Popcorn Hour A-110 Review

moxica 22 februari 2009, laatste update op 22 februari 2009, 6.557 views

Popcorn Hour A-110

Pluspunten

• Brede ondersteuning media formaten.
  • Prima beeld en audio kwaliteit.

Minpunten

• Bijzonder trage interface.
  • Netwerk aansluiting slechts 100 Mb.
  • Werkt niet met HDMI hub.
  • Filesysteem raakt spontaan in "read only" mode.
  • Kastje wordt erg warm.
  • Geen ingebouwde voeding.
  • Geen bijzonder mooi design.

Geluidskwaliteit Score: 5
Na lang beraad heb ik de beslissing genomen om de Popcorn aan te schaffen, met name de geclaimde ondersteuning voor de vele beeldformaten sprak mij aan, alsmede de vele mogelijkheden die mogelijk zijn met dit kastje. Zelf had ik weining behoefte aan de ingebouwde Bittorrent client of filmpjes op Youtube te kijken, maar ook die opties zijn aanwezig. Overigens is het bij Youtube zo dat er een soort van pre-selectie wordt gemaakt, zoals "most viewed", "highest rated", etc.

interessanter was voor mij de ondersteuning voor de diverse video standaarden, met name de ondersteuning voor High Def video zoals dat mogelijk is met o.a. Matroska (MKV) en Quicktime (mov). Ik had al een TViX HD M-4100 in huis en heb dus eea met elkaar kunnen vergelijken.

De installatie was redelijk eenvoudig, alhoewel het voor beginners wellicht wat lastiger is. Met name als je meer dan media wilt afspelen van de ingebouwde HD. Het toevoegen van "shares" in het netwerk (in mijn geval NFS) is redelijk simpel, maar oh oh oh, wat is de interface sloom. Het duurt zeker een aantal minuten voordat er iets is gevonden. Overigens geld deze traag zo'n beetje voor alle netwerk features die je gebruikt, zelfs als je NAS met Gigabit aan je Popcorn is verbonden.

In het dagelijkse gebruik is redelijk met dit kastje te werken, en de meeste video en audio files worden probleemloos afgespeeld. Zelfs de Matroska files (waar m'n TViX minder ondersteuning biedt) vormen geen enkel probleem. Echter de ingebouwde harddisk wordt flink heet, ondanks het gebruik van een WD green HD van 1 Tb. Een ander probleem is dat de Popcorn bijzonder slecht (zeg maar gerust totaal niet) werkt als je gebruik maakt van een HDMI hub. Helaas heeft de TV maar 2 HDMI aansluitingen dus een dergelijk kastje is noodzakelijk, echter met de Popcorn valt het beeld continue weg als je wat afspeelt. Opmerkelijk daar de Bluerayspeler, DVD speler en vergelijkbaar kastje van TViX er geen enkel probleem mee heeft.

Last but not least, een ander probleem met dit kastje is het filesysteem. De Popcorn maakt gebruik van een EXT3 filesystem, wat veelvuldig wordt gebruikt in de *Nix wereld. Probleem is dat dit kastje spontaan errors genereert op het filesystem, waardoor de disk in "read only" komt te zitten. Blijkbaar zit er geen enkele intelligentie in dit product om het zelf te reparen bij het opstarten door zelf een vorm van checkdisk (fsck) te doen. Gevolg is dat je een paar keer per week de Popcorn aan je Linux bak moet hangen om het filesysteem weer schrijfbaar te maken. Knulliger kan haast niet.

Ook vreemd, de Popcorn heeft slechts een 100 Mbit aansluiting. Dit komt de snelheid niet echt ten goede, zeker als je met FTP files wilt uploaden naar de Popcorn.

Na de Popcorn nu zo'n 4 maanden frequent gebruikt te hebben ben ik er klaar mee. De TViX komt weer terug in de woonkamer, want een dergelijk onbetrouwbaar produkt levert voor mij weinig plezier in de woonkamer. Kortom, leuk produkt op papier, maar valt in de praktijk vies tegen. Geen aanrader !!

Heb jij ook een Popcorn Hour A-110?

Reviews door de redactie

"Probleem is dat dit kastje spontaan errors genereert op het filesystem, waardoor de disk in "read only" komt te zitten. Blijkbaar zit er geen enkele intelligentie in dit product om het zelf te reparen bij het opstarten"

Dit kan gewoon niet waar zijn, anders hadden ze toch echt wel EXT2 gebruikt.. Los van het feit dat de fouten niet worden gerepareerd, je gebruikt wel netjes de uitschakelaar van dat ding? (en niet de knop op je stekkerdoos.....)

Heb je hier http://www.networkedmediatank.com/index.php al gekeken?

[Reactie gewijzigd door SJAAK4000 op 22 februari 2009 16:11]

Probeer eens Samba shares, is zeker zo snel, zo niet sneller als NFS.
Nooit problemen gehad met shares werkt uitstekend.
Verder die netwerk aansluiting is meer als snel genoeg voor het afspelen van HD content.
Het probleem is echter dat de processors van die apparaten niet snel genoeg zijn om 100Mbit data door te voeren. Zie hier ook niet het nut van, als je immers streamt van bv een NAS heb je geen probleem. Het is inderdaad langdradig om alles over te pompen van je PC naar je PCH.
Over werking met HDMI hub kan ik zeggen, geen enkel probleem. Ik gebruik een oppo HM31 en dat is echt een super apparaat. Heb nog geen enkel apparaat gehad dat daar niet mee werkte (PS3, XBOX360, UPC HDDVR etc.)
Duidelijke review. Ik heb zelf ook een A-110 en ben zelf zeer tevreden. Ding streamt alles van mijn NAS server(Ubuntu server) zonder problemen. ook 1080P mkv streamen gaat zonder problemen. Ook het vinden van de samba shares gaat erg snel. Dus ik vermoed dat jij te maken hebt met een foute netwerk configuratie. Ik heb echter geen ervaring met een ingebouwde hdd, gezien ik er alleen mee stream.
Kan het zijn dat jou HDMI hub niet de nieuwste HDMI standaard kan doorschakelen?
Als de hub HDMI 1.2 aankan en de Popcorn is HDMI 1.3 dan kunnen dit soort problemen optreden is mijn ervaring.Dit zegt dan meer over de hub dan over de popcorn.
Ik ben redelijk tevreden over de PCH a-110. Vooral de netwerksnelheid stoort mij. Die 100mbit is leuk, maar dit haalt hij niet, hij haalt hooguit 40 mbit. En als je de dure wireless optie hebt (40 euro extra) dan haal je hooguit 16 mbit.
Maar hij speelt alles af en daarvoor heb ik hem gekocht...
Problemen met filesystem heb ik nog niet gehad.
Qua nadelen zie ik niet zo de externe voeding en het niet mooie design. Dit kunnen voordelen zijn van andere spelers, maar mi niet zo zeer nadelen van de PCH.
Ik heb hem ook (eigenlijk de a-100) en ben er erg tevreden over. De interface is knullig en kan zich bij lange na niet meten met xbmc. Net als de extra's zoals scripts/youtube. Echter het apparaat doet wat hij moet doen en dat is 1080p mkv's en andere formaten (of 720p) streamen vanaf mijn computer. Daarom heb ik hem als filmfanaat aangeschaft. De rest vind ik simpelweg niet belangrijk. Begrijpelijk dat je je tivx weer tevoorschijn haalt als het beeld wegvalt, maar ik heb geen hdmi hub nodig en dus is dat voor mij geen probleem.
Bedankt voor de reacties zover. Ik gebruik inderdaad altijd de normale manier (via de afstandsbediening) om hem uit te zetten (power off-delete knop). Zo staat het althans in de manual die erbij staat. Ik ga er vanuit dat dit juist is..... :)

Wat voor HDMI standaard er allemaal ondersteunt worden weet ik niet, echter mijn al mijn HD apparatuur (zoals HD ontvanger voor de schotel (Homecast) en een Bluray speler werken probleemloos). Erg typisch dat deze niet goed werkt. Direct aangesloten gaat overigens wel goed.

Meest storende is eigenlijk toch wel de diskerrors en de trage interface. Heb al ge-upgrade naar de laatste firmware en meerdere malen een "factory reset" gedaan. Ook al heb ik div zaken uit staan (bijv geen Bittorrent) blijft het apparaat traag reageren op zaken die vanaf het netwerk moeten komen. Vanaf de lokale HD gaat iets vlotter, maar ook niet bijzonder snel. Aan m'n netwerk zal het niet liggen als gecertificeerde netwerk professional. Ter vergelijking, de vermelde TViX werkt supersnel mbv NFS shares, alsmede m'n Linux mediaserver.

Van de Popcorn forum ben ik nog veel wijziger geworden, zie eigenlijk toch vooral mijn problemen bevestigd worden in de afgelopen weken.
Ik heb een 4-ports HDMI-hub van Aten en gebruik deze icm de HDX-1000 aangezien mijn TV slechts 1 HDMI-ingang heeft. Ik ondervind geen problemen met geen beeld en de HDX en de PCH zijn in feite hetzelfde van binnen. Het probleem zal denk ik ergens anders liggen dan bij de PCH.
Heb zojuist nog even geprobeerd of er verschillen zijn tussen het gebruik van NFS of Samba shares. Qua streaming maakt het allemaal weinig uit, want met beide methodes werkt het prima (geen gestotter oid). Ook de discovery van beschikbare shares op het netwerk maakt weining verschil, dat gaat in beide gevallen net zo traag (tenzij je ze handmatig invoert). Kan dus geen merkbare verschillen detecteren tussen NFS of Samba. Zoals eerder vermeld hangt alles aan elkaar met een geswitched Gigabit netwerk.

Heb helaas niet een andere HDMI hub om mee te testen, dus de beeld uitval problemen kan ik niet vergelijken met een andere HDMI hub dan die van Sitecom. Blijft toch vreemd... alhoewel het allemaal niet duidelijk is welke standaard de Popcorn hanteert en waarom ik soms minuten lang (10-15 min) een video kan bekijken en vervolgens het beeld even wegvalt.

Inderdaad de inbouw harddisk lijkt een leuke optie, maar wellicht is net net zo handig om een kleintje in te bouwen voor zover dat noodzakelijk is voor functionaliteit, en de rest op een NAS te houden. Scheelt een hoop gedoe van (langdurige) kopieeracties naar de Popcorn.
Over de negatieve punten:

- Bijzonder trage interface.
Eens

- Netwerk aansluiting slechts 100 Mb.
Met een netwerkaansluiting van 1000 mb zal het er niet beter op worden.
De bottleneck is de cpu van het apparaat ( die cpu verzorgt practisch alles wat het apparaat doet ). Die cpu haalt zelfs de 100mb bij langena niet.

- Werkt niet met HDMI hub.
Er zijn mensen die dit aan de praat hebben gekregen. Wellicht kan je de forums proberen

- Filesysteem raakt spontaan in "read only" mode.
Hmm, zelf geen problemen mee ondervonen

- Kastje wordt erg warm.
Dit is vrij logisch. De heatsink van de cpu komt in aanraking met de casing via wat geleidingsmateriaal. Het is dus juist de bedoeling dat het kastje zelf warm wordt (koeling).
Zorg er verder voor dat je een koele harde schijf inbouwt, zoals de WD Green line. = wereld van verschil.

- Geen ingebouwde voeding.
Heb de voeding eerlijk gezegd liever aan de buitenkant hangen
- kleinere casing nodig
- makkelijker te vervangen indien defect
- minder warmte in het apparaat

Geen bijzonder mooi design.
Eens.