Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM Review

TKroon 3 augustus 2014, laatste update op 3 augustus 2014, 3.907 views

Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM

Goede instap-groothoek met een zeer goede prijs/kwaliteit-verhouding. Solide plastic lens met beeldstabilisatie.

Pluspunten

• Goede lens
  • Zeer goede prijs/kwaliteit-verhouding
  • Autofocus
  • Beeldstabilisatie

Minpunten

• Plastic
  • Relatief klein bereik

AF-snelheid Score: 5
Lens flare Score: 3
Vignettering Score: 3
Chrom. abberratie Score: 4
Vervorming Score: 3
Scherpte (stopped) Score: 4
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 4
Allereerst: ik houd het bewust bij een korte review. Ik ben geen professionele fotograaf, maar een hobbyist met wel een grote interesse in fotografie. Dit is mijn eerste groothoeklens, ik heb dan ook geen referentie.

Ik gebruik de lens op mijn Canon 600D. Mijn andere lenzen zijn de standaard EF-S 18-55, de EF-S 55-250 en de EF 50. Voordat ik de 10-18 kocht, heb ik me op internet verdiept. Het verbaasde me dat deze lens vaak beter uit de bus kwam dan de duurdere (en oudere) EF-S 10-22.

De lens komt goed verpakt in een klein doosje. Er zit geen zonnekap bij, al kun je dat natuurlijk ook niet verwachten voor die prijs. De bouwkwaliteit is goed. De lens voelt zeer solide aan, al is alles (ook de vatting) van plastic. De weerstand bij het zoomen voelt echter precies goed, er zit geen hapering of verschil in weerstand in.

Wat me opviel was dat de focusring geen stop heeft, en het uiteinde van de lens niet meedraait met scherpstellen. Dit is natuurlijk omdat anders de zonnekap meedraait, maar het houdt in dat de manuele focus niet werkt als de camera uitstaat. Ik gebruik de manuele focus eigenlijk alleen 's nachts. De autofocus hoor je niet en is zeer snel.

Het diafragma is relatief klein voor een groothoek, maar ook hier mag de prijs er weer bij in acht worden genomen. 4.5 op 10mm is niet klein, maar ook zeker niet groot. Voor mij is het voldoende, maar bij minder licht merk je wel dat de sluitertijden lang worden. In sommige gevallen verkies ik op 18 mm dan de standaard 18-55 lens, welke een diafragma van 3.5 heeft, in tegenstelling tot 5.6 van de 10-18.

Ik heb twee foto's bijgevoegd. Na importeren in Aperture heb ik hooguit de "auto-enhance" gebruikt, verder is het puur de RAW-JPG conversie. Mocht iemand graag originelen zien hoor ik dat graag.
Testfoto 1 (onweer): 14mm f/5.6 15" ISO 200
Testfoto 2 (Schiphol): 10mm f/10 1/400 ISO 100

Nogmaals, ik ben geen professionele fotograaf en heb geen referentie. Ondanks dat ben ik zeer positief over de Canon EF-S 10-18mm 4.5-5.5 IS STM. Voor een groothoek is de lens zeer goed betaalbaar. Daar staat tegenover dat de hele lens van plastic is, evenals de vatting. Ook zit er geen zonnekap bij. Ik kan de lens zeker aanraden!

Voor vragen of foto's, laat het gerust weten :)

Heb jij ook een Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM?