LG G3 16GB Zwart Review

EStegTestpanel 3 augustus 2014, laatste update op 9 augustus 2014, 195 views

LG G3 16GB Zwart (Testpanel)

De LG G3 is een geweldige telefoon, waarbij de software hem een klein beetje in de steek laat, naar mijn gevoel. Met name de launcher doet geen eer aan de indrukwekkende hardware, waarbij ik hoop dat LG de software nog verder verbetert zodat het predikaat uitstekend van toepassing is.

Pluspunten

• Innovatief scherm
  • Prima accuduur
  • Geweldig design
  • Goede camera

Minpunten

• Problemen met stabiliteit
  • Snelheid launcher viel tegen

De LG G3 heeft vanaf het moment dat ik de aankondiging op Tweakers langs zag komen, mijn aandacht getrokken. Ik was nog maar kort in het bezit van een Nexus 5 en was ontzettend benieuwd naar met name het scherm met die ontzettend hoge resolutie. Had ik toch te vroeg besloten om te kiezen voor de Nexus 5? Het eeuwige, knagende dilemma...
Een paar weken geleden kreeg ik een mailtje van Tweakers, waarin stond dat ik één van de gelukkigen was om de LG G3 onder handen te nemen. Mijn N5 werd dus gewisseld, en moest vanaf de zijlijn toekijken hoe de G3 de sporen kreeg. Mijn ervaringen, met als referentie dus de N5, hieronder.

Featureset
Zoals het een topmodel betaamt, is de G3 volgehangen met allerlei onderscheidende features, waarbij je soms kunt twisten over het nut. Veel ervan komen hieronder aan bod, twee dingen die ik op prijs stelde:

IR-zender
Leuke gimmick, werkt prima, zou helemaal geweldig zijn als er een soort Harmony achtige database achter zou zitten met optie voor macro's.

Micro SD slot
Prijzenswaardig dat LG er een in het gestopt en niet dwingt tot een exorbitant dure upgrade voor extra opslag.

Bereik
Kan ik kort over zijn: ik heb geen enkel verschil gemerkt tussen de N5 en de G3, voor wat betreft wifi en 4G bereik. De Speedtest app laat wel een klein (ca. 4%), maar consequent voordeel zien van de N5 t.o.v. de G3, maar daar is bij dagelijks gebruik dus weinig tot niets van te merken.

Accuduur
Eén van de grote voordelen van de G3 ten opzichte van sommige concurrenten is de aanwezigheid van een verwisselbare accu. Natuurlijk biedt het de mogelijkheid om de accu te verwisselen tijdens een reis of een lange werkdag, maar vooral de mogelijkheid om een nieuwe accu te plaatsen als de meegeleverde na verloop van tijd minder begint te presteren, zou voor mij een belangrijk argument zijn om voor de G3 te kiezen.

Wat de meegeleverde accu betreft: deze heeft een capaciteit van 3000 mAh. Ik was bang dat het QHD scherm een flinke wissel zou trekken op de accuduur, maar gelukkig bleek dat - in mijn geval althans - ontzettend mee te vallen. Bij gelijk gebruik, had ik vergeleken met mijn N5 aan het einde van de dag consequent meer accu-"reserve" over.

Gebruiksgemak
Dankzij mijn lange vingers kan ik het toestel nog nèt met een hand bedienen. Hier en daar zijn slimme opties op het bedienen nog iets makkelijker te maken, zoals de dialer waar de cijfertoetsen optioneel iets meer aan de linker- of rechterkant weergegeven worden zodat ze makkelijker bereikbaar zijn.

De achterkant biedt voldoende grip, de karakteristieke knoppen midden achterop het toestel zijn logisch geplaatst en ook op de tast goed te onderscheiden. Nadeel van deze plaatsing is dat de volumetoetsen niet bereikbaar zijn als de telefoon plat op tafel ligt, bijvoorbeeld bij het kijken van video's. Dankzij de "knock-code" is de telefoon gelukkig wel te ontwaken als hij op tafel ligt.

Scherm
Tsja. Ik vind het een fantastische prestatie om een 4K scherm in een telefoon te lepelen. Maar heeft het nut? De interface van Android, webbrowsen: ik heb daarin geen verschil kunnen ontdekken, behalve dat de helderheid duidelijk achterblijft bij de N5.

Heb voor de review wat 4K-video's gedownload om te kijken of de telefoon er überhaupt mee overweg kon en of ik verschil kon merken tussen het scherm van de G3 en van de N5. En, eerlijk is eerlijk, de G3 laat inderdaad meer details zien. Als dit verschil al zichtbaar is op een klein telefoonscherm, dan kan ik niet wachten totdat 4K TV's (en content!) ook voor in de huiskamer bereikbaar worden.
Op dit moment is het voordeel van het 4K scherm in ieder geval beperkt, omdat 4K-content nog zo dun gezaaid is.

Design
Over smaak valt niet te twisten, maar ik vind het design ontzettend goed gelukt. De bezels zijn smal, waardoor ik het toestel dankzij mijn lange vingers nog nèt met een hand kan bedienen. Het geborstelde uiterlijk van de accuklep ziet er goed uit, is ongevoelig voor vingerafdrukken en ligt goed in de hand.
Jammer is dat de speaker aan de achterzijde geplaatst is. Als het toestel op tafel ligt, doet dat de geluidskwaliteit geen goed.

Bouwkwaliteit en afwerking
Het toestel voelt stevig aan, naden en randen zijn goed afgewerkt en voelen niet scherp. Helaas was het batterijdeksel van het exemplaar dat ik ontving iets beschadigd aan de rand: een kleine uitkeping, dichtbij de plek waar je nagel het deksel loshaalt. Zoiets kan gebeuren natuurlijk, maar wel net jammer!

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Hier ligt wat mij betreft toch wel de achilleshiel van het toestel. Al te vaak had ik last van een hinderlijke hoeveelheid vertraging bij het opbouwen van het homescreen of de app drawer. Zelfs met maar een paar apps open moest na een druk op de home knop het hele scherm opnieuw opgebouwd worden. Hetzelfde geldt voor het openen van de app drawer, en swipen door de pagina's met apps. Het voelt traag en laggy.
Na het installeren van de Google Launcher die sinds kort in de Play store staat, had ik die vertragende problemen niet meer. Wellicht heeft LG toch geprobeerd om iets te veel functionaliteit in te bouwen, maar het gaat hier duidelijk ten koste van de gebruikerservaring.

Los daarvan is het drie keer voorgekomen dat ik het toestel wilde aanzetten, maar dat dat niet lukte: niet via de knock-code, niet via de knop op de achterkant. Alleen lang indrukken van de power-knop bood nog soelaas. In ca. twee weken tijd drie keer een vastloper is geen beste score als ik dat vergelijk met de N5.

Beeldkwaliteit opname
De camera is een verademing ten opzichte van die van de N5. De autofocus is snel, beelden zijn prima, macro-opnames lukken op een duidelijk kortere afstand. LG schermt met een aantal unieke functies, die ik even langs zal lopen.

Laser Auto Focus
Mooie theorie voor betere en snellere auto focus in met name donkere omstandigheden. Sommige momenten was ik erg onder de indruk van de snelle focus in de schemer, op andere momenten duurde het lang of sloeg het de plank helemaal mis. Of het nu aan de laser ligt of niet: feit blijft dat de auto focus veel een veel beter is dan die van de N5. Kudos voor LG!

Dual LED Flash
De flits heeft een flink bereik voor een LED. Excuus: dual LED. Werkt prima, niks te klagen, van een betere kleurreproductie - of extra flair zoals LG het zelf noemt - heb ik niets kunnen merken.

Touch & Shoot
Toch & Shoot zou moeten slaan op de lege interface. Eerlijk gezegd vind ik de interface juist afleiden en een beetje rommelig overkomen. Er zitten een paar heel aardige dingen in zoals het maken van een foto door het sluiten van je hand, dat werkt prima. Maar de standaard Android camera app zou ik meer met de door LG gebruikte term associëren.

Verbeterde selfie camera
Selfie-camera. Tsja. Interessant idee om om het beeld een lichtgekleurd kader te zetten, als ware het een verlichte make-up spiegel, wat contouren in het gezicht verzacht en een fonkel in je ogen geeft. Slim idee, ik weet niet of dit een vondst van LG is, maar ik kende het nog niet. De hogere resolutie zal vast welkom zijn voor de selfie makende medemens.

Afgezet tegen de topmodellen van de andere fabrikanten, doet LG het goed door de G3 iets scherper in de markt te zetten. Als ik echter kijk naar de alternatieven, niet in de minste plaats de N5 die ik nu heb, dan zou ik toch veel moeite hebben om dat extra bedrag uit te geven.

Heb jij ook een LG G3 16GB Zwart?