Specificaties Tower, 1 interne + 6 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Elite 330 Review

NNF 22 februari 2009, laatste update op 22 februari 2009, 1.315 views

Cooler Master Elite 330

Pluspunten

• Veel ruimte
  • Goede koelingsmogelijkheden
  • Stille 120mm-fan meegeleverd
  • Eenvoudige installatie

Minpunten

• Gebruikte materialen voelen niet altijd even degelijk aan

In mijn zoektocht naar een niet al te dure behuizing kwam ik deze verrassend betaalbare Cooler Master tegen. Op papier ziet de kast er prima uit: nette, ingetogen looks, voldoende drive bays en er wordt een 120mm-fan meegeleverd. Tot zover de specificaties, hoe is de kast in het echt?

Bouwkwaliteit en afwerking
Als je de doos oppakt valt direct op dat de kast behoorlijk licht is. Dat betekent over het algemeen weinig goeds voor de bouwkwaliteit, maar deze is desalniettemin in orde. Er wordt gebruikt gemaakt van redelijk dun plaatstaal (SECC - Steel, Electrogalvanized, Cold-rolled, Coil), en de 'metalen' accenten op het voorpaneel zijn uiteraard gewoon van plastic. De afwerking is verder prima; er zijn geen scherpe randen waar je je handen aan openhaalt.

Inbouwmogelijkheden
Ruim voldoende. Er is plaats voor vier 5.25"-drives, vijf 3.5"-harde schijven en dan kan er ook nog een floppy drive of kaartlezer in. Er zijn weliswaar twee externe 3.5"-bays, maar een daarvan wordt af-fabriek in beslag genomen door het USB/Audio front panel.

Koelingsmogelijkheden
Een 120mm outtake koeler wordt standaard meegeleverd; deze draait ook nog eens redelijk geruisloos zijn rondjes. Prima! Het is niet erg gebruikelijk voor fabrikanten om een intake fan mee te leveren en dat doet Cooler Master dan ook niet, maar er is wel plaats voor een 80mm, 92mm of 120mm intake fan. Wat mij betreft een pluspunt: zo zit je niet vast aan een bepaald formaat, en de ervaring leert dat een (geundervolte) 92mm fan als intake meestal prima voldoet.

Vormgeving
De kast is overwegend zwart, met op het voorpaneel enkele zilverkleurige accenten en een power-knop die van een blauw LEDje is voorzien (wat is dat toch met die blauwe LEDs tegenwoordig?). Over smaak valt niet te twisten, maar naar mijn mening is dit in ieder geval een ingetogen kast die nergens zal misstaan.

Installatiegemak
Mensen die allergisch zijn voor schroevendraaiers kunnen blij zijn: in de kast is alles 'tool-less'! Cooler Master gebruikt een eenvoudig systeem met een soort plastic rails die voorzien zijn van twee pinnetjes, die als het ware voor schroefje spelen en in de schroefgaatjes van de drive komen; door aan een knop op het railsje te draaien zet je deze vervolgens vast in een uitsparing in de drive bay. Ook de PCI(e)-kaarten kunnen schroefloos worden vastgezet. Al met al verdient de kast hier een 'goed'; voor mij hoeft het allemaal niet zo, ik gebruik net zo lief schroefjes, maar eerlijk is eerlijk, het vergroot wel het installatiegemak.

Prijs en conclusie
Rond de drie tientjes voor een dergelijke behuizing lijkt mij niet verkeerd. Natuurlijk doe je op bepaalde punten concessies (dun plaatmateriaal, veel plastic) maar toch levert Cooler Master voor deze prijs een complete kast met een aantal prettige eigenschappen: veel ruimte, goede koelingsmogelijkheden (120mm-fans zijn in deze prijsklasse niet altijd vanzelfsprekend) en een eenvoudige installatie.

Al met al dus een prima keuze als je een betaalbare kast zoekt met goede koelingsmogelijkheden en veel ruimte voor uitbreiding.

Heb jij ook een Cooler Master Elite 330?

Nadeel van deze kast is (bij mij het geval dan) dat de powerbutton geveerd is door plastic en deze is bij mij dus gebroken. Heb wel een nieuwe besteld voor 5 euro bij Cooler Master zelf.
Kan je niet een foto maken van de kast met de apparatuur erin...?
Zou inderdaad wel fijn zijn.
Verder wel goede review imo, had de kast zelf ook al op het oog ^^