Samsung Gear Live Zwart (Zwart) Review

hans_rdam 6 augustus 2014, laatste update op 8 augustus 2014, 963 views

Samsung Gear Live Zwart (Zwart)

De Gear Live is een horloge dat prettig in gebruik is, mooi ontworpen en Android Wear functioneert er vlekkeloos op. Zorgenkindje is ook bij deze smartwatch de batterijduur (1,5 dag) en de sensoren vallen tegen qua gebruik en functionaliteit.

Pluspunten

• Ontwerp
  • Scherm
  • Android Wear
  • Tijd afleesbaar in standby scherm

Minpunten

• Sensoren bieden weinig extra's
  • Batterijduur (dagelijks opladen)
  • Spraakbesturing slecht (Android Wear probleem)

Van Samsung kreeg ik de gelegenheid de Gear Live met Android Wear gedurende twee weken te testen. Dit zijn mijn bevindingen.

Het uiterlijk

Wat het design van de smartwatch betreft ben ik erg tevreden over het ontwerp van het horloge. Aan alles zie je dat Samsung haar best heeft gedaan de Gear Live een subtiel en stijlvol uiterlijk te geven dat goed staat aan je pols. Dit vertaalt zich in diverse details. Zo is er de onderkant van de behuizing die aan de buitenkanten afloopt met je pols mee om het horloge een betere pasvorm te geven. Dezelfde vormgeving zien je aan de bovenkant van de behuizing. Het scherm is omgeven door een mat stalen omlijsting. Ook deze is mooi vormgegeven met een ronding die je pols volgt.

Wat betreft de horlogeband ben ik eigenlijk geen grote fan van rubberen banden. Het doet me denken aan de klassieke casio horloges die al snel een nerdy gevoel geven aan een horloge. De Gear Live heeft me wel positief verrast. De matte look van het rubber en subtiele afwerking van de randen van de horlogeband maken dat je er prima mee voor de dag kan. Aan de binnenkant heeft de horlogeband een geribbelde afwerking. Mogelijk is dit gedaan om het draagcomfort te vergroten en hierin is Samsung zeker geslaagd. Als horlogedrager kan ik gerust stellen dat de Gear Live heerlijk zit. Aan dit horloge ben je binnen de kortste keren gewend. Het enige nadeel aan de polsband vind ik de wijze van bevestiging. Het horloge maak je vast door twee pinnen in de gewenste gaten in de horlogeband te duwen en dit vergde wel enige oefening en handigheid. Het gaat misschien te ver om dit storend te noemen maar houdt er rekening mee dat het aandoen van het horloge net iets meer moeite kost dan een andersoortige horlogeband. Dat gezegd hebbende mocht de horlogeband je niet bevallen dan is het verwisselen hiervan kinderspel. Aan de binnenkant van de band zit een hendeltje waarmee je de horlogeband eenvoudig losklikt en er zo een ander bandje op kan zetten. Ook hier heeft Samsung goed over nagedacht.

Het uiterlijk is dan ook zeer zeker geslaagd te noemen. Er is zeer goed nagedacht over de vormgeving en het is te zien dat Samsung inmiddels de nodige ervaring heeft wat betreft horlogeontwerp.

Het scherm

Het scherm is een essentieel onderdeel van de gebruikersbeleving. Wat het scherm betreft heeft Samsung gekozen voor een 1,63 inch Super AMOLED scherm met een resolutie van 320 x 320 px. Dit scherm is qua specificaties identiek aan het scherm van de Gear 2.

Met de Gear Live heeft Samsung echter een zeer belangrijk kritiekpunt aangepakt wat haar eerdere Gear smartwatches plaagde. De Gear en Gear 2 springen naar een volledig zwart scherm in standby modus. Dus om de tijd af te lezen moest je horloge eerst activeren via polsbeweging (wat niet altijd vlekkeloos werkte) of door op het scherm te drukken. De Gear Live maakt hier verleden tijd van. Het horloge heeft een standby modus waar het scherm naar zwart/wit kleur en enkel tekst overgaat maar dan wel gewoon de tijd blijft tonen en de laatste notificatie! Dit brengt een aanzienlijk prettiger gebruik mee en maakt dat de Gear Live echt goed bruikbaar is als horloge, wat het toch in de basis is. De polsbeweging of druk op het scherm activeert het scherm dat dan in een kleurenscherm overgaat en alle grafische animaties e.d. laat zien. Het enige dat jammer is, is het feit dat activatie door beweging van je pols nog niet echt vlekkeloos en consistent werkt. Soms activeert het scherm bij de minste polsbeweging, soms sta je bijna te zwaaien met je arm en blijft het horloge nog standby. Aangezien het horloge sowieso altijd de tijd toont is dit een miniem probleem. Aangezien je bij actief gebruik toch meestal het scherm zal gaan aanraken is het aantikken van het scherm voor de activatie een kleine moeite.

De helderheid van het scherm en kleurweergave zijn indrukwekkend te noemen. Het beeld dat de Gear Live levert is scherp, helder en levendig. Animaties worden vloeiend weergegeven. Ook in standby is het scherm prima en moeiteloos afleesbaar. Vanzelfsprekend neemt dit af in het buitenlicht. Toch is zelfs in de volle zon het geactiveerde scherm nog goed af te lezen. In standby modus is het scherm in de volle zon wel matig tot slecht leesbaar. Maar dat is dan ook het enige. De resolutie en beeldverwerking valt dus weinig op aan te merken. De resolutie is voldoende voor deze schermgrootte en zoals gezegd gaan animaties vloeiend in elkaar over.

Ook op het gebied van respons op aanraking is alles dik in orde. De smartwatch heeft geen enkele moeite aanrakingen correct te verwerken. De bediening en het gebruik van het horloge voelen vloeiend en natuurlijk aan.

Een minpunt vind ik de (relatief) grote bezel rondom het scherm. Vooral aan de onderkant en bovenkant zit er een dikke bezel van zo'n zes a zeven millimeter die samen een dikke 25% van de schermhoogte innemen. Zeker bij zo'n klein scherm zie je het liefst helemaal geen bezel en volledige benutting van het oppervlak. De technologie is misschien nog niet zo ver dat dit mogelijk is. Daarnaast Blijft het gevoel soms ook aanwezig dat het scherm net iets te klein is op momenten en je op die momenten toch net iets meer oppervlak wil. Hier blijft het echter een kwestie van moeilijke keuzes maken. Een groter scherm betekent immers een prominentere aanwezigheid op je pols. Veel mensen zullen dan toch afhaken omdat een horloge naar de beleving toch binnen een zekere maatvoering moet passen. Om binnen de normale maatvoering te blijven moet er een concessie aan de schermgrootte worden gedaan. Het zal interessant worden hoe fabrikanten hiermee gaan experimenteren.

Het gebruik

De Gear Live is de eerste Samsung smartwatch die gebruik maakt van Android Wear. Dit besturingssysteem heeft zeker potentie. In de basis functioneert Android Wear logisch en redelijk intuitief zodra je de basics van de besturing een beetje in de vingers hebt. Maar het is te merken dat het nog maar net op de markt is. De app ondersteuning is nog minimaal en ook wat betreft de werking van het besturingssysteem moeten de ruwe kantjes er nog wat af. Dat neemt niet weg dat Android Wear als notificatieplatform uitstekend en feilloos werkt. Je kunt tot in detail de notificaties instellen die je op je smartwatch wil zien. Zodra je smartphone dan een notificatie genereert verschijnt deze direct op je smartwatch. Wat betreft het aanroepen van andere functies en apps is Android Wear iets minder logisch. Google lijkt hier iets te veel te willen leunen op spraakbediening omdat bij gebruikmaking van de touch bediening bepaalde functies behoorlijk verstopt zitten en niet logisch vindbaar zijn. Gelukkig zijn er apps die op dit manco inspringen.

Android Wear leunt behoorlijk op spraakbesturing. Deze vind ik op dit moment nog ronduit teleurstellend. Het Nederlands wordt eigenlijk niet of nauwelijks ondersteund ik kreeg het simpelweg niet werkend. Nu kan ik me sowieso niet voorstellen dat de voicecommando's erg populair gaan worden. Misschien dat je in huis zoiets nog wel doet in het openbaar is het storend en ook wat genant ten opzichte van je omgeving. Daar zullen de meesten toch terugvallen op de touch bediening.

Op de Gear Live draait Android Wear probleemloos. De software reageert snel en vloeiend en lijkt prima uit de voeten te kunnen met de hardware die de Gear Live in huis heeft.

De extra's

Samsung heeft het horloge voorzien van een stappenteller, hartslagmeter, gyroscoop en kompas om de nodige extra functies te bieden. Voor het grootste deel vielen deze extra's mij wat tegen.

De hartslagmeter is alleen bruikbaar als je je pols zo stil mogelijk houdt en geeft dan na enkele seconden de actuele hartslag. Doorlopend meten bijvoorbeeld in het kader van sport is dus niet mogelijk. Daarmee wordt het een zeer beperkte toevoeging. Ook de stappenteller biedt weinig toegevoegde waarde. Deze lijkt wel continue aan te staan en geen onderscheid te maken tussen lopen of voortbewegen op een andere manier zoals met de auto. Zo had ik op n dag ruim 7000 stappen op de teller terwijl ik nauwelijks had gelopen maar wel heen en weer was gereden naar het werk. De stappenteller is verder ook niet te bedienen. Je kunt hem niet starten en stoppen om meer specifieke trajecten te meten. Het kompas kan dan wel weer handig zijn maar is naar onze mening voor een kleine doelgroep echt nuttig. De meesten van ons zullen slechts een zeer enkele keer een kompas willen gebruiken.

Kortom de extra's die het horloge aan boord heeft zullen geen reden tot koop zijn. Hier valt denk ik veel grond te winnen door beter doordachte functionaliteit te bieden.

Tenslotte

Een aandachtspunt welke nog niet aan de orde is geweest is de batterijduur. De batterij is een zorgenkindje bij smartwatches en dit is niet anders bij de Gear Live. De batterij gaat bij normaal gebruik zo'n 1,5 dag mee. Per saldo zul je dus dagelijks moeten opladen en dat is wel iets om rekening mee te houden bij de aanschaf van een smartwatch. Samsung doet het daarmee echter niet slechter dan de concurrenten die met hetzelfde probleem worstelen.

De methode van opladen is wel wat onorthodox. Eerst moet je namelijk aan de achterkant een soort dock verbinden aan de Gear Live en in dit dock kun je dan de laadkabel stoppen. Het dock oogt wat fragiel en goedkoop aan en het vastklikken aan je smartwatch voelt wat ruw en onhandig aan. Samsung zal waarschijnlijk vanwege ruimtebesparing gekozen hebben voor deze oplossing maar geweldig vind ik het niet.

De Samsung Gear Live is een mooi ontworpen smartwatch die prima om je pols zal staan en ook prettig aanvoelt. Met Android Wear biedt de Gear Live een platform dat breder te gebruiken is dan de Gear 2 smartwatches die alleen werken in combinatie met een Samsung Galaxy smartphone. Android Wear heeft ook de potentie om uit te groeien tot toonaangevend en breed ondersteund platform.

Voor notificaties hoef je met de Gear Live niet langer meer te grijpen naar je telefoon en ook basale handelingen als het wissen van e-mails behoort tot de mogelijkheden. Wij weten zeker dat meer functionaliteit in de nabije toekomst werkelijkheid wordt en je meer bang for buck gaat krijgen.

De sensoren die moeten bijdragen aan de health ervaring maken helaas niet het verschil. De functionaliteit is zeer beperkt. Wie echter niet naar een smartwatch op zoek is vanwege de gezondheidsfeatures is de Samsung Gear Live een uitstekende keuze die ik van harte kan aanraden.

Heb jij ook een Samsung Gear Live Zwart (Zwart)?

Bedankt! Mocht er naar je gevoel nog iets missen hoor ik graag. Ik heb de Gear Live inmiddels niet meer maar allicht kan ik er nog iets over zeggen.
Nette review! Er zijn 2 dingen die ik mij nog afvraag, misschien zijn er meer die hier mee rondlopen:
1. Ik heb zelf maar hele dunne polsen, waar ik met mijn duim en wijsvinger omheen kan. Ik heb het gevoel dat die dan gaat 'uitsteken'. Wat is jouw mening hierover?
2. Je beschrijft in je review dat de besturing heel erg op spraak leunt. Wat is er allemaal wl mogelijk via het touchscreen? Kun je bijvoorbeeld door je whatsapp-gesprekken bladeren en deze lezen op de smartwatch?
1. Ik heb zelf ook niet een bepaald dikke pols. Heb het even opgemeten en mijn polsomvang ter hoogte van waar ik het horloge draag is +/- 18 cm. Dan heb je een idee. Eventueel zou je de maten van het horloge kunnen uittekenen en uitknippen van een stuk papier oid. Zo zou je allicht ook een idee kunnen krijgen. Zoals je op de laatste foto ziet is het horloge wel redelijk lang, maar que breedte en hoogte juist niet. Dus het is geen groot apparaat aan je pols ofzo verder.
2. Je tweede vraag is wat lastiger zo te beantwoorden. In principe kun je heel veel via het touchscreen. Bijna alles. Je kan alleen geen berichten tikken. Nog niet in ieder geval! Er is wel een ontwikkelaar bezig met een smartwatch toetsenbord met een soort t9 achtig systeem. Wat betreft whatsapp. Wat ik kreeg was enkel de notificatie van een nieuw bericht zoals die ook op je telefoon verschijnt in notificatiescherm. Je kon wel het betreffende bericht geheel lezen maar geen historie. Maaarrr er is inmiddels specifieke ondersteuning door Whatsapp voor Android Wear. Dus je zult nu meer moeten kunnen. Ik heb dit alleen niet kunnen testen want de smartwatch was toen al retour naar Samsung.
Kijk anders even naar mijn video review ook. Dan kun je de smartwatch ook in actie zien:
http://youtu.be/0jTCdBz3T_E. Het is mijn eerste videoreview dus ik ben nog niet op mn best qua presentatie :+. Maar misschien heb je er wat aan.
Maar wanneer komt hij dan eindelijk, dat is de hamvraag!