LG G3 16GB Zwart Review

Crusher77Testpanel 28 juli 2014, laatste update op 28 juli 2014, 2.501 views

LG G3 16GB Zwart (Testpanel)

De LG G3 is met zijn prachtige design en het grote QHD-scherm een lust om naar te kijken. De software zit (op de wackelocks na) goed in elkaar en de prijs is zeer concurrerend. Helaas laat het LCD-display qua contrast en kleur wat steekjes vallen, evenals de camera.

Pluspunten

• QHD-resolutie
  • Design
  • Interface
  • KNOCK-code
  • Dubbele LED-flitser

Minpunten

• LCD-display en contrast
  • Camera
  • Software wakelocks

Als één van de gelukkigen van de LG G3 .actie, kreeg ik de kans om de G3 te vergelijken met mijn Samsung Galaxy S5. Omdat ik voor de aanschaf van mijn huidige telefoon aan het twijfelen was tussen de S5 en de G3, was dit een mooie kans om alsnog mijn eigen conclusies te trekken. Het betreft wel mijn eerste echt review hier, dus ik hoop dat mensen hier genoeg informatie uit kunnen halen :) Op- en aanmerkingen kun je uiteraard in de reacties kwijt.

De getest versie van de LG G3 is de LG-D855 16GB met 2GB geheugen. De G3 is geüpdatet naar versie V10E. Zelf heb ik de Samsung Galaxy S5 SM-G900F, eveneens 16GB en 2GB geheugen, welke draait op XXU1ANE2.
Verder maken beide telefoons gebruik van een Snapdragon 801-chip met vier Krait 400 cores op 2,5 GHz en een Adreno 330 GPU. De G3 weegt 149 gram en de S5 weegt 145 gram. Opties zoals bluetooth, 4G en wifi mogelijkheden zijn hetzelfde. De verschillen zitten in het display, de camera, het design en de software, welke verderop besproken zullen worden.

De verpakking van de LG G3 oogt wat exclusiever dan die van de Samsung S5. Waar Samsung kiest voor een hout-look, heeft LG dezelfde geborstelde look als de achterkant van de G3.
De accessoires zijn verder hetzelfde: Beide telefoons komen met een USB-kabel en adapter, en een headset met verschillende kussentjes voor de oordopjes. Ook de quickstart guide ontbreekt bij beide telefoons niet. Wat wel het vermelden waard is, is dat de adapter en USB connector van LG af en toe enorm heet wordt bij het opladen, zelfs zo heet dat ik moeite heb om de stekker eruit te trekken. Waarom dit soms gebeurt is mij helaas een raadsel. Samsung levert daarnaast een USB2.0 kabel mee, terwijl de telefoon USB3.0 ondersteunt.

http://i.imgur.com/tAJtUmDs.jpg http://i.imgur.com/fBOFmd0s.jpg

Als je de telefoons naast en op elkaar legt, is de G3 in hoogte en breedte zo’n 1 á 2 mm groter dan de S5. Het scherm van de G3 is echter veel groter, en daarvoor zijn de bezels veel kleiner gemaakt. Vooral de randen boven en onder het scherm maken een enorm verschil ten opzichte van de S5, maar de S5 heeft natuurlijk ook nog drie echte knoppen onder het scherm. Het resultaat is dat de G3 er een stuk mooier uit ziet door de hoeveelheid scherm.

De G3 heeft verder een bollende achterkant, waardoor de zijkant vrij smal wordt. Persoonlijk vind ik dat lastiger vasthouden, ook doordat de achterkant vrij glad is. De achterkant ziet er verder wel heel strak uit met een look van geborsteld metaal, al is het echter gewoon plastic. Zelf zou ik er in ieder geval een case omheen doen, waardoor de grip eigenlijk geen probleem vormt.
Aan de achterkant zit verder de camera met dubbele flitser en de laser autofocus. Daaronder zitten de powerknop en volume up/down knoppen. Verder heeft de G3 aan de onderkant de microUSB en headsetaansluiting.
Qua design is dit een stuk beter dan de S5. Samsung heeft na de S3 en S4 ook op de S5 weer een chromen rand om het toestel, deze maal met een ribbel erin voor meer grip. Nou vind ik dat chrome zelf al niet echt mooi, maar het slijt ook nog eens grotendeels weg na verloop van tijd. Ik gebruik zelf altijd een case om de telefoon, dus heb ik dat probleem niet zo. Een kennis van mij heeft dit probleem echter wel met zijn S4, en dat ziet er vrij lelijk uit.
De achterkant heeft verder een mooie leren look, en er is beduidend meer grip dan bij de G3. Verder zit hier de camera met flits en fast autofocus. Ook zit hieronder nog de hartslagmeter verwerkt. De headsetaansluiting zit bij de S5 aan de bovenkant. Aan de onderkant een USB 3.0 aansluiting met een klepje ervoor in verband met de IP67 certificering voor stof- en waterdichtheid. Dit klepje blijkt al een groot probleem bij veel gebruikers, doordat het afknapt of loslaat. Zelf heb ik hier tot op heden nog geen problemen mee.

Beide telefoons hebben overigens een verwisselbare batterij en een microSD slot, waarbij ik wel moet zeggen dat ik de achterklep van de G3 vrij moeilijk los krijg. Je hebt het gevoel dat je de achterklep ombuigt en afbreekt, maar uiteindelijk schiet hij wel los.

Zoals hierboven al vermeld heeft de G3 de knoppen aan de achterkant van de telefoon zitten. In eerste instantie is dit wat onwennig, maar je bent eigenlijk altijd met je wijsvinger bij de knoppen in de buurt. Zodra je er aan gewend bent is het zeker een stuk fijner dan aan de zijkant zoals bij de S5.
Daarnaast heeft de G3 drie onscreen knoppen: terug, home en recente apps. In eerste instantie worden deze geforceerd weergegeven, ook in fullscreen applicaties. LG heeft echter een optie ingebouwd om deze per applicatie na drie seconden te laten verdwijnen, waarna ze door middel van swipen weer terug zijn te krijgen. Bij de S5 heeft Samsung vastgehouden aan een gewone homeknop en capacitieve knoppen voor terug en recente apps. Opzich vind ik dit zelf fijner werken, ware het niet dat Samsung bij de S5 de homeknop wat te hoog boven het scherm heeft gelegd waardoor het beeldscherm in je broekzak soms wordt geactiveerd. Ik ga de wakefunctie van de homeknop dan ook uitschakelen op mijn S5.
Dit probleem van ontgrendelen in je broekzak komt echter ook bij de G3 voor, en ik vermoed dat dit komt door de KNOCK-code (zie verderop) die de mogelijkheid biedt om het scherm met twee tikken te ontgrendelen.

De speakers zitten bij beide telefoons ook aan de achterkant linksonderaan. Het geluid van de G3 is wat mooier en voller dan bij de S5, echter op het hoogste volume wordt het wat schel. Zelf vind ik het twee tikken onder het maximum het beste klinken.

http://i.imgur.com/igRaOqhs.jpg http://i.imgur.com/hCGqVjzs.jpg http://i.imgur.com/WOrGnG6s.jpg

Vooral Samsung probeert met veel extra gimmicks hun telefoons te slijten aan de consument. Bij de S5 zijn er drie belangrijke features: de IP67 certificering voor stof- en waterdichtheid, de hartslag monitor en de vingerafdruk scanner. LG doet het hier een stuk beter met het 5.5inch QHD scherm, de laser autofocus en de KNOCK-code, features die eigenlijk wat meer van belang zijn dan een vingerafdruk scanner en hartslag monitor.

Het 5.5inch QHD scherm is natuurlijk hét punt wat de G3 zo bijzonder maakt. Met een resolutie van maar liefst 2560x1440 en een pixeldichtheid van 538 is het scherm vooral bij tekst een stuk scherper. Het scherm bespreek ik straks verder.
LG had bij de G2 al deels de KNOCK-code geintroduceerd, maar op de G3 is de werking uitgebreid en echt enorm handig. Met slechts enkele tikken op het scherm is de telefoon te ontgrendelen en vergrendelen (die twee tikken willen dus ook in je broekzak de telefoon wel eens ontgrendelen). Het vergrendelpatroon kun je zelf instellen en is over het hele scherm uit te voeren. Voorbeeld: twee tikken linksboven, één rechtsboven, en één rechtsonder. Verder kun je met twee tikken midden op het scherm je telefoon weer vergrendelen. Dit werkt erg goed en maak de powerknop voor deze functie eigenlijk overbodig.
De G3 heeft daarnaast als eerste telefoon laser autofocus, waardoor de camera beduidend sneller foto’s kan schieten. Dit zou in de praktijk een voordeel moeten zijn als je snel een foto wilt maken of actiefoto’s wilt schieten.

De S5 komt qua features iets minder goed mee. De IP67 certifiering is wel een fijne extra, vooral bij ongelukjes of bij gebruik in de regen. De telefoon is voor 30 minuten waterdicht tot op 1 meter diepte. Een minpunt hier is wel het klepje aan de onderkant voor de USB poort. Als dit klepje niet dicht zit, is de telefoon niet dicht. En vooral omdat het nog wel eens af wil knappen of los wil komen, is deze feature niet helemaal geweldig uitgewerkt.
De hartslag monitor werkt verder vrij nauwkeurig, maar is wel iets wat je eigenlijk niet vaak gebruikt. Een combinatie met bv. een Gear Fit lijkt mij logischer en ook handiger met het sporten.
Ook de vingerafdruk scanner is een leuke optie, maar werkt eigenlijk vrij slecht. Je moet een vegende beweging maken over de homeknop, en dit gaat bij mij vaak niet goed. De beweging opzich vind ik al vrij lastig met mijn duim, en de vingerafdruk wordt vaak niet herkend. Er is wel een nieuwe firmware update onderweg die hierin grote verbetering zou moeten aanbrengen, echter is deze firmware nog niet officiëel in Nederland beschikbaar.

Het display is hét punt waarop de G3 het zou moeten winnen. De eerste telefoon met een QHD LCD scherm van maar liefst 5.5inch en een resolutie van 2560x1440. Samsung houdt vast aan het vertrouwde FullHD Super AMOLED scherm met een resolutie van 1920x1080. Dit verschil in resolutie zorgt ervoor dat de G3 538ppi heeft, ten opzichte van 432ppi bij de S5.

Wat gelijk opvalt is dat de S5 veel meer kleur heeft in het beeld. Alle kleuren springen er daadwerkelijk uit. De G3 lijkt veel fletser maar wel natuurlijker. Het ziet er meer uit zoals in het echt. Bij de S5 kun je dit echter deels aanpassen door bij de instellingen de Scherm-modus op Bioscoop te zetten. Je krijgt dan bijna hetzelfde effect als op de G3.
Daarnaast heeft de G3 ook een veel hogere helderheid nodig om hetzelfde beeld te bereiken als de S5. Waar de G3 al op 100% helderheid staat, heeft de S5 voor dezelfde hoeveelheid kleur en helderheid slechts ca 65% nodig. Vooral buiten in de zon merk je dit verschil wel, al moet ik zeggen dat ik hier zelf geen last van heb gehad omdat de functie voor automatische helderheid zijn werk wel doet.
Het contrast valt mij verder behoorlijk tegen. Wat zwart of donker hoort te zijn, komt mij te licht over. Dat is het nadeel van het gebruik van een LCD scherm in de G3 ten opzichte van de AMOLED van de S5. Ik heb helaas geen goede camera om de displaytest te fotograferen, maar hierop is het verschil heel duidelijk te zien.
Het scherm van de G3 is echter wel kristalhelder door de pixeldichtheid van 538ppi.. Waar je denkt dat het scherm van de S5 al fijn is, overtreft de G3 het zeker. Je merkt het in eerste instantie niet, totdat je begint te lezen. De letters zijn nog veel scherper en mooier afgewerkt, het geeft veel meer rust aan de ogen.
Bijkomend nadeel van de hoge resolutie is dat de telefoon vrij heet wordt tijdens het spelen van een spelletje. Na slechts 5 minuten voel je de temperatuur stijgen in de ruimte rond de powerbutton. Het is bij mij echter nog niet zo heet geworden dat het ongemakkelijk werd.

Uiteraard draaien beide telefoons op Android 4.4.2. LG heeft voor de G3 de Optimus UI helemaal opgefrist. De interface is een stuk platter gemaakt, en ziet er qua indeling wel wat uit als op de S5 met Touchwiz. Bij de G3 is het echter wat stijlvoller en strakker.
Aangezien ik geen fan ben van Touchwiz en de mogelijkheden om het aan te passen ook te beperkt vind, gebruik ik zelf Nova Laucher op mijn S5. Optimus maakt op de G3 echter een veel betere indruk, en ik zou hierop ook niet zo snel Nova Launcher installeren.

Ook het instellingen menu is duidelijk en geordend op de G3. Instellingen zijn makkelijk te vinden en goed gecatagoriseerd onder netwerken, geluid, weergave en algemeen, en zijn vaak al meteen aan te passen zonder een extra menu te openen. Zelfs als je de eerste keer iets zoekt is het snel te vinden. Samsung slaat hier op de S5 compleet de plank mis met veel te veel catagorieën en submenu’s. Overzichtelijk is dit allerminst. Vele van deze functies hadden makkelijk bij elkaar in submenu’s geplaatst kunnen worden.

Een ander groot voordeel van de G3 is dat LG nauwelijks bloatware geinstalleerd heeft. Waar ik mijn S5, net zoals bij mijn S2 en S3, meteen geroot heb en vele nutteloze applicaties heb verwijderd of bevroren, krijg je bij de LG een frisse telefoon met slechts enkele applicaties die je liever kwijt zou zijn. Voor de rest is het vrij basic Android zoals Google het ook heeft bedoeld.

De G3 heeft daarnaast een app genaamd Smart Notice, een soort assistent. Deze geeft je opties die het gebruik van je telefoon makkelijker kunnen maken. Het geeft je tips over het gebruik van de telefoon zelf, zegt dat je misschien je paraplu mee moet nemen als het die dag regent, en raadt je aan om een onbekend nummer op te slaan als je daar vaak mee belt.

Wat voor mij een lichtpunt in de G3 software is, is de wijze waarop de recente apps worden weergegeven. Er worden miniaturen van maximaal 9 apps tegelijk weergegeven, die door de hoge resolutie van het scherm ook nog erg goed te lezen zijn. Bij de S5 krijg je helaas een lange lijst van apps en ben je veel meer aan het scrollen.

Qua geheugengebruik doen de telefoons niet veel voor elkaar onder. Met op beide telefoons dezelfde applicaties geinstalleerd zit het gebruik bij beide rond de 1.2GB. De S5 voelt bij mij echter wel een stuk sneller aan met het openen van apps en het browsen door de menu’s. Bij de G3 zit er toch vaak een vertraging in het uitvoeren van deze taken.

Links de interface van de G3, rechts die van de S5:

http://i.imgur.com/0pdlLfss.png http://i.imgur.com/HtPZdYFs.png http://i.imgur.com/cinpF44s.png http://i.imgur.com/NUaR8QJs.png

In de benchmarks doen de telefoons weinig voor elkaar onder. De S5 scoort in AnTuTu net iets hoger dan de G3, maar beide telefoons zitten boven de de grens van 35.000 punten.
In de stabiliteitstest komt de S5 er eveneens wat beter van af. De pieken en dalen zijn iets minder, maar de verschillen zijn minimaal. Ook is te zien dat de CPU in de S5 iets koeler blijft, al is het verschil maar slechts 4 graden Celcius. Aan de achterkant van de telefoon is de temperatuur echter wel beter voelbaar, en vooral de powerbutton bij de G3 wordt vrij warm bij deze test.

http://i.imgur.com/eXvtb0Rs.png http://i.imgur.com/evQtpZks.png
http://i.imgur.com/pnGLAkys.png http://i.imgur.com/IKnlNb0s.png

De accu’s in beide telefoons zijn gelukkig flink groot. Vooral bij de G3 is een grote accu van belang voor het grote QHD scherm. LG heeft daarom een accu van maar liefst 3000 mAh in de G3 gezet, tegenover een 2800 mAh in de Samsung S5. Op zich geen groot verschil dus.

Een grote accu helpt alleen niet bij een enorme hoeveelheid kernel wackelocks, zoals bij de G3 in eerste instantie het geval is. De accu werd daadwerkelijk leeg getrokken, voornamelijk door processen die te maken hebben met sensoren. Het resultaat was een accu die bij mijn normale gebruik net het einde van de dag haalt. Per uur lekte er een groot percentage aan stroom weg, terwijl de telefoon gewoon op standby stond.
Na een volledige reset was dit probleem nog niet over. Na het bevriezen (alleen mogelijk na rooten) van onder andere LG Health lijken in ieder geval de processen *_sensors.qcom minder wakelocks te creëren. Het probleem is echter nog niet compleet weg. Waarschijnlijk houdt LG Health door de ingebouwde stappenteller de telefoon constant wakker, maar zullen ook features zoals de KNOCK-code de sensoren actief houden.

De eerstvolgende nacht dat ik de G3 na een reboot met 100% liet liggen, was er de volgende ochtend nog 98% van de accu over. Er was dus in ruim negen uur tijd slechts 2% verdwenen.
De hoeveelheid wakelocks is in ieder geval minder geworden maar nog zeker wel aanwezig. Bij normaal gebruik houd ik circa 30% accu over aan het eind van de dag, mede door het scherm wat toch wat meer energie vraagt door de hoeveelheid pixels. Dit in tegenstelling tot mijn S5, waar ik circa 50% overhoud.

Het bereik van beide telefoons hoef ik weinig woorden aan vuil te maken. De signaalsterkte van beide telefoons is goed, evenals de 4G download- en upload snelheden. Ik heb op geen enkel moment problemen gehad met slecht signaal of slechte ontvangst.

LG heeft de G3 uitgerust met een 13 megapixel camera, met laser autofocus, dubbele LED flitser en optimal image stabilization. Daar tegenover staat de Samsung S5 met een 16 megapixel camera met fast autofocus, enkele LED flitser en digital stabilization.

De verschillende soorten van autofocus doen het beiden even goed. De camera’s zijn razend snel bij het maken van foto’s, en er is geen merkbaar verschil dat de G3 met de laser autofocus een groot voordeel heeft ten opzichte van de S5.

Nadeel van de 13 megapixel camera is dat de G3 hierdoor een beeldverhouding krijgt van 4:3 bij het maken van foto’s. De camera app staat dan ook standaard op de modus W10M ingesteld om alsnog 16:9 te krijgen. Nadeel is natuurlijk wel dat dit lichtelijk ten koste gaat van de foto’s.

De dubbele LED flitser op de G3 brengt in situaties met weinig licht wel een uitkomst. Deze zorgt voor een wat natuurlijkere belichting op de foto, waar de S5 de neiging heeft om "teveel" te flitsen.

De camera app van de G3 is een stuk opgeruimder. De interface ziet er netter uit en is overzichtelijk, echter ook doordat de G3 gewoonweg minder handmatig in te stellen opties heeft. Daar tegenover kun je bij de S5 bijna alles handmatig instellen.

Hieronder een aantal vergelijkende testfoto’s van de G3 en de S5. Over het algemeen moet ik zeggen dat de foto’s van de S5 mij beter bevallen. De G3 heeft vaak last van overbelichting, en er lijkt een extra hoeveelheid rood in de foto’s terug te komen.

Hieronder een setje testfoto's. De linker rij is van de G3, de rechter rij van de S5:

http://i.imgur.com/ObW5Dlqs.jpg http://i.imgur.com/EoaBo1ws.jpg
http://i.imgur.com/OAr9Qezs.jpg http://i.imgur.com/DH5AHOVs.jpg
http://i.imgur.com/q00Itnas.jpg http://i.imgur.com/rBU4hjWs.jpg
http://i.imgur.com/T4fkhY7s.jpg http://i.imgur.com/muK3Mh4s.jpg
http://i.imgur.com/BwMiS35s.jpg http://i.imgur.com/PpMLE8os.jpg
http://i.imgur.com/6f1OqOks.jpg http://i.imgur.com/j1aYwy8s.jpg
http://i.imgur.com/Vt6bSWks.jpg http://i.imgur.com/vepvqAHs.jpg

De G3 kostte bij introductie ¤ 549,- voor de 16 GB variant met 2 GB geheugen, en is momenteel al verkrijgbaar voor zo’n ¤ 475,-. Dat is een stuk goedkoper dan de concurrentie, en ook zeker een pluspunt voor LG. De S5 had een introductieprijs van maar liefst ¤ 699,-. Hij is al bijna drie maanden langer verkrijgbaar en kost momenteel nog steeds meer dan ¤ 500,-.

De vraag is of ik uiteindelijk toch niet liever voor de G3 zou hebben gekozen in plaats van de S5. Voor mij zijn er slechts enkele punten waarop de G3 het wint. De resolutie van het QHD scherm is een voordeel, maar het gebruik van het LCD display met als gevolg het slechte contrast staat mij toch erg tegen. Verder is de software een verademing ten opzichte van de standaard Samsung software. Op mijn S5 zal ik zeker overstappen op een custom rom na verloop van tijd, en dat zou op de G3 niet per se nodig zijn. De KNOCK-code is ook een prachtige toevoeging van LG, echter is deze via custom mods ook aan andere telefoons toe te voegen. En natuurlijk is het design van de telefoon compleet wat anders dan bij de Samsung S5.
De reden dat ik zelf een Samsung S5 heb gekozen zijn toch wel de batterijduur, het display en de camera. Voor mij zijn dat de belangrijkste punten in een telefoon, en de LG G3 weet mij hierin helaas niet te overtuigen.
Hoe dan ook zet LG met de G3 een sterkte telefoon neer die gunstiger geprijsd is dan de concurrentie. Als men op deze manier doorgaat met het ontwikkelen van telefoons, ben ik zeer benieuwd wat ze over een jaar op de markt zetten en denk ik dat Samsung het nog flink moeilijk kan krijgen.

Heb jij ook een LG G3 16GB Zwart?

Ik ben ook aan het testen en ik kom op ongeveer dezelfde conclusies uit.

Houd ook mijn review aankomende week maar in de gaten. Wil er goed de tijd voor nemen en heb hem nog geen week in huis ;)

Wel goede en duidelijke review, overigens!

[Reactie gewijzigd door Massiefje op 29 juli 2014 00:35]

ik mag het toestel dankzij Tweakers ook testen, maar ben het op een aantal puntjes wel oneens met je review. zeker kijkende naar de accuduur(dik 2 dagen) en de camera.

voor de rest zeker een nette en mooie uitgebreide review! ik zeg, hou de mijne ook maar in de gaten :D