lees in tekst. Ik neem aan dat dit voor iedereen verschillend is. Verder heb ik geen ervaring met benchmarks dus vandaar. Bedankt voor je tips in ieder geval en ik zou kijken of ik dingen kan verbeteren in de toekomst.