Specificaties 5,5" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

OnePlus One 64GB Zwart Review

rhk22463 27 juli 2014, laatste update op 6 augustus 2014, 643 views

OnePlus One 64GB Zwart

Voor de helft van de prijs van premium smartphone van andere merken heb je een prima toestel dat niet onder doet voor de duurdere merken. De materiaalkeuze, hardware en afwerking is top !

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit en mooie materialen
  • Sandstone achterkant voelt prettig aan en is korrelig waardoor je prima grip hebt
  • Snellere laadtijd met bijgeleverde (witte) 2 Amp lader
  • Vlotte smartphone met alle features die ik nodig heb
  • Connect probleemloos naar Ford carkit

Minpunten

• Invite is nodig om te kunnen kopen, geduld is een schone zaak !
  • De hieronder genoemde "minpunten" zijn voornamelijk "jammer" maar geen dealbreakers voor deze prijs :
  • Speakers zijn helaas geen HTC Boomsound, geluid en plaatsing kan beter
  • Geen in-ear headset meegeleverd
  • Hardware toetsen zijn omgekeerd met wat ik gewend was (BACK zit hier rechts)
  • Geen IR zender/ontvanger

De OnePlus One in 64 Gb uitvoering heb ik nu een paar dagen. Aangezien het geheugen niet is uit te breiden was voor mij de 16 Gb variant niet interessant, maar met 64 Gb kan ik goed uit de voeten.

Uiterlijk:
Wat opvalt is dat de telefoon mooi dun is, wel groot maar voor mij toch nog te bedienen met 1 hand maar niet iedereen zal dat prettig vinden. Materiaal aan de achterzijde is donkergrijs met een soort korrelige structuur, ligt prima in de hand en voelt zacht maar is toch voldoende ruw om de smartphone niet makkelijk uit je handen te laten schieten.
Langs het scherm zit een mooie metalen rand en alles voelt solide en relatief zwaar aan: prima dus.
Scherm is mooi en goed afleesbaar, goed te bedienen met een prima respons . Wat materiaalkeuze betreft zit het wel goed, geen goedkoop plastic maar het oogt als een 2x zo duur premium toestel en presteert ook zo... alleen de prijs is stukken vriendelijker.
De liefhebber kan (binnenkort) ook nog luxe houten backcovers kopen maar die kosten je ongeveer 39 Euro wat meer dan 10% van de aanschafprijs van dit toestel is, tja... men moet ergens zijn geld aan verdienen ;)

In de praktijk:
De telefoon is lekker snel en boven verwachting prettig in het gebruik. Ik ben een HTC One (M7) gewend en was een beetje bang dat ik wat van die HTC features zou gaan missen op deze telefoon, maar... met Cyanogen op deze OnePlus One kom je eigenlijk niets tekort. De dubbele tik om het scherm te ontwaken werkt ook hier, lekker handig !
Wat wel even wennen is is dat de volgorde van de hardware knoppen net andersom is. De BACK toets zit rechts en ik was gewend aan links, dus daar grijp ik nog regelmatig mis.
Deze knoppen zijn heel subtiel blauw verlicht maar op de tast ook goed te vinden.
Bij het installeren van een systeemupdate was het even schrikken toen ik na de reboot allerlei chinese tekens zag onder de Droid , ik krijg toch geen Chinees OS over mijn nederlandse instellingen gegooid? Geen nood, alles blijft gewoon Nederlands (of welke taal je ook initieel hebt gekozen).
Het enige dat ik mis is de Infrarood zender die ik wel op mijn HTC One heb, helaas dus geen TV bedienen met dit toestel maar voor de rest ontbreekt er niets essentieels (of je moet hem regelmatig onder water willen dompelen). WIFI bereik op 5 Ghz is iets minder dan ik gewend was, maar op 2.4 Ghz is het goed te doen.

Geluid:
Het geluid is niet slecht maar de speakers zijn helaas geen HTC Boomsound en ze zitten niet echt lekker voor stereogeluid zoals op het front van de HTC One...dat is toch wel even slikken als je dat gewend bent. Dan maar altijd een headset gebruiken of gewoon naar de AV-receiver streamen.
Voor dit bedrag misschien niet zo vreemd, maar je zult ook tevergeefs in de doos zoeken naar een headset. Iets dat ik gewend was wel te vinden bij al mijn eerdere smartphones. Gelukkig heb ik voldoende in-ear headsets liggen en dan is het geluid gewoon goed, de equalizer instellingen zijn aan mij niet besteed maar er zullen veel mensen wel blij worden van de mogelijkheid om allerlei presets of equalizer settings te kiezen.
Wat me opviel is dat een HTC headset (Beats) met FF/REW knoppen een iets ander gedrag vertoonde toen ik op FastForward knop van de headset drukte : het volume gaat harder !
Ik was gewend dat de muziek dan naar de volgende track springt maar helaas... dat werkt in combinatie met Google Music op deze OnePlus One dus even anders. Moet nog eens uitvogelen hoe dit te veranderen is...

Camera:
De camera is even wennen, niet alle functies waren mij direct duidelijk en bij het afdrukken hoor je niet echt goed een "sluiter" geluid waardoor ik regelmatig twijfelde of ik had afgedrukt. Foto's en video's zijn verder goed, alleen bij slechte lichtomstandigheden moet je rekenen op wat mindere beelden, maar dat is bij de meeste smartphones het geval. De 13 Mpixel camera levert in ieder geval betere plaatjes dan de Ultrapixel van HTC bij goede lichtomstandigheden.
Ik heb overigens de aan/uit knop ingesteld als ontspanner want dat werkt minder vaag dan de onscreen tik actie vind ik.

Accu:
De accu gaat ongeveer een dag mee bij normaal gebruik, niet veel slechter dan ik gewend ben.
De EU-lader die los bijgeleverd werd is wit van kleur en levert 2.1 Ampere voor een snelle oplaadtijd, maar ik merkte dat hij op mijn oude HTC lader ook gewoon op te laden is. Geen paniek dus als je eens een standaard lader van iemand moet lenen, het zal alleen iets langer duren voordat de accu weer vol is. Met de bijgeleverde lader ben je in 90-100 minuten weer helemaal vol, met een standaard 1 Ampere lader duurt dat ongeveer 2x zo lang. Het opladen gaat dus sneller dan ik gewend was.

Connectie:
WIFI op 2.4 Ghz werkt goed, bereik is zoals ik gewend ben. Op 5 Ghz is deze smartphone iets kieskeuriger, per saldo is het bereik dus in orde maar niet uitstekend.
Bluetooth connectie naar mijn Ford carkit werkt goed, dit in tegenstelling tot de HTC One die de verbinding na een paar seconden verbreekt. Gelukkig hoef ik nu dus mijn headset niet meer te gebruiken voor handsfree bellen maar kan de bluetooth carkit zijn werk weer gewoon doen :)
3G connectie naar Vodafone netwerk is probleemloos, geschikte 4G ontvangst heb ik hier niet van Vodafone dus kan ik niet over oordelen.

Conclusie:
Deze smartphone is wat mij betreft een regelrechte aanrader. Je moet een lange adem hebben om een invite te krijgen maar toen ik hem na 3 maanden eindelijk vanuit de UK opgestuurd kreeg was ik dat al weer snel vergeten. Hou er trouwens rekening mee dat er nog verzendkosten bijkomen (verzending vanuit UK met DPD) waardoor totaalprijs op bijna 310 Euro uitkomt.

Heb jij ook een OnePlus One 64GB Zwart?

Meer advertenties

goeie review! Heb je heel toevallig nog een invite???
Bedankt, als er nog vragen zijn dan hoor ik het wel.

Je bent niet de eerste die om een invite vraagt. Helaas heb ik geen andere invite gekregen, dus mijn advies is vooral positief actief worden op OPO forums en Facebook en goed opletten wanneer er weer weggeef-acties zijn ... Veel geduld hebben dus.
Met een beetje geluk is er iemand op zo'n forum die wel een invite of telefoon in de aanbieding heeft. Als je niet langer wilt wachten dan kun je de Internationale versie kopen op Oppomart maar dan betaal je wel een hogere prijs.
Heb overigens van hen schriftelijk bevestigd gekregen dat het inderdaad de Internationale versie is met volledige garantie. Bij andere websites zit je met de Chinese versie zonder garantie opgescheept, oppassen dus !
Forums van OPO:
aha, okay hoe lang ben je gemiddeld actief geweest op de forums voordat je een invite kreeg? ik kan het denk ik nog maar een maandje volhouden met mijn lg optimus l5 :S
Ik heb gehoord van mensen die binnen 2 dagen een invite kregen maar zelf heb ik er ruim 8 weken op moeten wachten. Het is dus puur geluk hebben denk ik. Je kunt ook een invite of OPO overnemen van iemand die hem op deze forums aanbieden, maar dat risico heb ik niet genomen.
Ik heb nu een invite voor een 64 Gb Sandstone OnePlus One, die nog 4 dagen geldig is.

Als je interesse hebt moet je dus snel zijn en je emailadres aan me laten weten zodat ik de invite kan doorsturen.
Ik heb ook een invite gekregen na 2 dikke weken. Hoop dat ik er ook zo positief over kan zijn als jij. Veel plezier met je telefoon!
Dank je, ik ben nog steeds zeer tevreden met de telefoon.
Als je de OPO inmiddels besteld hebt : nog even wachten en dan kun je zelf een review plaatsen ;)
Hoop heb volgende week binnen te krijgen, dan zal ik zeker een poging wagen om een review te schrijven.
Ik heb mijn OPO vrijdag besteld. Sinds vandaag is de status op de website veranderd van 'Pending Shipment' naar 'Processing''. Hoe lang duurt het ongeveer nog voordat ik hem thuis heb?

- Niels
10 dagen in mijn geval. Over ruim een week zou je hem kunnen hebben :)
18 augustus binenngekomen ;)