Bekijk alle uitvoeringen

LG G3 16GB Zwart Review

David MulderTestpanel 4 augustus 2014, laatste update op 4 augustus 2014, 487 views

LG G3 16GB Zwart (Testpanel)

De LG G3 is een goeie smartphone voor een dure prijs. De erg hoge resolutie beperkt de rest van de hardware, maar kent wel sommige potentie volle toepassingen... mocht je die nooit gebruiken dan kun je liever een telefoon vinden met een lagere resolutie.

Pluspunten

• Nep metalen achterkant is mooi
  • Camera werkt zoals je zou mogen verwachten
  • Hardware is krachtig genoeg om resolutie aan te kunnen
  • Alle sensoren en hardware componenten lijken prima te werken.

Minpunten

• Slechte prijs/kwaliteitverhouding
  • Slechte batterijduur en relatief lagere performance door hoge resolutie
  • Nep metalen achterkant voelt vreemd door nepheid
  • Skinning van LG blijft slecht

Ongeveer twee weken geleden kwam de mail me onder ogen dat ik een LG G3 had gewonnen. Dat kwam me prima uit want niet al te lang geleden was m’n Zopo ZP998 een stille dood gestorven en was ik geforceerd aan een smartphone-loos leven weer gewent te raken. Hoe dan ook, de LG G3. Een smartphone die zich vooral typeerd door z’n verbazingwekkend hoge resolutie. Verbazingwekkend? Inderdaad, want de vraag is maar waarom LG besloten heeft een dergelijke resolutie - 2560x1440 pixels - in een 5.5” scherm te stoppen.

Alvorens we in de echte review duiken, twee kleine puntjes. Ten eerste, net zoals in m’n review van de ZP998 zijn er al genoeg algemene reviews en zal ik me in deze review probeen te differentieren van de rest van de reviews door te focusen op de zaken die of onderbelicht zijn in andere reviews of waar ik een unieke kijk op kan geven. Vanwege de regels van de wedstrijd moet ik deze reviews ook de rest van de punten behandelen, maar die zal ik tot het minimum beperken. Ten tweede, ik zit momenteel op een vakantie locatie in de bossen in midden europa (hier dus, aanrader trouwens). En alhoewel er internet is, het gaat nu even niet lukken om allemaal fotos enzo up te loaden, want het internet klopt er om de haverklap voor eventjes uit waardoor grotere bestanden uploaden gewoon niet lukt. Sowieso zit ik wat krap in de tijd, dus erg goed mogelijk dat ik deze review nog veel verder uitbreid ergens begin September.

Scherm: The holy grail for Android VR?

“Heeft de resolutie nut dus?”, dat is de hamvraag die deze telefoon definieert. Zoals sommige van jullie zullen weten ben ik actief op het gebied van VR en daar weten we ons wel raad met high density schermen. Meer dan raad zelfs om het zo maar uit te drukken. Wat leek dus de ultieme test om de telefoon aan te onderwerpen? Google Cardboard. Voor iedereen die er nog nooit van heeft gehoord: Dat is Google’s poging van een dikke maand terug om VR een extra boost te geven op Android. Je stopt je mobieltje een een kartonnen constructie inclusief lenzen en je hebt een eenvoudige VR bril (denk Oculus Rift) voor 1/10 van het bedrag. In theorie hebben telefoons zowel de sensoren en resolutie om goed te werken, maar hoe werkt het in de praktijk?
Google Cardboard kwam dus aan, na een kleine 10 minuten knutselen uitgevogeld hoe hem in elkaar te zetten en de G3 erin gezet... En jammer genoeg moet ik zeggen dat ondanks z’n hoge resolutie zelfs daar het scherm niet echt kan uitblinken. De afstand tussen de pixels is relatief groot en de refresh rate is ook niet om je U te zeggen. Ik heb geen tooling tot m’n beschikking om het allemaal precies te meten, maar de conclusie is uiteindelijk simpelweg dat het allemaal niet goed genoeg is. Volledig in de stijl van de officiele focus van deze review, sport kijken en vastleggen, heb ik dus niet alleen naar pure VR oplossingen gekeken, maar ook een serie sport events gekeken via de Google cardboard youtube interface. Daar kwam het scherm al relatief meer tot z’n recht, vooral als je ergens lenzen kunt vinden die net een tikkeltje lagere FOV geven. Een echte aanrader?

Featureset: Android++... of toch niet?

LG heeft erg z’n best gedaan van alles en nog wat toe te voegen aan Android en blijkbaar is het allemaal al een stuk rustiger en beperkter dan in voorgaande versies van de LG skin. Niettemin moet ik eerlijk toegeven dat ik me mateloos heb geirriteerd op het begin. Ik heb geen flauw idee wat die designers van LG hebben gedronken toen ze dit hebben uitgedacht, maar praktisch niks is consequent doorgevoerd. Noodzakelijk marges zijn vergeten, sommige icoontjes zijn in cirkels veranderd, maar andere zijn rustig als vierkantjes gelaten... maar wel in een LG re-skin... en ga zo maar door.
Nu, gelukkig hebben we het hier over android en is er veel te fixen. De launcher heb ik direct vervangen door de (nu makkelijk publieke) Google Now launcher van Google. De icoontjes waren wat groot, maar werkte verder prima. In het applicatie overzicht kun je met 2 vingers inzoomen wat je een min of meer native android overzicht van apps krijgt waar je niet eeuwen moet staren naar waar je 1 na laatste app is gebleven en als je in de instellingen wat rondneust kun je van alles minstens zo goed krijgen als op native Android en hier en daar zelfs beter en leuker. Vooral op het vlak van het lockscreen heb je een aantal mooie toevoegingen. Ten eerste is er een double tap to boot screen feature (<3) en ten tweede heeft LG absoluut het mooiste swipe to unlock screen gemaakt wat ik ooit heb gezien. Pure hulde. Maakt het alle andere gebrekken van de skin goed? Nee, maar is niettemin wel zo leuk.

En dan om nog een wat angsten van potentiele kopers weg te nemen. Ik heb niet het idee dat de skin veel overhead aan android toevoegd dus wat dat betreft hoef je je geen zorgen te maken. De telefoon is erg stabiel en ik heb niet meer crashes meegemaakt dan ik standaard zou verwachten. Ik had verwacht dat de G3 bekend genoeg is dat apps standaard ertegen getest zouden worden, maar jammer genoeg is dat niet het geval, dus je hebt nog steeds wel een hele lading van cashes die je tegen zult komen, maar door de architectuur en snelheid van de G3 heb je daar nauwlijks last van.

De camera
De camera word vooral op de kaart gezet door LG voor z’n extreem snelle niet op software gebaseerde autofocus. Nu is dat allemaal leuk en wel, maar uiteindelijk gaat het vooral om de camera zelf. Afgelopen weekend heb ik hem de Slowaakse heuvels (of zoals wij Nederlanders dat noemen: bergen) in meegenomen om de camera eens goed te testen tijdens het hiken/bergsport. Nu, de camera werkt prima, hij start snel genoeg op en over het algemeen maakt hij fotos redelijk snel. Is het iets om naar huis over te schijven vergeleken met de camera van de veel goedkopere Zopo ZP998 (14MP... maar dat zegt weinig)? Ben bang eigenlijk van niet. Hij lijkt net iets beter te werken en er zitten een paar leuke modussen in de camera app, maar uiteindelijk zijn de fotos van dezelfde kwaliteit. Betekend dat dat je slechte fotos krijgt? Nee, absoluut niet. Met de Zopo ZP998 was ik prima tevreden en als ik morgen ochtend vroeg vertrek op een 5 daagse hike zal ik zeker nog veel fotos maken met m’n telefoon. En om nog even terug te komen op die laser focus... hij lijkt alleen te werken als je de camera wilt laten focusen op wat exact in het midden is in auto modus... iets waar ik persoonlijk niet veel gebruik van maak (ik klik graag op het deel van het scherm dat ik scherp wil hebben). Wel kan ik me goed voorstellen dat het erg fijn werkt voor andere mensen die minder met diepte in hun fotos spelen. Graag had ik nog wat leuke foto’s hier bijgevoegd en mogelijk zal ik me herinneren dat over een week te doen, maar voor het moment zul je het hier maar op moeten houden.

Kort: Bereik
Heel toevallig - dat heb ik standaard namelijk niet - heb ik een week gebruik kunnen maken van 4G. Dat zit niet op chinese smartphones en ik moet zeggen: wat een geweldige techniek is dat. Ik heb geen vergelijking materiaal, maar het enige wat ik kan zeggen is dat het erg goed op deze telefoon werkte en ik absoluut onder de indruk was. Het was zelfs zo snel dat ik het verschil tussen wifi en 4G niet opmerkte wat soms wat lastig was (Llama dus maar zo ingesteld dat als ik zelfs maa in de buurt van m’n wifi netwerken kwam hij 4G uit deed), maar wel zo indrukkend.

Kort: Accuduur
Laten we eerlijk wezen. Het is gewoon slecht. Ik kan nu wel aan komen zetten met grafiekjes of testen of wat dan ook, maar de praktijk was gewoon dat ik net een keertje te vaak moest vaststellen dat hij het einde van een dag niet haalde. En dan heb ik het niet over de eerste “I got a new phone”-dagen, maar ook gewoon normale drukke dagen. Het is ook simpel te verklaren, LG heeft een 1440p scherm erin gegooid en dat kost nou eenmaal veel kracht, zowel om de renderen als om te tonen.

Kort: Design, bouwkwaliteit en afwerking
Laten we beginnen met iets extreem positiefs wat me toch wel erg heeft verrast. De audio en lock knoppen midden aan de achterkant werken prima als niet zelfs beter dan de standaard knoppen aan de zijkant. Ze zijn goed te bereiken met de vingers van beide handen en je vind de knop sneller dan op een normaal mobieltje. Nu hoef je hem in principe niet al te vaak te vinden vanwege de double tap functie, maar niettemin werkt het fijn. Ook de rest van de telefoon zit goed in elkaar en is erg netjes afgewerkt. De nep metalen achterkant blijft soms een beetje vreemd aanvoelen, maar is op z’n minst erg mooi.

Circle cover & dock
Korte toevoeging aan de review: If you have money burning in your pocket buy the circle cover inclusief wireless charing dock. Smart covers zijn absolute aanraders en wireless charging klinkt ook als een handige toevoeging. Jammer genoeg kost dat nu samen meer dan 70 euro, maar had dat in de prijs inbegrepen hebben gezeten dan had dit een erg goed mobieltje kunnen zijn geweest.

Prijs & Conclusie
En dan komen we bij de prijs uit. Toen ik hem kreeg kostte die nog boven de 500 euro minimaal, maar ondertussen is hij al afgezakt naar de 450. Dat maakt hem rond de 150 euro duurder dan een volledig legaal geimporteerde ZP998. Is hij dat geld waard? Het voordeel is een goeie garantie afhandeling, grotere kans op een update naar android L , 4G en een betrouwbaardere GPS. Aan de andere kant heb je dus geen dual sim, slechte batterij, slechte skin en belachlijk (!) dure ‘smart cover’ (of in LG termen, circle cover). Zou ik hem dus aan iemand aanraden voor de huidige prijzen? Niet echt nee. 1080p is eigenlijk al meer dan je op een mobieltje nodig hebt en met een lagere resolutie kan je een stuk meer genieten van de kracht van de processor (erg indrukwekkend vanuit technisch oogpunt dat hij deze resolutie toch wel min of meer bijhoudt). Je krijgt dus een telefoon die erg duur is, goed werkt, maar op geen enkel praktisch vlak uitblinkt.

Heb jij ook een LG G3 16GB Zwart?

Allereerst, bedankt voor je kritische review: Die zien we niet genoeg, want vaak is het meer pronken en aanbidden van de nieuwste smartphone dan kritisch zijn.

Heel erg raar naar mijn mening dat je echt tegenovergestelde bevindingen hebt van andere reviews op bepaalde punten. Je praat over een verbazingwekkend aantal crashes, slechte accu en vervelende software. Dat zie ik weinig terugkomen in andere reviews. De batterij is beter dan de G2 die ik momenteel heb en die vind ik meer dan prima, crashes kan ik niet beoordelen en tot nu toe werd de LG G3 geprezen voor de vooruitgang vanuit de huidige software van de LG G2. En die bevalt mij super goed! Fijne extra tools die voor de één rotzooi zijn en voor de ander goud, maar dat blijft subjectief.

Je vergelijkt het toestel met een Zopo toestel. Dit is natuurlijk een over het algemeen chinees toestel en deze geven vaker betere bang-for-buck. Daar ben ik het totaal mee eens. Wel moet je rekening houden met het feit dat er de beste hardware in de LG zit en deze Zopo deze simpelweg niet heeft. Dat verklaart het prijsverschil. Ik vind 150 euro voor "de beste performance", 4G, GPS, Garantie, compact design, nieuwste hardware, etc. niet belachelijk. Vergelijk het met de oudere HTC M8 of de Samsung Galaxy S5 vind ik dit nog belachelijker voor 50 euro meer, voor minder.

Dus om inhoudelijk te reageren, begrijp ik veel van jou punten en ook waar ze vandaan komen. Het toestel zou nog veel beter kunnen zijn met eventuele kleinere verbeteringen, de puntjes op de i zetten. Maar waarschijnlijk zal dat nog wel met software gebeuren, hoop ik!
verbazingwekkend aantal crashes
In m'n review zeg ik toch echt dat "De telefoon is erg stabiel en ik heb niet meer crashes meegemaakt dan ik standaard zou verwachten." . Niettemin heeft skype een bug waardoor die niet helemaal lekker draait en zo zijn er meer apps.
slechte accu
Naja, wat is slecht? Ik reken alles waar een smartphone het einde van de dag niet haalt bij gemiddeld intensief gebruik slecht.
software
Ik reken dus sowieso vanuit native android. Iedere afwijking daarvan is een bewuste keuze. Asus bijvoorbeeld weet dingen toe te voegen zonder af te wijken. LG aan de andere kant heeft nog steeds hier en daar erg kromme afwijkingen.
beste hardware in de LG zit en deze Zopo deze simpelweg niet heeft
Op papier: ja, praktisch: nee. Hoezo? Omdat al die extra hardware verspild word aan het renderen van onzichtbare pixels. En daarbovenop komt dat hij dus wel een flink aantal dingen mist die je wel met de ZP998 krijgt.

Maar goed, ik heb in de review zowel opgesomt op welk vlak de G3 beter en slechter is dan de ZP998. Ze hebben beide hun sterke kanten en alles wat ik kan zeggen is dat ik de ZP998 aan iedereen zou aanraden boven de LG G3 voor de huidige prijzen (en dan hebben we het nog niet eens gehad over de illegale import van chinese toestellen die nog populairder is).