Specificaties Socket 775 met Intel P43 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-EP43-S3L Review

NNF 21 februari 2009, laatste update op 21 februari 2009, 616 views

Gigabyte GA-EP43-S3L

Pluspunten

• Goede layout
  • Veel USB-poorten

Minpunten

• Ietwat prijzig

Layout Score: 4
Voor een budget-gamesysteem was ik op zoek naar een eenvoudig Socket 775-moederbord. Een moederbord van een van de 'grote drie' (Asus, Gigabyte en MSI) is nooit een verkeerde keuze, evenals een Intel chipset. Daarbij viel mijn oog op de P43-chipset, een iets afgeslankte en goedkopere versie van de welbekende P45-chipset; de beperkte meerwaarde die de P45-chipset biedt was echter niet van belang voor dit systeem. Uiteindelijk ging de keuze tussen de Asus P5QL, de MSI P43 Neo-F en de Gigabyte EP43-S3L. De Asus viel eigenlijk direct al af vanwege de onhandige plaatsing van de ATX-connector; ik heb uiteindelijk de Gigabyte verkozen boven de MSI omdat de Gigabyte maar liefst 8 USB poorten op de achterkant heeft, waarbij de MSI het moet doen met 4 USB poorten, een parallele poort (WTF) en een seriële poort (WTF^2).

Het is verder het vermelden waard dat de EP43-S3L nog een behoorlijk aantal (duurdere) broertjes heeft met bijv. FireWire, "solid capacitors" op het gehele bord of meer overclock-opties. Ik had daar verder geen behoefte aan, maar als je bepaalde zaken op dit bordje mist heeft Gigabyte ongetwijfeld een versie in het programma die ze wél aan boord heeft. :p

Featureset
Wat mij betreft gewoon voldoende; alles wat de doorsnee gebruiker nodig heeft zit erop (audio, ethernet, een sloot USB-poorten) maar meer ook niet. Dit is het allergoedkoopste P43-bordje dat Gigabyte verkoopt en dat merk je op dit punt wel. Er wordt verder ook niet veel meegeleverd qua toebehoren: je moet het doen met 2 SATA-kabels (wel hele fijne die 'vastklikken'), een IDE kabel, en een floppy kabel. Maar, ook dit is natuurlijk genoeg voor een basissysteem.

Layout
Goed voor elkaar. Vrijwel alle connectoren zitten netjes aan de zijkant van het bord zodat je geen kabels over het bord hebt lopen. Enige uitzondering hierop is de aansluiting voor het front audio panel van de kast; was voor mij echter geen probleem omdat ik die kabel achter de videokaart langs kon laten lopen (zat toevallig een uitsparing in).

Compatibliteit
Op dit punt heb ik geen problemen ondervonden. Het systeem zat in een klein uurtje in elkaar en werkte meteen toen ik de power-knop indrukte (altijd een spannend moment ;)); ik heb er direct Vista x64 op geïnstalleerd en ben geen bijzonderheden tegengekomen.

Een voldoende. Vergelijkbare bordjes van Asus en MSI zijn gewoon goedkoper; mij persoonlijk kon dat tientje extra niet echt schelen (ik heb goede ervaringen met Gigabyte en wil er best een paar euro méér voor betalen), maar voor een ander kan het misschien weer net het verschil maken.

Een mooi bordje, alles werkt naar behoren, nette layout en de meest noodzakelijke features zijn aanwezig. Maar of dat het prijsverschil met vergelijkbare bordjes van Asus en MSI helemaal rechtvaardigt? Je zult er absoluut geen miskoop aan doen, maar de écht prijsbewuste tweakert zal misschien voor een Asus P5QL SE of MSI P43 Neo-F willen gaan.

Heb jij ook een Gigabyte GA-EP43-S3L?

Netjes, ik ga dit bordje naar alle waarschijnlijkheid ook kopen :). Gaat fungeren als nieuwe main server in mijn privé test lan.