Netgear SC101T Storage Central Turbo Review

wildpicture 18 januari 2010, 3.209 views

Netgear SC101T Storage Central Turbo

Pluspunten

• Zeer goede performance (ruim 40MB/s).
  • Gunstige prijs (117 euro)
  • Geen overbodige functies

Minpunten

• Ventilator springt geregeld aan en maakt lawaai.
  • Schijven gaan niet automatisch in slaapstand.
  • Alleen drivers voor 32-bit Windows.
  • Geen Windows 7 support!

Na enkele jaren het voorgaande model (de SC101) gebruikt te hebben, heb ik onlangs dit model gekocht omdat ik graag een snellere data transfer wilde hebben en SATA schijven gebruiken. Het voorgaande model had een 100Mb interface en kon alleen met IDE schijven werken. Dit model heeft een 1Gb interface en werkt met SATA schijven, zodat je ook nieuwere en grotere schijven kunt gebruiken.

Installatie is super simpel en snel. Je kunt één of twee SATA schijven plaatsen. Je hoeft ze alleen in de opening te schuiven, kabels zijn niet nodig. Ik heb voorlopig één Samsung 1TB schijf geplaatst. Na het plaatsen van de schijf(ven), hoef je alleen de stroomkabel aan te sluiten en het kastje met de (bijgeleverde) netwerkkabel op de router of switch aan te sluiten. Vervolgens zet je het kastje aan en het krijgt automatisch een IP adres.

Software installatie gaat ook probleemloos. Je start het programma via de CD op en dat detecteert de schijven. Vervolgens kun je aangeven of je wilt werken met één of meerdere schijven (JBOD, spanning of mirroring) of dat je eventueel nog verschillende partities wilt hebben. Die kun je dan al of niet delen met andere pc's en eventueel voorzien van wachtwoorden. Dat is eigenlijk alles. Op iedere pc in het netwerk moet je die software installeren. Dat is tevens een goede beveiliging. Zonder die software (driver) op de pc, is de schijf in het netwerk niet zichtbaar of benaderbaar.

Een belangrijke reden voor mij om deze SAN te kiezen, is de data transfer snelheid. De meeste NAS apparaten halen een snelheid van rond de 15MB/s. Sommigen met meerdere schijven in RAID-0 komen iets hoger uit. Dit apparaat haalt makkelijk een transfer snelheid van boven de 40MB/s. Hierdoor is het dus nog sneller dan een USB 2.0 harde schijf.

Het is goed om je te realiseren dat dit apparaat een SAN is en geen NAS. Het heeft dus ook geen functies van een NAS. Er zit geen server etc ingebouwd. Als je dat wel wilt, moet je voor een NAS kiezen. Dit is een pure SAN, ontwikkeld voor data opslag en performance. Door het principe van een SAN blijft de schijf ook snel als er meerdere users tegelijk op werken.

Een groot nadeel van deze SAN is dat er geen drivers zijn voor 64-bit Windows, OSX of Linux.

Update Jan 2010:
Onlangs heb ik op mijn pc Windows 7 x64 geïnstalleerd (de echte versie na enkele maanden testen met de RC). Helaas zijn er geen x64 drivers van Netgear. Ze ondersteunen Windows 7 zelfs helemaal niet. ik vind dit een voorbeeld van toch wel erg slechte service van een leverancier. Je kunt de SAN dus niet direct onder W7 x64 installeren. Ik heb een hele tijd van alles geprobeerd met Virtual PC en Virtualbox. Dit lukte ook niet. De SAN was wel zichtbaar maar kon niet "attached" worden. Als je de XP mode in W7 Ultimate gebruikt, lukt het uiteindelijk wel. De SAN is dan gewoon zichtbaar en normaal te gebruiken. Erg prettig, alhoewel je dus wel telkens de XP mode moet opstarten wat niet al te snel gaat.

Op mijn HTPC wil ik gewoon bij de SAN kunnen en niet via XP mode werken, dus daar heb ik de 32-bits versie van W7 geïnstalleerd. Daarbij is het helaas niet mogelijk om de Netgear software te runnen. Via een omslachtige omweg (registry keys van een XP machine exporteren en in W7 importeren en aanpassen) is het wel mogelijk om de SAN zichtbaar en bruikbaar te maken. Het werkt, maar je kunt geen instellingen aanpassen. Nou hoeft dat vanaf een HTPC ook niet. het werkt, maar het blijft alles bij elkaar een beetje een brakke oplossing. Schande dat Netgear zijn recente producten zo laat vallen!

Als je nu voor de keuze staat, zou ik deze SAN niet meer kopen. Er zijn intussen ook NAS systemen die via Gb netwerk snel zijn, alhoewel nog steeds een stuk duurder. Maar die werken ten minste op elke PC (x86, x64, Mac, linux etc).

Heb jij ook een Netgear SC101T Storage Central Turbo?

Ik had deze ook, ben overgestapt op de HP MediaSmart. Maar of ik daar goed aan heb gedaan?
Nee, de SAN is sneller dan de HP
Ja, want ik ging tegelijk over op Windows 7.
Dus per ongeluk goed gedaan.
Nog een minpunte: resonantie. Ik had 'm al in de meterkast, en dan nog maar op 't schuimplastiek uit de verpakking gezet!
het kan aan mij liggen hoor, maar waarom zou een SAN niet compatible zijn met alle OS-en? voor installatie kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar clientsoftware om dit ding te kunnen benaderen? Brrrr.....
bedankt voor de review trouwens :)
Ik zal mijn ervaring met dit ding ook hier maar posten:

Dit apparaat moet je mijden als een enge ziekte...
Wat een drama.

1 maakt bijzonder veel lawaai. Ventilator ruist behoorlijk en de behuizing resoneeert aan alle kanten.
2 slechte vista support, (us customers only driver)
3 geen windows 7 drivers.
4 geen 64bits ondersteuning
5 haalt bij lange na geen Gbit snelheden.
6 wanneer je mirror gebroken is heb je een echt probleem. De te volgen procedure.

Kapotte schijf localiseren. Deze verwijderen. Alle data van de goede schijf naar een andere locatie kopieren. Nieuwe schijf plaatsen. Mirror opnieuw aanmaken. Data vanaf de backup locatie terugkopieren. Je hebt dus altijd minsten 3 schijven nodig om je mirror te kunnen repareren. De goede schijf op een andere manier gebruiken, in een desktop of externe behuizing werkt ook niet omdat het apparaat een of ander wazige bestandsstructuur gebruikt die niet uit te lezen valt met windows/ubuntu en of acronis software.

En tevens zitten er 3 enorm felle leds op 1 blauwe en twee groene. Je wordt dus knettergek van het geknipper. Meteen afplakken dus.

Een oplossing voor het lawaai is de volgende. Apparaat volledig ontdoen van al het kunstof. Daarna het apparaat op rubber voetjes zetten met de achterkant naar beneden, zodat de schijven niet uit de conectors vallen.
De warme lucht zal zo bovenuit de behuizing stromen en de ventilator slaat dan niet meer aan.
Oef, goed dat ik nou lees dat deze alleen op 32-bit werkt.

Ik ben ook opzoek naar een simpele SAN drive met raid 1 en verder geen nonsens maar ik gebruik op mijn eigen pc wel Vista x64 (de rest van het netwerk zijn 32-bit pc's).
Balen zeg :(