LG G3 16GB Zwart Review

PhehistyrTestpanel 6 augustus 2014, laatste update op 6 augustus 2014, 290 views

LG G3 16GB Zwart (Testpanel)

Deze telefoon is een degelijke allrounder, met opvallend punt het scherm. De beeldkwaliteit is erg goed, al heb ik mijn twijfels of het hoge aantal pixels echt meerwaarde heeft. De camera is goed genoeg voor de dagelijkse kiekjes, maar voor serieus werk is een echte camera nog veruit superieur.

Pluspunten

• Mooi ontwerp
  • Voelt stevig aan
  • Goede prestaties en specificaties
  • Aanpassingen aan Android voegen daadwerkelijk wat toe
  • Verwisselbare accu en accuduur
  • Camera is goed genoeg voor dagelijkse snapshots

Minpunten

• Niet waterdicht
  • Groot en daardoor onhandig mee te nemen (zeer persoonlijk)
  • Glad materiaal, valt mogelijk makkelijk uit de hand

Alweer heb ik de mazzel een apparaat via Tweakers te kunnen testen. Dit keer gaat het over de LG G3. Het is het huidige topmodel telefoon van deze fabrikant met het scherm als meest opvallende feature. Ik heb nooit een echt dure telefoon gehad. Het meest high-end was de HTC Desire S, die ik nog steeds in gebruik heb. Dit is een mid-range model van 3 jaar geleden, en zegt waarschijnlijk wel wat over hoe kritisch ik ben op prestaties. Bij gebrek aan relevant vergelijkingsmateriaal zal ik de G3 dus vooral op zichzelf beoordelen.

Design en Bouwkwaliteit
Het is duidelijk dat LG deze telefoon een luxe uitstraling wilde geven, en wat mij betreft is dat ook gelukt. Het begint al met de doos. Het is gemaakt van dik karton, wat erg stevig aanvoelt. Het deksel van de doos schuift over het onderste deel heen en heeft een zelfde soort 'geborsteld aluminium' textuur als de achterkant van de telefoon. Naast de tekst 'Lg G3' staat er alleen nog een logo van een industrie-award. Als je het doosje hebt geopend is direct het scherm van de telefoon te zien. Zeker omdat mijn grootste telefoon tot nu toe een 3,7"scherm had, maakte dat wel wat indruk. Al schepte het ook meteen twijfel of ik het wel fijn zou vinden in het dagelijks gebruik.

Tot nu toe gebruikte ik een HTC Desire S en de aluminium body daarvan heb ik altijd erg fijn gevonden omdat het zeer solide aanvoelde. De achterkant heeft dus de looks van geborsteld aluminium, maar is gemaakt van plastic. Net als de rest van het toestel overigens, maar ik ben toch enigszins verrast hoe stevig dit toestel aanvoelt. En door de afwezigheid van aluminium is het gewicht nauwelijks hoger dan van de veel kleinere Desire (156g vs 130g). Het nadeel van de achterkant is dat het erg glad aan voelt. Het is eigenlijk noodzakelijk om een hoes te gebruiken, omdat anders de kans vrij groot is dat het toestel uit je handen glipt. Dit maakt het ontwerp natuurlijk weer minder zichtbaar.

De voorkant van het toestel wordt gedomineerd door het scherm. De zijkanten zijn zeer dun. Aan de bovenkant is een strook waar de luidspreker voor gesprekken, een notificatie-LED en de frontcamera zich bevinden. Doordat LG onscreen knoppen gebruikt voor dit toestel is onderaan alleen nog het logo van LG te zien.

De accu is gewoon te vervangen door de achterkant los te halen. Dit vind ik zelf een groot pluspunt aangezien de accu een onderdeel is wat met de tijd achteruit gaat. Ook de mogelijkheid om eventueel een tweede accu op reis mee te nemen kan een voordeel bieden ten opzichte van telefoon waarbij de accu niet te verwisselen valt.

Featureset
De meest in het oog springende eigenschap is het scherm, maar die verdient een eigen kopje. Ook de camera zal ik wat uitgebreider bespreken. Er is een mogelijkheid om draadloos op te laden, maar bij gebrek aan een geschikte lader kan ik niet zeggen hoe dit in de praktijk werkt. Voor de rest is de hardware niet echt onderscheidend van de concurrentie. Het enige wat ik wel mis is waterdichtheid. Bij een tablet vind ik dat een leuke gimmick, maar voor een apparaat wat ik dagelijks bij me draag heeft het echt meerwaarde.

Van wat ik mee heb gekregen, had LG een slechte reputatie als het op de eigen software aankwam. Met de G3 is dat in elk geval niet terecht. LG heeft Android wel aangepast, maar de veranderen die ik op heb gemerkt ervaar ik vooral als verbeteringen. En de dingen waar ik me wel aan stoorde zijn vaak nog behoorlijk aan te passen.

Het eerste voorbeeld is het instellingenmenu van Android. LG heeft standaard een (voor mij) rare indeling op basis van tabbladen bedacht. Maar de knop om de standaard indeling in te stellen staat redelijk prominent in beeld. Verder vond ik het notificatiescherm behoorlijk onoverzichtelijk omdat er te veel instellingen in stonden. Maar ook dat kan je helemaal naar wens aanpassen waardoor je alleen te zien krijgt waar jij behoefte aan hebt.

Ook het toetsenbord is flink aan te passen. De hoogte is in te stellen, waarbij de knoppen mee schalen. Verder is de onderste rij van het toetsenbord naar smaak in te delen en kan je kiezen of je een rij met nummers bovenaan wil hebben. Het is mogelijk om het toetsenbord meer naar links of rechts op het scherm weer te geven zodat je met n hand zou kunnen typen. Verder is het in landscape mode mogelijk om het toetsenbord in tween te splitsen zodat je met beide duimen overal bij kunt komen.

Ook wil ik de 'Knock Code' vermelden. Hiermee kan je je telefoon ontgrendelen door een code op het scherm te tikken terwijl het nog uit staat. Omdat de aan-uit knop op de achterkant niet heel makkelijk te bereiken is, vind ik dit een handige toevoeging.

De aanwezigheid van bloatware valt reuze mee en als je iets niet kan installeren, kan je in de lijst met apps aangeven welke apps je niet wil zien. De enige app van LG die ik zelf regelmatig gebruik is de sport-tracker. Dit is niet veel meer dan een veredelde stappenteller en gps-tracker, maar het werkt gewoon goed. En de grafiekjes en kaarten geven toch net even die extra motivatie om meer in beweging te komen.

Scherm
D eigenschap die deze telefoon, in elk geval op papier, apart zet van de concurrenten is het scherm. Waar andere fabrikanten schermen met maximaal 1920x1080 pixels gebruiken, heeft de LG 2560x1440 pixels in de G3 gestopt. Aanvankelijk was ik behoorlijk sceptisch of het verschil te zien was. Het was even zoeken naar geschikt vergelijkingsmateriaal, maar ik heb de G3 naast de Samsung Galaxy Note 3 van een collega kunnen leggen. Bij beide schermen kon ik geen individuele pixels onderscheiden. Daarom was ik behoorlijk verrast om te constateren dat de G3 aardig scherper oogde. Bij iconen was het aardig turen om verschil te kunnen zien, maar bij foto's was het verschil duidelijk aanwezig. Daar moet wel bij gezegd worden dat ik goede ogen heb en van dichtbij heb gekeken. Ik heb nog steeds mijn twijfels of een ander Full HD paneel ook een verschil zou laten zien.

Een ander en voor mij belangrijker verschil, is de rest van de kwaliteiten van het scherm. De helderheid is net genoeg om in de zon te kunnen lezen, maar wat hoger zou zeker geen kwaad kunnen. De kleurreproductie is erg goed. In kleurverlopen kon ik een duidelijk verschil zien met de Note 3, in het voordeel van de G3. De witbalans van de G3 was ook veel beter ingesteld. Mogelijk iets aan de blauwe kant, maar gelukkig lang niet zo geel als bij de Note 3. Op diverse forums waren er veel klachten te lezen over overmatig verscherpen van het beeld. Hier lijkt mijn toestel gelukkig geen last van te hebben.

Accuduur
Gezien de specificaties en de review van Tweakers zelf, had ik verwacht dat dit de Achilleshiel van dit toestel zou zijn. Immers moeten al die pixels toch aangestuurd worden, wat de nodige rekenkracht en dus ook energie vereist. Tot nu toe ben ik juist erg te spreken over de accuduur. Ik heb geen speciale dingen gedaan om dit punt te verbeteren, zelfs de locatiebepaling staat standaard aan. Ondanks dat gaat de G3 bij mij 2 dagen mee bij matig gebruik. Als ik de telefoon wat langer gebruik, bijvoorbeeld een spelletje in een wachtkamer, dan haal ik de dag makkelijk. Natuurlijk is de accu nog gloednieuw en zal het in de loop van de tijd nog wat verslechteren. Maar het is beter dan mijn voorgaande smartphones zijn geweest.

Gebruiksgemak
Telefoons vormen altijd een compromis tussen afmetingen en functionaliteit. Een groter scherm werkt over het algemeen fijner, maar een groot toestel is weer lastig overal mee naartoe te nemen. Een maand geleden had ik zeker geen telefoon van dit formaat willen aanschaffen, aangezien ik de mobiliteit een hogere prioriteit gaf.

Na twee weken de G3 getest te hebben weet ik het niet meer zo zeker. Ja, deze telefoon zit goed in de weg in mijn broekzak, zeker met het hoesje wat er omheen zit. Als ik ergens moet zitten dan moet ik de telefoon wel op tafel leggen, iets wat mij een beetje te patserig over komt. Aan de andere kant is het wel erg fijn werken op zo'n groot formaat, zeker omdat LG zijn best heeft gedaan de bediening ook geschikt te maken voor minder grote handen. En mijn oude 3,7” Desire voelt ineens wel erg priegelig aan. Ik ben benieuwd of ik nog meer ga wennen de komende tijd aan dit formaat.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
In deze categorie is geen nieuws, goed nieuws. Ik kan weinig anders zeggen dan dat de stabiliteit totaal geen issue is. Op diverse fora heb ik gelezen dat de G3 wel eens spontaan uit zou willen vallen. Ook hier heb ik geen enkel probleem mee gehad.

Camera
LG heeft zijn best gedaan om het gebruik van de camera van de G3 zo simpel mogelijk te maken. Sterker nog, standaard heeft de camera-app alleen een knop om terug te navigeren en eentje voor overige instellingen. Als je in deze modus op het scherm klikt, wordt op dat punt scherp gesteld en direct een foto gemaakt. Dit werkt behoorlijk snel, vergelijkbaar met een compact camera. Blijkbaar is de 'lazer autofocus' waarmee LG adverteert meer dan alleen marketing-praat.

De overige instellingen zijn nog steeds behoorlijk beperkt, meer dan een point-and-shoot camera moet je niet verwachten. Maar dat is natuurlijk ook de bedoeling van dit apparaat, het is bedoeld voor de huis, tuin en keuken kiekjes die op Facebook gezet worden. Want de beste camera is nog altijd degene die je bij de hand hebt.

De beeldkwaliteit in goede lichtomstandigheden vond ik voor een telefooncamera zelfs behoorlijk goed. Fullscreen weergave op de 21” monitor van mijn desktop vond ik zelfs behoorlijk scherp. Voor webgebruik is het allemaal heel bruikbaar. Alleen zodra je gaat inzoomen valt de kleine sensor door de mand en valt het gebrek aan detail op. Ook als de lichtomstandigheden minder goed worden, gaat de kwaliteit hard achteruit.

In dat geval kan de G3 zijn flitser nog gebruiken. Deze bestaat uit twee LED's die direct naast elkaar liggen. Ik neem aan dat er twee gebruikt zijn voor extra lichtopbrengst. Het is in elk geval genoeg om enkele personen in beeld te belichten, maar verwacht niet een kleine ruimte te kunnen belichten. De kwaliteit van het flitslicht is net zoals bij een compact camera; de beelden worden er niet mooier op. Dit is een direct gevolg van de plaatsing van de flitser ten opzichte van de lens en het feit dat alles compact moet blijven.

Als laatste heeft de G3 een frontcamera, die nu speciaal 'selfie camera' wordt genoemd. Speciaal hieraan is de optie om een filter toe te passen op het beeld. Het effect is hetzelfde als de 'clarity' schuif in Adobe Photoshop Lightroom en zorgt ervoor dat al het detail weg wordt gepoetst en huidtinten heel lelijk worden. LG had zich de moeite van deze functie kunnen besparen. Voor de rest is de kwaliteit ook minder, beter te vergelijken met de camera's van mijn eerdere telefoons. Het enige waar ik de frontcamera voor zou kunnen gebruiken is videobellen.

De G3 ligt voor zo'n 500,- en eerlijk gezegd zou ik nooit zo'n groot bedrag uitgeven aan een telefoon. Aan de andere kant is de prijs ongeveer hetzelfde als dat van de concurrenten met vergelijkbare specificaties. Zoek je een apparaat met deze mogelijkheden, dan zal je je er in elk geval geen buil aan vallen.

Heb jij ook een LG G3 16GB Zwart?