Specificaties 5" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 930 Oranje Review

capsoft 30 juli 2014, 423 views

Nokia Lumia 930 Oranje

Een goede bouwkwaliteit en een vloeiend werkend besturingssysteem. Ik draaide wp8.1 al op een Lumia 920 maar op de 930 loopt hij NOG lekkerder. De camera maakt ook mooie plaatjes.

Pluspunten

• goede prijs/kwaliteitverhouding
  • nokia hardware is altijd robuust
  • top camera (20mp)
  • windows phone 8.1
  • draadloos laden
  • offline navigatie
  • office en onedrive

Minpunten

• scherm heeft geen glance support.
  • accu zit vast in toestel (net zoals de iphone)

In de eerste nieuwsberichten stond dat deze telefoon 700 euro zou gaan kosten, dat schrok mij af. Nu blijkt hij rond de 500 euro te zijn rond de introductie. Dat is echt super!

Verder is de camera niet zoals de lumia 1020 met meer dan 40mp, maar 'slechts' 20mp. Dat vind ik prima, want nu heb je een vlakke achterkant van je toestel.

Windows Phone 8.1 en de Nokia Cyan update staan er meteen op. In de eerste week van augustus komt er al een update aan via het developer preview programma met nog meer features.

In deze review ben ik niet van plan om in te gaan op alle functionaliteit van wp8.1 want daar is genoeg over geschreven en uiteindelijk moet je het OS gewoon zelf ervaren om er aan verslaafd te raken.

Voor deze lumia 930 had ik een 920. Daarvoor wat android toestellen. Met name van HTC. In het verleden heb ik ook twee toestellen gehad met windows mobile. Dat was toen al handig met mobiel internet voor buienradar, maar toen ik het had allemaal nog traag en niet mainstream. Al had ik wel dat ik dagelijks mijn telefoon agenda via active sync gelijk had met mijn agenda in outlook. Die functionaliteit had (bijna) niemand en vond ik super. In het verre verleden heb ik best wel wat Nokia's gehad en nu ben ik dus terug bij mijn favoriete mobiele os en mijn favoriete hardware.

Ik stream regelmatig spotify naar mijn autoradio. Dat ging ook met de lumia 920 prima en nu ook. In een van de aankomende updates voor windows phone zit ook een lossless bt stream protocol, ik ben benieuwd of ik daar iets van ga merken.

Verder vind ik iedere foto die ik maak mooi met de telefoon. Mooier dan de iPhone 5 foto's. Ik vond die van de lumia 920 al mooi (en beter dan de iphone) maar deze helemaal. Ook super dat ze automatisch op je onedrive komen en zo dus weer op je laptop (bijvoorbeeld) te bekijken zijn.
Apple heeft dat ook met fotostream. Eigenlijk ben je verplicht als tweaker op een dergelijke functionaliteit in 2014 tot je beschikking te hebben.

Heb jij ook een Nokia Lumia 930 Oranje?

Als 920 bezitter ben ik toch vooral benieuwd naar de 930. In hoeverre is het de overstap waard? Wat zijn de grote verbeterpunten? En zijn er ook nadelen t.o.v. de 920?

Ik heb overigens zo'n beetje vergelijkbare geschiedenis, eerst een hele tijd WM, toen een aantal Android toestellen en sinds de Samsung Omnia 7 bij Windows Phone gebleven. :-)
de 920 is wat zwaarder, heeft wel glance (gebruikte ik eigenlijk niet) de 930 is dus iets groter vooral het scherm. Ik merkte het vanochtend tijdens netflix kijken ook weer.
Verder vind ik de vormgeving strakker en dus moderner en mooier. de knoppen aan de zijkant klikken iets meer en zijn ook weer strakker.
verder merk je de snellere cpu en meer ram tijdens het gebruik. Het gaat nog vloeiender. Al vond ik de 920 ook al super met wp8.1 (draai je nu 8.1? dat is namelijk echt aan te raden)
Als je op de 920 al wp8.1 draait is de overstap wel minder groot.

Ik vind dus dat er geen nadelen zijn, maar er zijn mensen die glance wel gebruiken en dat dus missen.
wp 8.1 kan ik geen voordeel noemen, want die komt over een paar dagen officieel naar de 920. ik draaide de dev prev sinds die uit was. Dus de software maakt niet uit. Cyan voegt niets merkbaars toe t.o.v. de wp8.1 dev prev.
Het verschil zit hem in de hardware, de camera, het scherm, het geheugen en de cpu. En of de overstap waard is.... ligt er aan of je er 480 euro (dat is geloof ik de prijs op dit moment) voor over hebt of dat je toch je contract moet verlengen.
Als ik op dit moment in jouw schoenen zou staan zou ik ook de 1520 overwegen. Daar zit namelijk een micro SD slot op, wel glance support, nog groter scherm, grotere accu en ongeveer dezelfde prijs. Alleen vind ik het formaat nog te groot. Over een (half) jaar kom ik hier waarschijnlijk op terug, dan heeft iedereen een phablet met smartwatch.

ow sensorcore is ook handig dus vandaar dat je een 930 of 1520 moet nemen. Familieleden kun je een 630 aanraden. Die heeft het ook en is minder high-end (en dus betaalbaarder)

Je hebt eigenlijk deze drie opties (denk ik)
- de Nokia Lumia 930 nemen
- de Nokia Lumia 1520 nemen
- de Nokia Lumia 920 nog even gebruiken en wachten op het aankomende flagship model van Microsoft. Het is niet de McLaren waar op wpcentral.com over wordt gesproken, maar ze zouden wel met iets vernieuwends komen zegt men.