Specificaties Intel Atom C2750 on board - Bekijk alle specificaties

ASRock C2750D4I Review

Mmore 26 juli 2014, laatste update op 26 juli 2014, 4.549 views

ASRock C2750D4I

Een Mini-ITX boord met 4 (!) geheugen aansluitingen en 12 (!!) SATA poorten? Yep! Heel krachtig systeem tegen aantrekkelijke prijs. Er wordt niet bespaard op de features, waardoor je vrijwel alle kanten op kan. Systeem draait ook "headless" zonder problemen dankzij de IPMI.

Pluspunten

• Zeer zuinig
  • Veel power
  • Kleine formfactor
  • Veel features
  • IPMI

Minpunten

• Maximaal 3 USB poorten bruikbaar
  • Lange tijd pre-post

Layout Score: 3
Waarom dit moederbord?
Ik heb een eigen hosting bedrijf en zoals je je kan voorstellen moet er veel getest worden voordat dit op productie servers wordt uitgerold. Op dit moment doe ik dit vrijwel altijd middels virtual instances (bijv. Amazom Ec2 of DigitalOcean) en maak ik vrij intensief gebruik van snapshots.

Toen ik er van de week achter kwam dat mijn media server behoorlijk overbelast was besloot ik om de taken die daarop draaien te gaan verplaatsen en direct een oplossing te zoeken voor het eerder genoemde probleem, oftewel, ik wil een server hebben staan waarop ik kan werken en waar bovendien mijn mediaserver haar taken op kan blijven uitvoeren.

Nu had ik al een tijd de C2750 op het oog en heb ik deze zelfs al een tijd getest als server met diverse taken als dedicated server. Afijn, uiteindelijk dus besloten om dit bord te bestellen en ermee aan de slag te gaan! Uiteindelijk moet het systeem virtualiseren en gaan er in elk geval meerdere instances draaien ter vervanging van mijn oude mediaserver en om zakelijk als testomgeving gebruikt te kunnen worden. Besparing op energieverbruik is natuurlijk ook welkom -- dit systeem gaat 24/7 draaien en dan lopen de kosten over een aantal jaren toch op.

Technische informatie
ProcessorIntel Atom C2750
Cores8
Snelheid2,4 GHz
Form FactorMini-ITX
Bios of UEFIUEFI
Geheugen4x DDR3 (ECC, 1333Mhz of 1600Mhz)
SATA4x SATA-300, 8x SATA-600
LAN2x Ethernet 1Gbps
USB3x USB 2.0
ManagementIPMI

(foto via anandtech)

Wat wordt er geleverd?
In de doos treffen we het volgende aan;
  • 1x handleiding
  • 1x Drivers & Support CD
  • 6x SATA Kabels
  • 1x I/O Shield
Precies wat we ook verwacht hadden, eigenlijk. De extra SATA kabels zijn mooi meegenomen, daar had ik niet op gerekend.

(foto via anandtech)

Waarmee is dit bord getest?
Uiteraard de C2750 SoC, 16GB DDR3 op 1333Mhz (KVR1333D3E9SK2/16G) in een Fractal Design Node 304. Als opslag is er gekozen voor een Samsung 840 EVO (250GB) en er draait een S12II-430 PSU om het geheel van stroom te voorzien.

Installatie
Het bord is even makkelijk of moeilijk in te bouwen als elk ander Mini-ITX moederbord. ;) Stelt niet zo heel veel voor, en na een minuut of tien was het geheel ingebouwd en aangesloten. Het bord heeft maar 1 voedingskabel nodig vanaf je PSU, de bekende 24-pin ATX connector. Als je op je voeding een 20-pin connector hebt zitten dan is dit ook voldoende, het systeem heeft namelijk bijna geen stroom nodig.

Er zitten maarliefst 4 geheugenslots op het bord - iets wat de concurrentie niet heeft. Bovendien wordt er gewoon geheugen gebruikt en niet het veel duurdere SODIMM geheugen. Dit zorgt ervoor dat je behoorlijk wat kan besparen op je geheugen en dat je veel meer geheugen kan toevoegen dan in de moederborden van de concurrentie. Belangrijk voordeel dus. Wel gaat er ECC-geheugen in, wat je eigenlijk ook wel wilt hebben in een server systeem. Bij het aansluiten van 2 reepjes moet je de blauwe slots gebruiken. Als je de witte slots gebruikt dan doet het systeem niets, iets waar ik dus al gauw achter kwam omdat ik natuurlijk de handleiding pas erbij nam toen iets niet werkte.

Afijn, geheugen erin geprikt, ATX kabel erin, de irritante front-panel pins aangesloten en vervolgens komen we bij het eerste vrij grote probleem: een hele reeks SATA poorten is heel slecht te bereiken. Poort 0 tot 5 (6 poorten in totaal) zitten namelijk zowat tegen de achterkant van het bord aan, in mijn geval direct onder de fan van mijn kast. Het is hierdoor heel lastig om deze kabels aan te sluiten. Dit is extra belangrijk omdat deze 6 poorten op de controller aangesloten zijn die bootable is, de overige poorten zitten op een losse controller die niet standaard als boot device geselecteerd kunnen worden. Dit kan wel aangepast worden in de UEFI van het systeem, maar dit wordt door ASRock afgeraden.

Tot slot, nogmaals, er kunnen maximaal 3 USB 2.0 poorten gebruikt worden. Op de achterkant zitten er twee en je kan 1 USB-header aansluiten als je dat wilt. Middels jumpers kan je instellen wat er precies gebruikt wordt. Geen USB 3.0. :(

IPMI
Dit bord doet IPMI - Intelligent Platform Management Interface. Dit betekend dat je een LAN kabel kan aansluiten op de dedicated IPMI poort en middels je browser op een andere PC verbinding kan maken met een management interface, ook als het systeem uit staat! Vanaf hier kan het systeem aan/uit zitten en middels en JAVA console zien wat er gebeurt (remote control). Dit is echt heel handig, eigenlijk is er nooit een reden om dit systeem aan te sluiten op een monitor voor mij. Als je meer wilt weten over IPMI van dit systeem dan is er hier een uitgebreide review te vinden: https://www.youtube.com/watch?v=S1Q1-X4pSOg (door Tek Syndicate).

Benchmarks?
Dit systeem is snel -- heel snel. Ik kan zonder problemen drie 1080p streams transcoden naar mijn devices toe middels Plex Media Server, op mijn oude A6-6400k ging dat bij n stream al lastig. Het systeem scoort 2409.5 op de Unixbench (657.5 op een enkele core). Dit is al direct een indicatie dat de performance bij single core vrij laag is, wat natuurlijk ook te verwachten was.

UnixBench results; klik hier voor meer resultaten

Benchmark Run: Sat Jul 26 2014 11:59:36 - 12:27:35
8 CPUs in system; running 8 parallel copies of tests
Dhrystone 2 using register variables 94519761.1 lps (10.0 s, 7 samples)
Double-Precision Whetstone 16851.0 MWIPS (10.0 s, 7 samples)
Execl Throughput 12448.3 lps (29.9 s, 2 samples)
File Copy 1024 bufsize 2000 maxblocks 252930.1 KBps (30.0 s, 2 samples)
File Copy 256 bufsize 500 maxblocks 70788.5 KBps (30.0 s, 2 samples)
File Copy 4096 bufsize 8000 maxblocks 813132.7 KBps (30.0 s, 2 samples)
Pipe Throughput 6340336.4 lps (10.0 s, 7 samples)
Pipe-based Context Switching 588503.9 lps (10.0 s, 7 samples)
Process Creation 32570.5 lps (30.0 s, 2 samples)
Shell Scripts (1 concurrent) 20995.2 lpm (60.0 s, 2 samples)
Shell Scripts (8 concurrent) 2593.4 lpm (60.1 s, 2 samples)
System Call Overhead 5032006.9 lps (10.0 s, 7 samples)

System Benchmarks Index Values BASELINE RESULT INDEX
Shell Scripts (8 concurrent) 6.0 2593.4 4322.3
System Call Overhead 15000.0 5032006.9 3354.7
System Benchmarks Index Score 2409.5

Stroom / Verbruik
Ik kan dit zelf helaas niet testen, maar de resultaten zijn volgens diverse andere sites fenomenaal. Check bijv. de Anandtech review voor grafiekjes.

Het systeem draait op dit moment met Proxmox VE en een aantal virtual machines die allemaal soepel draaien en goed reageren. Het aanmaken van een nieuwe Debian instance duurt 6 seconde en het starten duurt 1 seconde. Door dit systeem kan ik heel snel schalen waar nodig en bovendien zijn de prestaties voor mijn toepassingen geweldig. Een gemis is wel USB 3.0 om bepaalde acties sneller uit te kunnen voeren. Ik ga het systeem binnenkort verplaatsen naar een 2U server toe en deze is een rack zetten thuis (in tegenstelling tot de media center case die ik nu gebruik). Hier kijk ik niet heel erg tegenop gezien de eenvoud in het installeren van dit systeem.

Heb je verder vragen of dingen die ik zou moeten toevoegen in deze review? Laat het weten, dan doe ik mijn best om dit hieraan toe te voegen. :) Bedankt voor het lezen! :Y)

Heb jij ook een ASRock C2750D4I?

Mooi gedaan van die IPMI inderdaad. Bij mijn HP DL380G5 kan ik dat volgens mij niet doen, in elk geval in de BIOS geen instelling van gevonden. Ook geen probleem want wil het (thuis) toch ook gescheiden hebben.

ESXi is ook een beetje Linux core dus via putty en WinSCP kan je ook alles wel doen, als het niet via de grafische shell wil of kan.
Op mijn werk (=hosting provider) werken we alleen maar met ESXi en Hyper-V dus daar zit mijn grootste kennis.
Zal zeker Proxmox eens de kans geven.

Ik heb nu 2 G7 AMD Microservers draaien, eentje XPenology (=Synology op PC) andere FreeNAS.
Die zijn voor mij niet krachtig genoeg voor VM's.
Heb dan ook nog een HP DL380 G5 met dubbele XEON en 24GB geheugen die zeker alles wel aan kan. De herrie en stroomrekening van die DL380 is echter een stuk minder fijn.
Wilde daarom voor een Celeron HP Microserver G8 gaan, daar 16MB en Xeon dan in proppen.
Die Microserver G8 zijn voor de prijs vanaf 317 euro heel erg compleet, degelijk en compact.

Deze ASRock C2750D4I is echter ook dermate interessant dat ik toch weer overweeg een oude tower of blade (vanwege disks) te gaan inrichten.
Microservers zijn inderdaad ook niet verkeerd, maar had zelf de behoefte aan meer opslagcapaciteit. Als je 64 of 32GB DDR3 erin steekt dan je met de C2750 behoorlijk vooruit, ik merk zelf (gevoelsmatig) nauwelijks verschil tussen een E3-1220v2 die ik hier heb draaien en de C2750. Als je ze nog niet gevonden had:

Succes met je keuze! Laat het weten als ik nog iets voor je kan betekenen. ;)
Een hele late reply, maar ILO kan je bij de 380G5 waar ik op werk gewoon prima instellen met F8? Ook heb je de VMware drivers waarmee je instellingen kan aanpassen vanuit de ESXI CLI?

De NIC kan op meerdere manieren worden ingesteld:
- Uit
- Aan op de dedicated port
- Aan met gedeelde poort
- Aan met gedeelde poort, onder een apart VLAN

Genoeg opties dus :)
Sinds April draaide ik op de volgende configuratie:
- Ri-Vier 2U 19inch rack met 12 hotswap bays en Seasonic 400 wat voeding.
- 1 OCZ Vertex 128 GB SSD
- 1 Kingston 128 GB SSD
- 1 Crucial 240 GB SSD
- 8 x Western Digital RED 3TB
- 2 x 8 GB Kingston ECC ram.
Windows Server 2008 R2 met DNS/Domain controller, Hyper-V en file server rollen.

In eerste instantie draaide het niet stabiel (het was nog de eerste release van het BIOS) na een hoop geklooi bleek dat je een aantal instellingen in de BIOS moest aanpassen (C state en nog wat andere zaken). Hierna draaide het redelijk stabiel (een restart per 1-2 weken...).

Een aantal weken terug wilde ik upgraden naar Server 2012 of Hyper-V Server 2012, voor dit projectje wilde ik alle data (iets van 11 TB) overpompen naar mijn Backup server. Toen begon de ellende, de exercitie heeft 5 dagen geduurd omdat de server er iedere keer mee stopte. Ik kon helemaal niks meer, geen remote desktop, geen IPMI (daarover later meer) helemaal niks. Uiteindelijk een harde reset moeten geven, waarna het bord soms wel en soms niet wilde booten. De ene keer gaf die de melding dat de windows installatie corrupt was geraakt (waarschijnlijk vanwege de harde reset), na een paar keer resetten starte de machine gelukkig wel weer.

Na dit drama had ik besloten om de BIOS te updaten naar de laatste versie. In eerste instantie leek dit de stabiliteit wel ten goede te komen. De configuratie heb ik nu ook aangepast in het onderstaande:
- Ri-Vier 2U 19inch rack met 12 hotswap bays en Seasonic 400 wat voeding.
- 1 Kingston 128 GB SSD
- 1 Crucial 240 GB SSD
- 2 Crucial 256 GB SSD's
- 8 x Western Digital RED 3TB
- 4 x 8 GB Kingston ECC ram.
Windows Server 2012 R2/ Windows Server Hyper-V

Na het plaatsen van de twee extra reepjes geheugen wilde de het bordje in eerste instantie niet booten. Na een aantal keertjes de geheugen reepjes van slots te wisselen kreeg ik het uiteindelijk voor elkaar om de server te booten (ik had al uitgesloten dat de reepjes niet kapot waren) met 32 GB geheugen.

Ik wilde eerst ESXi 5.5 proberen te draaien, maar na installatie bleek dat er geen drivers waren voor de Marvel controller (voor de 6 extra sata poorten op het bord). Nu schijn je wel via een trucje deze aan de praat te kunnen krijgen, maar eigenlijk was ik er een beetje klaar mee. Dus uiteindelijk maar voor een Windows Hyper-V server gegaan.

Na de installatie van zowel Server 2012 R2 en Hyper-V Server 2012 krijg ik iedere keer een fout met de PCIe poort te zien in de event manager, ook zie ik iedere keer fouten op een van de SATA poorten te zien, StoreAHCI waarschuwing, waardoor een van mijn disks uit wordt gezet. Swappen van disks helpt ook niet, het aanpassen van Storage Controller setting in de BIOS werkt ook niet.

Het is al met al een lang verhaal, en ik denk dat ik de afgelopen twee weken meer dan 60 uur ben bezig geweest om een beetje stabiel systeem te bouwen voor thuis...maar ik ben er nu helemaal klaar mee. Ik ga het bord terug brengen en ruilen voor een nieuwe. Nu maar hopen dat ik er wat fatsoenlijks voor terugkrijg...

Tenslotte nog wat over de IPMI, ik heb het nog niet voor elkaar gekregen om de remote KVM werkend te krijgen (met de Java SOL).
Behoorlijke drama zeg.. Heb eigenlijk geen enkele van deze problemen met het systeem gehad. Ik ben wel overgegaan naar een pricewatch: ASRock 1U12LW-C2750 uiteindelijk, maar draait stabiel en heb er geen omkijken naar. IPMI werkt als een zonnetje (gebruik het regelmatig) met de JAVA SOL. Zoals aangegeven draai ik zelf Proxmox, vlotte installatie en geen problemen met instellingen.

Lees ook behalve de bios problemen niet veel soort gelijken verhalen over dit systeem, misschien goed pech gehad me je systeem? ;(
ja idd, ik probeer het positief te bekijken O-) heb er weer een hoop dingen van geleerd.

Ik denk dat ik inderdaad pech heb gehad met het systeem. Even kijken of ik het bord kan omruilen tegen een ander.
Ik ben aant overwegen om mij ook zo'n bordje aan te schaffen, maar vraag mij het volgende af :
Is bij jou alles goed gekomen met het nieuwe bordje of ni?
Maar het belangrijkste zou je het aanraden of toch maar niet?
Waar relevent, ik gebruik mijne nog steeds, draait eigenlijk sinds het schrijven van deze review non-stop en zonder reboots. Totaal geen spijt van gehad, heerlijk moederbord. :)
Ik heb ook al langere tijd en inderdaad hij draait heerlijk. Echt goed. Ook remote benaderen werkt heerlijk. 1x per maand een reboot vanwege OS updates. Maar verder werkt ie als een zonnetje _/-\o_
Bedankt voor deze uitgebreide review, toevalligerwijs heb je precies de kast die ik ook wil gaan gebruiken dus handig om te lezen dat het krap is.

Wel heb ik een vraagje: wat bedoel je in de nadelen met "lange tijd pre-post" ? Het komt in de review niet naar voren dus ik ben benieuwd waar je op doelt.
Hi rhoolwerf!

Voordat je bios opstart duurt het ongeveer 30 tot 60 seconde om het geheugen te controleren. Dit is voorzover ik weet niet uit te schakelen en iets waar ook veel andere online over praten. Schijnbaar is dit gewoonlijk voor server-grade hardware. Dit betekend dus dat, voor dat je de bios in kan of het OS kan opstarten, je even moet wachten. Het scherm blijft ook zwart gedurende deze tijd, wat iets verwarrend is.

Ik zou zelf een iets ruimere kast aanraden als je van plan bent meer HDDs te gaan gebruiken. Ik ben uiteindelijk voor de ASRock 1U12LW-C2750 gegaan, maar dat is qua budget natuurlijk weer een stuk ruimer. pricewatch: ASRock 1U12LW-C2750

Als je nog vragen hebt beantwoord ik ze graag!
Hey Mmore,

Bedankt voor je reactie. Ik heb redelijk wat reviews gelezen over dit moederbordje, maar dat van de lange boottijden ben ik nog niet eerder tegengekomen. Niet echt een probleem gelukkig, alleen bij rebooten en het wordt voor mij toch "maar" een thuisserver.

Die rack die je hebt gelinked is zeker mooi, maar zo veel schijven ga ik niet nodig hebben. Zeker exclusief schijven en geheugen is de prijs me te hoog voor een thuisservertje :-)
De opstartvertraging komt niet door het controleren van het geheugen, maar door de AST2300 controller en dan met name het IPMI gedeelte. Wat zijn de mogelijkheden om IPMI uit te schakelen?
Geen idee, heb het bord recentelijk vervangen voor een upgrade.
Volgens de handleiding lijkt er een optie te zijn om niet te wachten op het IPMI gedeelte: "Server Mgmt / Server Management > Wait For BMC". Ik was benieuwd of dat ook invloed heeft op de boottijd. Maar goed.

Een upgrade naar welk bord? En wat is daar beter/slechter aan?
Mmore,

Kan er ook RAID kaart in gezet worden. Leuke review trouwens. Ga maar ook boardje aanschaffen.
Waarom niet :)

Je hebt 1x PCI-e 3.0 x8
Welke zou je adviseren. Gaat voor data die niet verloren mag gaan en liefst hot swap.
Allereerst mooie review!

Heb je bewust voor Proxmox VE gekozen?
Waarom niet (gratis versie) VMware ESXi die toch de mainstream is?

Ik ken zelf Proxmox VE overigens nog helemaal niet dus zal sowieso wat op hun site kijken en op mijn testbak proberen.

Die IPMI kende ik wederom ook nog niet.
Heb je toevallig ook ervaring met Dell RAC en/of HP ILO, mis je dan in die IPMI iets wat RAC/ILO wel hebben? In het YouTube filmpje kon ik zo gauw niks ontdekken wat er mist namelijk.
Hooguit dan misschien dat RAC/ILO een "extra" nic gebruiken.
Dat vind ik een voordeel (fyiek gescheiden vlan) maar anderen wellicht een nadeel.
Zie net in specs en plaatje dat IPMI k een extra nic hiervoor gebruikt.

Ik wilde zelf eigenlijk een HP Microserver Gen8 gaan kopen maar nu ik dit bordje gezien heb, en vooral voor die prijs, moet ik er nog eens goed over nadenken. :D

[Reactie gewijzigd door PatrickvH op 28 juli 2014 12:24]

Thanks!

De fysiek gescheiden NIC kan ook niet aangesloten worden, de IPMI is dan over de gewone Intel NIC te bereiken. Je kan dit instellen in de webinterface om bijv. over alle netwerk poorten te werken of enkel de dedicated NIC poort. In een productie omgeving wil je dit namelijk scheiden, terwijl bij een particulier netwerk je niet altijd meerdere netwerk kabels wilt aanleggen. Daar hebben ze goed over nagedacht dus.

Heb helaas geen ervaringen met de Dell RAC / HP ILO maar kan wel zeggen dat de IPMI van dit moederbord ontzettend compleet is. Eigenlijk heb je fysieke toegang tot je server meer nodig nadat de netwerk en stroomkabel erop zitten.

Ik heb voor Proxmox gekozen omdat ik hier al bekend mee was. Ik heb wel verschillende Hypervisors getest, waaronder Hypver-V en ESXi, maar het gemak van Proxmox is voor mij doorslaggevend. De webinterface is heel krachtig en toch eenvoudig. Bovendien draait het op een aangepaste Debian kernel wat voor mij een plus is omdat ik daar al jaren mee werk. Mocht ik dus ooit iets willen doen in de host-machine dan is dat voor mij al direct een stuk duidelijker.

Ik zou zeker aan raden om Proxmox een keertje te installeren om eens te kijken wat het precies is. Gebruik het ook al lange tijd in productie omgevingen en heb er eigenlijk geen omkijken naar zodra het opgezet is.

Het bord is zeker een aanrader. Ik weet niet precies wat je wilt gaan doen, maar ik ben inmiddels dusdanig tevreden dat ik de 1U12LW-C2750 voor productie (cold-storage) in bestelling heb staan. :)
Draait het bordje bij jouw nog stabiel na al die tijd? Ik heb de mijn nu sinds april dit jaar en loop toch tegen een aantal problemen aan. Sata poorten die niet meer reageren, hangende operating system, geheugen problemen etc.

Wordt de Marvel controller bij jouw wel herkend als je ESXi of Proxmox installeert?
@Meister

zit er over te denken om ook een C2750 based file/web/mail-server te bouwen. Standaard kastje met 9x5"25 externe bays voor de HDDs om het toevoegen en swappen wat gemakkelijker te maken. Ik was van plan om een Debian derivaat te draaien, maar wil ook experimenteren met ESXi (ESXi en ZFS op een bord zonder VT-d? Hm. Maar zolang hij niet in productie staat kan ik spelen). Zou mooi zijn als ik een beetje wist wat ik kan verwachten. Kun je wat meer vertellen over je issues?
Top, dank je was ik nog niet tegen gekomen.
Vooral dat plaatje van Anand Tech is heel mooi! :D
Alleen ver buiten mijn budget om zo'n blade kast er nog bij te kopen.
Denk ook dat zoiets weer flink wat herrie zal geven en daar wil ik juist vanaf.
Ik heb dit bord nu sinds mei 2014. In het begin wel wat problemen om het juiste type geheugen te vinden.
Support team van asrock is erg behulpzaam geweest.
Ik draai er Freenas op wat tot nu toe uitstekend werkt. 10 sata poorten, 30 TB.
Het moederbord is wel wat aan de prijs en lijkt te stijgen. Evengoed ben ik er erg tevreden mee.

Momenteel ben ik aan het zoeken welke uitbreid mogelijkheden ik heb naast de 2 sata poorten die ik nog over heb. Heeft iemand not tips voor een goeie pci-e kaart die goed werkt op dit moederbord in combinatie met freenas?
Wat ik tot nu toe tegen kom zijn kaarten die net zo duur zijn als een nieuw moederbord.
Zou ik beter af zijn om gewoon een tweede C2750D4I aan te schaffen?

[Reactie gewijzigd door spawn666 op 29 maart 2016 13:08]

Het ligt er een beetje aan wat je precies wilt nu en in de toekomst. Onder de streep zal een tweede bord natuurlijk wel uitgebreider maar veel duurder zijn. Je hebt immers ook geheugen etc. nodig. Je zou bijv. tweedehands een raidkaart kunnen aanschaffen, dan voeg je 4 tot 16 HDD mogelijkheden toe. Zelf heb ik er toevallig eentje te koop staan die op dit moederbord gedraait heeft: V&A aangeboden: Adaptec RAID 5805

Mocht je voor een nieuw / tweede systeem gaan dan raad ik je aan naar een tweedehands te kijken want de huidige prijs slaat nergens op. Je kan ook nog even wachten. Intel's Denverton series (C3xx) wordt in Q2 2016 verwacht namelijk.
Dank voor je reactie, ik had in gedachte eentje te nemen met meerdere poorten maar die zijn, zoals je zelf al zij, inderdaad belachelijk duur.
Misschien is zo een 8 uitbreiding niet verkeerd :) Ik laat het je snel weten.