Specificaties 256GB M.2 (SATA-600) @ 560/160MB/s - Bekijk alle specificaties

Transcend MTS400 256GB Review

GAIAjohan 9 augustus 2014, laatste update op 1 oktober 2014, 3.644 views

Transcend MTS400 256GB

Gezien de matige beschikbaarheid van 42mm M.2 SSD's is dit een voordelige keuze met veel ruimte. De schrijfsnelheid is desondanks niet top.

Pluspunten

• Read speeds prima
  • Vrij lage prijs voor M.2 42mm formfactor

Minpunten

• Lage write speeds
  • Geen schroefje meegeleverd om hem vast te zetten
  • Meegeleverde clone-tool useless

Ik heb niet zo heel veel nog te melden over deze SSD, maar gezien er nogal weinig M.2 reviews online staan wil ik wel even de resultaten delen van Crystaldiskmark en HDTune/ Ik heb er zelf weinig kennis van verder.

De SSD wordt gebruikt in een Lenovo Y510p

Zaken die mij opvallen:
- De lage write speed, die ik had toch wel dichter in de buurt van de read speed verwacht
- Prima read speed
- De hoge temperatuur, ik heb waarden van 65 graden gezien.

Over de stabiliteit kan ik nog weinig zeggen, ik heb hem nog maar een paar uur in handen. Wel werkte hij na het toevoegen in Windows meteen, en was het inpluggen in de laptop zeer gemakkelijk.

De prijs lijkt me prima, gezien de vrij exotische form factor. Wel miste ik een schroefje om de SSD vast te zetten, die had ik graag in de verpakking willen aantreffen

Dit is dus niet echt een review omdat ik er gewoon niet genoeg van weet, maar gezien de benchmarks lijkt het me toch nuttig voor Tweakers, met name omdat er zo weinig bekend is over de M.42mm drives.

Windows erop zetten en booten
Transcend levert een eigen tool mee met de schijf, genaamd SSD Scope. Deze heeft ook een clone mogelijkheid, en het leek me een eenvoudige manier om de gegevens van mijn HDD naar de SSD te zetten.
Niets bleek minder waar. Uiteindelijk heeft ie alle Windows partities onleesbaar gemaakt en heb ik de laptop moeten recoveren naar fabrieksstaat.

Nadat de recover klaar was, heb ik de volgende manual gebruikt http://hddcaddy.nl/2013/0...nen-naar-nieuwe-lege-ssd/ en werkt het vlekkeloos. SSD op p1 in de bios gezet bij booten en klaar was ik.

Windows start echt in no-time op, en het verschil met de HDD is zeer groot. De Windows performance index van de vaste schijf is van 5,9 naar 8,1 gegaan en het is ook daadwerkelijk de grootste boost die ik in 5jaar heb meegemaakt bij pc's.

Heb jij ook een Transcend MTS400 256GB?

Jongens, ik heb hem ook retour gezonden!

Na installatie crashte mijn laptop iedere keer na een tijd als hij van de lader af ging. De MTS400 kan niet met sommige SATA III instructies omgaan. Als je laptop is geoptimaliseerd door de fabrikant om je accu langer mee te laten gaan dan stuurt je laptop soms de instructie "min_power" naar je SSD. Dit kan de MTS400 niet en hij crasht. Als je laptop niet crasht met deze SSD betekent dat denk ik dat je laptop niet het min_power commando stuurt.

Deze vent heeft het helemaal uitgezocht een paar weken geleden. Op amazon klagen meer mensen erover, het zijn steeds alleen mensen wiens laptop dat SATA III commando "min_power" gebruikt. In mijn geval de C720 chromebook van acer. De grap is, ze maken reclame voor deze SSD specifiek voor de acer c720.

Edit: de lage performance die je noemt komt waarschijnlijk mede door deze error. Sommige mensen hebben alleen een slechte performance en sommige mensen zoals ik hebben echt crashes door deze error.

[Reactie gewijzigd door youknowgraphy op 9 maart 2015 10:19]

Ik heb er echt geen enkel probleem mee. Hij is zo opgestart en ik heb nooit een crash gehad. Wel is de performance minder dan die van dure merken, maar dat had ik ook niet anders verwacht..
Oh gelukkig. Misschien als je zelf windows installeert dat je OS dan niet weet dat het een laptop is en dan niet de "min_power" optie van SATA III gebruikt.

De hoge temperatuur die je noemt zou je ook misschien minder hebben als de energie besparing zou werken. Vraag me ook af of je accuduur is afgenomen. Voor en na installatie iets gemerkt in accuduur?
De energiebesparing werkt zover ik wet wel. Ik doe zelf iets van 3u op de accu tenzij ik ga gamen of iets doe waarbij de dedicated videokaart aan gaat, wat me niet vreemd lijkt. De installatie is een standaard installatie van Lenovo direct op de ssd via de recovery partitie op de normale hdd. Wellicht heeft lenovo het standaard uit staan, of doet het Intel ssd tooltje van de chipset iets.. Ook zit er op mijn laptop een eigen energiebeheer tool van Lenovo zelf..

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 9 maart 2015 11:39]

Hmm ja dat zou wel verschil kunnen maken tussen jouw en mijn situatie. Ik zie hieronder dat iemand ook last had van AHCI. De functie die ik noem valt ook onder AHCI. Waarschijnlijk maakt hoe die functies door het OS worden gebruikt uit of je er last van krijgt of niet.
Ik ben zelf hard op zoek naar een m.2 42mm ssd voor mijn y510p.
Echter twijfel ik wel heel erg tussen de ssd in deze review, de 256gb variant van adata die vermeld staat in de pricewatch of toch te wachten op de 256gb variant van mydigitalssd..
De 128gb variant van mydigitalssd komt hier en daar toch wel aardig goed uit de test.

In ieder geval bedankt voor de review, geeft toch weer wat vergelijkingsmateriaal.
Die van adata heb ik niet genomen omdat ik over de controller veel slechte zaken las. Bovendien was die controller al erg oud, van wat ik begreep.
Mydigitalssd vond ik te duur.
Hoe heb jij de SSD ge´nstalleerd? Gewoon onder UEFI mode? Want mijn ADATA SP900 werkt niet als ik de SATA controller in de BIOS nog op AHCI heb staan, ik moet hem op IDE/Compatible zetten :( Wat zijn jouw ervaringen hiermee?
Ik heb hem gewoon in UEFI-mode staan, werkt prima.
Had als reactie hierboven gemoeten

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 19 augustus 2014 18:29]

Even voor Tovenaar en IceBlackz,

Ik heb de Adata gehad en weer retour gezonden. Het was bij mijn Lenovo y510p niet mogelijk om de Adata in AHCI te laten draaien bij windows 8.1 of 10. Bij windows 7 wel. Ook de truck om hem in IDE/compatible te installeren en dan later naar AHCI te zetten werkt niet :(

Onder windows 7 liep de SSD perfect, maar ik wil graag naar windows 10, dus was de Adata voor mij geen optie en ga ik ook voor de Transcend.
Fijn om jullie overwegingen te lezen tussen deze twee SSDs. Zat zelf ook te twijfelen vanwege de sandforce controller van adata, die schijnt blue screens of death te geven en te stotteren. Dan maar iets langzamere write speeds van de transcend.