Bekijk alle uitvoeringen

LG G3 16GB Zwart Review

GrowMyHairTestpanel 30 juli 2014, laatste update op 4 augustus 2014, 947 views

LG G3 16GB Zwart (Testpanel)

High-end in al zijn specificaties, en hij maakt het ook waar, vooral met de camera en de scherpte van het scherm. Maar toch zijn er een paar belangrijke nadelen.

Pluspunten

• Camera
  • Scherm

Minpunten

• Batterij
  • Afmetingen
  • Knock-code werkt niet goed

Als onderdeel van een prijsvraag hier op Tweakers heb ik een LG G3 gekregen met het verzoek deze te reviewen en extra in te gaan op de mogelijkheid sport te bekijken en vast te leggen.
Ik heb een 16GB versie met 2GB geheugen in zwart/titan kleur gekregen en draai hierop software versie V10e-EUR-XX.

Featureset
De featureset omvat alles wat je van een high-end smartphone uit 2014 mag verwachten. Snelle processor, mooi scherm, goede camera, verbindingsmogelijkheden met alle courante en nieuwe technologieën en een stevige batterij. Zie ook het spec lijstje op de tweakers pagina voor een volledig overzicht.
De meest in het oog springende features zijn de laser autofocus die het mogelijk maakt supersnel scherpe foto's te maken en het superscherpe 5,5" QHD scherm. Met deze features is de LG uniek.
De LG mist wel features als een ip67 rating, een vingerafdruksensor en een hartslagmeter. Ook naar voren gerichte stereo speakers en een dubbele camera achterop ontbreken.
Voor de fanatieke sporter zou, met het oog op het vastleggen van je sportactiviteiten, ook ondersteuning voor het ANT+ protocol een nuttige functie kunnen zijn, deze mist echter op de LG G3.

Bereik
In de korte tijd die ik heb gehad om de telefoon te testen was het bereik prima. Geen enkel moment heb ik gemerkt zonder verbinding te zitten. 4G heb ik niet kunnen testen, omdat mn abonnement dat niet heeft.

Accuduur
Voor een voldoende op accuduur zou een telefoon wat mij betreft minstens een week mee moeten gaan bij normaal gebruik. Ik realiseer me dat dat met de introductie van grote schermen, snelle processors, continu synchroniserende apps e.d. tegenwoordig niet meer echt haalbaar is. Dat maakt batterijduur voor mij wel een belangrijk criterium.
Volgens de reviews zou de G3 ook t.o.v. de concurrentie niet echt goed scoren qua accuduur, ondanks zn grote 3000 mAh batterij.
Ik heb bijgehouden hoe lang de accu mee is gegaan voordat ik 'm aan de oplader moest hangen. Steeds heb ik de batterijtijd, percentage over op de batterij en Screen on Tijd (SoT) opgeschreven.
  • 23:11 uur op lading; 3:30 uur SoT; 27% over
  • 21:36 uur op lading; 2:56 uur SoT; 33% over
  • 27:19 uur op lading; 2:50 uur SoT; 22% over
  • 7:10 uur op lading; 1:37 uur SoT; 47% over
  • 38:45 uur op lading; 2:07 uur SoT; 25% over
Ik kom dus prima de dag door, maar veel meer ook niet. (Ik zal dit lijstje nog af en toe aanvullen, om een beter beeld van de accuduur te kunnen geven.)

Gebruiksgemak
Met een telefoon van 5,5" heeft het gebruiksgemak twee kanten. Heb je twee handen vrij, dan is het super om met de LG te werken. De telefoon reageert altijd soepel en alles ziet er op het grote, superscherpe scherm heel mooi uit. Je hoeft niet te priegelen op het toetsenbord en kunt ook de kleine lettertjes lezen.

De grootte is voor mij echter wel een issue. In één hand is de telefoon erg groot, het gaat wel, maar kleiner zou dan zeker fijner zijn. Ook in je broekzak voelt de telefoon groot, vooral tijdens zitten, fietsen, veters strikken voel ik m in de weg zitten.
Ook met sporten levert het een probleem op. De LG past namelijk niet in mn telefoon sportarmband. Hoewel daar vast ook een versie van te krijgen is waar hij wel in past.
Met navigeren in de auto is de grootte wel erg fijn. Wel moest ik eerst een nieuw plekje creeeren in mn auto, omdat het vakje waar mn vorige telefoon lag niet groot genoeg was voor de G3.

Dankzij de knoppen achterop ziet de telefoon er extra strak uit, en kan hij extra dun zijn. Tijdens gebruik is het echter niet altijd even handig. Met bellen kom je prima bij de knoppen, maar tijdens dagelijks gebruik moet je altijd zoeken.
Een op zich erg handige functie die dit probleem grotendeels moet verhelpen: het aanzetten en unlocken met een knock code, zorgde bij mij steeds voor foutmeldingen. In mn broekzak dacht de LG dat er gepoogd werd te unlocken. Als ik m dan uit mn zak haalde moest ik steeds de nood-unlock met pincode gebruiken, omdat het maximaal aantal pogingen van knock-code unlock al overschreden waren in mn broekzak. Hopelijk word dit verholpen met een update, want op XDA waren er meer mensen met dit probleem.

Scherm
Het scherm is mooi groot, heeft erg kleine randen en is superscherp. Ook met heel veel goede wil zijn er geen pixels te ontdekken. Zeker niet op een normale kijkafstand. Ook de kijkhoeken, kleurweergave en zwartwaarden zijn wat mij betreft erg goed. Het scherm is dus echt een eyecatcher.
Aangezien het een LCD scherm is zouden sommigen zich zorgen kunnen maken over de zwartwaarden. Ik heb in een verdonkerde ruimte een foto gemaakt van de LG met daarnaast mn Moto G. Na het opvoeren van de gamma waarde om het resultaat duidelijk te kunnen zien kwam ik op een helderheid tussen 82-86 voor de G3. Voor de Moto G lag de helderheid tussen de 100-110. Het witte oppervlak waarop de telefoons lagen had in de donkere ruimte een helderheid tussen de 10-16. De LG heeft dus betere zwartwaarden dan de Moto G, maar ze komen nog altijd niet in de buurt van echt zwart. De LG scoort ook erg goed op effenheid, hierop zijn geen zichtbare en meetbare verschillen te zien.
De maximale helderheid van het scherm is ook voldoende om de telefoon buiten in de zon bruikbaar te houden en is op maximale helderheid helderder dan mn Moto G. Met de helderheid op automatisch is ie iets minder helder dan mn Moto G, wat mijns inziens erg prettig is.

Design
Stijlvol, eenvoudig en groot. Het gebrek aan knoppen maakt dat de LG er erg strak uit ziet. De metalen look ziet er ook prima uit. Verder bestaat de telefoon voorkant van de telefoon voor het overgrote gedeelte uit scherm dankzij de kleine randen, waardoor hij toch nog enigszins broekzakbaar is.
De Android skin ziet er ook prima uit, en bevat erg veel mogelijkheden om m naar je eigen smaak aan te passen. Je kunt aanpassingen maken in de icoontjes, lettertypes, shortcuts in het notificatiescherm, enz.. Ik was stock Android gewend en daar mis je veel van deze aanpassingsmogelijkheden jammer genoeg.

Bouwkwaliteit & afwerking
Dik in orde. Hij is mooi in mekaar gezet en voelt stevig aan, ondanks dat hij vrij licht is.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Voor zover ik heb kunnen testen is deze ook prima.

Beeldkwaliteit opname
Hier scoort de G3 erg goed. Op maximale resolutie zijn de foto’s qua scherpte vergelijkbaar met mn Canon PowerShot SX220HS. De kleuren wijken wel iets meer af en ook mist de G3 natuurlijk een zoom lens. Ten opzichte van mn Moto G is de G3 echt twee klassen beter.
Voor een telefoon is de camera dus heel erg goed en zolang je niet per se hoeft te zoomen kun je je compact camera zonder meer thuislaten. Los van de beeldkwaliteit is ook de laser autofocus een bijzondere feature die erg goed werkt. Hier kom ik tegen het einde van de review nog apart op terug in het onderdeel Sport vastleggen.

De LG G3 is iets goedkoper dan de concurrentie (Samsung S5, HTC One en Iphone). Aangezien de LG minstens evenveel onderscheidende features heeft als die anderen, is de prijsstelling dus erg scherp. Daarmee is de LG G3 geen goedkope telefoon. Maar als je op zoek bent naar een groot, snel, mooi, high-end apparaat, dan heeft de LG een interessante prijsstelling.

Sport kijken
Om sport te kijken is vooral een duidelijk scherm van belang. Dit is hét punt waarop de LG G3 uitblinkt, t.o.v. concurrerende telefoons. Ik heb voor deze review enkele HD tennis, voetbal en wielren filmpjes bekeken op youtube. Ten opzichte van mn Moto G (die ook bekend staat om zn mooie scherm) wint de LG het op zn sloffen. Het scherm is niet alleen een inch groter in diameter, maar bevat ook 4 keer zo veel pixels. Aangezien de verhouding armlengte/schermgrootte ongeveer overeenkomt met de verhouding kijkafstand/schermgrootte van een grote flatscreen TV, is het detailniveau vergelijkbaar met een kijken naar een QHD flatscreen. Heel erg dik in orde dus!!

Sport vastleggen
Camera
De G3 heeft een erg goede camera met optische stabilisatie en laser auto focus. Vooral dat laatste is van belang voor sport foto’s omdat je hiermee heel snel een foto zou moeten kunnen nemen. Dit heb ik getest door foto’s van een stopwatch te maken. Ik probeerde steeds precies op gehele veelvouden van 5 s de cameraknop in te drukken. Op de foto kon ik vervolgens de vertraging aflezen. Om te voorkomen dat ik mezelf ging corrigeren heb ik de foto’s pas achteraf bekeken.
Gemiddeld over 1 minuut, ofwel 12 foto’s, maakte ik met de LG 0,22 s te vroeg de foto. In plaats van een vertraging is de camera blijkbaar zo snel dat ik gemiddeld te vroeg afdruk. (Aangezien ik dit resultaat zelf ook niet verwachtte, bij dezen de vraag aan de lezers om het ook eens te proberen en het resultaat in de comments te plaatsen.)
Ter vergelijking, met de Moto G was ik gemiddeld 0,32 s te laat, met mn Canon op automatisch 0,36 s te laat en met de Canon op manual 0,15 s te laat.
Een erg opmerkelijk resultaat, maar ik concludeer hieruit wel dat de camera van de G3 extreem snel is en hiermee bijzonder geschikt om sportfoto’s te maken.

Om te onderzoeken hoe goed de G3 sport vast kan leggen op film heb ik mezelf gefilmd, terwijl ik een balletje hooghield met een tafeltennisbatje. Dit heb ik gefilmd op normale snelheid en met 120 fps en vergeleken met de Canon en Moto G. De G3 is wat mij betreft even goed als de Canon tijdens filmen op normale snelheid en beiden laten een scherp beeld zien. Tijdens filmen op 120fps opname is het beeld van de G3 duidelijk beter dan van de Canon. De Moto G scoort op beide testen het minst.
Voor het vastleggen van sport op foto of film is de G3 dus erg geschikt en minstens even goed als mijn travelzoom compact camera. Zeker als je snelle acties wilt filmen. Dit wel met het voorbehoud dat je niet hoeft te zoomen, als je acties aan de andere kant van een voetbalveld vast wilt leggen is de 14x zoomlens van de Canon natuurlijk onmisbaar.

Activiteiten tracken
De G3 wordt geleverd met een health app, die de hele dag je stappen bijhoudt. Ook kan deze app gebruikt worden om wandelen, hardlopen, fietsen, hiking en skaten, je route, tijdsduur en snelheid bij te houden. De app werkt prima en kan je motiveren, om als je nog weinig gewandeld hebt, gedurende de dag toch maar te gaan sporten ’s avonds. Ook andere apps om sport te tracken zoals MyTracks draaien prima op de G3.
Voor een telefoon die extra mogelijkheden wil bieden mbt health is het wel bijzonder jammer dat mogelijkheden om via het ANT+ protocol hartslagsensoren e.d. te koppelen ontbreken. Ook kan de grootte een nadeel zijn, want je zult in je lichte/strakke sportkleding wel ergens plek moeten maken voor de G3.

De LG G3 is een super telefoon die er erg mooi uitziet en een groot aantal onderscheidende features heeft. Vooral de camera met hoge beeldkwaliteit en supersnelle laser autofocus is erg goed. Deze maakt voor dagelijks gebruik een compact camera overbodig. En met de laser auto focus is deze zelfs sneller met foto’s maken dan mijn compactcamera.
Het scherm is superscherp en mooi groot. Het kijken van video’s waar de details erg belangrijk zijn, zoals sportwedstrijden, gaat dan ook erg goed op de G3. Ook het lezen van webpagina’s die vaak gemaakt zijn voor computerschermen met veel pixels gaat prettig op de G3. Verder is de G3 in het dagelijks gebruik dankzij de quadcore Snapdragon 801 processor snel in gebruik en in staat om alle nieuwe apps soepel te draaien.
De grootste nadelen vond ik de beperkte accuduur en de afmetingen. Als deze nadelen voor jou geen groot probleem vormen, dan heb je met de G3 een mooie en veelzijdige telefoon.

Heb jij ook een LG G3 16GB Zwart?

Mooie review, ik zit in twijfel of ik deze wil gaan aanschaffen.
Daarom heb ik je review eens goed gelezen dank je wel voor de goede info.
Misschien hier en daar een foto erbij en je review is compleet. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Bedankt voor je commentaar!
Als ik nog eens een uurtje over heb ga ik de review sowieso nog een keer updaten. Dus als er nog meer verzoekjes zijn kan ik die wellicht meenemen.
Mee eens, opzich een goede review :)
Wat het inderdaad wel helemaal compleet zou maken is als je de foto's en filmpjes waar je het in de review over hebt ook daadwerkelijk in het artikel zet. Maar voor de rest prima.