Specificaties 15,6" (1366x768 TN), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Pavilion 15-n056ed Review

runelaenen 5 augustus 2014, laatste update op 5 augustus 2014, 925 views

HP Pavilion 15-n056ed

Degelijke laptop voor gemiddeld gebruik (draait zowat alles, ook games maar natuurlijk niet op ultra high quality). Batterij gaat ongeveer 3 uur mee op energiespaarstand, meer dan genoeg voor mij dus.

Pluspunten

• Niet te duur (~500)
  • Windows 8.1
  • 8GB Ram

Minpunten

• Geen bluetooth
  • Geen 5ghz wifi

Na enkele maanden met deze laptop rond te toeren is het tijd voor een review.

De HP Pavilion 15-n057ed: een mooie 15 inch laptop met een relatief -voor wat de prestaties zijn- lage prijs.

Specificaties en aansluitingen
Volgens de specsheet voldoet het toestel aan de volgende specificaties:

Processor: AMD A4-5000
Intern geheugen: 8 GB
Videokaart: AMD Radeon HD 8600 (inclusief zuinigere 'mobile' versie)
Capaciteit harde schijf: 500GB (gn SSD :( )
Cd/dvd-lezer en -brander: cd/dvd/dvd rw
Netwerkaansluitingen: 100 mbit (voor niets een cat 6 netwerk in huis :p )
Diagonaal scherm: 15,6 inch (39,6 cm)
Maximale schermresolutie: 1366 x 768
Besturingssysteem: Windows 8 64 bit (ondertussen gepdatet naar 8.1 natuurlijk)

Dit zijn voor de prijs van 500 mooie specs. Het was ook een van de goedkoopste laptops met ten minste 8GB. Ik zocht namelijk voor een laptop met genoeg ramgeheugen zodat ik verschillende dingen virtueel kon/kan draaien. (mijn opleiding vereist dat)

Speccy, de specificatiechecker van Piriform vertelt me het volgende:

Qua aansluitingen is deze laptop vrij mager voorzien: amper 3 USB poorten. Dit blijkt voor laptops de standaard te zijn, maar ik kom er toch vaak 1 of meer te kort bijvoorbeeld als ik met m'n arduino bezig ben. Een extra powered USB hub lost natuurlijk alles wel op. Een HDMI poort zorgt voor eventuele externe monitors. Ik had van met m'n vorige laptop een scherm staan op m'n bureau dat enkel een VGA uitgang heeft (antiek scherm, een van de eerste 'platte' monitors). "Hallo China" en 3 weken later had ik een handige HDMI naar VGA convertor voor nog geen 5 euro. De laptop beschikt ook over 1 poort voor een headset/microfoon, zoals in bijvoorbeeld mijn iPhone. In een smartphone vind ik dat perfect, maar mijn 'gewone' microfoon werkt nu wel niet met deze laptop, maar goed dat ik die niet zo vaak gebruik (a). Er is ook een SD card slot, iets wat ik ook nodig had aangezien ik me wel eens bezig houd met fotografie en een CD-lezer/schrijver... Tot nu toe nog niet gebruikt :p

Warmte- en geluidsproductie
Om met de deur in huis te vallen: deze laptop wordt warm. Nee, deze laptop wordt heet. Zo heet dat ik uit onze oude desktop een lawaaierige fan heb gesloopt en daar een USB kabel heb aangehangen voor stroom: het oogt niet, maar het scheelt wel 20C. De processor draait zowat altijd rond de 100C (zonder mijn extra fan) en dit zorgt voor een zeer warme case. De processor zit namelijk onder de plek waar je linkerpols zich bevind bij het typen.
Geen al te groot probleem maar dit voelt soms wel heel warm aan. (zou ook de grafische kaart kunnen zijn - die rond de 50C idlet - want ik verbrand me er niet aan...)
Dit ligt niet aan de laptop maar eerder aan het merk denk ik, mijn vorige HP had hetzelfde probleem. Tijdens de zomermaanden kan de laptop ook uit het niets uitvallen wegens oververhitting en slechte koeling.

Qua geluidsproductie valt het mee aangezien de koeling nooit te hard werkt. Als de koeling op z'n hardst draait is het wel best luid, maar anders niet. Ik heb echter geen dB-meter om mee te testen.

Mobiliteit en accuduur
De laptop weegt ongeveer 2 kilogram. Het is geen lichtgewicht maar is ook zeker niet te zwaar om in het dagelijkse leven mee te nemen. Als student ben je de vele boeken in je boekentas gewend, dus als je laptop een aantal van die boeken kan vervangen is dat een heel leuk idee. Ik heb 'm nu een schooljaar mee naar school gehad elke dag en ik ben geen krachtpatser, dus qua gewicht is de pc wel oke.
De batterij daarentegen viel wat tegen. Volgens reviews op internet en volgens de officiele specificaties kan de laptop 6, bijna 7 uur mee op batterij, mits je 'm in energiespaarmodus zet. Ik haal echter maximum 3 uur met wifi aan. Waarschijnlijk zijn de specs getest met echt lke functie uitgezet.
Bij m'n vorige laptop moest ik het echter doen met 10 minuutjes, dus ik was blij met elke verbetering.

Het oog wil ook wat
Als je de laptop voor de eerste keer ziet, en niet te veel van Macbooks kent zou je je wel eens kunnen vergissen van merk. Op het eerste zicht, zeker in dichtgeklapte toestand, ziet de laptop eruit als een Macbook. De kleur is zilvergrijs, zoals een Macbook, en ook het ronde HP logo in het midden van de laptop zal niet veel helpen.
Naar mijn mening is dat wel een compliment. Macbooks zijn mooie laptops dus HP heeft wel bij de juiste afgekeken.
De laptop is echter wel helemaal uit plastic gemaakt. Dit moet niet meteen een slecht iets zijn en komt volgens mij zelfs heel veel voor, maar na een maand elke schooldag heen en weer gesleurd te zijn heb ik al wel een scheurtje in het scharnier van m'n scherm.

Slotwoord
Ik heb gevonden wat ik bij m'n aankoop zocht: een laptop die ik elke dag mee naar school kon nemen (dus niet te zwaar en goede batterij) en met genoeg ramgeheugen om virtueel andere operating systems te draaien. De HP pavilion 15 Exclusive (zoals hij in de winkel noemde, geen idee waarom) is een perfecte laptop voor huis-tuin-keuken gebruik, en zelfs voor de persoon die zo af en toe eens gamet.

Heb jij ook een HP Pavilion 15-n056ed?

Volgens mij is het verstandig deze laptop weer in te leveren want een CPU van meer dan 100 oC is niet goed. Er zit ongetwijfeld garantie op ... In de review zou ik het in elk geval bij de minpunten vermelden...