Dell Inspiron 15 (3542-1237) Review

Foritain 10 augustus 2014, laatste update op 13 juni 2017, 12.166 views

Dell Inspiron 15 (3542-1237) (Product gekocht)

De Dell Inspiron 15 is zeer betaalbaar alternatief waar toch goed mee te werken valt. Hij werkt in zijn algemeenheid prettig, en heeft een degelijke accuduur. Dat het een budget laptop is merk je wel aan het beeldscherm. De uitstraling is een tikkeltje zakelijk, wat een kwestie van smaak is.

Pluspunten

• Goedkoop, zowel de Pentium, i3, als i5 modellen zijn scherp geprijst.
  • Een neutrale, zakelijke uitstraling zal een grote groep aanspreken.
  • Vrij dun en ook zeker niet zwaar
  • Prima accuduur
  • Blijft stil en koel, ook onder constante zware load met Turbo-boost.
  • Scherm is voor een budget-tn paneel best in orde
  • Toetsenbord en TouchPad werken prima.
  • Degelijke featureset: SD-kaartlezer, DVD-RW station, webcam.
  • Prestaties van de i5-4210U zijn prima
  • Zeer eenvoudig te repareren of upgraden, HDD, wifi adapter, en werkgeheugen binnen 1 schroefje te bereiken.
  • Volledige Windows 7 driver ondersteuning

Minpunten

• Het plastic lijkt wel wat gevoelig voor vingers en 'plekken'.
  • Schermresolutie matig.
  • Speakers niet heel bijzonder. Voldoende voor een youtube filmpje/skype/etc, onvoldoende om echt te genieten van muziek of film.
  • Het scherm onder een hoek bekijken leidt al snel tot een andere kleurweergave
  • De sobere uitstraling zal niet iedereen bekoren.
  • Twijfel over 2 jaar wettelijke garantie?

Review: Dell Inspiron 15 (3452)

- Inleiding
- Benchmarks
- Up- en Downgraden
- Conclusie

Productpagina en bestellen @ Dell.nl

Ik zocht een aantal nieuwe laptops om wat werk op te laten verrichten. Omdat het om een aantal laptops ging loopt een prijsverschil van een paar tientjes per laptop al snel in de honderden euro’s, dus ik was vooral op zoek naar een betaalbaar model. Verdere eisen waren: Een degelijke i5 CPU vanwege een aantal wat zwaardere taken (Waarbij de kloksnelheid goed van pas komt), 8 GB aan geheugen, en het liefst een beetje eenvoudig en onopvallend model met een 15” scherm. Met die filters in het achterhoofd kwam de Dell al snel naar voren. Enkele alternatieven waren iets duurder, en als je er al één vond zat er vaak een kleinere harde schijf in, terwijl de 1 TB HDD van de Dell wel goed van pas kwam als externe schijf. Waarom extern? Een SSD mag m.i. niet ontbreken in een systeem anno 2014.

Hoewel een laptop Intel Core i5 in tegenstelling tot zijn desktop-broer geen echte quadcore is, ligt de snelheid dankzij de Turbo modus toch een flink stuk hoger wanneer je af en toe zwaardere taken uit voert dan bij een Pentium of Core i3. Tevens is ook de grafische chip nog een stukje krachtiger, en hoewel dit geen echte game-laptop is moet een niet te zwaar spelletje als de Sims (2-3) of Diablo 3 (op lage settings) en zelfs Skyrim wel gewoon een beetje te spelen zijn. Ik zal deze systemen zelf niet gaan gebruiken om te gamen, maar er moeten voldoende bronnen te vinden zijn om een indicatie te krijgen welke games je wel en niet op deze HD4400 kan spelen.

Hoewel velen met mij de voorkeur zullen hebben voor een hoger resolutie scherm dan 1366x768 kom je dan al snel een prijsklasse hoger uit, en gezien voor het grooste deel enkel eenvoudig kantoorwerk uitgevoerd zou worden (e-mail, browsen, text, en wat zware berekeningen waarbij je iets anders gaat doen) viel de beslissing definitief in het voordeel van de Dell. Met een prijskaartje van exact 499,-- euro per stuk, voor het model met de Intel Core i5-4210U, 8GB Geheugen, en een 1 TB HDD, kon ik over de prijs m.i. niet klagen, en had ik ook direct een leuk onderwerp voor een nieuwe review.

Voor ik aan de review begin wil ik graag kort mijn review ‘filosofie’ uitleggen. Ik maak reviews om een realistisch, duidelijk, en compleet beeld te geven van de producten. Zo wil ik toekomstige kopers zo goed en correct mogelijk te informeren over de producten in kwestie zodat zij met vertrouwen een aankoop kunnen doen en niet voor verrassingen komen te staan. Omdat stock foto’s van veel producten vaak ver van de realiteit staan probeer ik met een flinke dosis foto’s het product goed in beeld te brengen, en foto’s worden dus nooit bewerkt, bijgekleurd, of op andere vergelijkbare manieren aangepast. Ik vind het belangrijk om enthousiast aan de slag te gaan met producten, maar mogelijke overwegingen moeten uiteraard duidelijk aan bod komen. Zoals altijd sta ik open voor suggesties om de reviews aan te passen cq te verbeteren.

De specificaties vanaf de Dell packing list:

Zoals vaker bij Dell kan je op de website zelf aardig wat stoeien met de specificaties, maar er zijn dus veel mogelijke “Inspiron 15 3542” modellen te bedenken.

Het betreft in mijn geval dus een 15.6” Model laptop met een LED display en 1366x768 resolutie. Het geheugen is DDR3L (let daar ook op mocht je het gaan vervangen, niet-L DDR3 werkt niet), een 1 TB 5400 RPM Harde schijf, en in mijn geval ook handig: een DVD-RW station. Overigens is de Inspiron 15 ook te bestellen zonder optische drive, maar naar het lijkt enkel met een Celeron CPU in een super-budget uitvoering. Ook een verlicht toetsenbord, een touchscreen zijn een mogelijkheid, maar optioneel en dus tegen een meerprijs bij te bestellen.

Standaard features, zoals een webcam en een wifi module, ontbreken uiteraard ook niet. Wat betreft aansluitingen krijg je 1 USB 3.0 poort, 2 USB 2.0 poorten, een HDMI 1.4a aansluiting, een SD (en SDHC, SDXC) kaartlezer, en een aansluiting voor een Kensington beveiligingsslot. Het TouchPad komt zoals standaard tegenwoordig met ‘gebaren’ (gestures) om in Windows 8.1 van de vele gesture-opties gebruik te maken. Lijkt mij al met al een prima feature set.

De batterij is een 40WHr model, en de lader een 65W brick. 40WHr en een 4-cell batterij klinkt niet gek veel, maar we zullen het in de praktijktests gaan zien.

Naast Windows 8.1 krijg je altijd wat bloatware.. ik bedoel.. nuttige toevoegingen bij je machine, ook die gaan we straks even bekijken. Een jaar gratis McAfee kan in elk geval vaak wel een nuttige toevoeging zijn. Mocht je denken dat je Office 2013 erbij krijgt, helaas niet. Je krijgt enkel de image om met een legale code vlot te installeren.

De garantie is vaak een puntje van twijfel, gezien je normaliter recht zou hebben op 2 jaar garantie. Dell geeft echter specifiek aan dat je slechts 1 jaar krijgt, waarbij je de eerste 3 maanden wel een volgende-werkdag-aan-de-deur garantie krijgt. Ik heb helaas nog geen ervaring hoe Dell om gaat met garantieafhandelingen in het tweede jaar, waar je volgens de Nederlandse regelgeving ook dekking zou moeten hebben, maar de specifieke vermelding van “1 jaar garantie” geeft weinig hoop. Ik zal Dell in elk geval een mail sturen om dit te verduidelijken, en dan een kleine update aan de review geven.

Wat afmetingen betreft is het niet de aller aller kleinste 15” laptop, maar wel een relatief dunne in z’n klasse. Met slechts 25.6mm hoog is hij opvallend plat. Met 381.4mm en 267.6mm breed en diep respectievelijk is hij verder een vrij gangbaar maatje. Hij weegt 2.4 KG volgens de specificaties, volgens mijn keukenweegschaal komt hij echter op 2300 gram uit, en met de SSD in plaats van traditionele HDD zelfs op 2240 gram; niet veel voor een 15” laptop.

De Dell arriveert in een typische Dell doos, vrij compact en smal. Elke cent marge telt, dus de shipping containers worden zo veel mogelijk gevuld.

Binnen in zit de laptop in een stevig stukje karton. Vooralsnog geen problemen met Dell bezorgingen gehad.

Uit de verpakking is de Dell vooral lekker donker. Een aardige structuur met een redelijke grip aan de bovenzijde, en verder geheel in het zwart uitgevoerd. Ook het Dell logo komt niet langer in een lichte/staal kleur. Vooral de beperkte hoogte valt direct lekker op.

Kleine details rondom de laptop zien er prima uit. Afrondingen in de hoeken, redelijk stevige scharnieren die ook niet te veel opvallen. Dell claimt dat het scharnier minimaal 25.000 keer moet volhouden, wat neer zou komen op de laptop 10 jaar lang, -iedere dag- 7 keer open en dicht te doen. In de praktijk voelt hij stevig, al valt in de wind buiten op dat hij wel wat mee geeft.

Alle aansluitingen zitten aan de zijkanten, er zit verder niets achter op. Aan de linker kant zit de aansluiting voor het Kensington slot en de oplader. Ook de HDMI, Ethernet, USB 3.0 en USB 2.0 aansluiting zit daar. Een 3.5mm aansluiting voor een headsetje is ook aanwezig, al ontbreekt de aparte mic ingang.

Aan de andere kant vinden we de SD kaartlezer en nog een USB poort. Ook het DVD-RW station ontbreekt niet.

Eenmaal open blijf de Inspiron 15 dezelfde stijl aanhouden: Zwart, zakelijk, ietwat sober. Het scherm is wat glanzend, maar verder is het een voornamelijk matte vertoning.

De bezels van het scherm zijn niet bijzonder smal, en aan de bovenzijde zit er een webcam en microfoon
in verwerkt.

Het enige wat niet zwart uitgevoerd is zijn de letters op de toetsen, en het woordje “Dell” direct onder het beeldscherm.

Dan het toetsenbord zelf. Relatief kleine knoppen met een aardige ruimte er tussen, zodat je niet erg hoeft te wennen aan een compacte indeling bijvoorbeeld. Een duidelijk lettertype, en gelukkig een vrij standaard indeling met brede shift knoppen en een brede horizontale enter toets. De pijltjes zijn wel wat compacter, om zo een numpad te doen passen. Direct boven het numpad zit de aan/uit knop.

Het touchpad is wat aan de grote kant, en hoewel je ze niet ziet zitten er wel degelijke fysieke knoppen onder; wel zo fijn in het gebruik.

Naast de laptop zelf krijg je een korte handleiding (quickstart guide), een stroomkabel, en de adapter zelf. Deze is ook relatief compact en licht voor een 15” laptop wat hem fijn maakt voor onderweg.

Echte opvallende zaken? Niet veel, het is voornamelijk een opvallend onopvallende laptop, wat zeker geen minpunt hoeft te zijn. Vooral de beperkte dikte, en de optische drive die je tegenwoordig minder en minder ziet, zijn echt anders dan anders. Daarnaast is het materiaal op de top-cover wel ongebruikelijk, ik vind het wel wat hebben.

Na het uitpakken is het tijd om met de laptop aan de slag te gaan. Hoewel het altijd aan te raden is de laptop op de lader te zetten bij ontvangst waren alle batterijen vanuit de fabriek al iets meer dan de helft vol. Na het aanzetten kom je bij de Windows 8.1 installatiestappen waar je (Zoals bij praktisch elke laptop) zelf wat privacy settings aan kan passen, je account aan kan maken, en de kleurenschema’s kan kiezen. Helaas, en dit komt door Windows en niet door Dell, wordt je ook direct een Windows Live account aangemeten, en kan je enkel met een klein omweggetje voorkomen dat je direct allerlij gegevens met hen gaat delen. Bij het aanmaken zeg je dat je een nieuwe account wil maken, waar je dan onderaan kan kiezen voor een “Microsoft Account”, wat neer komt op een lokaal account op je pc. Ondanks dat er aardige integratie is tussen je Windows Live accounts en je systemen zullen er anderen met mij het prettig vinden alles in eigen hand te houden.

Eenmaal door de installatie heen kom je in de gebruikelijke Windows omgeving, vanaf hier is het uiteraard aan de gebruiker om te bepalen wat er mee te doen. Ik was zelf benieuwd naar de hoeveelheid ‘bloatware’, dit valt eigenlijk wel mee:

Ik zou zeggen niet voldoende om direct tot herinstallatie over te gaan, die paar programmas die je niet wilt haal je zo weg, en voor de meeste gebruikers zijn de pakketen zoals Backup en Recovery, de Antivirus, en Microsoft Office toch een fijne toevoeging. Ten opzichte van enkele concurrenten doet Dell het hier zelfs uitstekend, want regelmatig zie ik een lijst van nutteloze social-games en andere meuk.

Werken met de Dell Inspiron 15 gaat eigenlijk best prettig. Het TouchPad werkt relatief vlot en ik hoefde er niet noemenswaardig aan te wennen. Ik ben zeker geen TouchPad fan, maar hij werkt, lijkt goed door te hebben wat ik daadwerkelijk wil, en onbedoeld klikken blijft tot een minimum. Het redelijke formaat van het TouchPad is ook wel een fijn kenmerk wanneer je deze actief wil gebruiken. Een groot TouchPad kan soms tot gevolg hebben dat je tijdens het typen onbedoeld de muis beweegt, maar in de praktijk gebeurde dat met deze laptops nauwelijk. Uiteraard is hij eenvoudig via een shortcut uit te schakelen bij gebruik van een externe muis.

Het toetsenbord heeft een lichte en ook vrij stille aanslag. De toetsen zijn wat aan de kleine kant, maar door de wat grotere ruimte tussen de toetsen merk je daar niet gek veel van en kan je ook typen ‘zoals je gewend bent”. Het frame veert wel een beetje mee tijdens het typen, maar ook dat is gezien de prijsklasse niet geheel onverwacht. Hoewel ik bij voorkeur op mijn mechanische toetsenborden typ, en een dergelijk laptop bordje natuurlijk daar niet bij in de buurt kom, vond ik de ervaring zeker ruim voldoende. Volgens de Dell pagina zouden de “veelgebruikte toetsen” op 10 miljoen aanslagen zijn getest, maar dat dat zal ik pas over enkele jaren kunnen beoordelen. Overigens geven ze ook specificaties van de TouchPad knoppen (1 miljoen aanslagen) en de aan/uit- en media knoppen (40.000 aanslagen).

Wat op viel was de kwaliteit van de aanwezige speakers. Hoewel voldoende om een youtube filmpje comfortabel te volgen, of voor Skype te gebruiken, komt hij kracht en diepte te kort om echt lekker een film op te kijken of wat intensiever muziek op te luisteren. Een achtergrondmuziekje gaat zeker wel, maar als je echt wil genieten zal je een koptelefoon of speakerset zeker waarderen. Ik heb helaas weinig vergelijkingsmateriaal (Ja, een Asus met B&O speakers, of een Toshiba met Harmon Kardon speakers…), en ik verwacht niet dat de speakers van de Inspiron 15 echt onder gemiddeld zullen zijn, maar het blijft een puntje.

Na de updates uit te voeren en de eenmalige installatie is voltooid duurt het zo’n 38 seconden om het systeem van geheel uit naar een werkende desktop omgeving te krijgen met de standaard aanwezige Windows 8.1. Dat is niet verkeerd, en niet veel langer dan een gemiddeld systeem met een SSD. Toch komt de gevoelssnelheid van een 5400RPM HDD bij lange na niet in de buurt van een echte SSD.

De aanwezige netwerkkaart, de 1705 (let op: deze kan per model Inspiron 15 verschillen), lijkt weinig op aan te merken. De prestaties blijven rond de 6,5 MegaBYTE/seconde hangen (In combinatie met een Fritz!Box 7490, die flink hogere snelheden aan kan), maar dit is vrij standaard voor 150Mbps netwerk kaartjes. Mocht je deze willen vervangen zie je wat later in de review waar je moet zijn, maar voor een standaard ADSL/kabel abonnement (tot 50-60 Mb) zit je met de standaard adapter dus wel prima. Het bereik van de antennes valt ook niet in negatieve of positieve zin op, het werkt, het blijft ook bij wat (niet te zware) tussenmuurtjes prima, en lijkt niet beter of slechter dan antennes in andere laptops.

Uiteraard komen er zo wat benchmarks aan bod, maar bij het gebruik de eerste dagen maakt de Inspiron 15 een redelijke indruk. Welke processor je nodig hebt voor jouw taken moet je altijd zelf bepalen, maar dat je in elk geval een prima TouchPad hebt, en dat het toetsenbord best prettig werkt, is bij een budget laptop toch wel van belang.

Ook niet geheel onbelangrijk is het beeldscherm. Met een resolutie van 1366x768 is het geen hoogvlieger, en dan hebben we het uiteraard ook over een TN paneel. Terwijl telefoons en kleine tablets wat resolutie betreft de ruimte in zijn gegaan staan budget-laptops tot mijn grote spijt al jaren stil. Mijn privé laptop met een 1080p scherm geeft je uiteraard veel meer werkruimte, zelfs bij een vergelijkbaar schermformaat. Bij serieuzer werk, programmeren, fotobewerken, etcetera, komt een hogere resolutie direct van pas. Je merkt het ook wel bij browsen, en werken in Word en Excel, dat er simpelweg minder velden en regels in beeld vallen, maar bij minder professioneel gebruik is het wel iets makkelijker te verdragen.

Maar wanneer je meer budget gebonden bent kom je al snel bij de resolutie uit als bij deze Dell, en dan is uiteraard de vraag hoe hij in de praktijk oogt. Wat betreft de kijkhoeken is het een typisch TN-paneel, waarbij je al snel wat vervormingen in de kleuren ziet, maar het nog wel werkbaar blijft om met twee personen aan een project te werken of op facebook te snuffelen. Bij een kleine horizontale kijkhoek zie je weinig gebeuren, zo lijken de kleuren iets donkerder maar het blijft prima lees- en werkbaar, enkel wanneer je meer dan 45 graden afwijkt zal je er echt wat hinder van kunnen hebben.

(De camerainstellingen zijn bij al deze foto's uiteraard gelijk.)

Bij een vertikale kijkhoek merk je al sneller dat het beeld wat lichter en fletser wordt, ook dat is typisch een TN paneel eigenschap. Geen drama, maar je moet wel zorgen dat je je monitor in de juiste hoek kantelt.

De maximale helderheid is ook vrij redelijk, in zowel lichte als donkere omgevingen is het prima werken, al komt hij wel iets te kort wanneer je op een zonnige dag in de zon in de tuin wil werken. Het scherm is wel glossy, maar onder normale omstandigheden merk je daar weinig van. Enkel met een krachtige lichtbron die recht en direct via het scherm in je ogen kaatst zal je er niet gelukkig van worden, maar ook dat is een eigenschap die de meeste (Zeker budget) laptops en tablets helaas hebben.

Met een heldere buitenlucht direct in je gezicht gekaatst werkt het niet heel fijn.

Het scherm blijft in de regel het ondergeschoven kindje bij goedkope laptops, en dat is bij de Inspiron 15 niet echt anders. Toch maakt de helderheid en de algeheel prettige kleurweergave het een prima scherm om comfortabel en normaal mee te werken. Een hoogvlieger nee, maar wel gewoon voldoende voor de prijsklasse en doelgroep.

Een belangrijk onderdeel van elke laptop is de batterijduur. Toen ik de specificaties zag, met een 40WHr batterij, dacht ik even dat het niet bijzonder zou zijn. Tegelijkertijd is het wel zo dat nieuwere laptops bijzonder zuinig zijn en dat minder vermogen nodig is, zo heeft deze i5-4210U een TDP van slechts 15W, en komt volgens Core Temp (niet heel betrouwbaar, maar toch) het daadwerkelijke verbruik van de chip niet boven de 18W uit. Ook de LED verlichting in moderne laptops maakt ze een stuk zuiniger dan de modellen van enkele jaren terug.

Het voordeel van meerdere van dezelfde laptops in huis hebben is dat het eenvoudiger was een flink aantal situaties op de batterijen los te laten zonder dat het mij dagen kostte. Bij één van de laptops liet ik de batterij 100% opladen, alvorens de HDD met een SSD te vervangen, en vervolgens al mijn software te installeren en te updaten. Dit zet niet alleen de laptop een beetje aan het werk, maar gebruikt ook de optische drive, de USB poorten, de netwerk kaart, etcetera.

Met het beeldscherm op de volle helderheid lukte het mij uiteindelijk om exact 4 uur lang Windows te installeren, geheel te updaten, Office en andere software pakketten te installeren, wat bestanden via het netwerk over te zetten, terwijl ik ook een beetje zat te browsen.

Bij het afspelen van een 720p film, wel gecomprimeerd in een bestand van ca 2 GB, en wederom op volle helderheid, haalde de batterij net de 4uur30minuten niet. Dat is toch een flink lange tijd voor een relatief kleine batterij. Zelfs een hele lang film kan je aardig afkijken, en er is genoeg speling om ook een stevige USB headset voor het geluid van prik te kunnen voorzien.

Bij een middagje all-round gebruik; een beetje browsen, youtube filmpjes kijken, wat muziek van de HDD afspelen, beetje chatten, skypen, typen, etcetera, dit maal met de helderheid iets verlaagd (grofweg 80% helderheid houdt het typen en browsen prima in een lichte (Daglicht) omgeving), kwam de 5 uur even in het vooruitzicht, maar begaf de laptop het toch enkele minuten voor die voor mij magische grens. Hoewel de oplader zeker niet groot is zal de batterijduur in veel situaties ruim voldoende zijn om de lader thuis te kunnen laten liggen, en dat blijft fijn. Ik vind het al met al een prima prestatie.

Wat het opladen zelf betreft, na enkele dagen gebruik duurde het ca 2uur45minuten om de laptop van 0% naar 100% op te laden terwijl de laptop aan stond en in gebruik was (browsen, typen). Het duurt dus wel eventjes om een volle lading te halen.

Bij het werken met de Inspiron 15 viel direct al op dat hij stil is, en ook bij zware taken lekker stil blijft. Fijne eigenschappen voor een laptop, dus ook die moesten maar even onder de loep. Op een houten tafel, zonder stands of wat dan ook, en bij een omgevingstemperatuur van 25 graden lagen de idle temperaturen rond de 39-42 graden C. Iets aan de hoge kant zou je denken, maar weinig speciaals.

Prime95, met de Small FFT (maximale hitte, overigens was voorheen de in-place large FFT de maximale hitte setting?) zet de i5 lekker aan het werk. De standaard op 1.7 GHz geklokte i5-4210U gaat direct in z’n Turbo modus op 2.4GHz, en komt uiteindelijk op een stabiele 66 en 67 graden C per core uit terwijl hij de 2.4GHz aanhoudt. Geen bijzonder hoge temperaturen, gezien Intel de limiet op 100 C zet voor deze chip, en de Inspiron 15 doet het ook nog eens zonder noemenswaardige geluiden te hoeven maken. Best indrukwekkend, in elk geval geen throttling, en dus mooie pluspunten voor een stille laptop!

En dan nu wat Benchmarks. Deze zijn uitgevoerd op de Inspiron 15 met de standaard aanwezige Windows 8.1, en de 1TB HDD. Alle benchmarks worden drie maal uitgevoerd en de gemiddelde score wordt gebruikt, bij grote uitschieters voer ik de benchmark nogmaals enkele malen uit, maar dat was bij deze Inspiron niet aan de orde.

Hoewel ik zelf weinig laptops direct kan vergelijken, kan je met deze getallen in elk geval een vergelijking maken met andere alternatieven op je wenslijst door die elders op te zoeken, al is het uiteraard zo dat de daadwerkelijke prestatieverschillen tussen laptops met dezelfde processor in de regel minimaal zijn. Kort door de bocht kan je stellen dat de i5-4210U het prima doet voor productiviteits-taken. Hoewel de HD 4400 geen echte game-gpu is zijn de resultaten in elk geval voldoende om, mits je de grafische instellingen laag houdt en niet de aller zwaarste games wilt spelen, toch af en toe een spelletje te kunnen spelen.

Tijdens het maken van deze review kwam de gedachte op om ook PC Mark 8 te draaien, echter waren de HDD’s inmiddels allemaal vervangen door SSD’s (Daar over straks meer), dus de PC Mark scores zijn –niet- uitgevoerd met de fabrieks-af 1 TB HDD van Dell, maar met SSD. Toch wil ik de resultaten delen zodat mogelijke kopers vergelijkingsmateriaal hebben.

Ik noemde het hier en daar al: SSDs! Ik kan zelf echt niet meer zonder. Hoewel een HDD met Windows 8 of 8.1 vlot start is het gevoel van snelheid in gebruik toch echt anders; een SSD doet je computer vlot aan voelen in dagelijks gebruik, en een zware processor helpt enkel met echt zware taken. Hoewel je het liefste een SSD standaard uit de fabriek zou willen zien is dit in deze prijsklasse zelden het geval, of zelfs ook maar een optie. Daarnaast betaal je vaak een flinke meerprijs, en is zelf een SSD aanschaffen en deze installeren normaliter een beter en voordeliger idee. Daarnaast hou je dan nog een extra HDD over voor andere doeleinden.

Tijd om de Dell dus op z’n rug te leggen en de operatie te beginnen.

Iedereen die wel eens een hele laptop uit elkaar moest schroeven om bij de HDD te komen weet hoe irritant dat kan zijn, maar Dell maakt het ons makkelijk, bijzonder makkelijk zelfs! De batterij verwijderen we zoals altijd met 2 klemmetjes, maar het onderste vak vereist welgeteld 1! schroefje om open te maken.

Na dit kleine schroefje te verwijderen kunnen we direct bij de HDD, het geheugen –en- de draadloze netwerk kaart! Zeker wanneer je veel laptops wil upgraden is dit een geweldige tijdsbesparing, en gewoon tof van Dell dat ze het ons (en hun reparateurs) makkelijk maken.

Hoewel ik zelf de antenne en het geheugen niet ga vervangen is het dus wel mogelijk. Een -AC adapter is bijvoorbeeld zo geplaatst, en ook het geheugen vervangen is een eitje. Standaard heeft dit model 8 GB aan werkgeheugen in de vorm van 1x 8GB module. Gezien je maar 1 geheugenslot hebt moet je daar wel even rekening mee houden. Ook werkt enkel DDR3L geheugen, bij een kleine test of een standaard DDR3 SODIMM reepje werkt deed de computer bar weinig.

Maar waar het om gaat: de SSD inbouwen. De HDD haal je wederom met 1 schroefje uit de laptop, en met 2 schroefjes haal je het bevestigingsclipje van de HDD af. Dat plaatsen we dan op een mooie SSD, en 4 schroefjes verder zijn we klaar om te gaan installeren. Heerlijk dat het zo makkelijk kan.

Out with the old!

En in with the new! \.o./

Voor Windows 7 liefhebbers: Dell geeft naast Windows 8/8.1 drivers ook 32- en 64-bits Windows 7 drivers voor de Inspiron 15. Download deze even van te voren van de Dell website, want je netwerk adapters worden zonder drivers niet herkend. Ook de TouchPad driver is cruciaal, want zonder deze werkt het TouchPad voor geen meter! Zoals altijd moet je wel even je bios in om “secure boot” uit te schakelen, anders kan je geen Windows 7 installeren. Het installeren van alle drivers neemt overigens maar enkele minuten in beslag. Verder is de laptop uitstekend geschikt om met 7 op te werken, dus ook daar een plusje.

Nog een paar fototjes van de Inspiron 15:

De nieuwe Inspiron 15 kwam voor mij als een kleine verrassing. De voorganger was al vrij sober, maar het nieuwe model met de Haswell refresh is nog net even wat soberder. Onaardig om te zien is hij zeker niet, want hij ziet er best wel strak uit, maar Dell heeft duidelijk voor een wat zakelijke uitstraling gekozen. Dat de laptop dunner en lichter is, en ook langer op z’n batterij mee gaat maakt het in elk geval een mooie upgrade ten opzichte van z’n voorganger. Als je echt iets flashy wilt zit je aan het verkeerde adres, want de Dell Inspiron 15 richt zich op betaalbare functionaliteit.

Je moet namelijk niet vergeten dat het om een echte budget laptop gaat. De Inspiron 15 serie is één van de goedkoopste series (concurrenten meegenomen), zo niet de goedkoopste serie laptops momenteel te koop. Voor net geen 500 euro een stevige i5, 8GB geheugen, en een 1 TB HDD is echt niets om over te klagen. Dat het een budget model is merk je in een aantal elementen zoals de resolutie van het beeldscherm en de wat matige speakers, maar ik vraag mij sterk af of de concurrentie dat beter doen. Een flinke meerprijs zal in elk geval nodig zijn om een hogere resolutie met vergelijkbare andere specs in huis te halen.

De algehele werkervaring is echter gewoon in orde, en daar draait het bij goedkope laptops m.i. om. Hoewel de resolutie wat laag is oogt het beeld prima kleurrijk en is de helderheid ruim voldoende. Het toetsenbord veert iets in maar werkt verder prettig en is ook lekker stil, en ook het touchpad kan ik ook weinig over te klagen vinden. Echte grote pluspunten krijg de Inspiron 15 voor het eenvoudig te benaderen houden van de HDD, wifi kaart, en het werkgeheugen, en vooral de batterijduur is uitstekend te noemen voor een betaalbare laptop. Zelfs met zeer actief gebruik en een hoge helderheid de 4 uur werken ruim overschrijden, en bijna de 5 uur aantikken met browse- en typ werk, is een zeer fijne eigenschap. Het laatste echte grote pluspunt is de geluidsproductie, want de Inspiron houdt de i5 zelfs onder zware load koel zonder echt geluid te hoeven produceren. Allemaal punten waar eenvoudige gebruikers van profiteren.

De prestaties zijn uiteraard sterk afhankelijk van de gekozen configuratie. De door mij gekozen i5-4210U is al wat aan de stevige kant, maar je kan ook een variant kiezen met een Pentium voor de bijzonder lage prijs van 300,-- of i3 modellen vanaf 379,-- euro. Zeker voor eenvoudige (internet, browsen, typen) gebruikers met een strak budget zullen die goedkopere Inspiron 15 modellen uitstekende opties zijn. De 250,-- euro kostende Celeron ontbreekt een DVD station, maar zou eventueel ook nog een leuk super-budget alternatief kunnen zijn wanneer je echt niet meer uit te geven hebt, de prestaties lopen uiteraard wat achter, maar in grote lijnen kan je deze review ook wel voor die modellen gebruiken. Voor wat zwaardere taken, en af en toe toch een spelletje, doet de i5 het echter uitstekend, en als je dan wederom de prijs erbij pakt kan je lastig klagen over het algehele pakketje wat Dell met de Inspiron 15 aflevert.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:
https://www.techtesters.eu/pic/DELLINSPIRON15/x1t.JPGhttps://www.techtesters.eu/pic/DELLINSPIRON15/x2t.JPG https://www.techtesters.eu/pic/DELLINSPIRON15/x3t.JPGhttps://www.techtesters.eu/pic/DELLINSPIRON15/x4t.JPG

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie hieronder natuurlijk erg waarderen, dit geeft de motivatie om door te gaan met deze reviews, maar uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Mocht je nog andere tests willen zien laat het dan even weten! Wellicht dat ik deze dan ook nog even uit voer. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews; ik vind het leuk ze te maken, maar natuurlijk ook om ze te delen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Dell Inspiron 15 (3542-1237)?

Rob59 gaf op het forum aan dat je t/m 13-8 10% korting krijgt op deze modellen, zie de banner helemaal boven in beeld.. Dus 450 voor een i5/8GB/1TB, of 270 euro voor een Pentium / 4 GB / 500 GB. En ze waren al scherp in de prijzen... Zo worden ze wel erg interessant...

[Reactie gewijzigd door Foritain op 12 augustus 2014 09:01]

Beetje dubbel: Wat op viel was de kwaliteit van de aanwezige speakers speakers

Of bedoel je stereo ;)
Nee doelde helaas niet op stereo, of op een echo overigens, maar vindt hem leuk gevonden :D Dat krijg je overigens als je 5x je eigen gezever doorloopt he, dan zie je dingen echt niet meer. Ik moet maar eens op zoek naar een editor volgens mij. ;)
Mocht je nog bepaalde tests willen zien Niels laat maar horen he :D Mn eerste laptop reviewtje, dus commentaar is zeker welkom!
Ik heb helemaal geen laptop nodig maar was gewoon benieuwd wat je nu weer te melden had :)

Als test: blijft ie drijven? |:(
Je review is echt goed, heb niet onmiddellijk een nieuwe laptop nodig, maar heb ervan genoten om hem te lezen.

Totaal off topic hoor, maar hoe werk je nu eigenlijk met zo'n linkjes? Zowel links in je review zelf als met een gewone url, ik krijg dan steeds zoiets als dit: http://tweakers.net/productreview/user/468821/
Dank je wel :D

Wat bedoel je met die linkjes trouwens? Als in.. dit? Reviews!

vervang de ronde haakjes door vierkante:

(url="bla bla de link waar je heen verwijst vergeet de aanhalingstekensniet")Het woord wat je in de text wil zien(/url)
Inderdaad, bedoelde dat, dank je wel
Maar hoe doe je dat dan binnen een review?
Op dezelfde manier? Die code werkt overal, maar je kan ook het kleine hyperlink knopje direct naast elke reactie die je typt gebruiken (onderste knop, onder de smilies, bold, italic, etc knoppen). Of bedoel je een menustructuur zoals boven aan?
Ja inderdaad ik.bedoel de menu structuur. Sorry voor mijn onduidelijkheid
Zelfde verhaal, rondje haakjes vervangen door rechte etc :)

([jump=a)- Inleiding(/jump)

(anchor=a)(/anchor) Inleiding

Uiteraard a vervangen door welk woord je dan ook wil gebruiken. jump=pizza springt naar anchor=pizza etc.

Helpt dat? :)
Nu kijk ik wel uit naar een review natuurlijk! :D Mocht je nog verdere vragen hebben mbt reviews posten of wat dan ook (die niet gerelateerd zijn aan deze Dell), drop gerust een DM hoor :)
Ik ben aan het wachten op de moto 360 om een review van te schrijven. Ik ben eerder met smartphones en wearables bezig dan met PC's :) maar die komt er zeker aan hoor.

Hartelijk bedankt voor je informatie!
Als je een Dell Inspiron 3542 hebt is de netwerkkaart vervangen voor pricewatch: Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth grote aanrader. Bedankt corrado20vt voor de tip.

[Reactie gewijzigd door balarina op 20 augustus 2015 13:30]

Thanks. Nu wel.

EDIT 2: MX200 ssd geplaatst, clean install windows 10, geen 3e edit=goed nieuws. Tot nu toe super.
Vraagje, mijn C: schijf loopt steeds vol als ik bijv. Excel met veel dataregels open.
Enorm traag en werkt niet prettig. Taakbeheer geeft aan dat er wel genoeg RAM geheugen beschikbaar blijft, 72% (heb 1x 4gb ram). Mijn vraag is of een ssd dit probleem kan verhelpen, overstappen naar 8gb RAM is volgens mij onnodig?

Wil graag mijn laptop wat sneller maken, het is wel maar een i3, heeft dat er ook mee te maken?

Als ik taakbeheer openhoud terwijl ik de Excel file open, blijft de processor op max 50%, het geheugen op max 90% en de schijf staat constant op 100% totdat die helemaal geladen is. Als ik het goed begrijp heb ik dus wel genoeg aan het ram geheugen en de processor dat ik heb. Alleen kan mijn hdd niet snel lezen. De leessnelheid is opvallend maximaal slechts enkele mbs. Denk dus dat ik gewoon mijn hdd moet vervangen. Alleen lees ik wel dat ssd ook soms vol lopen.

[Reactie gewijzigd door balarina op 21 augustus 2015 18:55]

Hij is weer lekker aan de korte kant fouritain. ;) ;)
Maar wederom hulde voor deze mooie review.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Deze valt toch wel mee? :D Mocht jij nog suggesties hebben om hem verder uit te bouwen hoor ik het wel :p

En dank je wel :D
Kan je aangeven welke SSD erin is geplaatst? Een Plextor zie ik op de foto's maar welke? En moet dan een SATA-600 zijn?
Op de foto zie je een Plextor M6S. Welke SSD je er zelf in wilt plaatsen maakt echt niet veel uit, zelfs een oudere SSD moet prima werken als je dat toevallig hebt liggen.
Thanks. Dan lijkt mij de Crucial BX100 van 120 of zelfs 256Gb veel Bang for your Buck. SATA-600.
Dat lijkt mij een prima keus inderdaad.
Editie: zie hierboven

[Reactie gewijzigd door MatthiasBe op 12 augustus 2014 08:58]

Weer een pareltje van een review. Ik heb zelf lange tijd met Dell laptops en desktops gewerkt. Ik was daar altijd zeer over te spreken. Vooral de garantie afhandeling was goed, al zat er wel een stevig prijskaartje aan de verlengde en snellere business service.

Maar wederom bijzonder mooi werk met mooie foto's.
:D Wederom bedankt voor je reactie :D

Heb dezelfde ervaring, maar die gaan enige tijd terug. Dan moet je denken aan de tijd dat de prijs van de extra service een veeeel kleiner deel was van de aanschafsprijs dan nu het geval is (voornamelijk door veel lagere aanschafsprijzen). Als ik de prijs voor garantieverlenging nu tegen over de prijs van vervanging zet (wetende dat de kans sowieso niet groot is dat er iets mis gaat) vind ik het zo interessant niet meer :'( Maar nu dat degelijke machine's zo veel goedkoper zijn mag je ook eigenlijk niet klagen :D
Eindelijk een goede, geschreven, review van deze prachtige laptop. Ik heb zelf de i3 versie van de 3542. Dit heeft mij maar 330 gekost met de 10% korting. Ik kan me vinden in de vele punten uit deze review, maar helaas heb ik een mindere batterijduur. Meestal is de laptop leeg na ongeveer 3.5 uur met de brightness op 40%. Gelukkig heb ik op de uni in de collegezalen gewoon een stopcontact _/-\o_
Dus voor mensen die echt een goedkope laptop zoeken kan ik aanraden om de pentium of de i3 versie te kiezen. Eventueel is de es1 511 van Acer ook een goede optie ;)
Dank je wel voor de complimenten. Wat de batterij betreft, ik heb ook het gevoel dat de kwaliteit bij veel van die batterijen gewoon niet 100% is. Ik ben nu met een Lenovo bezig, met een 17" fullHD paneel, maar een ini-mini batterijtje, en die trek ik in <1.5uur echt leeg. Terwijl hij uit andere tests weer beter komt. Al valt 3.5 uur nog wel weer mee voor een mainstream bak, die 2 van mij deden het duidelijk beter, of doe je er dan nog zware taken op om de batterij zwaarder te belasten?