Jiayu G4 High Edition Wit, Zwart Review

ngnl 4 augustus 2014, laatste update op 13 augustus 2014, 705 views

Jiayu G4 High Edition Wit, Zwart

Jiaya G4S Deze telefoon is door zijn true octacore en 2gb rom zeer prettig qua gebruikerservaring. De bouwkwaliteit lijkt en voelt zeer degelijk, of één en ander ook zo intern is zal blijken in de toekomst. Nu heb ik een prima dual-sim telefoon met een hoge bang4buck waarde.

Pluspunten

• 3000mah accu
  • MTK6592 true octa core CPU
  • Mali 450 GPU
  • Corning Retina Gorilla Glass 2
  • Dual sim
  • 312 PPI scherm
  • Goede en luide speaker
  • Prijs - kwaliteitsverhouding
  • NL taal beschikbaar
  • Antutu 27.332 / Citadel 61.2 FPS
  • Bang4Buck (137,- euro)
  • Root standaard beschikbaar via instellingen

Minpunten

• Android 4.2.2 (4.4 beta is beschikbaar)
  • Standaard chinees toetsenbord
  • 13M rear camera mist detail
  • Geen 4G (geen issue voor mij)
  • Herkenning telefoonnummers met of zonder landcode

Komende van een Jiayu G3 werd het langzaam aan tijd voor een nieuwe telefoon.
De grote accu van de G3 is voor mij een zeer belangrijke feature wat ik ook in een nieuwe telefoon zoek.
Uiteindelijk ben ik voor de Jiayu G4S gegaan.

Kenmerken:

* CPU MTK6592 8-core op 1.7Ghz
* GPU Mali 450
* Ram 2 Gb
* Rom 16Gb (ca. 9Gb effectief)
* Android 4.2.2 / build G4S 20140609-211642
* Bluetooth 2.0
* Afmeting 133 x 65 x 10mm
* 10 punts multi-touch

Bang4Buck

Prijstechnisch heb ik de G4S voor een kleine 140,- euro weten te bemachtigen wat ten opzichte van de geleverde prestaties voor een zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding zorgt.

Tweaking

De telefoon moet bij binnenkomst nog wel een beetje getweaked worden om deze gebruiksklaar te maken. Maar dit is niet een al te grote uitdaging voor de gemiddelde tweaker hier. Mijn aanpassingen betreffen:

* Taal instellen op Nederlands
* Chinees toetsenbord vervangen met QWERTY uit de Play store (Kii in mijn geval ivm NL woordenboek)
* Chinese meuk uitschakelen en/of verwijderen
* Root inschakelen via de instellingen
* GPS pool op europa instellen mbv FasterGPS icm root (resultaat is zeer goed bij mij)
* Andere launcher (Nemus) ivm kleine gebruiksgemakken

En voilá, de G4S is klaar voor gebruik.

Dagelijks gebruik:

Met ongeveer 160 gram is de telefoon niet de lichtste maar persoonlijk stoort mij dit niet. Dat het gewicht ten dele komt door de 3000 mAh accu is bekend en dat heb ik er graag voor over.
Met een standby tijd van 2+ dagen bij redelijk gebruik (geen gamen, wel dual sim en 24/7 wifi of 3G) is de G4S positief opvallend.
De ervaring qua soepelheid is goed, hierin kun je wel merken dat er altijd wel een core beschikbaar is.
Opvallend is dat de spraak door de speaker goed en vooral zeer luid is. Zo sterk ben ik tot op heden nog niet tegen gekomen.

Nadelen

Al mijn telefoonnummers heb ik inclusief landcode (+31) opgeslagen. Als ik gebeld wordt door iemand, bekend in mijn contactenlijst, waarbij het nummer zonder landcode wordt doorgegeven dan krijg ik enkel het nummer en niet de naam te zien van de beller. De telefoon kan deze koppeling niet maken. Op het www stelt men voor om de contacten geheel te verwijderen en dan opnieuw synchroniseren maar helaas heeft dit voor mij geen positief resultaat...
De camera mist naar mijn smaak te veel detail. Maar met de app 'A Better Camera' is er wel een betere resultaat te behalen. (met dank aan ..Christiaan.. via comments)

Cijfertjes:

Mochten er andere testen gewenst zijn dan graag een comment achterlaten.

Antutu 27.332
Epic Citadel 61,1 FPS

Links:

Fabrikant informatie http://www.ejiayu.com/en/Product-7.html

Heb jij ook een Jiayu G4 High Edition Wit, Zwart?

Een min voor Camera viel mij op. Ik maak foto's met A Better Camera en die app doet zijn naam eer aan.
Hieronder een foto die ik gemaakt heb met mijn G4S:

Hoewel de foto's inderdaad meer detail krijgen blijft de afbeelding een soort van 'film grain' houden wanneer vergroot.

Hieronder een foto geschoten met ABC

Al heb ik nog niet in de instellingen van de app gekeken of er wat te verbeteren valt.
Misschien ben ik ook gewoon te kritisch aangezien ik normaliter met een DSLR schiet.

update:
Na inspectie van jou foto blijkt het gemis van detail inherent aan de camera te zijn.
Wel een top app!

[Reactie gewijzigd door ngnl op 13 augustus 2014 09:43]

Ik heb mijn Jiayu G4S nu 2,5 maand en was er zeer tevreden over. De afgelopen week vertoont mijn schermontgrendeling echter kuren. Hij reageert niet of héél traag wanneer op op de ontgrendelknop druk, zodat ik gemiddeld 10x moet drukken, voordat de telefoon ontgrendeld is. Daarna is hij even heel traag. Heb je hier toevallig al meer over gehoord? En wat zou ik eraan kunnen doen?
Als je de hardwareknop bedoeld welke bovenop het toestel zit, dan kun je ook via de volumetoetsen het scherm aan doen.

Als je het softwarematige gedeelte bedoeld dan kun je ook voor een andere vergrendeling kiezen.
Menu - Beveiliging - Schermbeveiliging
Hierin kun je bijvoorbeeld ook kiezen om deze geheel uit te schakelen.

Tot slot kun je ook nog de telefoon opnieuw installeren. Onder 'backup maken en opnieuw instellen'

Probeer het eens en wellicht dat je zo kan uitvinden of het hardwarematig is, dus het touchscreen defect, maar dan zou je mijnsinziens altijd last moeten hebben. Of dat het probleem softwarematig is.

Hoor het graag even.
Bedankt voor je reactie! Heb je tips meteen geprobeerd, maar het gaat helaas nog niet beter.

Het gaat bij mij om de knop rechts aan de zijkant. Ik heb de vergrendeling inderdaad uitgezet, maar dan gaat de telefoon alsnog na een aantal minuten op slaapstand en het lukt me dan bijna niet om deze uit te krijgen en mijn telefoon weer aan (omdat de knop rechts aan de zijkant niet reageert, lijkt het). Als hij dan uiteindelijk van de schermbeveiliging af is, duurt het even een paar seconden voor ik iets kan doen op mijn telefoon.

Heb de telefoon opnieuw geïnstalleerd, maar dan doet hij het nog steeds. Hij lijkt ook heel langzaam te worden. Als mijn telefoon opstart en het witte Jiayu logo komt in beeld, gevolgd door het groende logo, dan blijft het scherm halverwege het maken van het groene logo (met al die kleine tekentjes) even vast hangen.

Voor de rest doet de telefoon het prima, als ik eenmaal bezig ben op mijn telefoon is er niets aan de hand qua touchscreen of qua snelheid.

Bedankt!
Recentelijk heb ik via de Jiayu.es app Android 4.4.2 erop gezet.
Zeer eenvoudig te doen. Uitleg op aanvraag.

Misschien dat je hiermee je probleem kan oplossen.
Wel even een heads up, de GPS is bij mij onder KitKat zwaar bagger geworden.
Dus als dit een probleem opleverd, NIET upgraden