Lenovo Iomega ix4-300d Network Storage Review

AmigaWolf 6 augustus 2014, laatste update op 20 september 2015, 1.456 views

Lenovo Iomega ix4-300d Network Storage

Mooie prijs en toch nog aardig snel.

Pluspunten

• Aardig snel
  • Goedkoop
  • compact lekker klein

Minpunten

• De fan van de NAS is hoorbaar.

Kwaliteit voeding Score: 4
Zo ik wou al een tijdje een NAS hebben, maar een NAS met Harde Schijven is niet bepaald goedkoop, maar na wat sparen toch maar goed gezocht naar een NAS die niet duur is en toch aardig snel is en goede reviews krijght.

En toen kwam ik uit bij de Lenovo Iomega ix4-300d, en heb ik bij een andere winkel de Harde Schijven gekocht (4x Seagate Desktop HDD.15 4TB ST4000DM000), want daar waren ze het goedkoopst.

Installeren van de Harde Schijven ging erg makkelijk, 2 duim schroeven los makken van achteren en sleetjes op de Harde Schijven vast klikken en dan in de NAS schuiven, en klaar was kees.

Daarna alle kabels aangesloten en de NAS aan gedaan.

Opstart tijd duurt 3 minuten.

En Uitschakelen duurt 1.30 minuten

Daarna ga je via je webbrowser naar de Instellingen van de NAS http://ix4-300d/manage/setup.html.

En als je dan naar Opslag/Stationsbeheer ga zie je dat de NAS al automatisch je Harde Schijven in orde aan het makken is, en dat duurt alleen de eerste keer in Raid 5 24 uur, ja weet het dat is lang, en kan je nog niks op je NAS zetten.

Als hij klaar is zet je LenovoEMC Storage Manager op je Computer en of update je de Firmware naar de nieuwste, beste is voor dat je er wat opzet eerst de Firmware te updaten als er niet al de nieuwste op staat.

Daarna als LenovoEMC Storage Manager op je Windows computer is geļnstalleerd, hoef je alleen naar Computer te gaan en zie je alle partities die de NAS er al opstaat, alle partities kunnen het maximale schijfruimte hebben wat je er in gezet heb, bij mij met 4x 4TB Harde Schijven in Raid 5 hou je 10,86 TB over.

Heb een neef gevraagd of hij Sick Beard en SabNZB er op wou zetten, want dat is geen gemakelijke klus, en mij neef is een netwerk beheerder en die weet dus alles van dat Soort dingen.

Dus nu download mij NAS automatisch de series die ik wil hebben, en hoef ik het 8 van de 10x niet te doen, en SabNZB gebruik je ook om andere dingen via Nieuwsgroepen binnen te hallen, een App voor Bittorrent zit al standaard op de NAS.

Sick Beard:

SabNZB:

Bittorrent

Zo ook even de snelheid getest van de NAS.

Kopiėren van NAS naar Computer: 80 - 112 MB/s
Kopiėren van Computer naar NAS: 50 - 65 MB/s
kopiėren van NAS naar NAS : 30 - 43 MB/s
kopiėren van NAS naar USB3 op de NAS: 40 - 50 MB/s
kopiėren van USB3 naar NAS op de NAS: 30 - 40 MB/s
kopiėren van USB3 op de NAS naar Computer: 85 MB/s stabiele snelheid
kopiėren van Computer naar USB3 op de NAS: 85 MB/s stabiele snelheid

Van de Computer naar de NAS en van NAS naar Computer gaat aardig snel, tussen 500Mbps en 900Mbps.

Heb ook opgemeten hoe veel wattage de NAS gebruikt.

Als hij uit staat:

Als de Harde Schijven niet draaien:

Als de Harde Schijven draaien maar verders niks:

Als hij bezig is met kopiėren of streamen van video of wat anders:

De fan kan vervelend wezen voor sommige mensen, maar wat ik gelezen heb maakt hij niks meer geluid dan andere NASEN.

Aan de voorkant zit een Aan knop en een USB 3.0 aansluiting, er zit een LCD schermpje op de voorkant en daarnaast een omhoog en een omlaag knop, en 3 ledjes zitten onder de USB 3.0 aansluiting, voor Power en een of hij Bezig is en Waarschuwing.

Aan de achterkant zit 2x USB 2.0 aansluitingen, 2x Ethernet 1Gbps aansluitingen, en een stroom aansluiting.

De Processor is een 1,3GHz Dual Core Marvell MV78230, En er zit 512MB DDR3-geheugen in.

Met een Android apparaat met XBMC op deze NAS komen is erg makkelijk via SMB, het enigste wat ik moest doen was de smp:// en IP code invullen en de map, of gewoon via Windows network en dan WORKGROUP en dan de NAS IX-300D en dan de Map kiezen en OK en en weer OK.

Nu kan je all je Films en TV Series overall in je huis of buiten in de tuin kijken op je Android Telefoon of Tablet of Android TV BOX die op je TV is aangesloten :)

Ook met Total Commander op een Android apparaat is het makkelijk in je NAS te komen, je moet wel eerst de Plug in LAN (Windows Shares) download en installeren via Total Commander.

En dan een Nieuwe Server aanmaken het zelfde als met XBMC maar dan zonder SMB://, je vult je IP adres van je NAS in 192.--.-.-/ en de map waar je films in staat dat is bij mij Movies, en klaar is kees. :)

Nu kan je met Total Commander in je NAS komen met een Android apparaat, en dingen kopiėren of verplaatsen of verwijderen :)

Heb jij ook een Lenovo Iomega ix4-300d Network Storage?

Goeie review AmigaWolf,

Ikzelf heb via Ebay deze NAS aangeschaft, zelfde prijs als in augustus dit jaar.
Ook 4 x 4TB ST4000DM000-1F2168, CC52.

Mijn bevindingen (in het engels) zijn op mijn website te vinden:
DG Hardware Board - Lenovo ix4-300d

Na aanschaf met firmware 4.0.8.23976 eerst alle disks geļnitialiseerd, ging automatisch.
En volgens mij kon ik tijdens deze config wel data naar de NAS schrijven? Niet helemaal zeker, maar kan afhankelijk zijn van init firmware level.
Vervolgens (met data) firmware naar 4.1.104.31360 gebracht, zonder problemen.

Wat met (ingebouwde / meegeleverde 'Lifeline') video surveilance software geprobeerd, tw: AXIS Video Hosting System en SecureMind Surveillance Manager. Uiteindelijk besloten deze niet te gebruiken.
Nierna wel problemen met de 'Datum & Tijd' instelling, die hierna niet meer benaderbaar is.
Ook terug te vinden op de LenovoEMC forum.

Laatste update naar 4.1.106.31982 uitgevoerd, maar heeft de 'Date & Time' instellingen niet gewijzigd, de update ging verder wel zonder problemen.

Verder doet 't apparaat prima wat tie moet doen, o.a.:

- iSCSI voor VMWare
- NAS voor overige VM's en backups
- NFS voor linux VM's
- etc.

Nieuwe webinterface (vanaf FW lvl 4.1.104.31360) is te zien op mijn eerder genoemde DG Hardware Board - Lenovo ix4-300d.

Mvg, DG.
Ja ik ga vandaag even de nieuwe Firmware installeren.

Verders een mooie NAS, die goed zijn werk doet.

Ben benieuwt of hij ook wat sneller word met de nieuwe Firmware.

Wat heb je precies gedaan waardoor bij jou de datum en tijd het niet meer deed, kwam het door
video surveilance software?

Mooi gedaan op je website.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 9 december 2014 00:34]