Specificaties 21,5" @ 1920x1080 (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

BenQ GL2250HM Zwart Review

Rinkuyuu 4 augustus 2014, 2.822 views

BenQ GL2250HM Zwart

Goedkope monitor met een zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding. Scherp beeld, heldere kleuren, enorm fel, een hdmi ingang, ingebouwde speakers, maar daar tegenover staat de iets mindere bouwkwaliteit, lichte verkleuringen met kijkhoek en wat andere kleine minpuntjes. Maar wat mij betreft wegen de pluspunten veel zwaarder, het is een prima ding!

Pluspunten

• Geen backlight bleeding
  • Goed scherp beeld
  • Mooie kleuren voor een monitor in deze prijsklasse
  • Hdmi ingang (!)
  • Ingebouwde speakertjes

Minpunten

• Voet een beetje wiebelig
  • Klein kleurverschil aan onder en bovenkant scherm
  • Redelijke kijkhoeken, maar verkleurt onder sommige hoeken lichtjes
  • Trekt veel stof aan op randen
  • Power knop aan zijkant ( voor dual monitor opstelling )

Ik was heel prettig verrast over de prijs/kwaliteitverhouding van deze monitor. Ben zeker geen pro, maar ik zocht al een tijdje een set nieuwe monitoren voor naast mijn laptop, en heb er een hoop door moeten verkopen omdat ze niet waren wat ik dacht... ( waren wel iets oudere modellen )

Deze monitor was echt goedkoop, full hd en had, wat ik nog wel het belangrijkste vond, een hdmi aansluiting! In de verpakking zaten een aantal boekjes, een cd met een handleiding, en een VGA kabel die al aan het scherm vastgeschroefd zat. Deze heb ik er afgehaald en vervangen door een betere, want de kwaliteit van de kabel was echt heel erg slecht, nu is mijn beeld een stuk scherper.

Het scherm is een TFT scherm met Edge LED verlichting, helaas geen IPS, maar dat was te verwachten voor deze prijs. Desalniettemin waren de kleuren naar mijn idee erg goed, het beeld kan behoorlijk fel, is scherp ( zeker met hdmi ) en heeft volgens de doos maar 2ms input lag ( wel met een speciale modus, anders is het volgens mij 5ms ) .
Ik heb nog geen ghosting gemerkt, en de reactiesnelheid lijkt prima in orde.
De kijkhoeken zijn niet geweldig, en wat ik merkte is dat er een klein verschil zat in de kleuren onder en bovenaan het scherm. Ook met dual monitor is er een altijd iets geler, en de andere iets witter, omdat je er nooit echt recht voor zit.
Niet onoverkomelijk en echt minimaal, maar misschien wel een nadeel voor de elites.

In het menu zijn de meeste opties te vinden die je verwacht, kleurtemperatuur, scherpte, gamma, contrast, brightness, settings voor RGB range voor HDMI, verschillende schermmodes zoals gaming, cinema, web, eco ( standaard is wel echt duidelijk het beste ), en AMA, hoewel ik niet echt weet wat dit doet..
Ook zit er een "anti flicker" functie in, ik moet zeggen dat ik hier echt niets van merk, ook bij oudere lcd schermen had ik er geen last van

De bouwkwaliteit is iets aan de mindere kant.
De voet en voetplaat zaten los in de doos en moesten nog in elkaar geklikt worden. In de handleiding las ik dat bij de 27inch modellen schroeven bijgeleverd zaten voor extra stevigheid, maar niet bij deze versie.
Opzich houdt het zich prima, alleen op mijn licht wiebelige bureau willen de monitoren nogal eens meewiebelen als ik aan het typen ben.
Misschien dat het mogelijk is er alsnog bijpassende schroefjes voor de vinden, en ze zelf te verstevigen, maar het is niet heel erg nodig. Ze zijn ook behoorlijk licht, dus een heel groot probleem zal het niet zijn.

De speakertjes doen wat ze moeten doen, maar de kwaliteit is niet heel goed. Ze vervormen niet, maar het is echt minimaal geluid. Wel handig is dat je kunt kiezen voor externe input via een 3,5 mm jack, of audio via HDMI. Met het volume zit het wel goed, maar ik denk niet dat je ze graag heel hard zet..

De overige kleine puntjes die mij licht irriteerden waren dat alle knoppen aan de zijkant zitten, dus met een dual of triple monitor opstelling zijn ze lastig uit en aan te zetten tenzij je ze een stuk draait.
De randen van het scherm en de voet trekken enorm veel stof aan, het is de "glossy piano black" finish dus al het stof valt nog eens extra op.

Maar wat mij betreft wegen de voordelen op tegen de nadelen, het is een mooie monitor voor een mooie prijs, maar ook voor bijvoorbeeld je console met hdmi is dit een mooi scherm om op te gamen!

Heb jij ook een BenQ GL2250HM Zwart?