Lenovo Yoga 2 13-00447 Review

emmerx 5 augustus 2014, laatste update op 17 november 2014, 4.307 views

Lenovo Yoga 2 13-00447

De Yoga 2 13 is een fantastisch concept: laptop en tablet. Werkt erg fijn als laptop en lezen in tablet modus is super. Zorg dat je een versie hebt met de Intel 7260AC kaart, dus BIOS versie 96CN23WW(V1.09). Controleer dat in de Windows Device Manager!

Pluspunten

• HD scherm 1920*1080 (i.p.v. 3200*1800)
  • Toetsenbord (minus spatiebalk), touch pad en back light
  • Extra bay voor M.2 SSD
  • Robuust
  • Redelijke prijs

Minpunten

• trage 500 GB HDD
  • spatiebalk
  • geluid blower bij laptop stand
  • white list voor hardware in BIOS ...
  • slechte Realtek RTL8723BE wifi card op N !!!!

De originele Yoga 13 leek mij de perfecte ultrabook: laptop en tablet in één!
Mijn Asus laptop ging kapot en ik wilde de Yoga graag proberen; helaas was die niet op tijd beschikbaar.
Daarom een Samsung series 5 535U3C gekocht, maar al snel klaar met het slechte toetsenbord, de beperkte 1366*768 resolutie, de trage AMD cpu en de zeer beperkte accuduur.
Daarom ben ik gaan kijken naar de Yoga 2 Pro met i5, goed toetsenbord (ook nog eens verlicht!) en het fantastische 3200*1800 scherm. Dat scherm bleek bij een test helaas een te hoge resolutie, want veel door mij gebruikte Windows applicaties kunnen nog niet goed schalen.
edit:
Onder Windows 8.1 is dat behoorlijk verbeterd, maar zodra je een extern scherm aansluit gaat de schaling helaas weer mis ....

De nieuwe Yoga 2 13 met HD scherm was voor mij de perfecte optie.
Het IPS 1920*1080 scherm geeft een fantastisch beeld qua kijkhoeken, contrast en helderheid, waardoor zelfs de erg kleine letters en iconen werkbaar blijven. Je hebt veel informatie op een relatief klein scherm.

De 5 mm HDD bleek wat traag, maar door een vrij M.2 slot is eenvoudig een SSD bij te plaatsen. In mijn geval een Crucial M500 240 GB. De fysieke installatie is erg eenvoudig: de laptop is eenvoudig open te maken. Ook het klonen van de partities ging gemakkelijk; hiervoor heb ik het gratis easeUS Back up en Partition Master gebruikt.
De WDC HDD heb ik losgekoppeld om het energiegebruik te optimaliseren; ik heb tot nu geen behoefte aan meer opslag gehad.

Ik gebruik de Yoga i.c.m. een USB3 docking station (HP 3005PR), zodat ik met 1 USB-aansluiting beschik over:
  • een extern scherm (1920*1200
  • een 1 Gb netwerk aansluiting
  • audio in en uit
  • meerdere USB poorten
Die ethernet aansluiting heb ik nodig omdat de geleverde wifi kaart waardeloos presteert.
De RTL8723BE is alleen 2,4 GHz en heeft veel problemen met verbinding maken met N op diverse routers. Vervangen van deze losse kaart zou eenvoudig moeten zijn, omdat de laptop zelf snel open te maken is.
Maar omdat mijn huidige BIOS (v1.05) geen betere Intel 7260AC toestaat, zal ik met deze problemen blijven zitten totdat Lenovo een nieuw BIOS beschikbaar stelt.

En nou net de Lenovo ondersteuning is het zwakste deel van de Yoga 'beleving', waardoor ik de 2 13 met een lagere BIOS versie dan 96CN23WW (V1.09) niet kan aanbevelen.
Vanaf deze versie wordt de Intel 7260AC ondersteund en meestal ook af fabriek geïnstalleerd.
Check dit dus voor je definitieve aankoop, of je de AC versie hebt !

~~~[edit 2014-10-05]
Sinds vandaag is er een BIOS update!
Beoordeling zou daarmee iets omhoog kunnen, maar.....

Helaas wordt de generieke Intel 7260AC van ¤ 30,- nog steeds niet ondersteund.
Je moet een speciale Lenovo versie (PN 20200617) van de Wifi-kaart kopen à 60,-

Lenovo 'Service' Center geeft aan dat de Yoga geen oude N-routers ondersteunt.
Lenovo schrijft voor welke routers een gebruiker kan/mag gebruiken, reden voor mij om de Yoga 2 13 te retourneren.

De nieuwere versie met 7260AC kaart zou van mij 4 sterren krijgen.

Meer detail ervaringen van mij en andere gebruikers:

Het Lenovo forum met veel handige tips:

~~~[edit 2014-11-14]
Yoga 2 13 vs Yoga2Pro

Omdat de Yoga2pro nu gedumpt wordt (de 3Pro komt er immers aan) heb ik geen Surface gekozen en ben ik toch weer gevallen voor het Yoga concept:
Ik heb een Yoga2Pro gekocht (versie 59419078 model 20266, niet de 00633) bij de aardige meneer van de BCC, nadat ik die een uur had mogen proberen.

De grootste verschillen (2 13 vs 2Pro):
De oude Y2Pro wordt gedumpt nu de nieuwe Y3Pro er is, de prijzen zullen ongetwijfeld nog verder dalen.

CPU i3 4010U 1,7 GHz vs i5 4210U 1.7 GHz
Ik dacht aan de i3 voldoende te hebben, maar de i5 met zijn 2,6 GHz turbo stand blijkt veel sneller voor mijn taken zoals audiobewerking, 3D modelling, Photoshop en Premiere.

Wifi RTL8723BE vs 7260N
Na alle ellende met de Realtek kaart, de Atheros 965x én een later ingebouwde 7260N in mijn Y213 verwachte ik niet al te veel van dezelfde 7260N single band in de Pro. Des te vreemder is dat de standaard 7260N met dezelfde drivers nu wel prima werkt op alle verschillende routers
Ik heb nog geen drop out gehad!
Er zit dus echt iets fout in de Yoga 2 13 en de problemen lagen niet aan mijn randapparatuur: routers, access points, Bluetooth muis en audio.
Vandaag heb ik de Intel 7260AC dual band geplaatst die ik nog had liggen.
Werkt feilloos met driver versie 17.0.1.5

Display 1920*1080 vs 3200*1800
Hoewel ik eerder geen goed gevoel had bij het 3200 scherm vanwege de slechte schaalbaarheid in Windows8.1, het extra energiegebruik en de de geelverkleuring heb ik nu eens wat langer met het scherm gespeeld.
Onder Win8 is de halve resolutie 1600*900 met het 13"scherm prima bruikbaar i.c.m. mijn externe 1920*1200 24" monitor erboven: geen rare venster of muissprongen bij werken over beide schermen.
Mobiel gebruik ik de volledige resolutie, maar schaalt nog niet alles even goed. Nog even wachten op Win10 ...
Energiegebruik is met de nieuwe drivers (3960) enorm verbeterd, GPU is ook nog eens veel sneller geworden voor 3D applicaties.
Met het nieuwe BIOS (38) en Energy Manager is de geelverkleuring beter geworden, maar zeker nog aanwezig. Qua kleuren en helderheid is het Y2 13 scherm beter.

Storage 500GB HDD vs SSD 256GB
De slome 5400 rpm HDD van de Y213 heeft als bijzonderheid dat hij 5mm dik is en een zeer aparte SFF-connector gebruikt. Ook was het ding erg traag, zeker als je een SSD ge-/verwend bent.
De vervanger was een Crucial M500 240GB met m.2 aansluiting die de Yoga 2 13 een stuk prettiger maakte, maar nog steeds niet heel responsive.
De standaard Samsung 256GB SSD in de Y2P is ondanks de mSATA interface merkwaardig genoeg veel sneller. Helaas blijft het bij één enkele storage aansluiting voor de Y2P.

Stiller
Ondanks regelmatig schoonmaken van de ventilator begon de fan steeds vaker luidruchtig aanwezig te zijn. Zelfs als CPU nauwelijks belast werd. Ik hoopte dat 2 langzaam draaiende fans niet zoveel herrie zouden geven. Tot nu heb ik ze nog niet gehoord. Dus de fans zijn erg stil, of grijpen ze veel later in.
Of ze zijn stuk ...

Ergonomie
De dikke voorkant met het opstaande randje maakte het typen voor mij erg vervelend.
De Y2P is net wat dunner, de polssteun voelt fijner en het toetsenbord geeft net iets meer feedback.

Power button
Ik had vaak dat de laptop startte of afsloot als ik het droeg in 'portrait' of in mijn tas, omdat de knop precies in het midden zit en je daar dus je hand hebt bij het dragen.
Oplossing was toen het disablen van de knop; de knop op deze plek is nu veel fijner.

USB3 & micro-HDMI rechts vs links
Lijkt een klein verschil, maar ik had veel last van de uitstekende USB kabel van de portreplicator.
Werkt ineens veel fijner...

Deze versie is met het prijsverschil van iets meer dan 300,- dus echt een aanrader geworden.
Al blijf ik de RJ-45 en DisplayPort aansluitingen missen ...

Heb jij ook een Lenovo Yoga 2 13-00447?

Ik heb de nieuwste BIOS update er op gezet, v1.11. Ondersteunt deze bios versie wel een Intel kaart (bijv. 7260AC)? Of moet je nog steeds de whitelisted versie Intel versie daarvoor hebben?
Helaas nog niet, maar er lijkt een oplossing te komen.
Volg voor vorderingen op dit gebied.het Yoga 2 13 topic hier op GoT
of
Hi,

Is het probleem met Wifi inmiddels opgelost? Ik heb recent de Yoga 2 gekocht en wil graag een nieuw Wifi kaartje inbouwen. (Ook ivm AC..)

Kan ik inmiddels wel alle kaartjes er in prikken of zijn er nog steeds restricties?

Cheers!
Nee.
Je zit nog steeds vast aan de dure Lenovo versie van de 7260AC
(PN 20200617)
Waar merk je dan vooral aan dat het slecht kan verbinden met het internet ? Gewoon de verbinding zelf dat het niks kan pakken of met het laden van webpagina's ? En hoe is de tablet mode ? is het lekker in de hand en niet al te zwaar ?. Ik ga zelf studeren en zoek een mooie 2-1 laptop die ik makkelijk kan meenemen en een goeie accuduur is en snel opstart etc.
Wifi problemen:
geen 5 GHz,
soms geen netwerk kunnen vinden (vooral N is onbetrouwbaar, B en G gaan wel),
soms wel en dan ineens sessies afkappen,
sommige websites niet kunnen openen etc etc etc ...
ik wil dus graag zo'n Intel 7260 AC kaartje als oplossing en dat kan sinds de BIOS update van gisteren.

Yoga 2 13 is wel wat zwaar als tablet.
Gebruik dat eigenlijk heel zelden. Wel vaak 300 graden gedraaid, dan steunt de Yoga op het toetsenbord.
Hi,

een klein vraagje. Heb zelf ook deze laptop en loop ook tegen het bekende wifi probleem aan. Ik kan alleen de Lenovo versie van de 7260AC kaart niet vinden. Heb je hier toevallig een linkje van? alvast bedankt.
Heb deze laptop ook op het oog.

Kan je iets vertellen over de behuizing?
Is dit een aluminium of plastic?
Voelt deze gelijkwaardig aan de Lenovo yoga1 bijv.?