Specificaties 64GB M.2 (SATA-600) @ 560/160MB/s - Bekijk alle specificaties

Transcend MTS400 64GB Review

Lixwulf 10 augustus 2014, laatste update op 12 maart 2015, 509 views

Transcend MTS400 64GB

Mooie oplossing om voor een redelijke prijs een wat grotere SSD in mijn Acer C720 Chromebook te krijgen.

Pluspunten

• Prima leessnelheid
  • Beschikbaar in m.2 42mm formfactor
  • Goede prijs

Minpunten

• Schrijfsnelheid is laag

Edit: hoewel ik er zelf geen grote problemen mee heb (behalve waarschijnlijk de schrijfsnelheid) schijnt deze drive grote problemen te geven in sommige systemen. Zie de reacties voor meer informatie.

Ik heb deze drive gekocht omdat ik in plaats van ChromeOS Archlinux op mijn Acer C720 Chromebook wilde zetten en daar toch wat meer dan 16GB ruimte voor wilde hebben.

Fysiek valt er niet veel over de drive te zeggen. Hij is erg klein, zoals je van een 42mm drive zou verwachten, en installeren was simpelweg een kwestie van oude eruit, nieuwe erin.

Performance

Ik heb de drive getest on ArchLinux met hdparm & dd voor simpele read/write tests en met bonnie++ voor een wat voller test programma (alle tests minstens 5 keer gedraaid).

Als ik het gemiddelde neem van de verschillende resultaten kom ik op een leessnelheid (sequential read) van 550 MB/s, vrij dicht op de 560 MB/s die in de specificaties staat.

De schrijfsnelheid blijft echter in alle tests steken op +/- 80 MB/s voor sequential write, terwijl dat volgens de specificaties 160 zou moeten zijn.

Ik heb geen ander systeem met een m.2 aansluiting, dus kan ik helaas niet testen of dit aan de drive of aan de chromebook ligt. Het zou ook nog een filesystem kwestie kunnen zijn (heb alleen getest met ext4 gemount met relatime).

Ik zal mogelijk in de toekomst nog met andere filesystem opties testen om te kijken of ik verschil kan zien.

De schrijfsnelheid valt bij de tests tot nu toe tegen ten opzicht van de specificaties, de leessnelheid is 'as advertised'. De schrijfsnelheid valt in mijn systeem op dit moment tegen t.o.v. de specs, maar ik heb daar niet echt merkbaar last van omdat de drive bij mij in een systeem zit dat z'n data toch via USB of WiFi binnen moet krijgen. Ook is het mogelijk dat de snelheidsbeperking bij het schrijven inherrent is aan de chromebook en niet aan de drive.

Heb jij ook een Transcend MTS400 64GB?

Leuke review, ik wilde dit schijfje ook voor een chromebook kopen, namelijk de hp chromebook 14 echter ben ik benieuwd of deze qua schrijven sneller is dan de originele schijf in de chromebook. Heb je dat ook getest toevallig?
Ben een tijdje niet echt op tweakers geweest, sorry voor de trage reactie. Ik weet niet of je vraag nog actueel is, maar ik heb de schrijfsnelheid van de originele drive niet getest. Inmiddels zou ik, gezien de informatie uit de reactie van FearlessAss deze SSD voorlopig niet aanraden.
Mocht je hem al gekocht hebben en last hebben van input-lag (met name bij het openen van folders / bestanden en typen in de console), slechte prestaties of crashes en hem niet meer terug kunnen brengen net als ik. Hier heb ik een oplossing. Je hackt daarmee wel vrij uitgebreid je eigen chromebook, wat de nodige risico`s met zich mee brengt.
Er zijn twee redenen waarom hij langzamer is dan je verwacht. Aan de ene kant is je chromebook inderdaad een beperkende factor. Aan de andere kant heeft de Transcend MTS400 een bug waardoor hij niet compatibel is met energie besparings functies van SATA III. Als je geluk hebt heb je alleen een slechte performance, als je pech hebt zoals ik en deze kerel crasht je laptop de hele tijd. Ik raad deze SSD af. In het bijzonder voor de C720 maar ook voor andere moderne laptops die deze energiebesparing hebben geimplementeerd. Op amazon vind je een boel reviews van mensen wiens laptop crasht na installatie van deze SSD of wiens prestaties tegenvallen, dat zijn waarschijnlijk allemaal mensen met een laptop die die "min_power" optie van SATA III gebruiken.
Bedankt voor deze informatie. Zoals ook al bij de laptop review gezegd: ik lijk het redelijk getroffen te hebben met de drive. Op het traag schrijven na heb ik er niet echt problemen mee gehad.

Ik heb wel naar aanleiding van deze reactie aan waarschuwing (met doorverwijzing naar de Reacties) toegevoegd aan de review zelf.
Hé Guys. Thanks. Ik heb de chromebook verkocht omdat ik icm netbeans in de geheugen problemen kwam. Ik heb nu een macbook air welke toch wat beter werkt voor waar ik hem voor gebruik.