Specificaties 49" Ultra HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 49UB850V Zwart Review

BatsgeitTestpanel 6 augustus 2014, laatste update op 6 augustus 2014, 1.601 views

LG 49UB850V Zwart (Testpanel)

De LG 49UB850V geeft een geweldig beeld, met kleuren die van het scherm af spatten, en beschikt over goede speakers die niet vervormen. Helaas zijn de menu's erg traag, zijn de beeldverbeteraars storend en is de bouwkwaliteit voor een televisie van 1400 euro bedroevend.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Mogelijkheden van WebOS
  • Kijkhoeken
  • Helderheid
  • Geluidskwaliteit
  • 4k...

Minpunten

• Content in 4k
  • Bouwkwaliteit
  • Traagheid menu's
  • Maximaal volume speakers is relatief laag
  • Beeldverbeteraars werken averechts
  • Kalibratie beeld

Via LG en Tweakers kreeg ik de kans om deze televisie gedurende twee weken te testen, waarvoor mijn dank! Als arme student gebruikte ik tot dusver een televisie die ik gekocht heb voor twee kratjes bier. Een 4k televisie was dus een hele omslag, maar hoe bevalt deze nou in de praktijk? In deze review ga ik het over de verschillende aspecten van de televisie hebben. Ik ga het hebben over de beeld- en geluidskwaliteit, maar ook over de bouwkwaliteit.

Eerste indruk

De televisie wordt getest door vijf verschillende tweakers; ik was de tweede of de derde. Bij aankomst was de doos als enigszins beschadigd, maar dit valt te verwachten als een doos meerdere keren geopend wordt. Uit de doos kwam een enorme, strak ogende televisie, twee afstandsbedieningen, en een enigszins ielig ogende voet.

De twee afstandsbedieningen

Bouwkwaliteit

Dit brengt mij bij de bouwkwaliteit van de televisie. Zoals al eerder vermeld, vond ik de voet vrij ielig ogen. Deze voet moet door middel van enkele schroeven op de televisie gemonteerd worden. Ik kreeg dit maar echter niet voor mekaar; de voet paste er met geen mogelijkheid op. Wat bleek, de uiteinden van de voet waren al verbogen(!), waardoor de voet niet langer op de televisie paste. Nu weet ik natuurlijk niet hoe de vorige tweakers met de LG om zijn gegaan, maar voor een televisie van 1400 euro mag je een toch wat betere bouwkwaliteit verwachten.

Overigens kan de televisie ook aan de muur bevestigd worden. De bouwkwaliteit van de televisie is verder goed. Toen hij eenmaal stond, voelde het geheel degelijk aan en met het monteren heb ik verder geen piepjes of kraakjes gehoord.

Beeld & Kijkhoeken

Toen ik de TV aanzette en de Netflix serie "House of Cards" (samen met Breaking Bad momenteel de enige 4k serie op Netflix) opstartte, viel mijn mond open van verbazing. Wat een beeld! Alles ziet er haarscherp uit, de kleuren spatten van het scherm en het lijkt net alsof je zelf in het witte huis staat. Na vijf minuten kijken begon ik me echter te irriteren aan een paar dingen.

Als eerste waren dit de beeldverbeteraars. LG heeft op de tv enorm veel beeldverbeteraars gezet, zoals TrueMotion en andere ongein. Dit zorgt ervoor dat het beeld er heel erg "vloeiend" uit ziet. Ik kan het me voorstellen dat sommige mensen dit mooi vinden, maar ik ben er niet een van. TrueMotion zorgt ervoor dat zelfs The Expendables eruit ziet als een aflevering van Goede Tijden, Slechte Tijden. Nadat dit uitgezet was, zag het er ineens een stuk beter uit.

Daarnaast gingen de eerder vermelde "spattende kleuren" mij na een tijdje tegenstaan; ik kreeg er zelfs een beetje hoofdpijn van. Hierdoor dook ik in de menu's om het contrast wat naar beneden bij te stellen. De tv beschikt over twee menu's: ééntje die draait op WebOS (hierover later meer) én één menu die gebruikt wordt voor de instellingen van het beeld, het zoeken van digitale televisie etc. Helaas is het laatstgenoemde menu erg traag. Als er op de afstandsbediening gedrukt wordt, duurt het een halve seconde voordat de tv ook daadwerkelijk iets doet. Dit klinkt minder erg dan het is: vaak denk je dat de tv iets niet heeft geregistreerd, dus druk je nog een keer, waardoor je weer één instelling te ver naar beneden zit. Gelukkig hoeft het beeld niet heel vaak aangepast te worden en dagelijks worden er ook geen nieuwe zenders gezocht, maar ik vind dit toch slordig voor een tv in deze prijsklasse. Daarnaast had ik het idee dat de kleuren niet overal even helder waren, zoals op onderstaande foto te zien is. In het echt is dit echter minder extreem; waarschijnlijk heeft dit te maken met mijn camera.

Te zien is dat rood niet overal even rood is

Er zijn overigens erg veel instellingen die aangepast kunnen worden, zodat het beeld volledig naar eigen smaak in kan worden gesteld. De helderheid van de LG laat echter te wensen over. Dit komt mede doordat het scherm behoorlijk spiegelt. Mijn huiskamer is vrij donker en er valt geen direct zonlicht naar binnen, maar toch had het scherm last van hinderlijke reflecties. Hierdoor zijn donkere scènes overdag soms slecht te zien.

Mijn exemplaar had wel wat last van backlight bleeding, zoals op de foto hieronder goed te zien is. Opnieuw is het in het echt minder erg dan het op de foto lijkt.

Backlight bleeding is met name linksonderin vrij storend

De kijkhoeken zijn, mede door de IPS techniek, goed. Zie de foto's hieronder voor een korte impressie. Alleen de kijkhoek van boven af laat te wensen over.

Kijkhoek links

Kijkhoek rechts

Kijkhoek van boven. Te zien is hoe het beeld enigszins verkleurd.

Ghosting & Pixeldefecten
Gedurende mijn testperiode heb ik geen pixeldefecten kunnen zien. Ik heb ook niet gegamed op de televisie, waardoor ik ook geen ghosting ben tegengekomen. Wel heeft het scherm zo af en toe last van "tearing": bij scènes waar de camera snel beweegt, krijg je het idee dat het de televisie het allemaal niet zo goed bij kan benen.

Geluid
De speakers bevinden zich onderaan de televisie, en klinken verrassend goed voor een televisie met slechts 4cm diepte. Zelfs lage tonen klinken redelijk; je krijgt natuurlijk niet dezelfde ervaring die je zou krijgen met een subwoofer, maar het is goed genoeg om je er niet aan te irriteren. Hiermee was ik positief verrast.

Er is echter wel een kanttekening te plaatsen; het geluid kan niet heel hard. Zelfs met het volume op 100 vond ik het nog niet echt hard. Positief is dan wel weer dat het geluid niet vervormd.

Aansluitingen
De LG beschikt over voldoende aansluitingen. Ziggo klanten kunnen, met behulp van een verloopje, gebruik maken van digitale televisie, wat gewoon goed werkt. Verder beschikt de televisie over HDMI, USB (zowel 2.0 als 3.0), een ingang voor de sataliet, LAN, VGA en displayport.

De verschillende aansluitingen

De aansluitingen aan de zijkant

De aansluitingen wijzen naar de zijkant en de onderkant, waardoor de televisie eenvoudig aan de muur gehangen kan worden, zonder dat dit gevolgen heeft voor de aansluitingen. Wel vond ik het hinderlijk dat de HDMI aansluitingen aan de zijkant niet diep genoeg verzonken waren. Hierdoor stak mijn HDMI kabel net iets naar buiten, zoals op onderstaande foto te zien is.

De LG met WebOS menu. Te zien is hoe de HDMI kabel links iets naar buiten steekt.

WebOS

Dan het "paradepaardje" van de televisie: WebOS. Zoals hierboven te zien is, is de interface relatief simpel. Net als Android en iOS kent WebOS een eigen webstore, waarin verschillende apps te vinden zijn. Op het moment van schrijven is het aanbod van applicaties nog relatief klein: zo hebben de NPO en Netflix een applicatie, net als Pathé, maar veel verder dan dat komt het niet. Misschien dat dit nog wordt uitgebreid, maar ik ga er niet van uit, gezien Android TV er ook aan zit te komen.

De menu's in WebOS werken, in tegenstelling tot de menu's van de tv "zelf" wel vlot en vloeiend, mede door de meegeleverde afstandsbediening. Deze kan als een soort muis gebruikt worden om op het scherm mee te pointen, wat goed werkt. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik WebOS voornamelijk gebruikt heb om Netflix te kijken. De ingebouwde browser was mij wat te traag, hoewel HTML5 prima afspeelde. Van de overige apps heb ik geen gebruik gemaakt, dus hier kan ik ook niets over vertellen.

Waar ik wel veelvuldig gebruik van heb gemaakt, is DLNA. Via mijn Xperia kon ik bestanden gemakkelijk naar de televisie "throwen". Dit is ongeveer hetzelfde als het casten met een Chromecast, alleen werkt throwen ook met filmpjes en foto's die lokaal op je telefoon opgeslagen zijn. Dit kan ook met niet Xperia smartphones, door middel van bijvoorbeeld Allcast.

Er kunnen ook applicaties op de telefoon gedownload worden om de televisie mee te bedienen. Deze werken echter behoorlijk omslachtig en het is een heel gedoe om ze aan de praat te krijgen. Ik heb deze dus ook maar laten wezen voor wat ze waren.

Na mijn testperiode vond ik het erg jammer dat de televisie weer weg moest. Ik vond het echter niet 1400 euro jammer; zelf zou ik niet zo'n hoog bedrag voor een televisie over hebben. Het beeld is erg mooi, met name in 4k, maar er is nog te weinig materiaal beschikbaar om hier optimaal van te genieten. Dit is echter een minpunt van alle 4k televisies op dit moment, niet alleen van de LG.

Voor een televisie van 1400 euro vind ik dat de bouwkwaliteit echt wat beter mag, net als de snelheid in de gewone menu's. Is dit dan een afknapper? Niet echt. Je schroeft het ding maar één keer in elkaar, en als je eenmaal de juiste kleurinstellingen en de goede zenders hebt gevonden, maakt de traagheid van de menu's ook niet meer uit. Al met al kijk ik tevreden terug op de LG.

Mochten er nog vragen en/of opmerkingen zijn over deze review, dan hoor ik dit graag.

Heb jij ook een LG 49UB850V Zwart?

Dank voor je Review mooi uitgelegd toch een prachtige tv met een zeer mooi scherp beeld. Heb er eentje aangeschaft nu een beetje spelen met de instellingen dan komt het allemaal wel goed. ;)
De testen staan niet in verhouding tot Kieskeurig want daar regent het 8 en 9's door kopers.