WD My Book Essential 2.0 1TB Zwart Review

bnbaz 26 februari 2009, laatste update op 17 november 2015, 888 views

WD My Book Essential 2.0 1TB Zwart

Pluspunten

• Afmetingen
  • Mobiliteit
  • Warmteproductie
  • Plug&Play

Minpunten

• Geluidsproductie
  • Compatabiliteit met *nix
  • Geen eSata aansluitmogelijkheid

Mobiliteit Score: 5
Een nette schijf, doet continu 30MB transfer (wat voor een USB schijf prima is). Jammer dat er geen eSata mogelijkheid is, dan zou er een stuk meer uit gehaald kunnen worden.

HDTune benchmark. De schijf was in gebruik op het moment van benchen, de lijn zal bij een verder rustige schijf dus een stuk vlakker zijn.

De geluidsproductie van de schijf valt me iets tegen, ondanks dat er een (stille) WD Green in de behuizing met rubber zit is er duidelijk te horen dat de schijf draait en wanneer er lees- of schrijfacties uitgevoerd worden.

De schijf is - zoals je mag verwachten - Plug & Play bruikbaar, wat wel jammer is is dat Western Digital het nodig vond een icoontje van Western Digital door middel van een .ini te laten zien.

De compatabiliteit van de schijf is ondanks de Plug & Play wat minder. De Western Digital Green schijf heeft namelijk een IntelliPark technologie die ervoor zorgt dat na 8 seconden inactiviteit de schijf zijn koppen parkeert. Dit zou geluid en energie besparen, wat jammer is is alleen dat *NIX operating systems een iets ander schijfgebruik hebben, en de schijf bij en leesactie die iedere 15 seconden gebeurd dus toch zijn koppen even parkeert. Hierdoor kan het gebeuren dat de schijf (wat overigens bij interne schijven eerder voorkomt) na enkele maanden al stuk gaat, in plaats van na jaren.

De warmteproductie van de schijf is goed, echt warm wordt hij niet, hetzelfde geldt voor de kleine adapter.

De schijf is verreweg de goedkoopste 1TB externe schijf, de prijs ligt op dit moment zelfs precies gelijk met die van de WD Green 1TB (dezelfde schijf, alleen zonder behuizing).

Al met al is dit een leuk schijfje als je geen supersnelheden wilt, en een beetje geluid accepteert.

Heb jij ook een WD My Book Essential 2.0 1TB Zwart?

Kan je de in-compatibiliteit die je aanhaalt in je review ( de 8 seconden inactiviteit interval en de 15 seconden leesacties) nog iets verduidelijken?

Je test onder Windows XP maar haalt dit aan als nadeel m.b.t. *NIX operating systems.

Ik snap het nu nog niet helemaal, maar dat kan ook wel aan mijn gebrek aan kennis over *NIX o.s. liggen... ;)

[Reactie gewijzigd door PeterVeter op 27 februari 2009 01:27]

Bij mij heeft het probleem inderdaad geen/weinig relevantie.

Het probleem is dat de WD Green schijven (welke in deze externe schijf zitten) een mooi systeem hebben om stroom te besparen: Een systeem dat de koppen van de schijf na 8 seconden inactiviteit al parkeert. Een van de dingen waar de levensduur van een schijf vanaf hangt is het aantal keren dat de leeskoppen geparkeerd kunnen worden. Onder *NIX (al gaat dit vooral op wanneer het een interne schijf betreft denk ik) wordt op een andere manier gebruik gemaakt van caching dan in Windows. In principe is het zo dat een inactief systeem elke 15 seconden ongeveer dan even een paar bytes naar de schijf schrijft en ervan leest. Omdat de koppen na 8 seconden al parkeren, worden die dus behoorlijk vaak geparkeerd en uit de parkeerstand gehaald (vanwege de caching). Hierdoor kan het zo zijn dat na enkele maanden de schijf al op een kwart van zijn levensduur is wanneer je de waardes van de koppen bekijkt. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Western Digital heeft een tooltje om de Intellipark uit te zetten, hiervoor zul je ze moeten mailen.
Zeer interessant. Ikzelf gebruik ubuntu en heb een hdparm "hack" moeten gebruiken zodat mijn schijf zich niet parkeerde elke kwart minuut ongeveer. Als dat eveneens het geval zal zijn bij deze schijf lijkt het mij dat ik weer even zoet ga zijn met het "maken" van dit gedrag, aangezien ik net een WD Elements 1T besteld heb, ervanuitgaande dat het gedrag bij deze externe schijf en een elements hetzelfde zal zijn.