Specificaties 1TB 3.5" HDD (SATA-300) - Bekijk alle specificaties

Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB Review

Kabelzaag 21 februari 2009, laatste update op 22 februari 2009, 1.452 views

Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB

Pluspunten

• Goedkoopste 1 TB schijf op moment van aankoop (87 euro)
  • Snel
  • Trilt weinig

Minpunten

• Kan behoorlijk warm worden

Dit is een van de componenten in mijn pc die ik heb vervangen, in dit geval moest de 250GB HD250HJ van Samsung eruit, deze was compleet vol, op moment van bestellen was er nog 50 mb over.

Installeren was vreselijk, ik kon er niet van de achterkant bij (de 24-pins kabel liep daarlangs), dus moest het voorpaneel eraf, wat natuurlijk niet zo makkelijk ging als het zou moeten gaan.

Wat geleverd werd:

-Een klein plastic omhulsel ter bescherming
-De harde schijf zelf
-Schroefjes om de harde schijf te installeren
-Klein boekje met installatie gids (Engelstalig).

Ik ben er dus ook achter gekomen wat "Bulk" betekent, geen doos, maar dit maakt weinig uit aangezien 4Launch het pakketje goed had verpakt.

En nu de review van de harde schijf zelf

Prestaties
Door de 3 333GB platters is de doorvoersnelheid hoger dan de HD250HJ die hij moest vervangen, in praktijk merk ik hier nauwelijks wat van.

Test:
Een .avi bestand van 700 mb wordt gekopieerd, van C:\Users\RB\Videos naar C:\Users\RB\Documents.

doorvoersnelheid beingt bij 84 MB/s, maar na een paar seconden is dit alweer 70 MB/s, en dit daalt snel naar de 52 mb/s, hier blijft het ongeveer op hangen.

Ik heb ook even een leestest gedaan met HDtune, zie de plaatjes zoor resultaten.
Dat hele lage stukje rond 30% komt omdat ik gestoord werd van mijn vriend en even MSN moest afsluiten.

Warmteproductie
De schijf wordt toch wel aardig heet, naar mijn gevoel meer dan de HD250HJ, echter, hij blijft gewoon door draaien, dus geen probleem. Buiten de kast voelt de harde schijf nogal heet aan, in de kast zelf blijft de temperatuur rond de 30o Celsius. (hier is meer airflow, dus wordt de harde schijf beter gekoeld.

Compatibiliteit
Ik heb gehoord dat deze schijven veel problemen geven in RAID configuraties, maar bij mij heeft ie altijd goed gewerkt (geen RAID).

Betrouwbaarheid
draait mooi door, geen omkijken naar.

Ondersteuning fabrikant
Op de site van Samsung staat alle belangrijke informatie over de schijf, sommige technische details staan er echter niet op. Klantenservice o.i.d. ben ik nog niet mee in aanraking geweest.

Goedkoper kun je niet als je 1 TB (931 GB bruikbaar) opslagruimte wilt.

Nog even voor de volledigheid, deze harde schijf is duidelijk zwaarder dan de HD250HJ, omdat er meer platters in zitten, dit maakt een duidelijk verschil.

• Is geïnstalleerd in het Compaq goedkoopje, dus geen SATA 2.
  • Windows 7

Heb jij ook een Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB?

Waarom moest de oude schijf eruit? Heb je maar één SATA aansluiting?
Ja, bulk is altijd heel sobertjes. Aan de andere kant zit alles erbij wat je nodig hebt en de rest van de retail verpakkingen beland 99 van de 100 keer toch in de vuilnisbak. Soms zijn de extra kabeltjes welke vaak in de retail verpakkingen zitten erg welkom. Maar na een paar keer het een en ander gebouwd te hebben kom je ook in die spullen om. Dus gelukkig dat er de (goedkopere) bulkverpakking is.

Waarom heb je voor het meten van de doorvoersnelheden niet de "normale" programma's als HD Touch, ATTO en HD Tune gebruikt? Je gevoelens dat hij sneller is, maar dat je er niets van merkt kun je dan echt met cijfers onderbouwen. Het zelf doen aan de henad van een bestand is altijd "risicovol". Je weet immers niet waar dat bestand zich op de schijf bevindt, maar nog erger je weet niet waar het wordt neergezet. Bovenstaande programma's reguleren dat netjes voor je. Afhankelijk van je BIOS en instellingen op je schijf kun je dan ook nog eens gelijk de temp van de schijf meten, is er weer een gevoelskwestie weg.
Ja lijkt mij ook moeilijk met één schijf.... :P
Goedkoper kun je niet als je 1 TB (931 GB bruikbaar) opslagruimte wilt.
Dat komt mooi uit 931 GB bruikbaar. Dat is nl. 100%!
De HD-boeren werken nog steeds met 1 KB = 1000 B (enz.).
Dus 1 TB (HDD) = 1. 1012 B = 1.1012/1024/1024/1024 = 931 GB.

Het gewicht van het ding is 640 gr. Dit is inderdaad zwaar, maar niet extreem, in ieder geval wel zwaarder dan een 250 GB schijf.

Veel succes met je HDD.

/edit factortje 1012 vergeten in de berekening :*)
@ Goderic
Ja dat weet ik ook wel, maar wat voegt het toe? Maakt het verhaal alleen maar onduidelijker omdat GiB e.d. nauwelijks ingeburgerd zijn.

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 21 februari 2009 23:47]

De harde schijf moest eruit omdat er maar 1 3.5" bay was, SATA poorten zijn er genoeg, 6 volgens mij.

Over de test: Ja was even snel, ik zal even HDtune downloaden en das pas ik 'm wel aan.
Dat komt mooi uit 931 GB bruikbaar. Dat is nl. 100%!
De HD-boeren werken nog steeds met 1 KB = 1000 B (enz.).
Dus 1 TB (HDD) = 1. 1012 B = 1.1012/1024/1024/1024 = 931 GB.
Beter gezegd, jij werkt nogsteeds met 1KB = 1024 B.
Het is:
1 KB = 1000B