Specificaties 13,3" (2560x1440), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

HP Spectre 13-3000ed Review

Opinion 3 augustus 2014, laatste update op 29 augustus 2014, 928 views

HP Spectre 13-3000ed

De lage schermhelderheid en de opvallende ventilator zijn dingen waar je mee moet kunnen leven, maar daar staat veel tegenover. De laptop start snel op en voelt in het dagelijks gebruik erg rap. Je moet er niet mee willen gamen. Het beeldscherm is scherp en geeft mooi beeld.

Pluspunten

• Prachtige, stevige behuizing;
  • Laptop voelt erg rap en responsief;
  • Mooi en scherp beeldscherm;
  • Brede trackpad werkt prettig;
  • Gezien de hardware goed geprijsd.

Minpunten

• Lage schermhelderheid;
  • Ventilator slaat snel aan en heeft een hoge toon;
  • Laptop kan wamte niet voldoende kwijt.

Inhoudsopgave
Accuduur
Warmte en geluidsproductie
Specificaties
Versiebeheer

In deze uitgebreide review bespreek ik de HP Spectre 13 Ultrabook, om specifieker te zijn de uitvoering met typenummer 3000ed. Om een laptop een Ultrabook te mogen noemen, moet deze minimaal voldoen aan een lijst van eisen die door Intel (eigenaar van de merknaam) zijn opgelegd. Het idee hierachter is dat alle Ultrabooks minimaal een bepaald niveau van gebruikerservaring zullen bieden, waar de gebruiker van mag uitgaan bij de aanschaf. In deze review deel ik mijn ervaringen met deze laptop.

Unboxing en uiterlijk
De laptop komt in een handzame doos, waaraan de duidelijk kan zien dat het gaat om een HP Spectre 13 en dat dit een luxe product is.
In de doos zit het volgende:
- De HP Spectre 13;
- De 45W lader, geheel in stijl met de laptop;
- De nodige documentatieboekjes;
- Een poetsdoekje.

De Spectre 13 maakt direct indruk: de behuizing is praktisch geheel gemaakt van geborsteld aluminium en de behuizing is erg dun, het geeft een echt premium gevoel.
Zelf noemt HP de kleur truffelbruin, wat in de praktijk donkerbruin is maar soms lijkt er wel iets paarsachtig doorheen te zitten. Deze kleur zie je niet vaak en ik vind het er erg mooi uitzien.

Dat ziet er toch wel erg strak uit..

Aan de onderkant loopt de behuizing taps af, dus om de aansluitingen te fotograferen heb ik de laptop op zijn achterkant gelegd.
Aan de linkerkant van de laptop zitten de volgende aansluitingen (van links naar rechts):
- Aansluiting voor de adapter;
- Een klein status lampje voor de adapter (rood is opladen, wit is volledig opgeladen);
- HDMI aansluiting;
- Mini DisplayPort aansluiting;
- USB 3.0 poort.

Aan de rechterkant van de laptop zijn de volgende aansluitingen:
- Mini witte LED die knippert als de harde schijf wordt gelezen;
- Geheugenkaart lezer;
- Hoofdtelefoon/microfoon combo;
- USB 3.0 poort;
- Aansluiting voor beveiligingskabel.

Zelfs het ontwerp van de onderkant is fantastisch. De schroefjes zijn in dezelfde kleur als de behuizing afgewerkt. Je ziet hier een van de vier pootjes waar de laptop op staat en een stukje van de ventilator aan de onderkant. De pootjes zijn van een soort kunststof die van mij meer grip mogen hebben.

Hier zie je de achterkant, waar de scharnieren netjes zijn weggewerkt.

De Spectre 13 heeft een extra brede trackpad als bijzondere eigenschap. Voor een groot deel is deze glad, maar zowel aan de linker- als de rechterkant zijn wat stroeve vlakken waarmee de charm-functies van Windows 8 aangesproken kunnen worden. Als je eenmaal doorhebt hoe dit werkt, voegt het ook daadwerkelijk wat toe en de brede trackpad zit niet in de weg tijdens het typen. Een goede toevoeging wat mij betreft!

Toetsenbord
Het toetsenbord is lekker stevig. Als je de toetsen met enige kracht aanslaat veert het toetsenbord niet mee. De toetsaanslag is redelijk licht en de feedback is niet gigantisch duidelijk, maar gezien de dunne toetsen is dit logisch en ik vind de feedback wel absoluut voldoende.

Ondanks de beperkte afmetingen van de behuizing bestaat het toetsenbord uit toetsen van normale grootte. Om dit voor elkaar te krijgen hebben wel een aantal toetsen een dubbele functie gekregen. Om die dubbele functie aan te spreken, moet je de fn-toets ingedrukt houden. Zo hebben de pijltjes toetsen een dubbele functie voor de home, end, page up en page down toetsen en heeft de hele F-reeks een dubbele functie voor mediaknoppen.

Over het algemeen vind ik de dubbele functie een slimme oplossing, omdat de meest gebruikte toetsen standaard staan geselecteerd. Persoonlijk maak ik echter veel gebruik van de home en end knoppen en dan het is niet ideaal om daarvoor steeds de fn-toets te moeten gebruiken. In drie weken tijd heb ik hier ook niet aan kunnen wennen.

De Spectre 13 heeft toetsenbord verlichting, wat ik echt een onmisbare feature vind. Ook als je blind kan typen is het fijn om je toch van tijd tot tijd te kunnen oriŽnteren als je in een donkere omgeving bent. De verlichting kent slechts twee standen (aan of uit) en dat hadden wat mij betreft wel drie of vier standen mogen zijn.
Leuk detail: als de toetsenbord verlichting uit staat, brandt een witte led op de F5-knop, dit is namelijk de mediatoets om de verlichting mee aan te zetten. Zelfs in een volledig donkere ruimte is de knop voor de toetsenbord verlichting dus makkelijk te vinden.

Geluid
Links boven bij het beeldscherm is het Beats Audio logo duidelijk zichtbaar. HP heeft blijkbaar samengewerkt met deze fabrikant van audio apparatuur om extra aandacht te geven aan het geluid van de laptop.
De twee kleine luidsprekers aan de onderkant van de laptop geven in ieder geval geen geweldig geluid. Het klinkt wat blikkerig en is niet erg aangenaam om muziek mee te luisteren.

Er is Beats Audio software toegevoegd om geluidsinstellingen te kunnen maken. Zo staat 'Beats Audio' standaard aan, wat het geluid wat voller laat klinken en de bas een boost geeft. Persoonlijk hou ik er meer van om muziek te beluisteren zoals het bedoeld is, dus voor mij voegt dit niet echt wat toe. Sterker nog, ik heb het idee dat de bas ondervertegenwoordigd is als je Beats Audio uit zet. Wel netjes is dat je bij de opname-instellingen een aantal instellingen kan doen om overbodige geluiden weg te filteren, wat gebeurt met behulp van de twee microfoons die aan de bovenkant van het beeldscherm zitten.

Prestaties
Zoals ik in de inleiding al aangaf moeten de eisen aan de merknaam Ultrabook een bepaald minimumniveau aan gebruikerservaring waarborgen.
In mijn optiek zijn een paar onderdelen tegenwoordig het meest bepalend voor de gebruikerservaring (zolang de overige onderdelen niet heel slecht zijn uiteraard): de snelheid van de harde schijf, de processor, het beeldscherm en de invoerapparaten. Het toetsenbord heb ik hier al besproken en het beeldscherm wordt hier besproken, dus in dit hoofdstuk zal ik mij concentreren op de processor en de harde schijf.

De processor
De Spectre 13 is uitgerust met een Intel Core i7-4500U. Dit is een erg energiezuinige dual-core processor van de vierde generatie Core i7 processors, die de nodige rekenkracht biedt. Onderdeel van deze processor is ook de geÔntegreerde grafische kracht, de Intel HD 4400. Als je deze processor per 1.000 stuks inkoopt bij Intel, wordt hier een adviesprijs van $ 393 aan gegeven, wat behoorlijk fors is.

Voor de huis-tuin-en-keuken werkzaamheden is de rekenkracht van deze processor dan ook overdreven krachtig. In alledaags gebruik hoef je niet snel op de processor te wachten, ook het uitpakken van gecomprimeerde (zip) bestanden gaat erg snel. Voor een zakelijke omgeving kan die rekenkracht erg belangrijk zijn, bijvoorbeeld als je berekeningen moet uitvoeren op een grote database.

Wat betreft geÔntegreerde grafische kracht presteert de Spectre 13 minder spectaculair. Je kan er natuurlijk zonder problemen films en YouTube mee kijken, maar als je een spel wilt spelen loop je al snel tegen (thermische) beperkingen aan. Met PCMark8 heb ik de Home (conventional) benchmark gedraaid, waarbij casual gaming op 23 frames per seconden neerkomt. Uit de gedetailleerde resultaten blijkt dat de temperaturen in een half uur oplopen richting de 80 graden, waarna de processor een stapje terug moet nemen om de temperaturen in de hand te houden.

Verder heb ik een set benchmarks samengesteld, om de prestaties van systemen in kaart te brengen, maar zonder vergelijkingsmateriaal zeggen die cijfers niet veel. Wellicht komen deze gegevens van pas bij een volgende review.

Harde schijf
De harde schijf is een 256GB SSD van SanDisk. Om specifieker te zijn gaat het om de SanDisk SD6SN1M-256G-1006, wat een M.2 2280 formfactor heeft.

De SSD zet prima resultaten neer en voelt in de praktijk ook erg snel. Zo start de laptop in amper 10 seconden volledig op. Voor de liefhebber nog wat meer testresultaten.
http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/08/SanDisk-SD6SN1M-256G-1006-ATTO-Disk-Benchmark-150x150.png http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/08/SanDisk-SD6SN1M-256G-1006-AS-SSD-Benchmark-150x150.png

De prestaties van de HP Spectre 13 zijn naar mijn mening dik in orde. Sterker nog, voor mijn persoonlijke gebruik heb ik zelfs het gevoel dat ik het potentieel van de processor niet echt benut. Van mij had de rekenkracht - grafische kracht wat meer in balans mogen zijn, maar dat is erg afhankelijk van het gebruik scenario.

Beeldscherm
Het beeldscherm van de Spectre 13 heeft een diagonaal van 13,3" en een resolutie van 2560 x 1440 pixels. In de praktijk is dit een erg prettige resolutie en gelukkig weet de meest recente versie van Windows 8 hier ook fatsoenlijk mee om te gaan. Heel af en toe kom je nog een scherm tegen waar alles heel klein oogt, maar de scherpte die daar tegenover staat is zeker prettig.

Op het eerste oog ziet het beeldscherm van de Spectre 13 er erg mooi uit: de kleuren zien er mooi uit en de kijkhoeken zijn erg goed. Wel valt al snel op dat de maximale helderheid niet erg hoog is. Ik heb meerdere malen met de laptop buiten gezeten, maar het scherm was niet prettig af te lezen. Binnen is dit niet snel een probleem, tenzij je directe lichtinval op het scherm hebt.

Om mijn subjectieve analyses van beeldschermen beter te kunnen onderbouwen en meer diepgang te geven, heb ik onlangs de Spyder 4 Pro beeldschermkalibrator aangeschaft. Hiermee heb ik het scherm van de Spectre 13 gekalibreerd en de resultaten bekeken.
Zeker als je de voor-na resultaten bekijkt, zie je met name dat groen iets te sterk vertegenwoordigd is. In de grafiek zie je ook dat paars iets te sterk vertegenwoordigd is, maar dat is minder waarneembaar met het blote oog.
Zowel de zwartwaarden als het contrast zijn prima. Dit zorgt ervoor dat foto's met veel schaduwen er mooi gedetailleerd uitzien.

Accuduur
Inmiddels werk ik zo'n drie weken met de Spectre 13 en heb ik er veel tijd achter doorgebracht. Meestal waren dit simpele activiteiten, zoals internetten, Office werkzaamheden en een filmpje kijken. Ik heb het niet met een stopwatch bijgehouden, maar ik schat in dat de accu onder die omstandigheden ongeveer 5 uur meegaat.

Ook heb ik met behulp van PCMark8 de accuduur getest. Hierbij wordt de Home benchmark herhaald tot de accu onder de 20% komt. De Home benchmark bestaat uit internetten, typen, fotobewerking, videoconference en casual gamen. Ik heb deze tests uitgevoerd bij een beeldscherm helderheid van 70-80%, omdat dit een helderheid is die een groot deel van de dag prettig werkt. De Spectre 13 houdt het dan 3 uur en 52 minuten vol.

Hoewel het vergeleken met traditionele laptops een stap vooruit is, vind ik de resultaten niet erg indrukwekkend en denk ik dat de laptop de Ultrabook eis van 6 uur video playback misschien met hakken over de sloot heeft gehaald, onder ideale omstandigheden.

Warmte en geluidsproductie
De HP Spectre 13 heeft twee plekken waar het warme lucht kwijt kan: onderaan de laptop en tussen de 'body' en het beeldscherm van de laptop. Als de laptop idle is hoor je praktisch niets, maar er is niet veel nodig om de ventilator te laten draaien, zoals het afspelen van een YouTube filmpje. Het geluid van die ventilator is niet luid, maar het is wel een hoge toon waardoor je het toch goed waarneemt.

Bij 'prestaties' had ik al besproken dat de processor tijdens casual gamen zijn warmte niet voldoende kwijt kan. Het duurt niet lang voordat de temperatuur richting de 80 graden gaat, waarna de processor een stapje terug moet nemen (en daarmee ook de prestaties inzakken). De behuizing zelf wordt onder die omstandigheden gelukkig niet erg heet. Met name de trackpad en het gedeelte waar je je handen op rust blijft aangenaam koel.

Specificaties
- Processor: Intel Core i7-4500U. 2 rekenkernen met ondersteuning voor hyperthreading, kloksnelheid van 1,8 GHz met een maximale turbo frequentie van 3 GHz, 4 MB cache, lithografie 22 nm, maximale TDP 15W;
- RAM: 8 GB 1600MHz DDR3L (2 x 4GB ingebouwd);
- Opslag: 256GB SSD in M.2 2280 formfactor (SanDisk SD6SN1M-256G-1006, hier meer info);
- Beeldscherm: 13,3" LED-backlit touchscreen met een resolutie van 2560 x 1440 pixels;
- Videochip: Intel HD Graphics 4400 (200 MHz met maximale dynamische frequentie 1,1 GHz);
- Afmetingen (B x D x H): 32,4 x 22 x 1,5 cm;
- Gewicht: 1,50 KG volgens mijn keuken weegschaal;
- Verbinding (wlan): 802.11ac (Intel Dual Band Wireless-AC 7260 met 5GHz ondersteuning);
- Verbinding (Bluetooth): Bluetooth 4.0;
- Stroomvoorziening: 7.5 V, 51 Wh, 4-cells Lithium-ion polymeer batterij, 45W netvoedingsadapter;
- Aansluitingen: 1 HDMI (versie 1.4b), 1 hoofdtelefoon/microfoon combo, 2 USB 3.0, 1 mini-DisplayPort, geheugenkaartlezer.

De HP Spectre 13 heeft over het algemeen een goede indruk achter gelaten. De lage schermhelderheid en het opvallende geluid van de ventilator zijn dingen waar je mee moet kunnen leven, maar daar staat veel tegenover. De laptop start snel op en voelt in het dagelijks gebruik erg rap. Als je laptop overweegt aan te schaffen, moet je echter niet van plan zijn om te gamen. Het beeldscherm is heerlijk scherp en zowel de kleurweergave, zwartwaarden en contrast zijn voor consumenten erg goed te noemen.
De HP Spectre 13 is inmiddels te vinden voor § 1.250. Om deze laptop aan te schaffen betaal je zeker een meerprijs ten opzichte van traditionele laptops. De slanke en premium afgewerkte aluminium behuizing, de snelle SSD en de beeldkwaliteit zijn deze meerprijs echter absoluut waard.

Versiebeheer
03-08-2014: eerste versie.

Ik schrijf reviews omdat ik het leuk vind. Feedback door middel van een bericht kan ik waarderen.

Heb jij ook een HP Spectre 13-3000ed?

mooie, duidelijke review. Jammer van de joekel van een stroomstekker. Die is welicht meer dan twee keer zo dik als de laptop zelf.
Bedankt! Dit was wel een review exemplaar dus heb even op internet gecheckt of de stekker van de retail versie ook zo dik is, maar helaas lijkt het wel zo te zijn. Het is natuurlijk wel een redelijk standaard stekker, maar het is zonde dat de stekker zelf dikker is dan het adapter blok.