Specificaties 5,2" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

LG G2 32GB Zwart Review

oerbrood 26 juli 2014, laatste update op 20 december 2014, 937 views

LG G2 32GB Zwart

Pluspunten

• Scherm
  • SoC
  • Design
  • Accu
  • Camera
  • KnockON
  • IR Remote

Minpunten

• Geen microSD slot
  • Afwerking achterkant
  • Standaard LG skin matig

N.B. De voornaamste doelstelling van deze review is een aantal zaken toe te lichten die in andere reviews niet of nauwelijks behandeld zijn. Het is niet mijn bedoeling om in herhaling te vallen met eindeloze performance benchmarks. Dat laat ik over aan anderen.

Intro / waarom de G2?

Voordat ik de LG G2 kocht was ik een trotse eigenaar van een prachtige Samsung Galaxy S3 mini. Een prima toestel, maar ook eentje die eigenlijk nergens bijzonder goed in is. De camera was bovengemiddeld voor een 5 MP, het AMOLED scherm was mooi maar vrij onscherp, accuduur redelijk en het formaat is zeer handzaam. Dat laatste vond ik een groot pluspunt van dat toestel. Daarom was ik bang dat de LG G2 te groot zou zijn. Ik heb hem nu een paar dagen, en ik denk dat de afmetingen van het toestel weinig problemen op zullen leveren in de praktijk. Het went snel.
De LG G2 is niet het enige toestel dat ik overwogen had. Andere candidaten waren de Samsung S4, en dan specifiek de Snapdragon 800 versie (de i9506, werd laatst op groupon.nl aangeboden). Ook de Z1 compact had ik overwogen. Tenslotte had ik gewacht tot de Mi4 aangekondigd werd. Dit toestel lijkt me nu nog steeds erg goed, echter de versie de met LTE in Nederland werkt zal waarschijnlijk pas in December verkocht worden. Dat duurt mij (veel) te lang, dus deze viel af.
Dan nog de Z1c en S4. Beide hadden n groot voordeel t.o.v. de G2, namelijk een microSD slot. Dat woog voor mij niet op tegen de nadelen van deze toestellen.

Voor ik verder ga zal ik eerst even de prijzen naast elkaar zetten:
LG G2 32GB - 335 via clevertronic.de (verliep vlekkeloos, eerste keer dat ik daar iets bestelde).
Z1c ~ 350 zowel in DE als NL.
S4 i9506 360 via groupon.nl

Dan de nadelen van de Z1c en de S4. De Z1c heeft een 20.7 MP camera, die aanzienlijk slechter is dan die van de S4 en G2 (zie gsmarena of phonearena camera comparison). Ook heeft dit toestel i.p.v. Gorilla Glass een onbekend glas met een screenprotector er overheen die makkelijk bekrast en zeer moeilijk te verwijderen is (geloof zelfs dat je garantie dan vervalt o.i.d.). Deze viel dus af.
De S4 was zeker ook een mooi toestel. Echter de levertijd via groupon viel me tegen (2 weken), en verder overtreft het toestel de G2 eigenlijk op geen enkel punt.
Tenslotte heb ik nog gekeken naar de developer ondersteuning van deze toestellen. Dit is alleen interessant indien je wilt sleutelen aan de software uiteraard. Maar ik zit niet voor niets op tweakers.net he.
De i9506 doet het zeer slecht op dat punt. Weinig ondersteuning, en zelfs Android 4.4 kitkat is nog niet eens beschikbaar voor dit toestel. Al met al ronduit waardeloos.
De G2 werd het dus.

Design

Dit gedeelte is eigenlijk geheel subjectief. Ik vind het design over het algemeen prima. De minimale bezels zijn een groot pluspunt van het design. Ook is het toestel redelijk dun met 8.9mm. Het gewicht is goed, maar zwaarder hoeft het niet te worden. Hetzelfde geldt voor het formaat: groter dan dit moet het echt niet worden. Echter ik kan eigenlijk alles met n hand bedienen op dit toestel. Ook prima dus.
Volgens tweakers.net review: "Design voelt heel plastic en goedkoop". Dit is zwaar overdreven. Ja, het is geen iPhone o.i.d. maar die zin klinkt net alsof de telefoon elk moment van ellende uit elkaar kan vallen. Het doet in geen enkel opzicht onder voor het plastic design van Samsung. Het was beter geweest als de achterkant mat was i.p.v. glossy, dat wel. Dan kom ik bij het tweede punt van de review.
"Knoppen aan de achterkant geen succes". Ik denk dat dit erg subjectief is. Persoonlijk heb ik er nu al geen moeite meer mee. Enkel als je de camera gebruikt werkt het voor geen meter. Het mooie is dat je ze eigenlijk nooit nodig hebt. Je kunt het toestel unlocken door twee keer op het scherm te tikken. Dit werkt 7/10 goed, soms moet je minstens drie keer tikken. Ik gebruik deze functie eigenlijk altijd.

Ik heb een TPU hoesje besteld voor de achterkant, dit zal er ook voor zorgen dat de knoppen niet ingedrukt kunnen worden mocht dit ooit gebeuren. Ook geeft het hopelijk meer grip op de achterkant.
Hierover volgt nog meer.

Display

Prachtig. Niets op aan te merken. Ok, behalve dan dat het behoorlijk spiegelt in de zon. Dat kan wel wat beter.

Accuduur

CloudyG3 2.0. SoT van 6 uur mogelijk.
Prestaties

Nee, geen CPU/GPU benchmarks. Er is een andere benchmark die ik wil bespreken. Namelijk de NAND performance. Dit is de snelheid van het ingebouwde opslag geheugen. Interessant is dat de 32 GB versie iets sneller is dan de 16 GB versie.

Instellingen Androbench (zelfde als Anandtech):

Mijn resultaten (32 GB en Android 4.4.2):

Resultaten 16 GB:

De goede sequential write performance van 20 MB/s is fijn bij het kopieren van bestanden naar de telefoon. Het gaat sneller dan de meeste microSD kaarten die ik heb gehad.

Verder is de performance uitstekend. Er is eigenlijk nooit lag. Mijn iPad mini Retina is misschien ietsje sneller maar het scheelt eigenlijk niets.

Wi-Fi, LTE en 3G prestaties zal ik misschien nog bekijken maar reken er niet op.

Camera

De camera is een van de redenen dat ik dit toestel gekocht heb. Ik kan nu al zeggen dat ik het volstrekt oneens ben met de tweakers.net review op dit punt ("Camera matig, in 't donker simpelweg slecht.").

Ik schreef eerder in deze review al dat de G2 beter uit de bus komt bij de gsm/phonearena camera comparison dan bijvoorbeeld de Z1c. Zelfs met de standaard software is dit het geval. Er zijn echter vele software aanpassingen beschikbaar voor de G2.
Een van deze aanpassingen is de mogelijkheid tot het maken van RAW fotos, via een speciale app. Met de volgende afbeelding is duidelijk te zien wat voor een kwaliteit er met de Sony IMX135 sensor te behalen valt.
Het gaat hier om 100% crops. De RAW is bewerkt in RAWtherapee, ik ben absoluut geen expert, dit is het resultaat van een half uurtje knoeien met sliders:

Software / aanpassingen

Camera:Root:Roms:Conclusie

...

Heb jij ook een LG G2 32GB Zwart?

faal: Ik krijg die afbeelding in de tekst niet werkend. Iemand een idee?

E: gelukt. Moest [img]link naar afbeelding[/img] gebruiken. Volgens FAQ kun je [afbeeldingX] met X= 1 t/m 4 gebruiken maar helaas.

[Reactie gewijzigd door oerbrood op 28 juli 2014 23:19]

Prima review, aantal onderdelen wel erg kort beschreven. Kun je wat uitweiden over de accuduur? Zijn de meningen over verdeeld, zeker met een custom rom. Ben benieuwd wat de G2 doet met CM11 bijvoorbeeld. Hoeveel uur gebruik haal je?
Ik ben al heel lang van plan uit te weiden op die onderdelen maar het wil er steeds maar niet van komen :S. Ik hoop dat het nog dit jaar gebeurt :p. Cm11 nog niet geprobeerd, zit al maanden op cloudyg3, werkt uitstekend. 2 dagen lukt net met een paar uur internet en WhatsApp. Een screen on time van 6 uur is reel

[Reactie gewijzigd door oerbrood op 3 december 2014 17:38]