HP Chromebook 14-q000ed Review

m-m 9 augustus 2014, 633 views

HP Chromebook 14-q000ed

Best aardig voor het geld, maar wel beperkt in z'n nut.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit is voor het prijssegment goed, Chrome OS draait stabiel en betrouwbaar. Geen geratel van een goedkope en slome 5400 rpm disk maar een vlotte SSD. Las elders onvrede over suspend/resume maar dat is bij mij elke keer instantaan en goed.

Minpunten

• Display is vrij matig en 2 gb geheugen is gewoon te licht bemeten. Dat laatste geldt helaas voor de meeste Chromebooks van de huidige generatie. Als je wat veel tabs open hebt en bijvoorbeeld wat intensievere pagina's zoals Facebook dan gaat het snel mis. Chrome OS gaat daar op zich keurig mee om maar vervelend is het wel.

Was tevreden met mijn aankoop. Had hem gekocht om vanuit een (ziekenhuis)bed en later een tuinstoel een beetje te kunnen surfen en netflix kijken en dergelijke. Mijn Macbook doet het niet bepaald goed op de accu dus die was daar niet zo geschikt voor. Dit apparaat wÚl.

Vond Chrome OS wel net iets te beperkend (ik miste mijn password manager bijvoorbeeld) dus heb ik middels crouton een chroot met Ubuntu ge´nstalleerd. Dat werkte naar volle tevredenheid. Door de manier waarop dat werkt heb je geen gezeik met hardwareondersteuning omdat je Linux-omgeving gewoon draait op basis van de met Chrome OS meegeleverde kernel. Met een lichtgewicht desktopomgeving als XFCE of LXDE werkt dat uitstekend. Iets zwaarders (gnome of unity ofzo) is niet echt een optie wegens de zeer beperkte hoeveelheid geheugen. Maar als je wilt nerden, dan kan dat dus.

Dat 2gb weinig is merk je ook zonder eigen Linuxomgeving. In Chrome OS loop je er met veel open tabs en/of javascript-heavy sites ook tegenaan. Ik had de optie om naar de SSD (of een SD-kaart) te swappen wel prettiger gevonden dan het huidige gedrag: inactieve tabs keihard afschieten.

Het is dus erg jammer dat het 4GB-model niet in de EU verkrijgbaar is.

Was erg blij met de zeer goede prestaties van de accu, de specs waren wat dat betreft niet overdreven.

Waterbestendig is hij helaas niet, dus de mijne is mede dankzij een bloemenvaas en een speelse kat overleden deze week. Maar ik denk dat ik er weer eentje ga kopen ter vervanging en dat lijkt me een aanbeveling.

Heb jij ook een HP Chromebook 14-q000ed?