Specificaties 6-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

QNAP TS-639 Pro Turbo NAS Review

jvdw26 27 februari 2009, 2.583 views

QNAP TS-639 Pro Turbo NAS

Pluspunten

• Hoge snelheid , makkelijk aan en uit schakelen, waardoor deze veel energie bespaard. Hij is heel stil met de WD schijven. 2 grote en 1 kleine ventilatoren achterin. Door het toetsenbord en beeldscherm is het een complete Linux PC met alle mogelijkheden van dien.
  • Voorop zit een display waarop je het ip nummer en status kunt zien. Verder kun je hiermee ook de TS-638 uitschakelen of booten.

Minpunten

• De TS-639 is wel duur. Wisslen van disken gaat niet altijd goed.

Kwaliteit voeding Score: 5
Zaterdag 21-02-2o09 mijn TS-639 opgehaald bij wifimedia in Arnhem.
Heb de WD 10000FYPS RE2-GP 24x7 schijven erbij gekocht maar deze zouden pas dinsdag binnen komen.
Thuis aangekomen heb ik er een single drive ingezet om toch de TS-639 te kunnen testen.
Installatie ging zonder problemen en hij was binnen 15 minuten in de lucht maar met 1 harddisk.
Daarna de nieuwste firmware erop gezet was ook feilloos ging met de huidige settings.
Het mooiste wat ik aan de TS-639 vindt is dat hij wake on lan ondersteund maar ook automatisch aan en uitschakelen van de TS-639.
Heb dit natuurlijk uitgetest en het werkt prima. s'Nacht uitschakelen en de volgende dag weer aan.
Je kunt aparte tijden aangegeven voor weekdagen en weekenden.
Vanaf mijn werk een VPN verbinding opgezet en de TS-639 gestart met wak on lan. Werkt prima.
Daarna de slaapfunctie van de harddisk uitgetest, wat ook werkte maar had geen webserver of itunesserver aan staan.
Dit werkte met mijn oude TS-209 absoluut niet.

Helaas bleek mijn harddisk niet helemaal in orde en gaf foutmeldingen maar dit is natuurlijk een goede stresstest voor de TS-639. Na de disk vervangen te hebben kreeg ik toch vage problemen.
De TS-639 hing na formateren van de drive en na een reboot had ik een disk met 0 bytes over.
Een andere disk bijgestokem maar kreeg deze ook niet aan de gang. Resultaat was een oneindige zandloper.
Oude disk terug en de laatste disk naar slot 1.
Raar genoeg zie ik wel de juiste capaciteiten maar verwisseld. Zolang de defecte drive erin zit krijg ik de TS-639 niet aan de gang. Krijg dit alleen voor elkaar door de defecte drive te verwijderen en een reset naar factory default uit te voeren.
Hierna werkt alles weer perfect alleen moest ik alles opnieuw configureren.

Woensdag kreeg ik de 6 WD disken binnen en deze er meteen ingezet. Ook hier weer problemen om hem aan degang te krijgen.
Blijft toch weer zeuren over de oude disk die erin gezeten heeft.
Ook hier weer gaf een reset naar factory default uitkomst. Instellen op De TS-639 ingesteld op Raid 6, configureren en klaar was hij. Het syncen heeft voor de 1Tb schijven ruim 13 uur geduurd. Was wel meteen begonnen met het overzetten van data.
Het valt mij nu al op dat de TS-639 heel snel is. Zelfs tijdens het overzetten van de data en het syncen is hij heel goed benaderbaar en in staat om toch nog data te onvangen. Je kunt op de TS-639 een monitor aansluiten om de alle meldingen te zien. Na een USB teoetsenbord aangesloten te hebben kun je zonder problemen inloggen.

Al met al is het een perfecte NAS zij het niet dat het wisselen met disken volgens mij niet in orde is.
Op het internet kom je nogal wat problemen tegen over de Marvell Raid controller die ook in de TS-639 zit.

Heb jij ook een QNAP TS-639 Pro Turbo NAS?

Zou je wat snelheidstesten kunnen doen? En dan bedoel ik de LAN snelheid, er vanuit gaande dat je dit ding aan Gigabit LAN hebt hangen. Dat vind ik namelijk 1 van de meest interessante punten van een NAS.

In wat voor omgeving wordt deze NAS ingezet btw?
Ik heb nog geen snelheidtest gedaan omdat ik eerst wacht tot mijn data overgezet is.
Zal daar komende week wat testen mee gaan doen. De NAS hangt nu op een 100 Mb aansluiting. Wel heeft de NAS 2 netwerk aansluitingen die je op load balancing of failover kunt zetten. Ik heb hem op fail over staan. De NAS werkt in een omgeving met 5 andere PC's zonder server.

[Reactie gewijzigd door jvdw26 op 28 februari 2009 23:49]

Kun je nog aangeven waarom je voor die WD disken gekozen hebt? Verder ben ik ook wel geintereseerd in de LAN snelheden en het geluidsniveau :)
Ik heb voor de WD disken gekozen omdat deze het laagste stroomverbruik had met een toch nog goede performance en stil zijn. De gehele NAs is hierdoor echt heel stil te noemen. De Ventilatoren kun je op automatisch zetten of je kunt zelf bepalen in 3 stappen bij welke temp. deze sneller moeten gaan draaien.

[Reactie gewijzigd door jvdw26 op 28 februari 2009 23:47]