LG G3 16GB Zwart Review

AnakhaTestpanel 2 augustus 2014, laatste update op 2 augustus 2014, 3.823 views

LG G3 16GB Zwart (Testpanel)

De LG G3 bewijst dat je een haarscherp 5,5-inch scherm kwijt kunt in een handzame en mooie behuizing. De batterij gaat lekker lang mee en de overvloed aan features bevat enkele dingen die zowaar nog nuttig zijn ook.

Pluspunten

• Groot scherm in mooie, kleine behuizing
  • Prima accuduur
  • Knock code is zowaar een nuttige gimmick
  • Home touch-knoppen zelf instelbaar

Minpunten

• Te weinig RAM in 16GB-model
  • Minder tweakbaar dan concurrentie

Het beeld dat bij me was blijven hangen op basis van reviews die ik van de LG G3 had gelezen (o.a. die van Tweakers.net), was van een telefoon die me fysiek te groot zou zijn, met merkbare lag, een niet erg mooi scherm en belabberde batterijduur. Dat bleek allemaal erg mee te vallen. Er zit een heerlijk groot scherm in een mooie behuizing van bescheiden omvang. De hoge resolutie heeft alleen meerwaarde als je veel tekst leest en het scherm is minder fel en kleurrijk dan de Galaxy S5, maar dat is in het dagelijks gebruik geen probleem. De lag heb ik alleen opgemerkt met de oude firmware en LG’s eigen skin – met firmware V10e en Apex Launcher geen enkele last van lag meer gehad. De batterij gaat met mijn gebruik met gemak 3 dagen mee, beduidend langer dan mijn vorige telefoons, maar legt het wel af tegen de Galaxy S5, die nóg langer meegaat. Net als andere flagship-telefoons bevat de G3 een stortvloed aan m.i. nutteloze features, maar enkele van die features hebben me positief verrast en zorgen voor meer gebruiksgemak.

Woord vooraf

Disclaimer: ik heb de LG G3 cadeau gekregen van Tweakers.net, op voorwaarde dat ik er een uitgebreide review over zou schrijven. Tweakers noch LG heeft mij op enigerlei wijze geprobeerd te beïnvloeden m.b.t. de inhoud of toon van de review.

Bij ontvangst stond de G3 op firmware V10a, die her en der omschreven is als ‘buggy’. Een dag later kwam toevallig een update uit, v10e. Deze review is dus vrijwel geheel geschreven op basis van firmware v10e en kan daarmee afwijken van bevindingen in eerder geschreven reviews van anderen.

LG was voor mij tot voor kort een oninteressant merk. Ik had alleen ooit een stofzuiger van LG gehad en die was me erg tegengevallen. De smartphones van LG vond ik zowel qua design als qua specs niet interessant. In mijn beleving maakte LG ‘me too’-producten – aftreksels van populaire consumentenelektronica die zowel qua prijs als kwaliteit wat onder de topmerken zaten. De beeldvorming is sinds vorig jaar wat aan het bijdraaien, vanwege de geslaagde Nexus 5 en G2 en ook de smart-tv met WebOS lijkt een innovatie te zijn waarbij ze voorop lopen.

Ik was dan ook blij verrast dat Tweakers.net met de kans gaf de G3 te testen. De afgelopen jaren heb ik alleen ervaring opgedaan met smartphones van Samsung (Galaxy S2 en S4 van mijzelf, Galaxy S5, Note 1, Note 2 en Note 3 van mijn vriendin). Het spreekt voor zich dat ik daar in principe tevreden over was (anders zou ik al wel een ander merk hebben geprobeerd) dus ik was benieuwd of deze LG G3 zich staande zou kunnen houden in de vergelijking met de Samsungs.

Formaat

Laten we beginnen met wat het eerste opvalt: het formaat. De G3 is een Android-smartphone met een 5,5-inch scherm – dat formaat noemde men vorig jaar nog ‘phablet’ en in 2011 omschreef Tweakers.net de 5,3-inch van de eerste Galaxy Note nog als ‘de Galaxy Note zal voor het overgrote deel van de mensen een maatje te groot zijn’. Die eerste Note was een centimeter breder dan de G3, de andere maten zijn ongeveer gelijk. De ontwikkelingen gaan echter snel en inmiddels is 5,5 inch nog maar iets bovengemiddeld, vergeleken met mainstream topmodellen van andere fabrikanten. Bovendien heeft de G3 erg kleine bezels, waardoor het grote scherm past in een behuizing die amper groter is dan de S5 of andere directe concurrenten, terwijl die concurrenten wel slechts 5,0 of 5,1-inch schermen gebruiken.

Dit is voor mij meteen het grootste pluspunt van de G3: een prachtig groot scherm in een behuizing die voor mij persoonlijk niet te groot aanvoelt en nog zonder moeite met 1 hand bediend kan worden (hoewel ik voor een man vrij kleine handen heb).

Scherm

Als je dat mooie grote scherm aanzet, valt op dat het uiteraard haarscherp is. Dat kan ook niet anders met 538 pixels per inch (ppi). Maar eerlijk gezegd zie ik amper verschil met de 432 ppi van de Galaxy S5, terwijl het scherm van de S5 wel duidelijk betere kijkhoeken heeft. Niet echt een probleem, omdat ik zelden uit een rare hoek naar mijn telefoon kijk, maar ik betwijfel wel of die hoge resolutie echt een meerwaarde heeft op dit formaat telefoon.
Een veelgehoorde klacht (ook in de officiële review van Tweakers) is dat het scherm niet fel genoeg is. Ik heb bij mijn telefoons de helderheid zelden boven de 50% staan omdat het me anders pijn doet aan mijn ogen, dus dit is voor mij zelden van belang. De enige uitzondering is ‘s zomers buiten in de zon, met een zonnebril op, zoals de afgelopen weken vaak het geval is. In die omstandigheden is het scherm van de S5 duidelijk feller, maar het scherm van de G3 was voor mij nog fel genoeg om af te lezen.

Het scherm van de S5 is dus mooier, maar het scherm van de G3 is flink groter, zonder dat de telefoon daar veel groter van wordt. Vooral voor wie veel leest op de smartphone, is dat een groot voordeel, zeker in combinatie met de hoge resolutie (die bij dat specifieke gebruik wél een merkbaar verschil maakt).

Design

Zoals gezegd heb ik al een aantal jaar alleen maar Samsung-telefoons gehad. Dan is het design van deze G3 een welkome afwisseling – hetzelfde formaat scherm als een Samsung Galaxy Note 2, maar wel in een veel kleinere én veel mooiere behuizing. Hij voelt gewoon luxer aan dan mijn Samsungs, hoewel ook de G3 gewoon van plastic gemaakt is. De Samsungs zijn saaie dingen, de LG is prachtig om te zien, vooral vanwege de smalle bezels.

Accuduur

Door het lezen van andere reviews was ik sceptisch over de accuduur. Maar zelfs de eerste dagen, toen ik nog niet de optimale instellingen te pakken had en relatief veel met de G3 speelde, hield hij het 2 dagen uit op de batterij.

Inmiddels, na alles te hebben getweakt (root, Greenify, etc.), gaat de telefoon bij mij (matig gebruik) met gemak 3 dagen mee op een batterijlading (in onderstaande screenshot zelfs 100 uur, zonder daar speciaal mijn best voor te doen). Dat was me tot nu toe met geen enkele Samsung gelukt. De G3 valt me dus erg mee, maar dat neemt niet weg dat de S5 nog wat langer meegaat, en die heeft bovendien uiteraard de Ultra Power Saving Mode voor wanneer batterijduur echt topprioriteit heeft.

Ik heb de G3 als test ook een keertje flink gepijnigd: warme dag, urenlang in de auto in gebruik als navigatie (Sygic). Niet aan de lader, constant GPS aan en constant scherm aan. Dat is een recept voor snelle ontlading, maar ook in dat scenario viel de G3 me erg mee. 9 uur nadat ik hem van de lader haalde, met ruim 3 uur gebruik als navigatie achter een voorruit in de volle zon, was er nog 42% batterij over.

Gebruiksgemak

Zoals gezegd ben ik al jaren alleen Samsung gewend. Sommige dingen zijn daarom nogal wennen, zoals het gebrek aan fysieke home-knop. Sommige apps verbergen de softwarematige home- en terug-knoppen, dan zit ik soms even te zoeken hoe ik die weer tevoorschijn krijg. Zal een kwestie van gewenning zijn, want ik vind het wel weer prettig dat LG je de mogelijkheid geeft om zelf de plaats en volgorde van de knoppen te bepalen en bijvoorbeeld een knop toe te voegen voor het maken van een screenshot.

Waar ik ook nog aan moet wennen, is de plaatsing van de power-knop en de volumeknoppen op de achterkant van het toestel. Ik druk nog wel eens op een volumeknop als ik de power-knop wil hebben, en andersom. Ik moet er echt actief bij nadenken om de juiste knop te vinden, dus qua gebruiksgemak valt het wat tegen. Ook dit is vermoedelijk een kwestie van gewenning - na 2 weken gebruik gaat dat al veel eenvoudiger.

Het belangrijkste minpunt qua gebruiksgemak heeft echter te maken met de hoeveelheid geheugen: De G3 16GB bevat 2GB RAM. Dat blijkt eigenlijk niet genoeg, vermoedelijk vanwege de hoge resolutie van het scherm. Als ik vanuit de browser even naar het homescreen switch en daarna weer terug naar de browser, dan moet de pagina soms al opnieuw worden geladen. Niet altijd, en ik heb nog niet ontdekt wat de trigger is. Blijkbaar kost het renderen van al die pixels zoveel RAM, dat de website die ik aan het bekijken was in sommige gevallen alweer uit het geheugen is verwijderd. Dit vind ik een groot minpunt en lijkt me een belangrijk argument om de 32GB-versie van de G3, die 3GB RAM aan boord heeft, te kiezen.

Op andere punten is de G3 qua gebruiksgemak echter een verademing ten opzichte van Samsung. Veel minder bloatware en geen TouchWiz, hoera! Bij al mijn Samsung-toestellen heb ik z.s.m. een andere launcher geïnstalleerd om maar niet met TouchWiz te hoeven werken, maar die neiging is de bij de G3 minder sterk. Na een paar dagen toch gedaan, want ook de eigen LG-software voegt meer irritatie dan nut toe, net als bij Samsung. LG heeft bijvoorbeeld een eigen versie van S Health (gebruikte ik niet bij de Samsung en zal ik niet gebruiken bij de LG) met stappenteller die je niet uit lijkt te kunnen zetten, een eigen versie van MultiWindow (voor mij nutteloos op dit formaat scherm) en een eigen versie van de informatiekaartjes van Google Now (‘Smart Notice’, Google Now was al irritant en Smart Notice is nog veel irritanter – bovendien werkt het niet in een andere launcher, maar blijven de notificaties dan wel komen, terwijl je die niet meer kunt uitzetten en blijven ze herhaald worden als je er niet op reageert).

Wel heel prettig vind ik de Knock code – je kunt als de G3 uitstaat met een zelf in te stellen patroon van tikjes op het scherm de telefoon unlocken. Tot nu toe vond ik beveiligingen altijd te omslachtig (eerst scherm aanzetten met powerknop, dan een code of patroon invoeren) om 10 a 20 keer per dag te doen. De knock code maakt dat je niet meer eerst het scherm hoeft aan te zetten en het dus nu geen extra moeite meer is om je telefoon beveiligd te hebben in geval van verlies of diefstal. Anderen rapporteren dat dit niet goed werkt in combinatie met broekzak-vervoer. Ik heb daar nog geen enkele keer een probleem mee gehad.

Een klein maar fijn verschil is nog de tactile feedback – de vibratie van het toestel als je bijvoorbeeld een widget wilt toevoegen is bij de G3 prettiger dan bij de S5 of de vorige Samsung-toestellen. Daar heb je in de praktijk uiteraard niet vaak mee te maken, maar het viel me op.

Bereik

Iets algemeens zeggen over bereik is lastig, omdat dat afhankelijk is van teveel variabelen, zoals locatie, provider, weersomstandigheden, de gebruikte case en hoe je de telefoon vasthoudt. Ik heb voor een indicatie dezelfde SIM-kaart achter elkaar in de S4, S5 en G3 gedaan en met de Network Signal Info-app gekeken naar de verschillen. De G3 zat op 4G met -97db gemiddeld over 2 minuten. De S4 scoorde exact hetzelfde, de S5 zat op -99db, dus scoort iets slechter. In de praktijk heb ik echter geen verschil gemerkt.

Bouwkwaliteit & Afwerking

Over de bouwkwaliteit van mijn Samsungs ben ik niet onverdeeld tevreden. Zowel mijn S2 als vooral de S4 verloren gaandeweg kleine stukjes van de buitenste rand, terwijl ik heel voorzichtig met mijn telefoons ben en ze nooit heb laten vallen. Of dat met de S5 of de LG G3 beter is, kan ik op dit moment nog niet zeggen, daarvoor heb ik ze te kort in bezit. Omdat het design van de S5 weer min of meer hetzelfde is, heb ik daarin minder vertrouwen dan in de G3, die steviger aanvoelt en op het eerste gezicht minder zwakke plekken lijkt te hebben. Het is leuk dat de S5 stof- en waterdicht is, maar daar krijg je wel zo’n irritant klepje voor terug.

Op een ander punt doet de G3 het echter minder goed: het apparaat wordt érg warm als je hem aan het werk zet. Dat merk je al snel, want als je op dag 1 net alles aan het instellen bent, terwijl hij op de achtergrond apps downloadt etc., dan zit je al heel snel op een punt dat het onprettig wordt om de telefoon in de buurt van de camera aan te raken. Daarbij moet ik wel opmerken dat ik op die eerste dag nog op firmware V10a zat. Na de update naar V10e lijkt dit beter te zijn geworden – het is me niet meer gelukt om de telefoon net zo warm te krijgen als die eerste dag.

Stabiliteit & Betrouwbaarheid

In de twee weken dat ik het toestel heb kunnen uitproberen, heb ik geen last gehad van vastlopers, spontane uitval of andere problemen met de stabiliteit, hoewel ik bezig ben geweest met rooten, tweaken en alle stabiliteitsissues die dat kan veroorzaken.

Camera

Een belangrijk verkoopargument van de G3, is de laser-autofocus. Dit blijkt in de praktijk ook daadwerkelijk goed te werken: de telefoon heeft opvallend snel de juiste focus te pakken, zowel overdag als bij minder licht. Dat maakt de kans dat je de foto precies op het juiste moment neemt groter. Daarom is het wel erg jammer dat het vervolgens opvallend lang duurt voordat je de volgende foto kunt nemen. Hopelijk wordt dat in een toekomstige firmware-update nog aangepakt.

De kwaliteit van de foto’s en video's is voor een smartphone heel aardig, maar net als bij de S5 geldt: het is goed genoeg voor wat snelle kiekjes voor Whatsapp, maar naar mijn mening niet geschikt voor het mooi vastleggen van speciale plaatsen, mensen of gebeurtenissen, zeker wanneer het niet om een zonnig tafereel in de buitenlucht gaat. Ik gebruikte de camera van mijn vorige smartphones dus zelden en dat zal met de G3 of S5 niet veranderen. Mijn Panasonic Travelzoom-compactcamera past ook in mijn broekzak, maar maakt wél mooie foto’s, dus die heb ik bij me als ik verwacht fotomomentjes tegen te komen.

Tweakbaarheid

We zitten hier natuurlijk op Tweakers en het gaat om Android, dus de mate waarin je het apparaat kunt tweaken is belangrijk. In vergelijking met de S5 vallen dan 2 zaken op:
  • De G3 bevat minder bloatware en de LG-skin is minder irritant dan bij de S5. De noodzaak voor tweaks is dus minder groot.
  • LG heeft een kleiner marktaandeel en maakt het developers moeilijk om andere ROMs etc. te ontwikkelen. Zo is er bijvoorbeeld nog geen custom bootloader beschikbaar. Samen zorgt dat voor veel minder keuze aan ROMs en tweaks op XDA dan bij de S5. De kans dat er voor jou iets bijzit dat precies aansluit bij je wensen is dus kleiner, en voor de S5 zal vermoedelijk langer en door meer mensen doorontwikkeld blijven worden dan voor de G3. Daar staat tegenover dat met de komst van het Xposed Framework, je ook zonder een andere ROM te flashen al heel wat kunt aanpassen. Mijn G3 is dus al helemaal customized op dit moment.
Conclusie: bij de S5 is tweaken harder nodig, maar ook beter mogelijk. Net uit de doos is de G3 gebruiksvriendelijker, maar voor wie van tweaken houdt, is de S5 vooral op langere termijn een betere keuze.

Bij introductie kostte de G3 ¤ 550, tegen ¤ 699 voor de S5. Met dat prijsverschil zou de G3 duidelijk de betere keuze zijn, maar aangezien de S5 al wat langer beschikbaar is, ligt de verkoopprijs op het moment dat ik dit schrijf (~¤ 500 voor de S5, ~¤ 460 voor de G3) al veel minder ver uit elkaar. Bij meer dan ¤ 100 prijsverschil zou ik de G3 zonder meer aanraden boven de S5. Bij een gelijke prijs zou ik de S5 vermoedelijk aanraden boven de G3. Bij de huidige prijzen zoals hierboven genoemd vind ik de prijs/kwaliteit-verhouding in feite gelijkwaardig en kan ik geen winnaar aanwijzen.

Heb jij ook een LG G3 16GB Zwart?

standaard vind ik zelf de g3 al behoorlijk tweakable vergeleken met de rest :)

maar mocht je echt ver willen gaan zoals met de xposed frameworks etc dat is inderdaad iets minder uitgebreid