Specificaties 42" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Panasonic TX-42AS500E Zwart Review

italodaddy 27 juli 2014, laatste update op 27 juli 2014, 1.975 views

Panasonic TX-42AS500E Zwart

Een heel betaalbare tv met high end nominaties.

Pluspunten

• Uitstekende zwartwaarden
  • Fantastisch kleurbereik
  • Goed contrast
  • Soepele bediening
  • 10 punts fijnafstemming in witbalans en kleurbeheer
  • Prachtig smartplatform
  • Verbeterde kijkhoek t.o.v vorig jaar MVA panelen
  • Redelijk snel internet
  • Mediaspeler
  • Algemene beeldkwaliteit

Minpunten

• Voice guidance klinkt dom
  • Digitale optische audiouitgang kon beter
  • Tv kan niet gedraaid worden

Weer een fantastisch product van de meesters van Panasonic.

Deze 500 serie heeft een MVA paneel wat moet zorgen voor diep zwart. En dat doet het ook.
Niet zo zwart als de vroegere plasmapanelen van panny maar dat is ook bijna onevenaarbaar.
Zelfs in deze tijden van 4K en ultra hd moet er nog best wat aan zwart en kleurechtheid en warmte worden gewerkt door de heren super hd techneuten, maar dit even terzijde..
Wat biedt een tv die iets meer dan 350 euro kost en gemaakt is in de redelijk prille Panasonic LED fabrieken?

Behoorlijk wat moet ik zeggen.

Ten eerste is het beeld out of the box redelijk goed ( bij de as 400 serie was het dramatisch).
Ik heb zeer weinig bij moeten stellen om een mooi plaatje te krijgen.
Gewoon in de normaal stand de kleur omhoog naar 55 ipv de standaard 50 et voila...de klus was geklaard.
Dit geeft de meest plasma-like look met diep zwart en mooie zachte volle warme kleuren. Panasonic is altijd al heer en meester geweest over het kleurspectrum en die evolutie gaat bij deze AS lijn gewoon door. Ik heb een van mijn referentie blurays losgelaten op deze tv ( the woman in black) en ik moet zeggen dat een tv in deze prijsklasse zeer netjes het zwart en de gradaties erin weergeeft.
Ook in het pikkedonker doet het cinematografisch goed zijn werk. Panasonic weet erg goed met het 16:9 formaat om te gaan wat de bioscoop ervaring suggereert op een normale tv.
Ook The Lord of the Rings, extented remastered bluray komt op deze tv heel mooi tot leven. En dat is uiteindelijk toch waar het om draait bij een tv.
Kleuren zijn mooi helder, diep, zwart is mooi zwart en wit kraakhelder wit. Waar het wit bij de vroegere plasma's wel eens wat gelig kon lijken hebben ze het hier mooi onder controle.
Ook heeft deze tv callibratiemogelijkheden in het kleurbeheer en witbalans. Zover ben ik niet gegaan want ik heb geen meetapparatuur zoals Calman etc, maar als je echt het maximale uit deze tv wilt halen kun je het zelf callibreren of laten doen door een pro. Je zult er geen spijt van krijgen.

SD materiaal heb ik niet getest maar ik denk dat deze tv ook wel goed overweg kan met een gewone dvd speler.

Internet verloopt soepel en redelijk snel, op mijn 60 mb laden de pagina's snel genoeg, het is natuurlijk geen pc, maar voor een smart tv hoef je niet lang te wachten.

De nieuwe interface van het smart gedeelte is erg mooi geworden, het ziet er professioneel uit en mooi overzichtelijk.

Goed aanbod van apps, zit zelfs pathe tv bij maar daar moet je volgens mij voor betalen.

Bij snelle scenes zie je af en toe motionblur, maar dat kan ook niet anders met een 100 hertz tv, maar het is niet irritant of zo.

Geluid heb ik niet echt getest, want audio gaat over mijn home cinema.

HDMI poorten USB poort enz klikt makkelijk en soepel.

De filmcadans modus op deze tv geeft de meest realistische bioscoopervaring.

Wat ik nog erg mooi vind van deze as500 is dat wanneer je vanuit de apps teruggaat naar bv HDMI dan
dimt de tv heel even in en komt weer op in het nieuwe menu, het is net een beetje zoals het uitfaden van een muziekstuk voordat een nieuw nummer begint.

Dussss...erg veel moois voor je geld.

Een knappe jongen die een betere tv vindt in deze prijsklasse.

Groeten van Italodaddy.

Heb jij ook een Panasonic TX-42AS500E Zwart?

Digitale optische audiouitgang kon beter
Kun je dit onderbouwen?
Je review is lovend en heel duidelijk; lof!

Een vraag: is de koptelefoon-aansluiting los van de luidsprekers instelbaar?
Hey Harry6,

Goed dat ik je heb kunnen helpen met deze review.

Ja hoor het is allemaal los instelbaar

[Reactie gewijzigd door italodaddy op 28 juli 2014 18:42]

Hier zijn de optimale waarden na callibratie:

Viewing mode: True CInema
G-Cutoff -1
B-Cutoff -1

Kleurbeheer onaangetast gelaten.

[Reactie gewijzigd door italodaddy op 28 juli 2014 18:50]

Bedankt voor de kalibratie instellingen, heb ze bij mij ook ingesteld en het beeld is echt een stuk beter! Alleen mis ik de instellingen van de omgevings sensor nog, "Past beeldinstellingen automatisch aan het licht aan". Die heb je zeker ook uit staan?

[Reactie gewijzigd door ludsloper op 3 februari 2015 16:02]

De optische uitgang van de tv is niet zo dynamisch als van bv mijn blurayspeler of stand alone mediaspeler.
Ook is het laag niet zo krachtig en de richting van het surround.
En als laatste minder muzikaal met dynamische muziekstukken in een film.
Mp3 en flac afspelen gaat nog wel tenzij je hoge eisen stelt. Jazz klinkt koud, house en electronische muziek gaat wel.