Oppo Find 7 Zwart Review

256386 8 augustus 2014, laatste update op 15 maart 2015, 2.636 views

Oppo Find 7 Zwart

Mooi toestel, degelijk bouwkwaliteit die goedkoper is dan de concurrent. Oppo is helaas traag met updaten naar kitkat. Uiteindelijk ben ik zeer tevreden over mijn Find 7.

Pluspunten

• Design
  • Stevig bouwkwaliteit
  • Verwisselbaar accu
  • Mogelijkheid voor micro SD
  • VOOC charger (snelladen, van 0 tot 70% in 30 minuten)
  • Geweldige speakers
  • Maxx Audio
  • Camera kwaliteit
  • 10% studentenkorting bij oppostyle
  • ColorOS vind ik beter dan touchwizz
  • Gesprekkwaliteit is helder
  • Sexy notificatie led
  • In fabriek geplaatste screenprotector
  • Rooten zonder vervallen garantie

Minpunten

• 2K scherm vind ik te flets
  • Licht losse volume knop
  • Update beleid voor internationale rom is slecht.
  • 3GB voor apps
  • Notificatie led niet in meerdere kleuren
  • Speakers niet links en rechts geplaatst
  • Gewicht
  • Standby verbruik is hoog

Oppo volg ik sinds eind 2012. De Find 5 was voor mij in 2013 een optie maar vanwege de software bugs heb ik een jaar gewacht. Dit jaar waagde ik de gok en heb in juli de Find 7 besteld. Mijn vorig toestel was de Galaxy Note N7000 die ik 2.5 jaar in bezit had.

Technische specificatie:
pricewatch: Oppo Find 7 Zwart

Verpakking:
De verpakking is erg mooi. Sjiek kunsstof vierkant doos. Dat is toch even wat anders dan bij Samsung!
Wat treffen we aan?
- Find 7
- Headset
- USB kabel
- VOOC charger
- Beschrijvingen
De inhoud is uiteraard standaard. We gaan meteen met het toestel aan de slag.

Design:
Persoonlijk vind ik het een mooi toestel. Is dun, de randen hebben 2 strepen die op aluminium lijken.
USB aan de onderkant en plugin voor oordopjes aan de bovenkant zoals het hoort.
Links de powerknop en rechts de volume. Wat mij betreft had dat verwisseld mogen worden.
De achterkant is verwisselbaar. Dat geeft de mogelijkheid je batterij te vervangen en een micro sd te plaatsen. Deze flexibiliteit vind ik een dikke plus. Het is iets aan de lange kant vanwege de grote bezels. De skyline notificatie led is goed bedacht en ziet er mooi uit. Deze is overigens alleen in het blauw.
Het licht bij de drie onderstaande soft knoppen zijn simpelweg te zwak. Waar ik aan moest wennen zijn de hoeken. Die zijn vergeleken met mijn Note een stuk hoekiger.

Bouwkwaliteit:
De Find 7 heeft een metalen behuizing en voelt ontzettend stevig aan. Het is daarom ook aan de zware (173gr) kant. Alles sluit op elkaar aan. Bij elk toestel zit de volumeknop los, voor een high end toestel mag dit niet. Dit doet afbreuk aan het totale gevoel van het toestel.

Scherm:
Het scherm is een 5.5 inch 2K met 538ppi van het merk JDI. Er zit een licht rode gloed over het scherm. Zelfs met kalibratie is dit niet te veranderen. Het scherm is scherp maar het verschil met FHD is moeilijk maar volgens diverse gebruikers wel te zien. Ook zijn de kleuren minder kleurrijk dan bij de find 7a. Wellicht doordat het een eerste generatie 2K scherm is. Ik ervaar aan de onderkant heel licht geel kleur. Dit is overigens stukken minder dan bij de Find 7a. Voor helderheid heb ik het op 50% staan. Het schijnt dat de Find 7 minder helderheid geeft dan de Find 7a. Hou daarmee rekening mee als je vaak buiten gebruikt. Net als de meeste ervaar ik dat het scherm iets te gevoelig is. Het scherm opent soms ongewillig een link als je met je vinger overheen gaat. Dit schijnt door de screenprotector te komen. Ik heb het niet verwijderd want ik stoor mij niet eraan.

update 15/08/2014: ColorOS versie 1.2.5i
Het scherm is minder gevoelig en werkt nu prettiger.

Audio:
De speakers aan de achterkant klinken echt geweldig! Het zijn stereo(!) speakers die niet alleen heerlijk hard kunnen maar ook hoog/mid en laag goed weergeven. Je kan met Maxx audio (equalizer) alles naar wens instellen. Of ze beter zijn dan de M8 kan ik niet vergelijken. Alleen de positie had beter gekund.
liever links en rechts aan de achterkant van het toestel. Het toestel plat op tafel geeft een voller geluid dan wanneer de speakers naar boven gericht zijn.
Een smartphone is ook om mee te bellen. Als je vaak belt wil je de persoon aan de overkant helder verstaan. Dat kan met de Find 7 ook. Ik heb geen klachten over mijn verstaanbaarheid gekregen.

Camera:
De Find 7 heeft een IMX214 CMOS-sensor van Sony. Ik maak af en toe een foto en ben dus geen specialist in. De meeste reviews zijn er erg positief over. De gemaakte foto's vind ik scherp genoeg en er zijn genoeg camera instellingen. Een bijzonderheid is de 50mp. Niets anders dan het software matig aan elkaar rijgen van meerdere foto's. Je moet het toestel wel een paar seconden goed stil houden. Wat mij betreft niet nodig en de verschillen zijn niet groot. Erg handig is de slow shutter. Daar kan je tussen 0.5 en 32 seconden de shutter open houden. Mooie foto's kan je van een lichtstad maken. Erg handig is dat de volume knop als shutterknop fungeert. Video opnemen kan in 4K. Ik mis wel OIS dat is in het volgende toestel hopelijk wel aanwezig.

Check onderstaand youtube review

ColorOS 1.2.4i
ColorOS bevalt mij veel beter dan touchwizz/android stock.
Het heeft zeer handige features die het uniek maken. Vooral de on/off screen gestures zijn een ware uitvinding. Ik kan eigenlijk al niet zonder. Een paar voorbeelden.
2 vingers op scherm controleer je de volume (volume knop gebruik ik zelden)
dubbeltap gaan scherm uit, dubbel tap gaat scherm aan (powerknop gebruik ik zelden)
3 vingers naar beneden swipen maak je een schermprint
Vanuit scherm uit, cirkel maken start camera.
En je kan ook bepaalde handelen koppelen aan een website/app etc

Verder mogelijkheden zijn
app monitor
data control
themas
bellen en opnemen door tegen je oor aan te houden (werkt ook in het donker!)

Hier alles uiteenzetten zou te ver gaan. Indien je interesse heb youtube op ColorOS.
Ik ervaar alleen af en toe lag bij het uittrekken van de notificatie balk. ColorOS is voor de rest soepel. Helaas heeft het nog wat bugs of imperfecties. Geen kitkat is ook een minpunt. Standby verbruik is hoog. Tussen 10 en 15% in de nacht. ColorOS 2.0 moet op termijn met kitkat komen. Maar de ontwikkeling van ColorOS verloopt uiterst moeizaam. Hoewel Oppo zegt alles aan te doen om de software optimaal te houden snap ik als consument niet waarom zelfs kleinere chinese smartphone fabrikanten dit beter op orde hebben.

VOOC charger
Oppo is hiermee erg inventief geweest. Het opladen van 0 tot 70% duurt maar 30 minuten.
In het jachtig leven is dit ideaal om even op te laden voor je de deur uitgaat. Hopelijk komen ze volgend jaar met een charger die het in 15 minuten doet.

Hoe werkt de VOOC charger?

Batterijduur:
Met 35% helderheid kom ik de dag makkelijk door.
Voornamelijk surfen whatsappen en wat belletjes.
Het 2k scherm heeft wel degelijk invloed op de batterijduur. Sommige gebruikers die de 2k en full hd (find 7a) versie hebben melden 1/3 verschil. Ik kan dat niet bevestigen maar de 2k versie moet wel 70% meer pixels aansturen.

Geheugen:
De Oppo Find 7 wordt standaard met 3GB werkgeheugen en 32GB opslag geleverd. Waarom ze maar 3GB hebben gereserveerd voor app installatie is iedereen onduidelijk.
Om dit te corrigeren zou je de gewijzigde rom hard moeten flashen. Wanneer iemand dit niet doet zullen zij in de toekomst geen OTA updates meer ontvangen. Vanwege de ingewikkeldheid hiervan of Łberhaupt de rom kunnen downloaden heeft Oppo dit achterwege gelaten. Zoveel apps installeer ik niet dus ik heb er geen last van. Maar een heavy user moet daar wel rekening mee houden. Of een ander rom installeren.

Rooten:
Het rooten vervalt je garantie niet. Er circuleren diverse roms maar wat de stand van zaken is weet ik niet want ik hou het bij ColorOS.

Eindconclusie:
Oppo heeft met de Find 7 een top product afgeleverd. De skyline led en VOOC charger zijn
uitvindingen die je bij grote merken niet ziet. Dit getuigt van lef. Kleine hardware wijzigingen zoals sterker licht voor de soft knoppen, multicolor skyline notificatie en losse volume knop hadden ze moeten doorvoeren. Al met al ben ik zeer tevreden over de Find 7. Links en rechts kom je wel bugs tegen. Het is daarom te hopen dat Oppo hun software department een boost geeft. En dat ze de Find 7 niet na 1 jaar al updateloos laten. Het is en blijft toch hun achilleshiel.

update 5 sept 2014: Samsung en Motorola komen ook met een rapid charger.
update 14 november 2014: 1 ster verwijderd, na diverse beloftes nog steeds geen KK en ColorOS 2.0. In mijn ogen schofferen ze de klanten. Tenzij je graag roms flasht kan ik het je aanbevelen.
update 2 dec 2014. 1 ster verwijderd. Na herhaaldelijke klachten op hun forum reageren ze al niet meer.
Blijkbaar zijn ze alleen bezig met de nieuwe modellen.
Als ik vanaf 2014 hun beloftes teruglees kan ik niet anders concluderen dat ze de waarheid niet vertellen.
Deadlines makkelijk overschrijden en beloftes niet nakomen.
Coloros 2.0 is vanaf april in beta. Gebruikers hebben getest maar het gevoel is dat
ze die gebruiken voor nieuwe smartphones. De N3 en R5 hebben wel coloros 2.0 kk.
Een highend smartphone midden 2014 met JB die hoogstwaarschijnlijk niet snel of zelfs niet ge-update wordt, is een absolute schande.
Wees gewaarschuwd.
Update 15 maart 2015:
Na vele betas nog steeds geen final kk coloros 2.0
Ook komende tijd volgen de bŤtas elkaar op.
Is dat positief? Is maar hoe je het bekijkt. Toestel is bijna 1 jaar oud en na een stuk of 4 updates
zijn ze gestopt. Naar hun zeggen om volledig de bŤta te stabiliseren. Tot nu toe blijven het praatjes.
Was het een cheap toestel dan had ik daar geen probleem mee. Maar dat is de find 7 niet.
Is het dan niks positief? Ja iedereen vind het een mooi toestel, de speakers, bouwkwaliteit en vooc zijn uitmuntend.
Mijn volgende toestel zal van een merk komen die wel zijn sporen heeft verdiend met updates.

Heb jij ook een Oppo Find 7 Zwart?

Leerzame review. Echter vraag ik me af of die 3GB werkgeheugen als appinstallatie wordt gebruikt. Daar is meestal die 32GB voor.
Is ingedeeld in 2 partities. Nu is er een officiŽle beta versie die er toch 1 partitie van maakt.
Dit is uiteindelijk gekomen door samenwerking met een rom bakker. Dit geeft al aan dat OPPO op software gebied nog echt wat moet leren.
Ik kan me er helemaal in vinden in de klachten. Ik heb zelf ook een oppo find 7 en dit zal ook m'n laatste oppo telefoon zijn. Het is een schande dat third party roms meer updates krijgen dan de officiŽle colorOS rom.

Afgezien van al die klachten is de telefoon zelf goed.