LG G3 16GB Zwart Review

W00ferTestpanel 6 augustus 2014, laatste update op 11 augustus 2014, 3.555 views

LG G3 16GB Zwart (Testpanel)

De LG G3 weet mee te doen met de top van de smartphone markt voor een aantrekkelijke prijs. Mits de software bugs geplet worden is het zeker een overweging waard, aangezien de optische beeldstabilisatie en snelle laadtijd je prima een dag laten werken op de 3000 mAH accu.

Pluspunten

• Schermresolutie
  • 4K opname met optische beeldstabilisatie
  • Infrarood afstandsbediening met inleerfunctie
  • Accuduur van 1 tot anderhalve dag
  • Nette bouwkwaliteit

Minpunten

• Warmte problematiek
  • Software bugs
  • Geen 4K video hardware codec support
  • Camera settings niet erg uitgebreid
  • Matige afleesbaarheid van het scherm bij gebruik buiten

Featureset

De LG G3 die ik in deze review bespreek is bijgewerkt naar versie v10G, de laatst uitgebrachte OTA tot nu toe. Hij wordt geleverd in een mooie doos met een schuin kantje, inclusief een 1.8 ampère lader, oortjes en een USB kabel. Deze zijn prima verpakt. Jammer is dat ik de handleiding na enig zoeken pas vond in een PDF op het web. Er had een kaartje bij gemogen in de doos waarop stond waar de handleiding te vinden was. Voor minder dan 500 euro krijg je een snelle chipset, een groot 5,5 inch scherm, 3000 maH accu en een snelle camera met 4K opname. Vergelijkbare toestellen zijn zo 50 tot 100 euro duurder. In deze review probeer ik enkele (technische) aspecten te bespreken welke ik nog niet gezien heb in andere reviews op Tweakers of elders online.

Hardware:

De buitenkant van het toestel heeft een soort metal look, niet lelijk maar ook niet heel spectaculair. Liever had ik echt metaal gezien, of plastic met wat meer grip. Het toestel is bij ietwat vochtige handen best glibberig. De voorkant van het toestel ziet er prima uit. Een groot voordeel vind ik dat je het LG logo bijna niet ziet zitten tijdens het gebruik. De voorkant leek me wat scherpe randen te hebben door de dunne bezels, echter was dit de beschermfolie die erop zat. Het zou beter af zijn met een hoesje aangezien ik wil voorkomen dat het scherm in tweeën breekt bij vallen. Naar mijn smaak is de LG G3 van een groot formaat. Je went eraan qua kijkgedrag, maar in een broekzak zal je toch een wat groter vak moeten zoeken of de telefoon in een binnenzak van een jas stoppen. Helaas heeft de telefoon geen hardware buttons aan de voorkant, alles zit onscreen. Dit was wel een van de punten waaraan ik erg moest wennen. Een IP67 rating mis ik overigens niet. Waterdichtheid van elektronica zet ik buiten de GoPro camera’s mijn vraagtekens bij, aangezien niet alle toestellen ook daadwerkelijk waterdicht bleken na verloop van tijd. Een hoesje is met dit toestel wel echt een must in de regen.

Intern heeft de telefoon heeft 16 gig geheugen, echter is 6 gigabyte daarvan ingenomen door het OS, zodat je nog 10 overhoud voor de rest. Op Samsungs is dit 11 tot 12 gigabyte (ligt aan de ROM). De gebruikte wifi chip doet zijn werk prima, met snelle doorvoersnelheden zowel up als down. Echter vind hij niet alle wifi netwerken die mijn tablet wel vindt. De bluetooth radio is om de een of andere reden niet zo vlot, in zowel push als pull. Dit terwijl er wel 4.0 Bluetooth is ingebouwd. De ingebouwde IR Blaster zit aan de bovenkant van het toestel en is erg goed, en kan in beperkte mate ook knoppen van externe afstandsbedieningen inleren. Helaas is dit een gesloten protocol, externe apps zijn dus beperkt in het gebruik. Wellicht komt LG nog met een API of SDK, want hij doet zijn werk ondanks het erg kleine oogje best goed. Handig is ook dat de bediening is ingebouwd in het notificatiescherm, al zou ik hem ook graag op het lockscreen willen hebben. De batterij is 3000mAH en kan worden verwijderd. Een erg handige feature.

Na uitvoerig bekijken van logs is het wel mogelijk dat het toestel beschikt over een USB 3.0 aansluiting (xHCI), wat in andere reviews niet als zodanig naar voren kwam. Dit maakt veel snellere overdracht mogelijk. De telefoon ondersteunt enige mate van USB Host, een USB stick werd met een USB host adapter prima herkend. De ingebouwde LG browser voldoet daarin prima om sticks weer te geven.

De knoppen zitten achterop, wat voor mij nogal wennen was in het begin. Dit is persoonlijke smaak, maar in een hoesje of plat op tafel zou ik het liefst het volume willen verhogen, dit kan dan alleen onscreen. De meegeleverde afstandsbediening met oortjes heb ik nog niet getest.

De knoppen zelf zitten op het scherm zelf en zijn wel uit te zetten, waardoor ze verdwijnen bij Youtube gebruik. Echter is de volledige immersive mode, waarbij zowel de knoppen als de statusbalk verborgen is (ingevoerd door Google op Kitkat) niet aanwezig, een vreemde zet. Een externe gekochte APK lost dit probleem wel op, echter werkt dan het toetsenbord niet altijd, zo vertellen de makers. Netter zou zijn geweest als dit gewoon native werkte.

De knoppen zelf zijn prima. Geen gekraak, stevig en groot genoeg. Jammer is dat de markering erop ontbreekt. De sticker die vanuit de fabriek erop zit haalt iedereen eraf, echter staat hierop wel plus, min en het bekende aan/uit teken. Vanuit esthetisch oogpunt wellicht mooier zonder de markeringen vinden velen.

De bouwkwaliteit van het toestel is zeker erop vooruit gegaan ten opzichte van LG toestellen van een aantal jaar geleden. Geen rare kieren, hoeken en gaten. Enig puntje van kritiek is dat de batterijklep niet heel stevig vastklikt. Hij zit er verder prima op, maar heel vaak erop en eraf om een geheugenkaartje te wisselen zou ik niet doen. Beter installeer je dan een wifi transfer app of maak je gebruik van USB.

Software

De G3 draait Android 4.4.2 Kitkat met LG's eigen schil eroverheen. Deze is voorzien van nauwelijks bloatware, wellicht dat men McAfee, de LG App store en andere apps nog zou willen verwijderen, maar dat is het dan. Storend zijn de diverse software bugs wat een negatieve impact heeft op de stabiliteit van het toestel, zoals een inkomende oproep die crashte, de warmteproblematiek, en een trager home screen als ik er een live achtergrond van een strand op gezet had. Hopelijk weet LG dit nog te fixen in een nieuwere firmware update. Ik heb in de developer opties de schermanimaties overigens uitgezet, waarmee het toestel qua menu’s openen overeen lijkt te komen met een Nexus 5, deze is soms nog iets sneller door de stock Android. Vreemd is dat de e-mail software een Hotmail account niet goed ingesteld kreeg, alleen als ik deze via Exchange liet lopen. In mijn Gmail account verschenen ineens allerlei nieuwe labels met ~[IMAP] voorvoegsels, vreemd. De software heeft ook enkele bugs zoals Accuweather die perse GPS wilde, ondanks dat ik de plaatsnaam gewoon ingetypt had. Jammer vind ik de vertaalfouten in de zinnen. Soms lijken zinnen direct vertaald te zijn uit het Engels, wat qua woorden wel klopt, maar qua zinsbouw niet lekker loopt. LG heeft er niet voor gekozen om een additionele mass storage mode te implementeren. Vanuit Google is bepaald dat je MTP en PTP support hebt, en verder geen directe mass storage. Die is er wel, maar bevat de software voor op je computer. Dit is handig zodat LG geen cd’tje hoeft mee te leveren. Opvallend is dat de LG 2 gigabyte RAM geheugen heeft, wat bij enig gebruik vol stroomt tot er nog 417 mb vrij is. Wellicht is de 32 gigabyte versie met 3 gigabyte RAM het overwegen waard bij aankoop.
De CPU snelheden heb ik in de gaten gehouden met CPU-Z, welke veel throttling liet zien. Het toestel draait eigenlijk alleen bij Benchmarks op de volledige snelheid van 2,5GHZ. Benchmarks zeggen overigens niet zoveel, aangezien toestellen die in benchmarks prima draaien in het echt nog laggy kunnen zijn door widgets, geïnstalleerde software enzovoorts. Mijn LG scoorde in Antutu opvallend genoeg onder de voorganger LG G2. Bij 29848 punten hield het op, concurrenten gaan richting de 35000 punten. In een tweede test scoorde ik 27082. Dit is een bekend fenomeen. De LG gaat naar mate de temperatuur oploopt lagere scores laten zien in Benchmarks. Overige scores zijn Vellamo Metal 1436, Vellamo Browser 2878, CPU Prime 5718, weer net iets onder de oudere LG G2 (score 6000). Een stress test met CPU Prime deed het toestel overigens rebooten nadat de temperatuur snel opliep.

De software is op sommige punten heel ver uitgewerkt. Zo kan de do-not-disturb mode een telefoontje wél toestaan als er binnen 3 minuten twee keer door dezelfde afzender gebeld wordt (bij calamiteiten). Ook Cell-Broadcast is standaard geïnstalleerd voor NLAlert. Onbekend is of dit werkt, want er worden nu geen testberichten verstuurd. Verder draait de software stabiel. Ik heb geen uitvallers gehad, en geen spontane reboots.

Beeldkwaliteit

De LG G3 beschikt over een 2560x1440 pixels QHD scherm. Ik heb even opgezocht wat dat betekend, en het is eigenlijk 4x 720p. Vergelijkbaar met die van een Dell u2713Hm, een 2K scherm dus. Niet elke app kan al even goed overweg met de nieuwe resolutie. De UPC Horizon app liet wat letters wegvallen, en er was geen optie om de app wat bij te schalen. Wat opvalt zijn de erg dunne bezels, waardoor dit toestel in de vuist nog net vast te houden is. De schermkwaliteit is mooi, als je de bijgeleverde (processed) videos bekijkt. Buiten vind ik de zichtbaarheid tegenvallen, vooral vergeleken bij een Samsung S4 (Super Amoled HD). Je zult het toestel zeker op 100% helderheid moeten zetten, wat ongeveer overeenkomt met 60 a 70 procent van de S4. Vergeleken bij mijn vorige toestel, de Nokia E72 scoort de LG niet zo goed. En mijn oude Samsung S8500 Wave heeft ook betere zichtbaarheid, en nog beter als je de zonlichtmode daarvan aanzet.

Het scherm is erg scherp bij het weergeven van letters en icoontjes die op hoge resolutie gerenderd zijn. Echter zijn het gros van de websites, apps en plaatjes niet op de resolutie die de LG aan kan, waardoor ze korrelig overkomen. De kleurweergave vind ik enigszins groenig, vooral het blauw komt heel anders over dan mijn laptop of een Galaxy tablet. Waar dit aan ligt weer ik niet. Je kunt nog wel wat bijstellen onder de toegankelijkheidsopties. Enkele reviews vinden het een noemenswaarde verbetering, echter ik vind dat je het hiermee niet verbeterd.

De schermkwaliteit kun je helaas niet vaak ten volle benutten bij het kijken van films. De nieuwe Youtube app versie 5.9 komt met 2K (1440p) support, echter 4K sample videos draaien helaas maar matig op het toestel, er is onvoldoende hardware codec support voor de 4k sample files die ik van het web plukte. Aangezien het een nieuwe generatie betreft komt MX Player misschien nog met Snapdragon 801 en/of Adreno 330 support.

Het toestel laten draaien op 100% helderheid is trouwens niet altijd mogelijk, vanwege warmte problematiek. Je krijgt dan een waarschuwing in beeld te zien. Ook bij het filmen in 4K wordt het toestel dusdanig warm dat ik soms de 5 minuten limiet niet haalde. Deze warmteproblematiek was ook al bekend bij de Sony Z2, welke ook een 5 minuten limiet heeft. Vanaf 42 graden ongeveer schakelt het toestel deze thermische beveiligingsopties in. De warmte ontwikkeling is na enkele firmware updates iets beter geworden, echter nog niet op het gewenste niveau.

Wat opvalt is de notificatie led, welke alleen onder bepaalde kijkhoeken zichtbaar is. De frequentie van knipperen kan niet ingesteld worden, wellicht wel met externe apps. De Led doet zijn werk en werkt prima met mail, Whatsapp, opladen en gemiste telefoontjes.

Sport kijken en vastleggen

In dit toestel is een 720p HD 120fps slow motion camera mode opgenomen, welke bij afspelen 4 snelheden ondersteund. 1/1, 1/2, 1/4 en 1/8. Ik heb deze gebruikt om enkele snel bewegende beelden te maken, echter is het jammer dat er geen geluid werd opgenomen in deze modus. Je ziet daarnaast redelijk wat artefacten tijdens het afspelen. Beter is het om 1080p te filmen en dit later via een beeldbewerkingsprogramma langzamer te laten lopen. Sport in het donker vastleggen is ook mogelijk, de camera produceert een beetje ruis, echter kun je dit verminderen mits je de goede instellingen gebruikt.

LG Health

LG heeft een soort ingebouwde Runkeeper / Sportstracker, welke automatisch uitrekent hoeveel stappen je per dag moet zetten, hoeveel kilocalorieën je moet gebruiken en hoe je dit het beste kunt doen. Dit werkt op basis van GPS en de bewegingssensoren in het toestel. De app vraagt een enorme hoop permissies en in de voorwaarden staat dat LG deze gegevens verder kan gebruiken. Jammer is dat de opgeslagen gegevens nergens online te bekijken zijn (bijvoorbeeld op LGhealth.com of zo). Ik zie verder ook geen sync met de LG Gwatch, welke bijvoorbeeld tijdens het joggen thuis gelaten kan worden, waarna je als je thuis komt direct kan syncen. Wellicht is dit omdat de Gwatch niet is aangesloten.

In mijn fietstocht van 50 kilometer werkte de LG Health app prima. Het GPS signaal werd vlug opgepikt en het batterijverbruik tijdens deze tocht was laag. Opmerkelijk is wel dat de LG Health app de verbruikte kilo calorieën niet correct berekende. Ik heb Sports Tracker gebruikt en deze kwam op een heel ander aantal uit. Best essentieel, aangezien je anders je gezette doelstelling in LG Health niet haalt.

Geluid

De 1 watt speaker zit aan de achterkant en presteert een helder geluid. Ik vind het niet beter of slechter dan de grote speaker op mijn Nokia E72, welke als een zeer goede speaker bekend staat. De speakerkwaliteit bij bellen is helder, evenals de front speaker. Op hoge volumes heeft de achterste speaker weinig neiging tot kraken of oversturen, een positief punt.

Stroomverbruik

Een zeer positief punt van de LG G3 is zijn stand-by tijd. 1% verbruik per uur is bekend voor menig toestel, echter in laag verbruik op 2G zonder mail sync haal je 1% per 3 uur. Met redelijk veel gebruik, 4K en full HD filmen, Youtube kijken en wat bellen haal ik toch de 18 tot 24 uur gebruik. Nette waarden!
Ga je veel Youtube kijken en veel internetten over HSDPA dan zal het toestel binnen een uur of 7 a 8 leeg zijn. In de eerste laadcycles haalde ik de 4 a 5 uur browsen, wat ik toch wel ondermaats vond. Het toestel gaat inmiddels wat langer mee. Het stroomverbruik op 4G kan ik niet testen, dat is voor mij nog niet beschikbaar. Het stroomverbruik van de widgets en live achtergronden zal zoals bij veel Android toestellen wel wat oplopen, ik zag echter diverse keren geen apps met hoog batterijverbruik. Het toestel is redelijk snel opgeladen, in 2,5 uur schat ik.

Bereik

Mogelijk ook een software probleem is de soms lage ontvangstkwaliteit van de antenne. In de buitenlucht haalde ik prima ontvangsten, binnen valt het soms een beetje tegen. Waar ik met mijn Nokia E72 meer streepjes bereik had, gaat deze LG G3 soms maar 1 streepje bereik laten zien. De signaalopbouw is prima, het gesprek wat ik voerde viel niet weg al was er wel een kleine echo te horen, ondanks dat de ruisonderdrukkingsmicrofoon aan stond.

Camera

De camera schiet video’s in 4K kwaliteit, echter heb je een 2K scherm om deze op te bekijken. Wil je de geschoten 4K videos ergens anders bekijken, dan valt dat nog niet mee. Ze laten zich niet eenvoudig bekijken op een Playstation 3, of 4K enabled Blu-Ray speler. De codec wordt daarop niet ondersteund. Onbekend is wat LG specifiek gebruikt. De laser autofocus is vlot en focussen gaat dan ook slim en snel. De magische autofocus staat je toe om, net als bij de HTC One M8, achteraf nog wat te focussen. Deze functie heb ik eigenlijk weinig gebruikt tot nu toe. Een groot pluspunt is de optische beeldstabilisatie, welke zelfs bij redelijk trillende handen nog een stabiel beeld op weet te leveren. Dit is behoorlijk indrukwekkend. Jammer is dat de video’s niet in stereo audio worden opgenomen zo lijkt het. Misschien komt dit door een andere impedantie van de ruisonderdrukkingsmicrofoon. De frontcamera (selfie camera) doet zijn werk alleen zit niet helemaal in het midden in de kast. Zoomen kan helaas niet met de voorste camera. De foto en filmkwaliteit van de voorste camera is prima. De camera mist een aantal instellingen, zoals exposure, witbalans enzovoorts. Ik heb geprobeerd een externe camera app te gebruiken, echter lost dit het maar deels op. De lens lijkt, vanwege de optische beeldstabilisatie enigszins te rammelen als je de kast schudt. Met een zaklamp app branden de twee leds, amber en yellow. Dit is niet te veranderen voor zover ik weet naar alleen amber of alleen yellow.

De achterste camera schiet prima beelden, alleen heeft deze wel moeite met het vastleggen van levendige kleuren. Mogelijk gaat het diafragma net niet ver genoeg open. Fotograferen met een ND filter zou dit kunnen verhelpen. In Burst shot kun je 99 foto’s achter elkaar maken, wat een heel grappig effect geeft, een soort stop motion filmpje. Je kunt de beste foto’s eruit pakken en direct bewerken in de meegeleverde editing suite. Jammer is dat in burst shot mode de flitser niet continue aangezet kan worden, of korte burst shots kan geven Er zijn geen speciale modi voor vuurwerk vast te leggen (langere sluitertijden) of een portretmode. Gezichtsherkenning werkt ook in videomodus, echter kun je geen smile shot maken of anti knipperdetectie aanzetten.

Conclusie:

Met zijn scherpe prijs weet LG mee te doen met de top van de toestelmarkt. Elk toestel heeft tegenwoordig een snelle processor, een goede camera en een accu met grote capaciteit. LG weet daar echter optische beeldstabilisatie en 4K opname tegenover te zetten in een toestel met een verwisselbare accu en een 2K scherm. Ondanks dat dit scherm in het zonlicht niet zo goed afleesbaar is, is tekst erg scherp. De unieke LG features zoals Knock Code en de IR blaster met inleerfunctie maken dit toestel tot een goede aankoop, mits de firmware bugs nog verbeterd worden en vooral aan de warmteontwikkeling gewerkt wordt. Het multitasken gaat vlot en soepel en de Snapdragon 801 weet een goede performance neer te zetten. LG Health is een leuke feature, welke je van dag tot dag kan coachen bij het verbranden van calorieën en het zetten van het juiste aantal stappen. Je kunt gelopen en/of gereden routes makkelijk tracken. De camera weet in 4K mode zeker nette beelden te schieten, waarbij de ingebouwde GPS met snelle fix je voorziet van Geotags. Het toestel laad redelijk vlot op, en met een gebruikstijd van 18 a 20 uur (afhankelijk van sync) is er prima een volle dag mee te werken.

Heb jij ook een LG G3 16GB Zwart?

Met welke instellingen verminder jij ruis tijden het opnemen van foto's/fimpjes zonder nabewerking toe te passen?
Soms magische autofocus gebruiken. Of handmatig focussen, andere resoluties proberen.
ISO Instellingen aanpassen is geloof ik niet mogelijk of wel?
Nee, dat is ook een kritiekpunt in mijn recensie. De camera app mist veel instellingen.
Ik heb wel andere camera apps geprobeerd maar die werken allemaal onvoldoende. Laat me weten als je wat vind.
Heb m nu een week. Bereik is héél slecht. En gaat op en neer van vier streepjes tot totaal niét bereikbaar!! Heel vervelend. Overweeg terug te sturen. HTC one X vól bereik op dezelfde plek, thuis op de bank. Iemand nog tips?
Welke provider en welke firmware? Simwissel al geprobeerd?
Gebruik je 4G of zit je op op 3G net als bij je One X?
Heren, allereerst excuus voor late reactie. Abo is van hollandsnieuwe, netwerk van Vodafone, 3g abo. Eerste toestel teruggestuurd na soft reset, accu minuut de uit, even andere provider selectie enz. 2e toestel 2 dagen in gebruik zonder update naar Android 5.0 Geen problemen met bereik. Na update in éérste instantie géén problemen maar na 2 dagen zo maar weer op de bank géén bereik. Weer soft reset gedaan. En gisteren maar wéér teruggestuurd. Als jullie nog wat weten laat ik een derde komen en anders? Gelijkwaardig toestel is er niet kwa specs maar eentje die óók op de bank belt zou fijn zijn.
Ik heb zelf voor VF / Hollandsnieuwe gewerkt en het zou zomaar kunnen dat de G3 met Android 5.0 en HN problemen hebben. Simwissel aangevraagd? Andere HN sim (buurman / neef / vriend) in jouw toestel geprobeerd?
Ik heb andere sim hn geprobeerd, nieuwe sim gekocht. Niks helpt. Reset, alle aanwijzingen op site hn gevolgd.. vandaag 3e toestel teruggestuurd. Drama. Na drie toestellen moet het toch echt aan het toestel liggen. Oude HTC nooit problemen mee gehad. IPhone deed het ook goed op dezelfde plek. De LG G3 lijkt een leuk toestel maar het bereik is slecht.
De vraag is, weet de HN klantenservice van dit probleem? Want het lijkt HN specifiek....
Ik had mijn HN kaartje in mijn HTC en had geen probleem. Mijn HN kaartje in LG G3 nummer 1, 2 en 3 allen hetzelfde probleem, regelmatig geen bereik. Dus lijkt mij niet een HN maar een LG probleem. LG gebeld, zouden de afdeling technische dienst laten terugbellen maar hebben ze nog niet gedaan. Is nu een week geleden. Maar ik zie ook niet wat zij in deze kunnen betekenen. Antenne is duidelijk te gevoelig voor storing en niet sterk genoeg om verbinding vast te houden.