Specificaties Android compatibel en 21g - Bekijk alle specificaties

Sony SmartBand SWR10 Zwart (Zwart) Review

O88088 27 juli 2014, laatste update op 28 juli 2014, 4.666 views

Sony SmartBand SWR10 Zwart (Zwart)

Het is een mooi silicone bandje met een kleine waterdichte module erin verwerkt. Door het lage gewicht in combinatie met het materiaal is het niet onprettig om te dragen. Het grootste minpunt is dat er geen sensor voor bijvoorbeeld hartslag of gps inzit waardoor de Lifelog app weinig doet.

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Gewicht
  • Trillen bij melding
  • Water- en stofdicht

Minpunten

• Lifelog app teleurstellend.
  • Vrij duur in het begin

De Sony Smartband (SWR10) werd vorig jaar ge´ntroduceerd. Hij is anders dan andere zogenaamde wearables aangezien er geen scherm in zit. De band is bedoeld om 24 uur per dag om te hebben, 7 dagen per week. Om dit mogelijk te maken is hij waterdicht zodat douchen of afwassen geen probleem moet zijn.

Specificaties
  • Processor: ARM Cortex M0 32 bit.
  • Grootte (module): 40,7 x 15,3 x 7,8 mm lxbxh
  • Armbandlengte: 25 cm voor large en 21,4 cm voor small (beide maten inbegrepen)
  • Gewicht: Module: 6 gram. Module met grote armband: 21 gram. Module met kleine armband: 20 gram.
  • Trilmotor: Ja.
  • Lampjes: 3 witte LED's
  • Geheugen: 256kB flash
  • RAM: 16kB
  • Verbindingen: Bluetooth 4.0 Low Energy, NFC, micro-USB
  • Accu: 35mA Lithium-polymeer. 5 dagen gebruik
Vereisten voor telefoon: Android 4.4 of hoger. Bluetooth 4.0. Lifelog app. Smart Connect met SmartBand add-on.
Bron.

Openmaken!
De band komt in een mooi doorzichtig plastic doosje met een kartonnen onderkant. Je ziet meteen de silicone band en de module. Verder bevat het doosje een kleinere armband, een micro-USB naar gewoon USB kabel, een folder over de manier waarop je hem kunt verbinden met je telefoon en de gebruikelijke juridische blaadjes. So far, so good. Het silicone bandje heeft een mooie textuur met ribbels over de hele band. Bovenop zit een verdikking waar de module precies in past. De sluiting is een metalen knopje met het Sony logo erop.

Gebruik
Voor het eerste gebruik moet je de module ongeveer een half uur opladen. Hierna kun je hem gaan verbinden. Dit kan door middel van NFC of door Bluetooth. Aangezien mijn telefoon NFC heeft heb ik die methode gebruikt. Dit hield eigenlijk niet veel meer in dan de twee apparaten tegen elkaar houden. Hierna werd Bluetooth vanzelf geactiveerd en werd er een verbinding gelegd. Toen moest er eerst een kleine firmwareupdate plaatsvinden (gebeurt automatisch) voordat het apparaatje gereed was. De Lifelog app werkt met een Sony- of Google account (op niet-Sony telefoons). Nadat je ingelogd bent kun je beginnen met je leven... loggen. Met de add-on voor Smart Connect kun je onder ander bepaalde instellingen wijzigen en zien hoelang je nog met je accu kunt doen. Een van de handigere features is de mogelijkheid om apps te besturen met tikken op je Smartband. Zo kun je bijvoorbeeld liedjes pauzeren of skippen met een paar tikken.

De band zelf is erg comfortabel dit mede door het lage gewicht van maar 21 gram (minder dan de meeste horloges!) en de zachte silicone band. Precies zoals het hoort dus. Een wearable moet geen blok aan je been arm zijn immers. Doordat je de keuze hebt uit twee bandjes die ook nog eens verstelbaar zijn heb je altijd wel een passende band.

Wat moet je ermee?
Wat heb je nou eigenlijk aan zo'n band? Tsja, goeie vraag. De Lifelog app laat je zien hoeveel je internet, communiceert, loopt, slaapt enzovoort. Leuke informatie maar echt nuttig? Niet meteen. De app laat bijvoorbeeld niet zien met wie je communiceert of welke sites je bezoekt. Inzicht in je slaappatroon kan nuttig zijn maar daarvoor is deze band niet nauwkeurig genoeg naar mijn idee. De nuttigere dingen zijn de mogelijkheid om op afstand apps zoals de camera of muziekspeler te bedienen en de mogelijkheid om meldingen door te sturen naar je Smartband. Dat gebeurt door middel van een trilsignaal. Zo hoeft mijn telefoon nu niet meer te trillen of geluid te geven aangezien mijn polsbandje trilt. Verlies je signaal met je telefoon dan krijg je ook een melding maar dan van drie trillingen. Dit is echter optioneel. Dit kan nuttig zijn voor de mensen die hun telefoon (of tablet) wel eens vergeten. Iets wat ook mogelijk is maar wat ik niet nodig heb is de optie om je telefoon geluid te laten maken, bijvoorbeeld als je hem kwijt bent. Al met al zijn er genoeg mogelijkheden maar die zijn niet allemaal even nuttig of handig.

Accuduur
Sony geeft een accuduur van vijf dagen aan. Meestal is dit getal nogal overdreven en wordt er uitgegaan van het beste scenario. In dit geval is het echter aardig nauwkeurig. Vier dagen is makkelijk te halen en ook vijf dagen is geen probleem. De accuduur hangt vooral af van het gebruik van de trilmotor, wordt die niet of amper gebruikt dan is het apparaatje erg zuinig. De foto is na ongeveer 60 uur gebruik en hij geeft aan nog 1 dag en 20 uur verder te kunnen. Die schatting is nog vrij onnauwkeurig aangezien hij 's nachts langer meegaat. En als hij dan uiteindelijk echt leeg is, is opladen binnen een uur weer gepiept. Prima.

De Smartband SWR10 is een wearable zonder scherm. Wat moet je er dan mee als je er geen berichten mee kan lezen en als zelfs de tijd niet te zien is? Je leven loggen. Dat klinkt spannender dan het eigenlijk is. De bijbehorende app houdt bij wat je van dag tot dag doet, inclusief je slaap. Om niet in de weg te zitten is het bandje erg licht en bovendien waterdicht zodat je er al je dagelijkse bezigheden mee kan blijven doen. De Lifelog app is een beetje teleurstellend aangezien het niet veel meer is dan een verzameling grafieken. De handigere toepassingen maken gebruik van de fysieke eigenschappen van het bandje. Trillen bij meldingen en tikken om apps te besturen maken dat deze band niet volkomen zinloos is. De prijs was in het begin een vrij forse honderd euro, inmiddels is dat afgezakt naar rond de 60 euro. Voor dit bedrag krijg je een module en twee armbandjes in verschillende maten.

Heb jij ook een Sony SmartBand SWR10 Zwart (Zwart)?

Hoe werkt het slaaptracken? Dat is namelijk voor mij een reden om dit ding te overwegen. Heb een poosje sleep as android gebruikt en vond dat echt fantastisch. Vond het alleen niets om mijn telefoon telkens in bed te hebben liggen aan de lader. Als dit daar een redelijk alternatief voor is heb ik er wel oren naar.
Het werkt door middel van je bewegingen. Weinig beweging is dan diepe slaap en relatief veel beweging is lichte slaap. Het werkt echter niet optimaal want soms denkt de app dat je slaapt. Of het beter is dan Sleep as Android weet ik niet.
De review is inderdaad exact wat deze gadget doet. De app is inderdaad (nog) beperkt, een koppeling met je agenda zou al een goede aanvulling zijn. Bovendien kost de app behoorlijk wat batterij bij mij.
Het is wel een leuk ding voor lopers, bij de fitness en mensen die iets met hun eigen gezondheid doen.

Ik zie wel potentieel is deze dingen die komende jaren verder ontwikkeld kunnen worden. Denk daarbij aan medische uitbreidingen (hartfuncties en bloeddruk --> Philips en Google zelf) en verbeteringen mbt betrouwbaarheid.

Goeie review.