Specificaties 4,8" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S III Neo Blauw Review

Goofman 3 augustus 2014, laatste update op 29 augustus 2014, 77.799 views

Samsung Galaxy S III Neo Blauw

Voorlopig is dit voor mij de perfecte smartphone voor de juiste prijs. Het is zeker geen uitgeklede S3. Uiteraard is het ook geen S4, maar dat toestel voegt te weinig toe om er 100 Euro extra voor te betalen.

Pluspunten

• Goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Snelle, soepele gebruikservaring
  • Mooi scherm (scherp + mooie kleuren)
  • Goede hardware
  • Laatste Android versie (KitKat)
  • Compact
  • Licht

Minpunten

• Kleur toestel (blauw?)
  • Plastic achterkant
  • Geen screenmirroring

Ik heb sinds de introductie van de originele S3 eigenlijk altijd al met een schuin oog naar deze smartphone gekeken. Dit omdat het toestel aan al mijn wensen voldeed en dat verpakt in een leuke behuizing met daarin een mooi, niet te klein scherm. Echter vond ik 'm altijd of te duur (daarom een tijdje met een LG Optimus 4x HD rondgelopen) of was ik eigenwijs en wilde ik experimenteren met een ander type smartphone (Nokia Lumia, Samsung Note 2, Huawei Ascend Mate).

Na een week of 2 geleden tegen een nieuwe Nexus 7 tablet voor een mooie prijs aangelopen te zijn, heb ik besloten mijn Huawei Ascend Mate koelkast de deur uit te doen en weer terug te gaan naar een compacter model. Ik heb tig keren de Tweakers pricewatch gefilterd op criteria die voor mij belangrijk waren (scherm <5 inch, Android 4.4, uitbreidbaar geheugen, gewicht <140 gram, werkgeheugen >1 Gb, te koop in lokale winkel, etc en telkens kwam ik uit bij de Galaxy S3 Neo. Dit bleek een recent uitgebrachte update van de originele S3 te zijn met een betere processor (Qualcom ipv Samsung), meer werkgeheugen (1,5 ipv 1 Gb) en last but not least Android 4.4.2. En te koop bij de Kijkshop voor 249 Euro. Ik heb de S3 Neo online besteld bij de Kijkshop (let op: als je je inschrijft voor de nieuwsbrief krijg je 5 Euro korting) en een uur later opgehaald.

Eindelijk had ik dan toch een Galaxy S3 en dan ook nog eens helemaal up-to-date met KitKat.

Ik heb 'm nu een aantal dagen in gebruik en hij voldoet aan al mijn verwachtingen. Het is een compact (ik kom van een 6,1 inch koelkast zoals ik al zei) toestel waar alles op en in zit wat ik nodig heb en het werkt ook allemaal vanuit de doos. Naast de standaard functionaliteit zoals bellen, surfen, mailen, foto's maken etc werken de GPS (icm Sygic navigatie voor in de auto), de Bluetooth (Spotify streamen in de auto), en de NFC (spielerij meer niet) ook 100%. Ook de accu houdt het makkelijk een dag vol wat mij alleszins meevalt aangezien de capaciteit slecht de helft (2100 mAh) is van de accucapaciteit in de Huawei Ascend Mate (4050 mAh).

Update 1: onderstaande minpunt is inmiddels door updates van apps en het raadplegen van de Sygic support site teniet gedaan. Ik heb Sygic naar de SD kaart gekopieerd en Dropsync kan inmiddels gewoon naar de SD kaart schrijven.
1 belangrijk minpunt waar ik tegenaan gelopen ben is het feit dat met Kit Kat veel apps niet meer naar de SD kaart kunnen schrijven. Dit heeft niets met de S3 Neo zelf te maken, dit is een standaard Kit Kat setting. Apps zoals Sygic (kaarten) en Dropsync (syncen van mijn foto's en filmpjes van Dropbox naar mijn SD kaart) kunnen geen gebruik meer maken van de SD kaart. Dit kan opgelost worden door de S3 Neo te rooten en het appje SDFix te installeren (dit appje zet met een eenmalige actie de schrijfrechten op de SD kaart weer aan). Voor de firmware versie die op mijn S3 Neo stond (30 juni 2014) is echter geen root beschikbaar. Ik heb daarom de voorgaande versie op mijn S3 Neo geflashed (van mei 2014). Deze is met Towelroot wel te rooten en nadat ik SDFix ge´nstalleerd heb, kan er weer geschreven worden naar de SD kaart.

Update 2: ik ben er achter gekomen dat de S3 Neo itt de S3 NIET beschikt over screen mirroring. Ik had hier nog niet bij stil gestaan totdat ik een week of 2 geleden een firmware update van mijn WD TV Live binnenkreeg die Miracast screenmirroring mogelijk maakte. Het bleek dat mijn Nexus 7 2013 tablet deze optie had en uiteraard was ik benieuwd of de S3 Neo die ook zou kunnen. Helaas, de optie is niet beschikbaar. Waarom Samsung besloten heeft deze feature te deactiveren bij de S3 Neo is me een raadsel. Voor de duidelijkheid: puur het weergeven van de display van je smartphone op je tv (of pc etc) werkt niet. De S3 Neo kan wel vanuit de Youtube app, de foto app, de video app etc screencasten.

Update 3: vandaag de 1e firmware update mogen ontvangen sinds ik de S3 Neo gekocht heb. De androidversie is gelijk gebleven (4.4.2) en verder merk ik geen verschil. Het toestel staat iig op Samsung's lijst van up-to-date te houden toestellen :-)

Ik heb de S3 Neo nog te kort om er echt een goed oordeel over te geven, maar dit is voor mij voorlopig de perfecte smartphone voor de juiste prijs. Het is zeker geen uitgeklede S3. De S3 Neo is uiteraard geen S4, maar daar had ik geen 100 Euro extra voor over.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S III Neo Blauw?

nu kom ik er ook achter net na het betalen bestellen dat mirroring niet kan op de s3 neo??
juist waar ik de s3 voor wilde hebben,is er een andere mogelijkheid desnoods via usb?

en ik zie hier dat op 7 aug niet leverbaar was,dat heb ik nu dus ook...gaat dat lang duren ?
Niet dat ik weet. Ik heb nog een tablet liggen waar mee ik screen mirroring kan doen, dus mis ik het niet op de S3 Neo.
Misschien met de chromecast?
Hey Goofman,

Top dat je de eerste bent die hier een review over schrijft. Ik zit ook sterk te tobben tussen de s3 Neo en de s4 (mini). Eigenlijk valt de s4 al weg, want zoals je al schreef.. te groot prijsverschil met wat ie te bieden heeft (alleen al het feit dat er geen fm radio op zit). De s4 mini heeft dan wel weer een radio, maar geen notification led. De Neo heeft beide als het goed is. Kun je misschien iets meer vertellen over hoe je de snelheid ervaart en dan met name tijdens het multitasken? Hoe ligt die in de hand, dan doel ik voornamelijk op het plastic batterijklepje. Ik heb nu een s2 plus met ook zo'n glad deksel, hiervoor heb ik destijds een andere gekocht, iets stroever, waardoor het beter was. Echter is er voor de Neo geen alternatief zover ik kon vinden.

Graag hoor ik je bevindingen, en eventuele andere belangrijke/interesssante facts.
Mijn vrouw heeft een S4 Mini dus ik heb mijn S3 Neo met haar S4 Mini kunnen vergelijken. Ik heb op beide apparaten de Antutu benchmark gedraaid en daar kwam de S4 Mini iets sneller uit. Echter in het dagelijks gebruik merk ik geen verschil qua snelheid en soepelheid. De S4 mini was voor mij nooit een optie omdat ik het scherm te klein vind en niet scherp genoeg en er inderdaad geen notificatie led op zit (waarom niet?!). Deze 3 nadelen blijven in de directe vergelijking met mijn S3 Neo overeind. Wat inherent is aan zijn kleinere scherm, is dat de S4 Mini echt licht is, slechts 100 gram. Ga je voor een kleiner scherm en een lichte telefoon en ben je bereid er qua schermkwaliteit wat op toe te geven, ga dan voor de S4 Mini. Ga je voor een groter en beter scherm ga dan voor de S3 Neo.

Ik heb gisteren ook nog heel even de S4 van mijn broer naast mijn S3 Neo gelegd. Beide telefoons kwamen even snel over maar het scherm van de S4 was een tikkie mooier nog. Maar zoals gezegd niet voldoende om er 100 Euro meer aan uit te geven.

De S3 Neo ligt verder fijn in de hand, maar door de plastic behuizing is ie wel wat glad. Dit is echter bij andere Samsung telefoons ook zo. Mijn Note 2 had dat ook en de S4 Mini van mijn vrouw ook. De S3 Neo is qua behuizing exact gelijk aan de klassieke S3 dus er zijn meer dan voldoende hoesjes, klepjes, flipcases etc voor te vinden. Er zal vast wel ergens een batterijklepje met een stroevere achterkant te vinden zijn. fijn is, dat er vanuit de fabriek al een screenprotector op zit. Ik weet niet hoe het met de S4 en S5 zit, maar tot nu toe zat er op de Samsung smartphones altijd zo'n plastic bescherming met allerlei marketing kreten. Dit moest je dus wel verwijderen. Dat is bij mijn S3 Neo dus niet zo.
Oke top, klinkt goed. Thanks voor je reactie! Ik las over de s4 mini overigens wel meerdere malen dat het scherm vast liep en/of problemen had bij het scrollen. Hoe dan ook, de neo staat nu bovenaan het lijstje.
Hallo Goofman,

Bedankt voor jouw review. Kon je hem makkelijk terugflashen naar de vorige versie (voor het rooten)? En kon je hem vervolgens updaten met behoud van root?
Bij Hollandsnieuwe is hij momenteel te koop voor 192 Euro. Helaas was hij niet meer op voorraad, dus ik moet nog even wachten tot ik hem heb.
Hey heb jij hem inmiddels al binnen of?

Ik heb hem net betaald en zie in eens niet leverbaar,duurt tot 15 dagen....dat is niet ok

en al helemaal niet als jij er nog op wacht,dan ben ik bang dat het nog een tijd gaat duren,en ik hem gewoon ga anuleren

en als je hem wel hebt,hoe lang heeft het geduurd?
Welke bescherming past op deze. Moet ik dan gewoon een hoesje voor een S III kopen.
Ik vind dat u een goed te lezen review heeft gegeven. Hiervoor mijn dank.

[Reactie gewijzigd door Peter91259 op 28 augustus 2014 14:24]

De S3 accessoires passen ook op de S3 Neo. De behuizing is namelijk exact gelijk. Ik heb afgelopen weekend een cheap-ass backcover gekocht bij de Hema die voor de S3 bedoeld is
Hoe zit het met de camera kwaliteit, is dit hetzelfde als de S3
Ik heb nooit een S3 gehad, dus daar kan ik niets over zeggen. Foto's zien er goed uit, in donkere situaties wat minder. In vergelijking met smartphones die ik hiervoor gehad heb (Huawei Mate 2, Samsung Galaxy Note 2, Nokia Lumia 800, LG Optimus 4x HD) valt de camera niet in positieve of in negatieve zin op. Maar ik maak er eigenlijk alleen maar foto's mee om te gebruiken op FB en Marktplaats, dus mijn eisen liggen ook niet erg hoog.
Terugflashen was makkelijk met Odin. De firmware staat op Sammobile (landcode PHN= NL). Daarna niet geupgrade naar de laatste firmwareversie omdat daarmee de root verloren gaat. Wachten dus tot er een werkende root uitkomt.
Mooie review, alleen zou het fijner zijn als je wat foto's plaatst. ;)
Mijn S3 is bijna versleten, maar dit lijkt me eigenlijk de perfecte vervanging.
Bedankt voor je review !
Ik heb mijn Samsung Galaxy S3 Neo inmiddels vervangen door een Galaxy K Zoom. Ik kon m'n abonnement verlengen was als tech nerd zo onder de indruk van dit toestel, dat ik daar voor gekozen heb.
Lijkt me een super toestel, zeker voor dat geld. Nu bij Mediamarkt BTW WEG ERMEE (30-01-2015) voor slechts 160 euro en dan gaat er nog 20 euro cashback vanaf. 140 euro dus voor de S3 Neo. Denk niet dat er een beter toestel is te vinden voor dat geld. Alleen de Moto G 2014 zou een alternatief kunnen zijn.