Specificaties 120mm diameter met 24,53dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Raijintek Themis Evo Review

wir 1 augustus 2014, laatste update op 7 augustus 2014, 406 views

Raijintek Themis Evo

Ik vind een mooie CPU-koeler een must als je een window hebt zoals in mijn Corsair Vengeance C70 (Gunmetal Black). Deze CPU-koeler levert dat ruimschoots. De meegeleverde fan is alleen ruk, in zowel uiterlijk als geluidsproductie. Deze is daarom vervangen door een fan van Corsair.

Pluspunten

• Hoge esthetische waarde
  • Voor Intel sockets op 2 manieren te bevestigen
  • Bevestigd erg gemakkelijk (zelf als je het alleen moet doen)
  • Zeer stil op zowel lage als maximale snelheid
  • CPU in idle 28 C, under stress 47 C (standaard klok)
  • CPU in idle 28 C, under stress 57 C (overklok van zo'n 10%)

Minpunten

• Niet voldoende bevestigingsonderdelen voor 2e fan
  • Meegeleverde fan is onder de maat
  • In Nederland niet goed verkrijgbaar (wel via CaseKing.de)

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Omdat er reeds een fantastische review van Foritain is verschenen, houd ik het kort.

Ik heb deze CPU-koeler ingebouwd in mijn i7 game-pc. Deze review verteld dus iets over de combinatie met Intel. Duidelijk is dat deze CPU-koeler gebouwd is voor Intel sockets. Alles sluit mooi aan en het koelblok kan dus in 2 richtingen worden gemonteerd zodat je de exhaust naar achter of naar boven kan richten.

Het inbouwen zelf ging ook erg gemakkelijk. Allereerst wordt de backplate bevestigd met de 4 schroeven. Deze worden aan de processorzijde vastgemaakt met opschuifstukken. Deze houden de backplate stevig op zijn plek en dienen als voet/ophoging voor het koelblok. Vervolgens werden er dwarsbalken gemonteerd waarop de uiteindelijke balk wordt bevestigd die het koelblok op zijn plek houdt. Het koelblok zit stevig vast en drukt voldoende op de CPU op voldoende warmte op te kunnen nemen.

Het koelblok ziet er fantastisch uit. De ingestanste 'R' van Raijintek is een mooi een leuk detail, zeker omdat mijn naam ook met een 'R' begint ;-). De combinatie met de Corsairs fan vind ik erg mooi en zeker het aanraden waard. Het bevestigingsmateriaal van Raijintek voor de fan meelevert is universeel.

Nadeel is dat hij met fan erg dicht op het moederbord zit. Met low-profile werkgeheugen geeft dat geen problemen, echter zijn mijn reepjes wat hoger. Daardoor moest ik het werkgeheugen eerst in het moederbord prikken en daarna pas de fan bevestigen. Dit laatste ging bijzonder lastig omdat ik niet meer goed bij de onderkant kon komen. Hiervoor zijn wel twee oplossingen te bedenken: 1. RAM slot 2+4 gebruiken (de fan hangt daar niet over heen) of 2. Het werkgeheugen inprikken en vervolgens het koelblok incl. fan bevestigen.

Een tweede nadeel is dat er bevestigingsmateriaal is meegeleverd voor slechts n fan (wel 2 reserve, dus eigenlijk 1½ fan). Als je voor push en pull wilt kiezen, heb je daar simpel weg niet het materiaal voor. Enige oplossing die ik zou bedenken is om beide fans met 3 pinnen vast te zetten (er zitten er in totaal 6 is).

Al met al ben ik toch erg positief over deze CPU-koeler aangezien ik hem gebruik met een Intel set-up, de bijgeleverde fan heb vervangen en slechts n fan wilde monteren. Een aanrader!

Ps. gekocht via CaseKing.de

Heb jij ook een Raijintek Themis Evo?

Leuk om een andere ervaring te zien! Het blijft een mooi ding inderdaad, en voor weinig geld echt stevigeprestaties. Ik heb zelf echter geen problemen met de stock fan gehad, deze was echt super stil, en zelfs op volle toeren nog altijd rustig, was jouwe echt zo dramatisch? Dat je 6 fan rubbers krijgt begrijp ik zelf ook niet :D
Nou ja, dramatisch was de fan nou ook weer niet. Maar in verhouding met de rest hoorde ik hem. Nu is mijn hele systeem super stil en ook uniform. Op zich valt er te leven met de bijgeleverde fan. Maar vervanging gaf toch nog een stillere ervaring n een uniforme binnenkant (met window ook niet geheel onbelangrijk ;-))
Moet zeggen het ziet er ook erg goed uit nu :D Dat het koelblok net even anders is vind ik wel een plus!
Bedankt voor het compliment! En wat betreft het koelblok, helemaal mee eens! ;-)

[Reactie gewijzigd door wir op 1 augustus 2014 18:10]